Интервю на министър Иван Шишков за предаването "Още от деня" на БНТ

Интервю на министър Иван Шишков за предаването "Още от деня" на БНТ

13 септември 2022 | 07:39

Водещ: Направо идвате от интерконектора, където сте на поредната инспекция последните дни, трета май, не знам. Много, всеки ден, защо?

Иван Шишков: Трета, да.

Водещ: Толкова ли са големи проблемите?

Иван Шишков: Ще върна разговора в началото, когато встъпи в длъжност служебния кабинет. Аз в първите няколко дена се запознах с всички документи, които бяха с интерконектора. В първия понеделник поканих строителната фирма, заедно с инвеститорите, които са на обекта и направихме един ясен план как да може да бъде завършен обекта. Знаете, че предложих да бъде разделен на два етапа, така че да може в първия етап да може да бъде постижим първо срока, защото беше изключително важно да имаме постижим срок в средата на месец септември. И другото, което не е по-малко важно е това, че все пак съоръжението, което ще въведем в експлоатация все пак трябва да отговаря на всички нормативи. Трябва да бъде обезопасено основно с противопожарните изисквания, но не само с това, но и с всички останали. От този ден започнахме да работим изключително активно всеки ден със строителя. Тогава бях казал, че те ще бъдат най-привилегированата строителна фирма в държавата, но за сметка на това ще бъдат и най-проверяваните. Това, което се случи, мисля че всички установихте, че това, което си обещахме в самото начало преди месец, това се случи. Тогава наистина не можех да разбера, когато започнаха даже и протести срещу служебния кабинет, че не желаем да завършим строежа на газовата връзка, аз имах чувството, че съм министър от друг кабинет.

Водещ: Защо?

Иван Шишков: Тъй като целия Министерски съвет беше впрегнат в задачата да направим така, че да го въведем в експлоатация газовата връзка, да може да гарантираме протичането на газа в тръбата. Но разбира се естествено това трябва да се случи съгласно всички нормативи, които са в тази държава.

Водещ: Включително и днес обаче говорите за пропуски от страна на строителната фирма и големият въпрос е доколко тези пропуски са съществени, за да започне веднага директния пренос на газ, а не са само за отчитане на дейност и ангажираност на институциите?

Иван Шишков: До днес пропуските бяха съществени, имаше съществени проблеми свързани с изискванията са противопожарната служба, имаше съществен проблем, че нямаше достъп. Към днешна дата това, което съм установил като незавършено Строителство, а не като пропуск, защото доскоро имаше пропуски, сега пропуски в Строителството няма. Има незавършено Строителство, което касае вертикална планировка, касае тротоари и плочки, включително…

Водещ: Тоест, газа може да тръгне по тръбата още утре тогава, щом е важна тротоара и плочката на тротоара?

Иван Шишков: Точно така.

Водещ: При положение, че сме в такава кризисна енергийна ситуация, това имам предвид.

Иван Шишков: Затова мога да кажа, че към днешна дата строителите, които е трябвало да завършат най-неотложното са го завършили. Това, което има да се случва е, следва да заверя екзекутивна документация, която ще направя утре или в други ден, тоест до два дена ще имаме екзекутивна документация. Това, което има да свърши строителя, днеска бях много ясен с него, тоест, освен че му благодарих за извършеното, тъй като в миналия четвъртък имахме остър разговор, той не беше спазил срокове, които сам беше поставил, днес тези вторите срокове ги беше спазил, за което аз му благодарих. Това, което аз изисквам от него за да бъде въведен в експлоатация един такъв обект от такова значение знаете, че трябва да има съответните протоколи, които да гарантират, че изпълненото Строителство е в норма.

Водещ: Кога ще ги има тези протоколи?

Иван Шишков: Обещали са, че до петък ще имат всичките протоколи и освен, че ще имат всичките протоколи ще имат и Акт 15. Това, което държавата трябваше да направи към днешна дата го е направила. Дирекция „Национален и Строителен контрол“ /ДНСК/ буквално се превърна във втори надзор на обекта. Всеки ден са в пряка консултация с надзора, всеки ден събираме документация, всеки ден изискваме документация, която за съжаление не са ни дали на сто процента.

Водещ: До края на тази седмица Акт 15, така ли?

