Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването "Здравей, България" по Нова ТВ

Интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването "Здравей, Бълга

14 ноември 2014 | 11:12

Водещ: Лиляна Павлова – министърът на регионалното развитие и благоустройството, новият стар министър всъщност. Здравейте и добре дошли. 

Водеща: Да започнем и първият ни въпрос е провокиран всъщност от едно изказване на френския посланик и то е:


Водещ: „Структурата на новото правителство ме безпокои“. Прекалено много министри според него отговарят за европейските въпроси. Ксавие Лапер дьо Кабан го е казал по време на конференция и тук обяснява – ще разберете защо и към вас е адресиран този въпрос: „В момента за европейските въпроси отговаря външният министър, вицепремиерът, отговарящ за координацията на европейските политики, вицепремиерът по европейските фондове и вицепремиерът по въпросите на държавната администрация“. Значи и за пари, и за европейски въпроси. Има ли проблем според вас, ще заработи ли в синхрон, или може да стане някакъв хаос в тази структура?


Лиляна Павлова:
Да ви кажа честно, не разбирам откъде идва това притеснение, поради простата причина, че има много ясно разграничение. Това, че вицепремиерът Томислав Дончев отговаря за усвояването на европейските фондове, за това как се реализират и текущите оперативни програми, и преговорите за одобрение на новия програмен период и финансирането – тези 32 милиарда, които България може да усвои. Докато вицепремиерът г-жа Кунева отговаря за европейските политики от гледна точка първо на механизма за наблюдение, сътрудничество и координация на много ведомства, които трябва да отговарят по тази тема, и второ – България, както всяка страна-член на Европейския съюз, участва в заседанията на съвета по различни теми. Това са координация на различни европейски политики, земеделие, вътрешни…

Водещ: Според вас добре са разделени, така ли? Защото сложната…


Лиляна Павлова:
Аз не смятам, че има проблем в координацията. Това е видно и в последните дни, в които работим.

Водещ: Сложният начин, по който беше съставено това правителство – безспорно най-сложният може би до момента – поставя въпроса дали се е налагало да се правят и компромиси да има министър на каквото и да е, както някой с апостроф отбелязаха.


Лиляна Павлова:
Не, определено не мисля. Пак казвам - има много ясно разграничение и аз смятам, че ще се получи..  Да, може сложно да се формира, но се формира. Първо е прозрачно, второ е ясно кой подкрепя и трето, много важно – имаме ясна концепция, програма и ясна програмна декларация, бих казала, за политиките в отделните сектори.

Водеща: За онова Министерство на инвестиционното проектиране – сега проблем ли е отново окрупняването на дейността на регионалното и инвестиционното?


Лиляна Павлова:
Да, всъщност това е първата ми задача, защото аз имам в момента две неработещи министерства, които наследявам.

Водещ: Как две?


Лиляна Павлова:
Защото в момента аз нямам възможност, целият инвестиционен процес е блокиран по много причини – не можем да издаваме разрешения за строеж; трябва да направим разграничението и да върнем правомощията на общините; трябва да променим 65 закона, за да започне да функционира отново инвестиционният процес по един подреден начин.

Водеща: Да се върне в стария вид, така ли?


Лиляна Павлова:
И да се върне в стария вид, и да върнем правомощия, и да подредим нещата отново. Но искам да ви кажа, че аз вече съм готова със законодателната инициатива. Промяната в тези 64 закона е готова, вчера мина на първо четене в парламента.

Водещ: За най-важните от тях след малко. Само още един въпрос, свързан с това, че за първи път имахте заседание на правителството. Човек от АБВ…


Лиляна Павлова:
Вече две минаха. 

Водещ: Две ли са?


Лиляна Павлова:
Едно извънредно във вторник, по отношение на бюджета и актуализацията…

Водеща: За бюджета, после – редовно.


Лиляна Павлова:
И в сряда – редовно.


Водещ: Да. Как се получава? Ние видяхме стенограмата. Имате Ивайло Калфин там, имате Петър Москов, имате Христо Иванов. ГЕРБ за първи път работи с други хора, които бяха „външни тела“, някои си бяха опозиция за вас.


