Интервю в предаването "Денят започва" на БНТ

Интервю в предаването "Денят започва" на БНТ

30 септември 2014 | 11:06

Екатерина Захариева, вицепремиер и министър на регионалното развитие в служебния кабинет, добро утро.

Добро утро.

Да започнем по темите с многото пари, защото това е нещо, което засяга всеки един от нас. Става въпрос за актуализацията на бюджета – силно атакувана и критикувана в различни посоки, от различни части на политическия спектър, икономисти днес се изказват в пресата. Възможно ли е да си тръгне и служебният кабинет съпроводен от яйца, заради тази предлагана актуализация?

Мисля, че това няма да се случи. И аз много чух, какво трябва и какво не трябва да  прави служебният кабинет и какво е редно, и какво не. Ако предишното Народно събрание и правителство бяха подходили отговорно и бяха актуализирали бюджета – ние нямаше да се занимаваме с това, но не се случи или по-скоро се случи по начин, който задълбочи още повече нещата. Актуализира се бюджетът само на здравната каса, без да се актуализира бюджетът в останалата част, при положение, че беше ясно, че ще има огромно неизпълнение на приходната част; при положение, че беше ясно вече, че има две спрени оперативни програми; беше ясно вече, че имаме затворена банка. Тоест при тази промяна на политическата и икономическата обстановка, ние актуализираме, ние имам предвид предишното Народно събрание, актуализира бюджета само в частта здравна каса, не актуализира останалата част. И аз питам, ако ние не предложим това изменение и трябва да се чака следващо правителство да го направи и мине цялата процедура през Народното събрание - то ще стане края на ноември, просто няма да има време.

Нека да видим какво предлагате – нов дълг, със свръх дефицит, въобще едни сериозни рискове, които се залагат. Вместо да намалявате разходите, защото няма пари, вие ги увеличавате – защо?

Намаляването на разходите ще доведе до спиране отново на плащанията по оперативните програми, до липса на пари за поддръжка на пътищата през зимата, до спиране на някои от социалните плащания, ще доведе до липса на средства, между другото те също не са предвидени в бюджета. За около 80 милиона са щетите по пътищата - паднали мостове, разрушени пътища. Да – те в момента са приведени в такова състояние, че да са проходими, но съвсем не са ремонтирани, защото няма и 1 лев осигурен за това. Така че със сигурност това не са харчове, това са минималните средства, които са необходими, за да функционира държавата по правилен начин. Още миналата година, когато се приемаше този бюджет отново икономисти и политически сили казаха, че всъщност приходната част е заложена изключително оптимистично. Когато заложиш една твърде оптимистична приходна част, без да се съобразиш с фактическото състояние в държавата и с политическото състояние, предвиждаш едни разходи, които просто няма как да се финансират. Така или иначе в момента, въпреки всичките усилия, които се полагат за подобряване на приходната част, нашата прогноза е, че неизпълнението ще бъде около 1,1 милиарда лева.

Неизпълнението?

Неизпълнението на приходната част. Предвид факта, че така или иначе имаме, пак казвам, две спрени програми, 1,3 милиарда спрени по Оперативна програма „Околна среда“. Не ние ги спряхме тези програми, не по наше време се случи. Имаме спряна Оперативна програма „Регионално развитие“ в две оси. Само откакто сме ние от държавния бюджет са осигурени около 260 милиона по ОП „Околна среда“ от държавния бюджет за разплащане към бизнеса и 188 милиона по ОП „Регионално развитие“. И аз питам: Трябва ли отново да спрем плащанията към фирмите и към общините? Това води отново до липса на работни заплати. Знаете, че имаше протести, няколко фирми протестираха, заради неразплатени средства от страна на държавата към тях, така че кое трябва да направим? Вложителите в КТБ протестират. Независимо, какъв е сценарият, за съжаление, средствата ще трябва да се осигурят като заем към фонда, който гарантира минималните средства, за да се платят поне минимално гарантираните влогове на вложителите, такъв е законът.

Значи ли това, че посланието на тази актуализация е – всеки, който иска пари ще ги получи?

В никакъв случай. Само да ви кажа, че в Министерството на регионалното развитие, от това, което сме поискали е дадено само 16 милиона. И това ще доведе до факта, че няма да се довършат редица дейности.


Вие сте поискали, регионалното министерство - 16 милиона?

Не, напротив – ние сме поискали над 50. И това не са всички, които наистина са необходими, а които са минимално необходими. Бяха 53 милиона. Ние получаваме 10 и с отпушването, знаете че 5% във всяко министерство се задържат, с разрешаването те да се харчат, всъщност стават около 16, които ще бъдат само за подготовка на пътищата за зимно поддържане и за някои неразплатени дейности, като например за виадуктите, които са извършени вече в едното платно - за тях ние дължим около 5 милиона на фирмите. Нищо ново няма да се започва. Спряхме договори за доста пари и в никакъв случай не се извършват разходи, които са неоправдани.

