Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: С пускането на новите лотове от магистрала Тракия ще стигаме до морето по-бързо, по-сигурно и по-безопасно

Интервю на министър Лиляна Павлова за радио "Фокус": Лиляна Павлова: С пускането на новите лотове от магистра

12 февруари 2013 | 10:44

Водещ: Министър Павлова да започнем нашия разговор с инспекцията на качеството на ремонтните дейности по пътя Бургас – Малко Търново.
Лиляна Павлова: Да, минах по целия участък на пътя Бургас – Малко Търново, който в момента рехабилитираме със средства от бюджета, със заеми. Наистина има малко закъснение, което видяхме на трасето, но получих уверението на строителя, включително неговата актуална работна програма, че до 15-ти октомври ако продължи с този темп, с който в момента работи, пътят ще бъде готов. Трябва обаче да отбележа и това е много важно, че пътят в момента свършва на Малко Търново. Именно за това ние одобрихме и аз поех ангажимент да осигурим чрез АПИ в рамките на тези средства по големия проект, който е по линия на заема от Световната банка още 2 милиона лева, с които да направим и обхода на Малко Търново, и липсващите 400 метра, които са всъщност връзката на Малко Търново с КПП-то, за да има един наистина смислен голям проект, който да свързва с качествен път Бургас с Малко Търново.Аз се надявам пролетта или лятото на следващата година да имаме изцяло завършен проект – обхода на Малко Търново, включително до КПП-то. Аз минах и на отсрещната страна, имах покана от страна на колегите от турска страна и отсреща видях – има един готов четирилентов път, добре направен, те предвиждат и ремонт на КПП-то, така че областният управител, който е ангажиран с този проект, пое ангажимент да се проведат срещи и съответно още септември месец да се направи координация за пресечни точки и постъпления за актуализация на проекта за ремонта и за нашата част от ремонта на КПП-то.
Водещ: Тази инспекция какво установи по отношение качеството на изпълнение ?
Лиляна Павлова: Вижте, когато говорим за един строителен обект, нормално е да има забележки, които ние отправяме. Това е нормално при всички проекти. Важен е крайният резултат. Както и на всички останали проекти, и в този проект ние държим и на качеството. Ще контролираме и ще взимаме проби от извършваните работи, към момента няма нещо извънредно на обекта, което да ни притеснява.
Водещ: Друга тема – пускане в експлоатация на пътен възел „Юг” в Бургас.
Лиляна Павлова: Това е един изключително важен проект, пътният възел Бургас – Меден Рудник е едно много голямо, много модерно съоръжение, то отговаря на най-новите стандарти за сигурност, този пътен възел дава възможност туристическия поток и тапите, които се образуваха в града, вече да бъдат само минало. Това ще облекчи изключително много трафика към южното ни Черноморие, ще облекчи и жителите на град Бургас, които изпитваха затруднения не само по време на строителството, но и в годините назад, най-важното е, че този път създава предпоставки и за увеличаване на туристите в този регион, което е много важно от гледна точка на икономическото му развитие.
Водещ: И още една също изключително важна тема - форумът, дискусията за стратегията на ЕС за Дунавския регион, по известна като Дунавската стратегия, вие сте за нея и национален координатор.
Лиляна Павлова: Темата за Дунавската стратегия е изключително важна и актуална. Работихме 2 години, обосновавайки националната позиция, българската стратегия и проекти. Комисар Хан пристига в България, ще направим един голям форум с всички заинтересовани лица – неправителствените организации, гражданите, веднъж да обосновем нуждите на този регион и приоритетите, които имаме, тъй като това е и най-бедният регион в Европа, в България, така че извън стандартните оперативни програми, нашата цел е да насочим допълнителен финансов ресурс, например чрез инструмента за свързаност за големи стратегически проекти, като довеждаща инфраструктура до моста, който ще изградим до края на годината при Видин – Калафат, нов мост при Русе, или разширяване на съществуващия, велоалеята, която е по Дунавския регион, подобряване на корабоплаването, все големи стратегически проекти, както и много други, които България съвместно разбира се с нашите съседни държави трябва да отстои. Това, че идва еврокомисар също е много важно, то също показва волята на ЕК да ни подкрепи чрез тази стратегия и тези проекти да развием региона.