Лиляна Павлова:
На този етап нещата са подредени и мисля, че се получи добре. Имаме възможност за дискусия, за дебат. Аз лично нямам притеснения.

Водеща: Добре, с още един цитат да продължим нататък, изкушена и да ви попитам как ще върви почистването на снега, ако го има в обема, в който се очаква да се изсипе в България. Но още един цитат на министър Томислав Дончев, който казва „Ако трябва по корем ще се влача, но…“


Водещ: „Да има магистрала „Хемус“.


Водеща: И вие ли сте готова на това?


Лиляна Павлова:
Това ми е и робота, да ви кажа. Моят конкретен ангажимент като ресорен министър за пътната инфраструктура, аз не само трябва да се влача по корем вероятно, но трябва да проведа и преговори с Европейската инвестиционна банка, със Световна банка за това, да осигурим финансиране и финансов ресурс за по-голямата част от тази магистрала, защото една много малка част ще може да бъде финансирана със средствата от европейските фондове. Така че това няма да е лек процес. Но за да стигнем до финансиране, ние първо трябва да направим подготовка на проекта. Към днешна дата…

Водещ: Каква е идеята, кога да има цяла магистрала?


Лиляна Павлова:
Само да кажа. Към днешна дата имаме възможност да проведем процедури за проектиране и в последствие строителство едва за 60 км – това е, което имаме към днешна дата, с което разполага министерството. Това е участъкът от Ябланица до разклона Плевен-Ловеч. Това е за момента. Всичко останало трябва да бъде проектирано, а за всички тези 300 км, които ни предстои да построим, трябва да се направят отчуждения, трябва да се направят парцеларни планове…

Водеща: Този процес колко години ще продължи?


Лиляна Павлова:
Ако не се промени законът, който аз внесох за корекции и изменения в Закона за отчужденията…

Водеща: Да приемем, че ще се промени.


Лиляна Павлова:
… това може да се влачи и 20 години. Нашата цел обаче е до 2020 г. в голямата си част да можем да реализираме този проект, започвайки строителство от следващата година на първите 60 км, и след това поетапно, средногодишно отново да строим горе-долу в този диапазон. 

Водещ: Страх ли ви е това да е една от основните теми? В предишния ви мандат имаше една реплика – асфалт ли да ядем, която беше като упрек, като обвинение, като символ, че хората са бедни, в най-бедната държава, а пък постоянно се говори за асфалт, за рязане на лентички и магистрали.


Лиляна Павлова:
Не ме е страх лично мен, не ни е страх и като правителство. Защото строежът на АМ "Хемус" е личен мой ангажимент като ресорен министър. Но във всяко едно министерство имаме много важни приоритети, така че със сигурност фокусът няма да е само върху магистралите. Да, в моята работа, разбира се, това ще е един от основните моменти. Но като цяло имаме много широк спектър от дейности, които сме инициирали да работим. 

Водещ: Големият въпрос, АПИ се оплака – няма пари за основно закърпване на пътищата, за основно стягане на пътищата за зимата, нямаме пари и за почистване. 


Лиляна Павлова:
Безспорно това е факт.

Водеща: И на 14 ноември тази информация и новина е доста притеснителна за всички, които ще ни се налага да се движим по тези пътища.


Лиляна Павлова:
Да, ние видяхме какво се случи преди две седмици – заваля сняг и държавата блокира, за мое голямо съжаление. Фактът към момента, и това беше и при предаването на служебния кабинет – парите за зима са изхарчени през лятото.

Водеща: За какво?

Лиляна Павлова:
Ами, уж за рязане на храсти. Ама къде са тези храсти и как са изрязани – предстои да разберем. В крайна сметка пътищата не са подготвени, особено проходите на републиката.

Водеща: Колко пари за рязане на храсти, извинявайте?


Лиляна Павлова:
Ами, 10 млн. са похарчени само за рязане на храсти. Ако аз лично имам жалби, и като народен представител, избрана от Варна, пътувайки всички знаем лятото скоростното платно на магистралата Шумен – Варна имаше храсти... 