Иван Шишков: Това, освен друго, днеска съм си позволил да говоря и с други министри от кабинета, така че да помогнат във връзка с лаборатории, които лаборатории имат ангажимента да издадат съответните сертификати. Тъй като тези лаборатории подлежат на лицензиране от други министерства, не от нашето, помолил съм да помолят тези лаборатории, защото те са частни. Използвам ефира, да помоля всички лаборатории, които трябва да направят съответните сертификати за въвеждането на обекта в експлоатация, ще ги помоля да четвъртък да ги направят, така че в петък да приключим с Акт 15. Изключително малко остана наистина и трябва да направим всичко възможно, да съберем документите. В момента, в който надзора, строител попишат Акт 15, което означава, че всички документи са готови, казвам около 80-90 процента може би документите са проверени към днешна дата от ДНСК, когато съберат всички останали документи незабавно ще бъде направена държавно-приемателна комисия, като готовността е за няколко дена да бъде въведена в експлоатация. Обяснявам защо съм толкова уверен. Защото в миналата седмица тримата областни управители на Стара Загора, на Хасково и Кърджали направиха така, че да съберат от общините всички документи касаещи попълването в кадастъра, направиха така, че да получим положителни становища за въвеждане в експлоатация. Имаше проблем с една община миналият петък аз уредих с областния на Кърджали заедно със строителя да отидат в общината, да решат проблемите, които имат, така че да няма тези проблеми. Това, което казахме от първия ден и което го правим всеки ден оттогава е, че ние събираме на практика всички документи нужни за Акт 16. Така че, когато строителят е готов да не събираме документите тогава и да спечелим време.

Водещ: Точно това щях да попитам. Освен строителите дали има и други причини за забавянето, но вие обстойно ни обяснихте, че в момента и документално организирате нещата.Има ли възможност преди първи например, този срок, който вие сте определили октомври, да заработи тръбата?

Иван Шишков: Сега ще ви кажа още нещо от днес. Тъй като в разговора в четвъртък аз поисках да бъдат направени 72-часови проби. Коментирах тогава с отговорните лица, които се занимават с обекта, дали към този момент има 72-часова проба, оказа се, че няма. Днеска установих, че по тази тръба никога не е имало газ, който е бил…

Водещ: Ама нали имаше газ. В този спор пак се връщаме към онзи спор имало ли е газ в тръбата, когато вие встъпихте в длъжност или не е имало?

Иван Шишков: Мисля, че днес дадоха ясен отговор хората, които се занимават с газовата връзка, тоест тези, които я строят. Казаха така: В тръбата е имало газ, но тази газ е била пълна от България, а не от Гърция. Тоест, газ от Гърция към България никога не е имало.

Водещ: А сега това трябва да направите?

Иван Шишков: А сега днеска, ако имаме новина към днешния ден, че би трябвало от днешния ден да започне приток на газ от Гърция към България. Това представлява 72-часовата проба.  За да не губим време поставих условие тази 72-часова проба да започне незабавно. Уверението е, че от днес започва.

Водещ: Тя ако започне от днес аз започвам да въртя календара в главата си наум…

Иван Шишков: Три дена, точно така, пак е до края на седмицата.

Водещ: Три дни, и ако вие успеете, както казвате, че всички възможни институции са впрегнати, за да могат да събират документацията, тоест и преди 1 октомври може да потече азерски газ?

Иван Шишков: Разбира се, това, което правите вие аз го правя всеки ден с календара. Освен всичко останало днеска включително съм започнал да поставям задачи за събирането на документите не в рамките за всеки ден, а в рамките на деня до обяд и деня следобед. Тоест, буквално започваме да си поставяме задачите до обяд и следобед на всеки ден.

Водещ: Добре, оставаме в очакване и документално да свършите бързо и тези 72 часа пробите да минат без проблем?

Иван Шишков: Свършването бързо не зависи от нас. Ние, което правим е да подканяме непрекъснато участници в Строителство, да проверяваме незабавно документацията и да помагаме където е необходимо да бъдат извадени документи от други институции, които все пак държавата донякъде може да помогне.

Водещ: Сега това обаче не ви е единствения проблем в дневния ред на вашето министерство – МРРБ и щетите от наводнението. Защото хората непрекъснато се оплакват, че имат нужда от още техника, от още помощ. На място ли си е държавата в трагедия като тази?

Иван Шишков: Във връзка с трагедията, която се случи, с бедствието в селата около Карлово, аз мога да кажа ясно, че така или иначе стопанин на цялата територия е общината. Това, което държавата направи и започна да помага, специално МРРБ знаете, че прати техника от „Автомагистрали“, служители от Тол системата…

Водещ: Да, обаче чухме, че не било навреме, било закъснели, защо не по-рано, пък недостатъчно…

Иван Шишков: Навреме първо влезе армията…

Водещ: Така ли трябваше да бъде, в този ред?

