Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването "Още от деня" по БНТ

Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването "Още от деня" п

10 ноември 2014 | 19:00

Водещ: Още от деня с Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и на благоустройството, нали така?

Лиляна Павлова: Да.

Водещ: Върна се благоустройството много бързо при вас. За втори път министър в шеметната ви кариера. Това притеснява ли ви, или е, така, стимул?

Лиляна Павлова: Първо, добър вечер.

Водещ: Добър вечер.

Лиляна Павлова: Да. За втори път. Надявам се, че това, че ми е за втори път не отпада отговорността да покажа и повече.

Водещ: Напротив, по-отговорно е, когато човек е втори път министър.


Лиляна Павлова:
Абсолютно. И не само това, нека не забравяме, че все пак аз поех от средата на мандата в предишното правителство, след като предшественикът ми, Росен Плевнелиев стана президент. Така че аз тогава имах възможност само половин мандат и като мерки, и като перспектива на планиране. Сега започваме с една перспектива все пак за един пълен мандат, за една дългосрочна, реформаторска бих казала политика, защото така се казва и нашето споразумение, такава е и цялостната ни концепция и воля – за едно проевропейско реформаторско правителство за стабилизация, за стабилност на държавата. Така че сега предизвикателствата са много повече. 

Водещ: Засега имате обаче и вяра на хората, поне тези, които гледат Още от деня. Всички анкети досега показват един оптимизъм сред нашите зрители, включително и тази вечер, включително и на 7 ноември, когато питахме горе-долу дали това правителство, в което вие членувате ще изкара пълния си мандат. Тогава някъде над 55-56% казаха да, отговориха – да, това правителство може да изкара пълен мандат. Сега днес попитахме – ще бъде ли новото правителство Борисов 2, както вече го наричаме по-добро от правителството Орешарски. Ето виждате резултата – 79% казват да, 21% – не. Това е един много висок резултат. Но това е и една много голяма отговорност. Кажете обаче, днес ви беше първият работен ден, така по-пълноценен. Какво заварихте там? Има ли неща, които ви учудиха, които ви изненадаха?

Лиляна Павлова: Знаете ли, познавам работата на министерството много добре, и колегите, и екипа, който работи там в голямата си част. Така че за мен е бих казала сравнително лесно да навляза бързо и в проблемите, и в нещата, които са се случили. Въпреки, че не е хубаво, аз съм оптимистично настроен, защото вие казвате, че има доверие, че има оптимизъм в хората и трябва да сме позитивно настроени. За съжаление, това, което ме изненада, и то за съжаление със знак минус, това е, че има неща, които са същите, на същия етап, такива, каквито ги оставих март 2013 г. 

Водещ: Какво означава това – проекти, които вие сте започнали, не са довършени? Това ли имате предвид?

Лиляна Павлова: За година и половина всъщност има много проекти, които, не само някои не са завършени, някои са замразени, други са блокирани, а трети са просто в една такава безтегловност бих казала. Това е, което ме изненада неприятно.

Водещ: Вие попитахте ли вашите колеги защо се е случило така с тези проекти? Те са функция на пари, които са замразени или функция на нежелание да се осъществят примерно?

Лиляна Павлова: Те са комплексна бих казал, комплексна е задачата. Аз съм следила все пак работата на това министерство и като народен представител, и то от опозицията, от опозиционна гледна точка постоянно, с актуални въпроси, бях изключително активна и на парламентарния контрол. Така че съм следила напредъка. Но ако това беше декларирано, когато направихме сега в петък на 7 ноември приемо-предаването със служебния министър. И тя самата сподели това – предавам Програмата за енергийна ефективност за обновяване на жилищните сгради и да знаете, за година и половина нищо не е направено по нея. И факт, така както оставихме Програмата за енергийна ефективност – почти готови сгради, които да започне тяхното саниране, обновяване, и същите тези сгради си стоят на същия този етап и за година и половина не са избрани изпълнители, които да направят реалните действия – да сменят дограма...

Водещ: Ама за това нещо има причина. Има подписани договори, има осигурени средства, а не са извършени съответните действия, за да се завърши процеса.


Лиляна Павлова: Ами, ние ги бяхме направили така, знаете, да има повече възможност за малки и средни фирми да участват в този процес, да има заетост на малкия и среден строителен бранш в сектора. Тези процедури бяха зачеркнати, писаха се някакви тръжни документи месеци наред, след което се окрупниха и до ден-днешен всъщност ние нямаме избрани изпълнители. На места имаме избрани, пък те не могат да започнат да работят. Това е дълга тема. Факт е, че това е – ситуацията е Програмата ни за обновяване на българските домове е до никъде и година и половина няма напредък. Другото е за пътните проекти, в инфраструктурата. Виждате една АМ Марица. Тя трябваше да е готова миналата година. Не стана и тази година. И всъщност сега ще се борим да можем догодина да я приключим. АМ Струма – тя можеше да е готова миналата година. В момента най-оптимистичния ... 

