Арх. Иван Шишков: Влязохме във финансовия капан на строителната илюзия за автомагистрала „Хемус“

Арх. Иван Шишков: Влязохме във финансовия капан на строителната илюзия за автомагистрала „Хемус“

01 февруари 2023 | 21:37

Регионалният министър обясни хронологията на инхаус процедурата

 

„В момента се намираме в капана на строителната илюзия за автомагистрала „Хемус“. Това заяви при участието си в предаването „Лице в лице“ по бТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той поясни, че „капанът“ е финансов, защото са раздавани пари по начин, по който не следва да бъдат раздавани, и от друга страна се е извършвало незаконно строителство извън рамките на Закона за устройство на територията. „Държавата в момента се намира в този капан и бавно започваме да излизаме от него. Лошото е, че за да излезем от този капан, имахме нужда от парламента. За съжаление, парламентът и по-точно политическата сила, която следваше на практика да си признае и да помогне да излезем от тази ситуация - ГЕРБ, отказва да признае и използва думата „бухалка”, която не е в моя речник“, каза още министър Шишков. Той беше категоричен, че сключените договори по инхаус процедури няма да бъдат индексирани, защото така ще бъде защитен държавният интерес. Регионалният министър обясни хронологията на инхаус процедурата:

На 31 август 2018 година по предложение на тогавашния член на Съвета на директорите на „Автомагистрали“ ЕАД Десислава Христова се взима решение за сътрудничество с фирми и така се слага началото на инхаус процедурите;

На 3 септември 2019 година Стоян Беличев, тогавашният директор на държавното дружество "Автомагистрали“ ЕАД, иска от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) 50% аванс за строителството на 1, 2 и 3 участък на магистрала „Хемус“;

На 12 септември 2019 година излиза заповед на министър Петя Аврамова, с която се определят изключенията за авансово финансиране над 20% и над 100 хиляди леа;

На 12 септември 2019 г. членът на Управтителния съвет на АПИ Иван Досев изпраща писмо до министър Петя Аврамова, с което уведомява за подписване на договори за аванс на 35% за участъци 1, 2 и 3 на АМ „Хемус“;

На 18 септември 2019 г. е сключено споразумение между „Автомагистрали“ ЕАД и АПИ за изплащане на 35% аванс;

От 3-ти до 9-ти юни 2020 година на същия принцип са изплатени аванси за 4, 5 и 6 участъци на АМ „Хемус“;

На 19 декември 2019 година авансите за участъци 7, 8 и 9  са дадени със сключването на договора между „Автомагистрали“ ЕАД и АПИ.

Договорите за авансовите плащания в тези периоди са в размер над 1 милиард лева и в момента са в процес на разследване от Прокуратурата, припомни арх. Шишков.

Той уточни, че настоящото управление на „Автомагистрали“ ЕАД е разплатило единствено извършената строителна дейност и то след като е приспаднат авансът от нея.

Тези договори все още са в сила и не е в правомощията на регионалния министър да ги прекрати, тъй като се очаква Прокуратурата да се произнесе дали има законови нарушения, обясни министър Шишков.

Той отново припомни позицията си, че по-добрият вариант за 1, 2 и 3 лот е бил да се продължи строителството, вместо да бъде спряно и да бъдат загубени платените аванси.

По повод атаката на политическа партия ГЕРБ и искането им за проверки на качеството на строителството през последните две години, министър Шишков заяви, че ще бъде проверено всичко, което е необходимо и в основната си част тези проверки ще бъдат за обекти, които са започнати по време на управлението на ГЕРБ и са завършили сега.

Той посочи, че в рамките на проверката на столичната улица „Граф Игнатиев“ също се установяват проблеми. „Същата тази политическа сила твърди, че 50 пъти са правени проверки на ремонта на „Граф Игнатиев“ и в момента, в който установяваме, че част от ремонта не е в норма, те искат да продължат да правят тези проверки, които са правили и които не са установили това, което е трябвало да установят“, каза още арх. Шишков и попита: „Вие вярвате ли на ГЕРБ, които дълго време говореха как се строи магистрала „Хемус“? И накрая се оказа, че е платен над 1 милиард лева и не е построено нищо, с изключение на започнато строителство на 1, 2 и 3 участък? Ако така си говорим кой на кого вярва, мисля, че доверието към ГЕРБ е изключително малко, за да може наистина да се доверим на тяхната експертиза. Когато започнем да правим проверки, няма проблем да бъдат публични и те да присъстват, както и да видят как се взимат пробите.”

Регионалният министър поясни как ще се разпредели разплащането на 776 милиона лева за пътните фирми. Една част от парите – над 150 милиона, са за това да бъде разплатено извършено строителство на основни инфраструктурни обекти, като например за завършените и въведени в експлоатация 16,5 км от „Хемус“, както и за 3 км от магистрала „Струма“. Предстои в следващите 3 месеца и поетапно до още 4-5 месеца да бъдат пуснати участъците през тунелите. След около седмица ще започне и работа по укрепването на свлачището пред тунел „Железница“. Пари ще бъдат разплатени и за строителството на АМ „Европа“ в участъка от Драгоман до ГКПП „Калотина“, тъй като обектът е пред завършване. Дължими са средства и за строителството на обхода на Бургас, който е почти готов. Ще бъдат отделени средства и за стари плащания на строителните фирми - за текущите ремонти, възложени в началото на 2021 година, за които не са били осигурени финансови средства в държавния бюджет, но единствено и само за ремонтите, които не представляват основни, уточни министър Шишков. За текущите ремонти, превърнали се в основни, няма да бъде заплатено, защото са незаконни. „Става дума за незаконно строителство, за което бившият регионален министър г-н Нанков очевидно не иска да си признае”, посочи той и припомни как предложената поправка за изменение в ЗУТ не беше приета от парламента и няма законов механизъм да бъде разплатено извършеното строителство по тях. По същата причина не може да бъде продължено строителството на 4 и 5 участъци на АМ „Хемус“.

В рамките на следващата седмица ще бъде одобрен подробният устройствен план на 9-ти лот на „Хемус“, съобщи още регионалният министър.

mrrb