Водещ: А как отчитате напредъка на България по нея ?
Лиляна Павлова: България координира две от осите, много активно се работи по приватизирането на проектите по тях. Разбира се, България сега ще трябва, както се казва, да си напише домашното, приватизирайки проекти в други сектори, като например околна среда и пътна инфраструктура, да може да вървим към вече по-реална подготовка на тези проекти, за да може 2014-та година те да бъдат финансирани по оперативните програми.
Водещ: И тъй като като акцент от тази стратегия е изграждането на втория Дунав мост, на какъв етап е строежът му, как го оценявате?
Лиляна Павлова: Ангажиментът е до края на годината да бъде въведен в експлоатация. Ще бъде инспектиран напредъка. Лично министър-председателя, комисаря, министър Московски, който пряко наблюдава строителството, да могат да проверят какъв точно е напредъкът и дали срокът, какъвто е поставен, до края на годината ще може да бъде изпълнен, а това е много важно, засега има предпоставки това да се случи.
Водещ: Това е за тази седмица.
Лиляна Павлова: Бих казала, че тази седмица ще завърши с нещо изключително важно, а именно официалното откриване на първи юли, неделя на АМ „Тракия”, лот 2, от Стара Загора до Нова Загора, един дългоочакван проект, един много очакван пътен участък. Много се радвам, че ще има възможност заедно с комисаря да дадем старт, да пуснем в експлоатация този проект, тъй като 40 минути по бързо ще стигаме до морето като първа стъпка още от други ден в неделя. Проектът е завършен, аз минах по трасето на цялата автомагистрала. Всичко е готово за въвеждане в експлоатация, паралелно с това направих и инспекция на оставащите лотове, надявам се с темпа, с който работят, изпълнителите да успеят за август месец и лот 3 да пуснем, както и до „Петолъчката”, участъкът от лот 4 – ако изпълнителите спазят своите ангажименти и това успеем да го реализираме, това ще означава, че това лято по-бързо, по-сигурно, по-безопасно ще се стига до морето.
Водещ: Да ни припомните още веднъж каква е стойността на целия проект?
Лиляна Павлова: Целият проект, за който финансирането е 500 милиона лева по формуляра, с който ние сме кандидатствали и сме получили финансиране по тази оперативна програма, оперативна програма „Транспорт”, имаме спестени средства, които ще ги насочим към по-малките проекти, тъй като, вие знаете, от тръжните процедури спестяваме средства, но тази рекапитулация ще я направим в идните месеци.
Водещ: Г-жо министър, броите ли колко лотове в момента изпълнявате?
Лиляна Павлова: В момента, да ви кажа, изпълняваме много проекти, тъй като освен големите инфраструктурни, както е „Тракия”, изграждаме магистрала „Марица”, работим по магистрала „Струма”, работим по участъка на магистрала „Хемус” във връзката със Софийски околовръстен път, магистрала „Хемус” от страната на Шумен – Белокопитово, работим по четирилентовия път, започваме строителството на Бургас – Слънчев бряг, Софийски околовръстен път – западната дъга, първият участък също, в момента имаме вече избран изпълнител, паралелно с това процедурите и избора на изпълнители за обходите на Монтана, на Враца, тече търга за обхода на Габрово, така че много са големите проекти, по които работим. Паралелно с това над 900 километра републикански пътища рехабилитираме със заеми и средства от Европейска инвестиционна банка и 400 километра втори и трети клас пътища със средства от оперативна програма „Регионално развитие”, това са над 30 лота. Настоящото лято е горещо лято, строително лято, работи се на територията на цялата страна.

mrrb