Водещ: Можеше ли наистина?


Лиляна Павлова: Можеше. Особено лот 2, говорим участъка до Благоевград. Знаете ли, там в момента...

Водещ: Ама той е почти готов този участък. Аз като пътувам...

Лиляна Павлова:
Вие виждате една част...

Водещ: ... това, което виждам през планината, се вижда, че е готов. 


Лиляна Павлова:
Ами, той е готов само донякъде и свършва в планината. А след това няма. Знаете ли, в най-реалистичния план-график, защото има да се правят допълнителни отчуждения, има да се довършва археология, има да се правят допълнителни дейности. Знаете ли кой е реалистичният график към момента, който са ни подали?

Водещ: Кой?


Лиляна Павлова:
Края на ноември следващата година.

Водещ: Края на ноември следващата година.


Лиляна Павлова: Разбирате ли, не само, че има закъснения, то има удължаване на сроковете с година. Затова ви казвам, нещата не само, че ме изненадаха в негативен аспект, но най-притеснителното е, че те са докарани до степен, до която всъщност ние имаме... Да не говорим за Струма 4. Защото докато на Струма лот 2, тя не може да почне навреме...

Водещ: Струма 4 е там, където е тунелът ли, това ли е лот 4? 
Лиляна Павлова: Не. Само да довърша, извинявайте, нека не забравяме, че заради това изкуствено разделяне, защото ме попитахте дали вече сме Министерство и на благоустройството и регионалното развитие...

Водещ: Да.

Лиляна Павлова:
... изкуственото разделяне и създаването на това кухо министерство на инвестиционното проектиране всъщност забави с между три и шест месеца стартиране на много от обектите – нямаше кой да издаде разрешение за строеж. Ето затова Струма, този лот на Струма започна и с шест месеца закъснение. Така че тук не е само вина да кажем, че някой не е работил или не е строил, тук имаме и технологични проблеми от разделянето. Аз сега имам същия проблем да събера министерствата. Но да кажа за лот 4 на АМ Струма – това е участъкът при Петрич до границата.

Водещ: А, този, който сега заобикаля.


Лиляна Павлова: Да, който заобикаля. Ами, той трябваше да е готов. А в момента сме, знаете, в процедура. Трябва да изясним ще прекратим ли договора или все пак изпълнителят ще се върне да си го довърши. Тези тежки преговори предстоят в следващите дни. Защото сега е решаващият момент. Ако прекратяваме – прекратяваме, ако не прекратяваме – да седнат да работят, там е топъл регион. Но трябва да се случи нещо. Така че всички големи инфраструктурни обекти – и магистрала Марица, и магистрала Струма, и магистрала Хемус – всичко това е някъде в забвение. И накрая няма пари дори за зимно поддържане и почистване. Защото парите за зимно поддържане са изхарчени лятото. И то неизвестно за какво.

Водещ: Е, възможно ли е това да бъдат изхарчени?

Лиляна Павлова:
Възможно е.

Водещ: Нали са пари, които са предназначени точно за тази дейност – за зимни условия и почистване на пътищата? Кой ги взима и ги прехвърля в друга инвестиционна политика?


Лиляна Павлова:
Вижте, това е един общо бюджет, който е под графата Текущ ремонт и поддържане на пътища и в него влиза зимното поддържане. Там, мога да обобщя, има три основни проблема. Първото е, че предишното правителство наруши Закона за пътищата и вместо всички пари от винетки, които ние всички купуваме винетки и е нормално по закон тези винетки като ги съберем да отидат в бюджета на АПИ и с парите от винетки да се ремонтират пътища. Ами, всъщност приходите от винетки в бюджета са 220 млн., дори 222 млн....

Водещ: Къде са другите?


Лиляна Павлова:
А реално в бюджета на АПИ са дадени само около 180 млн. Другите пари са похарчени за нещо друго.

Водещ: Добре, това не е ли незаконно?


Лиляна Павлова: Ами, незаконно е, разбира се. След което ...

Водещ: Добре, значи тук трябва да има виновни хора, които да са извършили това закононарушение. 

Лиляна Павлова: То накрая нали се сещате, този закон за бюджет го прие миналия парламент с гласовете на тогавашното мнозинство.

Водещ: Ама вие говорите за 40 млн., които ги няма и са отишли някъде ... 