Иван Шишков: Да, имайте предвид, че аз бях в петък следобед. Връщайки се тогава този петък от проверка с интерконектора, аз разбирайки какво се случва минах през селото, за да видя наистина каква е ситуацията. Беше наистина потресаващо. Това, което видях е хеликоптери във въздуха. Разбира се, единственият начин първо беше и важно да се спасят хората. Това можеше да го направи само армията и тя го направи. Второто, което е, не знам, виждали сте всички мащабите на бедствието, наистина в първите дни буквално можеше да се влезе само с изключително тежка техника и можеше да влезе само армията. Спомняте си обаче, че в понеделник ние изпратихме държавното дружество „Автомагистрали“ без изобщо да попитат ще им бъде пи платено, как ще бъде платено, защото трябваше да се помогне незабавно, и служители от Тол системата. Към този момент, тъй като доста хора коментират, че в момента държавата е абдикирала от помощта, аз имам информация, че и включително служителите на „Автомагистрали“ Тол системата са на място и помагат.

Водещ: А имате ли реална представа за нанесените щети на инфраструктурата?

Иван Шишков: Нанесените щети кметът на Карлово, и днес съм се чул с него, в контакт съм с него, най-вероятно утре или в другиден най-вероятно ще се видя с него. Дал съм определени параметри, в които искам допълнително да направи определени изследвания. Щетите най-вероятно ще се окажат изключително големи. Имайте предвид, че пет или шест моста са съборени…

Водещ: Непосилни за една община.

Иван Шишков: Разбира се, тука няма спор по въпроса, ние търсим вариант по няколко линии да възстановим част от щетите. Включително днешният разговор с кмета на Карлово, тъй като знаете, че в момента общините кандидатстват за инфраструктурни обекти, той е пуснал искане към днешна дата, защото очевидно неговите приоритети за съжаление природата му ги промени…

Водещ: Дали е само природата? Вие бяхте на място, на няколко пъти ваши колеги други министри ходиха с експерти. Дали наистина само природата е виновна за това бедствие?

Иван Шишков: Аз не мога да коментирам, защото в качеството си на регионален министър все пак бих казал, че имам определена даже компетентност. Аз съм архитект, така че, това, което коментират другите колеги е тясно професионално и би трябвало всеки да си говори спрямо неговата професия. Аз мога да кажа какви са щетите, мога да кажа, че общината наистина не е в състояние да ги възстанови. Освен всичко останало с кмета на Карлово съм се разбрал да даде един списък, в който да даде приоритетите като възстановяване на тези мостове, защото…

Водещ: Ние само за пътищата ли говорим, за ВиК инфраструктурата, или?

Иван Шишков: За ВиК инфраструктурата и за нея ще ви кажа. Тя разбира се е задължение на ВиК-то…

Водещ: Да, хората няма и Питейна вода.

Иван Шишков: Ще ви кажа и това. До вчера имаше проблем, че нямаха и ток и не бяха вързани помпите на ВиК-то. В момента вече ток има, помпите са вързани и започва поетапно пускането на водата. Само че, пускането на водата в част от селата е необходимо да се правят временни връзки, необходимо е да се правят връзки от каптажа към водопроводната мрежа. В момента всички са на терен и работят в тази посока. Разбирате обаче, че когато се случи такова бедствие, никой не може да прецени водопроводната мрежа, която е под земята, и която със сигурност не е в добро състояние, какви могат да бъдат щетите. Вярвайте ми, че в това отношение ВиК сектора работи наистина. Но той можеше да работи пълноценно буквално от днес, защото до вчера нямаше ток, помпите не мяха захранени.

Водещ: Да, и е важно в такъв момент хората да усещат подкрепата на държавата, защото те не си казват – „Ние нямаме вода, обаче това е на еди кое си дружество, или на еди коя си институция отговорност…“. Те наистина чакат помощ и имат нужда от нея.

Иван Шишков: Аз изключително разбирам, че хората искат да се случи на мига и веднага. За съжаление обаче, когато става въпрос за Строителство винаги има някаква последователност и нищо не може да стане с магическа пръчка. Вярвайте ми, не искам да убеждавам изрично какво правим, но наистина се работи…

Водещ: Така като казвате за Строителство и за магическа пръчка, познайте за какво се сетих веднага? За строително-ремонтните работи, за „Хемус“, за скандала, звучен шумен скандал…завърши предишния служебен кабинет…за отношението между държавата и строителните фирми. Какво става сега там? Изгладени ли са отношенията, ще продължат ли строително-ремонтните работи по пътищата? Имам и още много въпроси. Защо пет-шест години два тунела ремонтират?