Водещ: Как се контролира това?


Лиляна Павлова:
Областните пътни управления имат този ангажимент. Има изрязани храсти на места, но не на тези, на които е важно.

Водещ: А колко обичайно е сумата?


Лиляна Павлова:
Важните са проходите на републиката.

Водещ: Ако се е имало 10 млн. лв. изразходени, колко обичайно ...


Лиляна Павлова:
Ако 10 млн. лв. бяха инвестирани в проходите, по магистрали за изрязване на храсти, за оправяне на мантинели, за освежаване на маркировката и закърпване на дупките, които след зимата, знаете, и след лугата, която се слага и солта ще бъдат разядени и още по-големи, щяхме да сме готови. Сега пътищата не са подготвени.

Водеща: А ще тръгнете ли по следите на евентуални злоупотреби? 10 млн. за рязане на храсти, без да знам колко струва да се реже, да знам един квадратен метър храст ... 


Лиляна Павлова:
Разбира се, че ще направим необходимите проверки. Но сега усилията ни са основно насочени, направихме национално заседание, поканихме всички областни пътни управления и всички фирми, които се занимават със снегопочистване, за да направим разбор на това готови ли сме и до къде сме готови. Ако мога да покажа, това е картата с готовността, не знам към коя камера...

Водеща: Вашият екип преди малко е дал на колегите ни в апаратната и електронен вариант.


Водещ: Какво е жълтото, зеленото, червеното?


Лиляна Павлова:
Червеното са областите, които категорично не са готови за зимата.

Водещ: Не са?


Лиляна Павлова:
Категорично не са готови за зимата. 

Водещ: И то София?

Лиляна Павлова:
София област, Перник, Плевен и Стара Загора категорично не са готови.

Водещ: Какво значи това – няма техника, няма сключени ...


Лиляна Павлова:
Сега ще ви кажа. В жълто са почти готови, но не съвсем и в зелено са готови. Като тук за Смолян имаме колебание дали е зелено или жълто. В общи линии картата е показана и на екрана. Каква е ситуацията? Това, което виждаме, аз го имам и по всяка област, но няма да изпадам. Най-критично е състояние на АМ "Люлин" и "Струма". Там ситуацията е много притеснителна. Давам пример, от необходимост там да има 5 хил. тона сол, там има едва 20 тона. При необходимост да има 70 тона химикали за обработване на тази магистрала, не знаем какви обледявания, има нула. От 66 машини необходими за тези две магистрали, имаме 4 машини.

Водеща: А къде са останалите 64?


Лиляна Павлова:
Това попитах и аз, направихме това заседание. Направили сме график. От 17-ми, понеделник, въвеждане необходимостта за готовност на фирмите за зимно поддържане. Въвеждаме едно ново правило, за което ще уведомим всички пътища и с лекотоварни, но и тежкотоварни автомобили. В цялата държава има т.нар. опорни пунктове, от които се извършва зимното поддържане. Новото правило, което въвеждаме, от което фирмите бяха леко притеснени, но ние ще го отстояваме до край – 6 часа преди започване на снеговалежа, на 200 критични точки на територията на цялата републиканска пътна мрежа общо 20 хил. км, да са разположени готови, запалени снегорини. 

Водещ: И да хабят бензин, включени така...


Лиляна Павлова:
Не, да са проверили дали могат да запалят, дали има шофьори за снегорина.

Водещ: И да ловят във въздуха снежинките.


Лиляна Павлова:
Не да се ловят във въздуха. Но ако шосето е подготвено, обработено с химикали, ако снегорините са на място, защото оправданията...

Водеща: ... 


Лиляна Павлова:
Какво се случи на "Струма", какво се случи също на "Люлин", какво се случи на Владая преди две седмици? Снегорините пътуваха и се задръстиха, самите те не можаха да стигнат. Тръгнаха, когато вече снегът е завалял и вече е твърде късно и са станали тапите. Разбира се, имаше и неподготвени шофьори.