Лиляна Павлова: Ами, похарчили са ги за нещо друго. След това, по линия на текущ ремонт някой е рязал някакви храсти някъде и когато са направени проверки на място, се оказа, че храстите не са изрязани, но парите са похарчени. И в същия момент на АМ Хемус, тези, които са пътували участъка Шумен – Варна, ние знаем как цяло лято избуяваха храстите и бяха в най-бързата лента до средата на платното. Това са фактите. И аз искам да съм обективна, аз тук не искам да се оправдавам колко били лоши предишните, едва ли не ние колко сме добри, аз говоря с факти. Но въпреки всичко, нашата основна цел е да задвижим отново проектите, да можем да довършим, макар и със закъснение магистралите. А в краткосрочен план за мен е много важно и ще направя национално заседание още тази сряда, ще покажа всички областни пътни управления, всички фирми, които са ангажирани с почистването, за да направим организация и мобилизация. Защото държавата не е готова за зимата, и не е готова да осигурим безопасното движение при зимни условия. Това е моето най-голямо притеснение. Парите няма, пътищата не са подготвени, няма навсякъде избрани фирми и договорите са изтекли, някои фирми нямат нито необходимата техника, нито материали. Видяхме, един сняг заваля, а те не излязоха и да чистят. Всичко това много ме притеснява...

Водещ: ... звучи много притеснително не само за вас, а за всички, които ни гледат в момента. Вие ще успеете ли? Може в края на ноември – началото на декември да падне сняг. Кой ще го чисти този сняг, след като няма на много места избрани фирми, които да се грижат за чистотата на пътищата?


Лиляна Павлова: Първи приоритет за утре на това извънредно заседание, което ...

Водещ: Въпросът е тук за 10-15 дни ще намерите ли парите ...


Лиляна Павлова:
Затова казвам, първи приоритет за утре ми е да защитя пред МС, да ми се осигурят екзистенц минимума, както се казва ... 

Водещ: Парички.


Лиляна Павлова:
Пари. Второто ми, в сряда още викам всички пътни управления и създаваме организация, мобилизация, правим разчет и разбор – кой какви машини и каква готовност има, така както го направихме, и предишни пъти сме го правили, за да може от понеделник следващата седмица да въведем конкретни норми и изисквания кога, като вали сняг няма смисъл да се чисти в някои моменти, до каква степен до първия, до втория, до третия час трябва да е изчистено, за да се случат нещата. Това всичко ще го представим буквално на много детайлна и подробна пресконференция как трябва да се случат нещата. Но е много важно, ако ми позволите да апелирам към всички, много е важно всички да сме си сменили зимните гуми и да сме си сложили зимните гуми...

Водещ: Това е задължително.


Лиляна Павлова: ... да спазваме ограниченията, защото безопасността на движение зависи от самите нас. Ако сме с летни гуми, ако не спазваме ограниченията и тогава, когато кажем, че пътят е затворен за почистване не да влизат тирове и автомобили, докато се почиства, да имат търпение, докато се почисти, да се създаде организация, да не очакват с магическа пръчица местата да се почистят, още повече...

Водещ: Вие на вашата кола сменихте ли гумите?

Лиляна Павлова: Още септември месец, края.

Водещ: Още септември?


Лиляна Павлова: Да.

Водещ: Тогава беше много топло.

Лиляна Павлова: Аз не обичам в последния момент, когато има опашки по гумаджийниците...

Водещ: ... зимните гуми, когато се карат на високи температури, те се изхабяват много лесно, защото ... 

Лиляна Павлова: Няма.

Водещ: Да знаете, по-късничко трябва да се сменят ... 

Лиляна Павлова: По-добре си е края на септември, отколкото на опашки в началото на октомври. Вижте снега колко рано заваля.
 
Водещ: Да, така е. Да ви попитам може би нещо по-важно – не бива ли все пак вашите заместници да се занимават може би с 90% от това, което вие говорите, а не министърът, който трябва да оформя само политиката на министерството. Всичките тези неща ще имате ли достатъчно заместници, които да се грижат? Защото ако имате сега заместник, може един заместник за 20 дни да оправи този хаос по пътищата, който е ...

Лиляна Павлова: Първо, трябва да ви кажа, че освен, разбира се, един министър трябва да гради политиката. Но един министър, който като орган на властта носи отговорност трябва да е включен в този ангажимент, за да мога да мобилизирам и фирмите от частния сектор, които трябва да работят, и държавните фирми, и Пътната агенция. Второ, вие знаете, че винаги това е било много пъти назад в годините, ръководителят на Пътната агенция е с ранг на зам.-министър. Така че той, инж. Лазаров в случая и неговия екип правят организация и мобилизация. Но винаги трябва да има подкрепата и на политическото ръководство, в случая в мое лице, защото Пътната агенция и сега ще остане на пряко мое подчинение, за да имаме по-лесен оперативен контрол над това, което се случва, за да могат нещата да не се размиват през много, както се казва „Много вождове - малко индианци”. Достатъчно е да сме си свършили работата ние няколко души на високото ниво, но надолу хората да си вършат работата, да има добра организация.