Иван Шишков: Това, което за съжаление намерихме сега в този служебен кабинет беше, че беше спряно Строителството на „Хемус“ поради това, че не им беше плащано. Оказа се, че последният служебен кабинет, който беше нарочен, че води война със строителните фирми, последен той беше платил на строителните фирми. Магистрала „Хемус“, която така или иначе е планирана в определен участък само, защото това многократно съм го казвал…

Водещ: Тя се превърна в строителна илюзия?

Иван Шишков: Точно така, бях го казал аз.

Водещ: Да, това са ваши думи. Още ли е строителна илюзия?

Иван Шишков: Още е строителна илюзия, защото за седми и осми лот, това, което намерихме отново в този служебен кабинет, че продължава да няма решение за трасето на седми и осми лот.

Водещ: Защо, какъв е големият проблем, защо?

Иван Шишков: Защото когато се планира една Магистрала, логично е да се планира и да е сигурно, че трасето от единия край до другия е това трасе. Когато обаче се проектира една Магистрала с идеята, че трябва да се започне а каквото стане накрая, се получава това. Аз ще ви дам много прост пример, извън „Хемус“, но той в никакъв случай не е по-малко емблематичен. В момента се знае, че се строи Скоростния път Ботевград-Видин. Този Скоростен път, ако всеки си направи труда да го погледна на картата, от Монтана на практика пътят отива в Автомагистрала „Хемус“, която така или иначе е изключително тясна и едвам поема трафика точно в тази част, там фактически отива и се влива още една Магистрала, един Скоростен път в нея. Най-бързото трасе, което много отдавна е било мислено е тунелът под Петрохан. Точно така. Тунелът под Петрохан е с около 65-70 километра по-късо трасе, отколкото това, което се прави. Само че, идеята тогава е била – имаме една полумагистрала и към нея ще включим Скоростен път, защото това ни е най-близко..

Водещ: Така като ви слушам, вие някак си мислите в мащаб, който както че ли надхвърля времето, което ви е отредено като служебен министър?

Иван Шишков: Аз, това което искам да оставям след края на служебния кабинет е да направим наистина един анализ на всички бъдещи Магистрали, които има да се правят и наистина да ги поставим за следващите политици, защото то няма да касае Строителство или проектиране за една, две, три или четири години, колкото един пълен мандат….

Водещ: Но следващият министър може да реши съвсем друго?

Иван Шишков: Тука не става въпрос за някаква тясна политика на леви, десни, на каквито и да било партии. Тука става въпрос, че според мен държавата трябва да направи една ясна концепция. Пътищата са толкова ясни, много простичко. Един град има общ Устройствен план, а държавата си няма общ план за всичките тези пътища. Това искам да ги накарам политиците…

Водещ: Уж е простичко, но вие самият усетихте и влязохте в конфликт с предишното ръководство на „Автомагистрали“ по повод тунелите и ремонта. Сега последното уверение е, че трябва да свършат края на септември, нали така?

Иван Шишков: Да…

Водещ: А ще стане ли?

Иван Шишков: Като тунел „Ечемишка“ най-вероятно утре в други ден ще го пуснат.

Водещ: Ще го пуснете?

Иван Шишков: Да, единия тунел. Аз, ако си спомняте, казах че той е по-напреднал. Мобилизирахме всичките възможна техника и този тунел да бъде пуснат. До 30 септември имам уверението, че ще бъде пуснат и другия тунел на „Витиня“. Така че, в край на краищата мобилизирали сме всичко, знаете утре, че ще правя проверка на трети лот на АМ „Хемус“. На строителите вече е платено на първи и трети лот, на втори не е платено, защото те имат да събират документи. Тоест, най-вероятно ние ги изненадахме с това, че ще плащаме, но те ще си съберат нужните документи, за да може Магистралата поне до трети лот там, където е решено, поне да може да бъде построена, ако може в старите срокове. Другото, което за съжаление оставихме в предишния служебен кабинет като вариант за четвърти и пети лот да бъде узаконено, образно казано, Незаконното Строителство, което констатирахме, беше текст в изменение на Закона за Устройството на територията, което текст въпросът беше да го обявим за търпими тези обекти, които са на инфраструктурата, за да може държавата да не ги събаря, а да използва, разбира се ако е годно, извършеното Строителство. Седем месеца за съжаление никой не пожела да внесе този текст. Аз лично го бях оставил на министър Караджов. Това, което сега сме направили в момента – качвам в момента НЕС на сайта на МРРБ, качвам изменение на Закона за Устройството на територията за обществено обсъждане един месец, след което ще бъде внесен в Народното събрание за следващо народно събрание, за евентуално следващо мнозинство, макар че аз лично, бих казал, че за този изменение в ЗУТ не е необходимо политическо мнозинство, необходимо е национално мнозинство, за да може наистина да се продължат инфраструктурните обекти.

 

mrrb