Водещ: Тази сол и тези липси сега ще бъдат наваксани и закупени, така ли? Има ли пари всъщност?


Лиляна Павлова:
Поставили сме срока до понеделник, те трябва да са готови, когато въвеждаме зимното. Във вторник правим проверки. И ако във вторник фирмите не са готови с изискуемите, които ви показах материали, започваме да ги санкционираме.

Водеща: Ама как една фирма, която има две машини, пък трябва да има 66, от къде ще набави за един ден 64 машини?


Лиляна Павлова:
Не е така. Техните машини и техника просто са по обекти. Сега те трябва да я свалят от обектите, да я преоборъдват с греба...

Водещ: Имат ги, но не са приготвени.


Лиляна Павлова:
Има ги налични, но те са по обекти. Трябва да бъдат приготвени. Не е невъзможно. Аз получих увереността на всички екипи и от областни управления, най-вече от снегоподдържащите фирми, че до вторник ще се подготвят. Казах им, че ще бъдем абсолютно безкомпромисни за това дали са готови или не, за да има тази мобилизация. Надяваме се, че и тези шест часа преди снеговалежите, разчитаме много на синоптичната прогноза да е точна и вярна. Това, което планираме, е да стъпим основно на прогнозата на БАН, на Националния институт към БАН и на основата на тази прогноза и писмено уведомление, за да има възможност да стигнат навреме тези машини, да се подготвят, да бъдат заредени, да имат шофьори.

Водеща: ... обвинение към синоптици ще настане през зимата, подозирам.


Лиляна Павлова:
Има и един нов момент. Освен тези 6 часа и тази мобилизация, която подготвяме, надяваме се и на актуализацията в бюджета. Тя ще ни даде възможност, макар и при зимни условия, но като мине, чак тогава ще започнем, особено на проходите на републиката да изрязваме храсти, да оправяме мантинели....

Водеща: 10 млн. са дадени.


Лиляна Павлова:
Те са дадени с решение на МС. Но парламентът трябва да ги одобри. Защото в противен случай...

Водеща: Нали вече са дадени за рязане на храсти.


Лиляна Павлова:
Те са похарчени, но не там, където трябва – проходите не са готови. Затова трябва там да се махнат клоните. Знаете, като навали тежък сняг, падат дървета, падат клони, запушват трасето и всичко свършва. 

Водещ: Разчитам, че всичко ще бъде наред. Надяваме се...


Лиляна Павлова:
Аз апелирам и към шофьорите – със зимни гуми, да карат със зимни гуми и бавно, и внимателно. Днес ще покажем до втория, третия и четвъртия час какво ниво на зимно почистване да очакват. Защото едно е в града, където минава градският транспорт, трябва до асфалт – там ще се чисти на друг критерии. По републиканските пътища – до 2 – до 3 см сняг до първите два часа не е проблем. Ако караме внимателно, ако имаме зимни гуми, няма да имаме проблем.

Водещ: Дайте още малко за пътищата и за големите проекти, извън подготовката за зимното почистване. Говорихме преди малко за Хемус. Много важно е България, северната й част да има поне една магистрала, цяла. За "Хемус". Ще има ли тол такса, ако тя се изгради? Това знае ли се от сега? Ще има ли такса за преминаване, плащане по някакъв начин?


Лиляна Павлова:
По начина, по който в момента сме планирали, половината от магистралата е с европейско, безвъзмездно финансиране. За него не можем да слагаме тол такса, защото имаме безвъзмездни средства от Европа. За останалата част, за която ще трябва да вземем, основно Търново – Шумен, за която трябва да вземем кредит, ще преценим. На този етап ние планираме да я направим така, както е направена и АМ Тракия – абсолютно безплатно. 

Водещ: От Търново до Шумен?


Лиляна Павлова:
Защото няма да е справедливо Северна България да има пътен достъп. Тази магистрала е жизнено важна за икономиката. Вие видяхте АМ "Тракия" какъв бум в икономиката и туризма ... 

Водещ: Тоест няма да има?