Водещ: Сега както обяснихте обаче, това, което гледаме тук, това е от предишния ви мандат, когато вие бяхте министър, Бойко Борисов за първи път министър-председател. Вие сега обаче тук в следващите шест-седем месеца няма да може да режете лентички.

Лиляна Павлова: Ами, вижте, за мен по-важно е в следващите месеци първо да осигурим безопасност за зимни условия. След това пролетта и лятото на следващата година да довършим обектите. За нас лентичките не са самоцел. Но лентичките са показател за свършена работа. Но очевидно нашите лентички ще са ... 

Водещ: Много ви критикуваха за тези лентички. 

Лиляна Павлова: През есента на следващата година... Критикуват тези, които нямат лентички за рязане основно, защото критикуват нашите политически опоненти, защото на тях все така им се случва, за да не казвам причините, няма да се връщам назад – или им спират парите, или не им се случват проектите, или то всъщност всичко друго ... 

Водещ: ... нищо не казвате за оперативните програми, където също очакваме парите. Г-жа Захариева преди около седмица беше тук в това студио. Тя имаше някаква надежда, че може би е възможно тези пари да тръгнат по-скоро за България.

Лиляна Павлова: Европейските фондове са ни основен приоритет. Те са и личен мой приоритет в моята управленска програма и най-спешните мерки, които да предприема. Защото знаете, че преди шест месеца бяха спрени парите и по ОП „Регионално развитие”. Така че отблокирането на тези средства, както и на тези по ОП „Околна среда” са ни много важен приоритет. Тук, за да отговоря на вашия въпрос, наистина очакваме, и ще направим всичко необходимо. Планираме и посещение в Брюксел за отблокирането на парите по ОП „Околна среда” да се случат до края на този месец. По ОП „Регионално развитие”, за съжаление, нещата не стоят така. Защото там има много още да се направят одити, проверки и препроверки, за да върнем доверието. Защото всъщност вие знаете, парите се спират, когато е спряло доверието. А ние пък виждаме, че спрени поради липса на доверие, че системите функционират. Затова ние сега ще поработим и да изчистим грешки, ако има, да оправим системите. Моята много амбициозна, някои ми казват, че е свръхамбициозна задачата – до края на годината да се опитаме да отблокираме по едната приоритетна ос, ако може и двете. Реално може би обективно това ще стане през пролетта на следващата година. Но ще направим необходимото, и аз лично да не забавим плащания по текущите проекти.

Водещ: Трябва да имате пари в бюджета.


Лиляна Павлова:
... за околна среда. Да, ще ги заложим и сега в актуализацията и в следващата година плащанията да вървят, такъв е и нашият ангажимент. Защото по ОП „Околна среда” защо се стигна до тази драма, потенциалната загуба на огромни средства? Защото тогава, като се спряха парите, те шест – осем месеца изобщо не плащаха.   

Водещ: Ще имате ли, утре ще предложите ли на Бойко Борисов вашите заместници? Или вече му ги предложихте?

Лиляна Павлова: Предложила съм част от екипа...

Водещ: А целия?

Лиляна Павлова: Всъщност аз както вече казах, на пряко подчинение ще остане Пътната агенция към мен. Ще имам зам.-министър, който ще отговаря за европейските фондове....

Водещ: Кой е той?

Лиляна Павлова: ... и за ОП „Регионално развитие”. Нека да приключат чисто процедурните вътрешни проверки.

Водещ: Имената? Ще има ли зам.-министър, когото вие не познавате?

Лиляна Павлова: Не. На този етап няма ...

Водещ: Нямате зам.-министър, който да е коалиционен партньор?

Лиляна Павлова: Не, напротив. Имам предложения за коалиционните партньори.

Водещ: Или съюзници?

Лиляна Павлова: Знаете ли, тук предложенията, които идват, те не са задължително на партиен принцип. Тук говорим за такива колеги, колегите предлагат такива хора да се включат в нашия екип, които да са професионалисти, които да имат област в областта, на която ще се занимава, в случая в регионалното развитие повече, отколкото да е самоцелно разпределяне на някакъв ...

Водещ: Важното е, че ще ги познавате. Това е много важен отговор.

Лиляна Павлова: Познавам...

Водещ: Благодаря ви за това интервю. Успех ви пожелавам.

Лиляна Павлова: Благодаря.
 
mrrb