Лиляна Павлова:
Така че не планираме да има такса за тази магистрала, само по себе си. Разбира се, в годините напред предвиждаме да има, да променим винетките да станат електронни, да можем да си купуваме с есемеси, онлайн, да въведем джипиес система за тировете, за да заплащат за изминато разстояние. Но това е цялостна реформа в системата, която преди 2018 г. няма да се случи. Затова е може би тема на друг разговор.

Водещ: Струма, не знам дали е най-натовареният, поне през лятото може би е най-натовареният участък, пътят за Гърция. Четох преди време, че ще строим там най-дългия шосеен тунел в Европа. Знаем какви огромни съоръжения има, примерно в Швейцарските Алпи. Как така най-бедната държава ще може да си позволи да построи най-дългия, ще кажете и колко километра шосеен тунел, и вярно ли е, че ще струва над 1 млрд., и че поддръжката му на година ще е поне 20 млн.?

Лиляна Павлова:
Индикативната стойност, която е предложена за маршрута, който в момента е избран, но той е предварителен, тъй като няма окончателно..., наистина включва изграждането на 13-километров тунел.

Водещ: Това най-дългият ли е?


Лиляна Павлова:
Не, това не е най-дългият тунел. Нормално в Швейцария и държави със скалиста територия, има държави и с по-дълги тунели.

Водещ: 13 км тунел.


Лиляна Павлова:
Не е въпросът в това. Това, по което работим, е да се направи вече детайлно проектиране, оценка на въздействието върху околната среда, защото единствената причина да е предвидено, поне в предварителния проект да има тунел, това е, за да опазим уникалната природа на Кресненското дефиле.В момента сме възложили и се надявам до края на годината най-късно януари да имаме  такова съчетание. Предложение чисто техническо решение, ако  не е тунел – какво може да бъде.

Водещ: Ако не е тунел, не е тунел.


Лиляна Павлова:
Съчетано с мерки за опазване на околната среда, най-важното – икономически да е изгоден този модел, защото има едно предложение и за шест тунела. Има предложение за съчетание  между шест, но по-малки. Съчетание между няколко тунела и няколко виадукта. Това решение ще  го дадат проектантите, съчетано с околна среда и  да  изберем най-евтиния вариант за България. Това е нашата цел, за да може тази стойност да бъде намалена, може би не на половина, но  поне седна трета. 

Водещ: 3ачудих се какво става при катастрофа или ако закъсаш и има 13 км тунел, изглежда доста страшно. 


Лиляна Павлова:
Той неслучайно е проектиран да бъде с две тръби, защото ако се случи в едната тръба на тунела, цялото движение да бъде прехвърлено в другата. Има специални мерки за безопасност в тунелите, ако се стигне  до вариант 13-километров тунел. Но аз предлагам да изчакаме, да не се спекулира с темата, за да можем да изберем най-доброто решение.

Водеща: Пак си говорим за в бъдеще. 


Лиляна Павлова:
Не е в бъдеще, това е януари, след два месеца.

Водещ: Кога трябва да има цяла магистрала?


Лиляна Павлова:
Януари приключва процедурата по екологична, техническа и икономическа оценка. След което ще  бъде избран най-подходящият вариант и започва неговото проектиране. 

Водещ: Други стъпки. Аз винаги се питам кога изцяло ще има.


Лиляна Павлова:
До 2020 г. сме длъжни да достроим този участък от магистралата. Това е крайният срок за усвояване и на финансовия ресурс, който ще получим от Европа. 

Водещ: А вие какъв живот давате на правителството, пак да минем малко на политическите теми? Тези 2 г., за които в началото реформаторите дадоха срок, но после  се съгласиха с вашата оферта за цял мандат, доколко разчитате да го изкарате докрая наистина? 


Лиляна Павлова:
Ние сме в момента с пълна мобилизация и планираме действията си за пълен мандат. И се надяваме да имаме подкрепата и парламентарната най-вече да направим пълен мандат, защото трябва да планираме в неговата цялост и работим за това. 

Водещ: Виждате с Патриотичния фронт стават сложни неща около Велизар Енчев случката. Дори при първоначалната подкрепа на правителството, помните и първото гласуване на реформаторите за Цецка Цачева. Малко, така, болни оптимисти изглеждате по отношение на подкрепата, на която разчитате. 


Лиляна Павлова:
Напротив, реалист съм, не казвам, че ще е лесно, но от друга страна – когато толкова много различни бих казала по своя смисъл парламентарно представени партии в едно правителство, все пак имаме шанса да имаме добро съчетание на взаимен контрол помежду си. Ако се мобилизираме, е възможно. Реалист съм, казвам – възможно е. Разбира се, ако някой реши нарочно да саботира процеса, макар и с трудна координация, може би с не толкова бърз процес на взимане на решения, нещата могат да се случат.

Водещ: ДПС чувствате ли ги като категорична опозиция? Това беше въпрос, който касаеше постоянно, през цялото време, включително на Борисов му личеше, че е раздразнен, като каза – моля ви, не ни подкрепяйте. Местан каза – и на колене да ни молите, няма. А пък една снимка на един ваш колега стана дума и в „Карай направо” с Владислав Горанов, хвърляше една дебела сянка на съмнение около взаимовръзки, които не са на политическо, а са на друго ниво.


Лиляна Павлова:
Определено ДПС са твърда, категорична опозиция – и това е видно от техните действия.

Водещ: Политически, да, декларират го. Но?


Лиляна Павлова:
Не, и като действия. Аз вече участвах в заседания и защитавам законопроекти, които съм внесла, както казах малко по-рано в предаването. Докато  БСП обещаваха да са конструктивна опозиция, и аз от вчера има леко разочарование, защото тяхното обещание не беше спазено. И вчера загубихме 45 минути, вместо да обсъждаме закони по същество, защото искаме да свършим работа, тези 45 минути се занимавахме дали са минали 23 часа, или са минали 23.50 часа, за да имаме право да разглеждаме законопроекта, даден ли е той разпечатан на хартия в ръцете на мая Манолова или не. Това беше за мен изключително показателно,че те няма да бъдат конструктивна опозиция, но все пак се надявам да постигнем диалог. 

Водещ: Вие  разбирате  конструктивна опозиция да се съобразяваш с тях изцяло, а то никога няма как д а стане. 


Лиляна Павлова:
Напротив, единственото, което искахме, е да дебатираме по същество по законите, а не да дебатираме дали са минали 10 или 15 минути до разглеждането. 

Водещ: Благодаря ви, днес предстои пресконференция ваша съвместна с вътрешния министър за подготовката за зимата на пътищата, но в аванс, благодаря за което, получих информация зрителите на „3дравей, България” къде има проблем. Пак да покажем картата на финала. Остават секунди.


Лиляна Павлова:
София Област, Перник Област, Плевен, Стара 3агора – това са най-критичните. Това, което не успях да кажа – има промяна в закона, която е крайно неприемлива, но такава сме я наследили, урбанизираните територии в градовете се очаква да чистим също ние, пътната  агенция, независимо, че не е работа да чистим града. Това е огромен проблем, ще направи законодателна инициатива. Но едно е снегопочистващите машини, големите, когато чистят  магистралите. Влизайки в града, не могат да направят това чистене и ще се окажат най-проблемни от тази гледна точка са Смолян и Габрово и в региона на Пловдивска област, защото там определено няма подходяща техника за чистене в града, защото специфично, градски транспорт. Предстои да решим и този казус.
 
Водеща: Нали е ангажимент на съответните общини?

Лиляна Павлова:
Вече не, не знам защо предишното мнозинство го е променило по този начин и сега нещата са наистина сложни. Търсим в сътрудничество с общините да постигнем решение, така че няма да е лесна зимата. Държавата като цяло не е подготвена. Ще направим необходимото да минимизираме щетите и да осигурим безопасно движение. 

Водещ: И ще има много синоптици, които  няма да спят денонощно. 


Лиляна Павлова:
Ще разчитаме на БАН, те са професионалисти.

Водещ: Благодаря ви.
 
 
 
 
 
mrrb