 

Критиките са обаче, че се дават пари за нереформирани сектори като МВР, здравеопазване. Това не е ли някакъв вид подписване на празни чекове? Като няма реформи се дават пари...

 

Факт е, тези сектори са нереформирани. Съгласна съм изцяло с хората. Ако трябва да съм честна, на мен също не ми е приятно да се дават пари в нереформирани сектори. Но служебният кабинет няма как да извърши тези реформи. Какъв е изходът – да оставим хората без лекарства или да предложим на Народното събрание да ги осигури? Народното събрание е институцията, която ще гласува този бюджет. Ако реши, че няма да дава пари в нереформирани сектори, да не ги дава. Но така или иначе със Закона за МВР бяха увеличени заплатите на служителите в МВР, без да се осигурят 160 млн. Нека НС да реши – ще остави това увеличение на заплатите и ще даде 160-те млн. или ще измени Закона за МВР и ще им намали заплатите отново. Така че това ще бъде решение на НС. Но е факт, че е крайно време да се случат реформите. Има сектори, в които потъват като в черна дупка.

 

Ще продължим след малко да си говорим за пари. Да погледнем обаче и към днешната тема – става въпрос за актуализацията на цената на тока – нещо, за което вие преди няколко дни казвате „не е правилен изразът поскъпване на тока”. Не е правилен, обаче хората ще трябва да плащат с 10% повече.

 

Да, за съжаление ще трябва да плащат с 10% повече. Но е факт, че бяха намалявани два пъти цените на електрическата енергия абсолютно без правилните икономически анализи. Факт е, че това е един от поредните нереформирани сектори. Факт е, че там са необходими също сериозни реформи. И ние, колкото и да не можем да ги довършим, ги започнахме. И в миналия служебен кабинет между другото и в този това е една от основните теми, с които се занимаваме и в които предлагаме решения. Миналия път направихме два анализа, на които, между другото, в момента всички специалисти в сектора се позовават – анализа от ЕК и анализа, направен от Световна банка. Тази година, този път, този служебен кабинет създаваме Енергийния борд. Там се предлагат и се обсъждат решения. Със сигурност не е честно всички ние, защото аз също плащам ток и на мен също не ми е приятно, да плащаме в нереформирани сектори, всички ние да плащаме за лошите проекти, свършени през годините.

 

Това се случва сега на практика.

 

Не е така. Искам да подчертая, че това увеличение ще покрие само 20% от дупката, която се получава между това, което по закон НЕК трябва да изкупи като дългосрочни договори, ВЕИ централи, за кафява енергия, топлофикации, заводски централи и това, на което всъщност продава. Тоест само този процент. В никакъв случай не говорим за това, че с увеличението се покриват старите договори на НЕК, които са за изключително скъпи проекти без никакъв cost-benefit analysis, тоест ползи-разходи – за това, което плащам, всъщност какво ще изкарам от него.

 

Говори се обаче за още допълнителни увеличения в бъдеще време, което означава, че най-вероятно отново ще се търси това като вариант – да се вдига цената на тока.

 

Според мен, трябва да са комплексни решенията в сектор Енергетика. В никакъв случай няма как да стане само през увеличението на цената на тока. Просто това не е редно да се случи. Комплексни са решенията. Затова се създаде този Енергиен борд – там да се търсят и да се предлагат решения. В преговори сме отново с международните финансови институции за това да предложат решение. Но е факт, че наистина трябва да се направят реформи. Давам пример: ВЕИ-тата – с високи договори, дългосрочни договори, те трябва да се предоговарят, но имаме и заводски централи, имаме и топлофикации. Произвеждаш ток, продаваш го на НЕК на по-висока цена, а го купуваш по-ниско.  Така че трябва да се предприемат редица мерки и със сигурност не е редно да бъде само през цената на тока. Но със сигурност трябва да се спре с популисткото намаление и с популисткото говорене. Защото тези дупки, които се натрупват рано или късно те пак ще се платят.

 

Знаете, че така политическото говорене обикновено се свежда до това – дали да се вдига или да се сваля цената на тока, когато дойде едно или друго правителство. Като че ли сега служебният кабинет беше, така, в ситуацията, неутралната, в която може да се позволи такова увеличение. Случва се по ваше време. Нарочно ли беше избран такъв момент – между изборите, преди изборите, така че да се извърши едно такова увеличение? Знаем, че ДКЕВР е независим орган, че вие нямате пряка отговорност към това. Но така изглежда отстрани.

 

Искам да припомня, че ДКЕВР и по време на предишния кабинет и предишния състав на ДКЕВР всъщност определи 1 октомври като новия ценови период. Така че ние просто бяхме заварени при тази ситуация. Не ние го определихме или новият състав на ДКЕВР. Това беше ценовият период. И аз искам да кажа, че ние не само, че сме неутрални, но сме и експертни и не говорим политически. Ние казваме истината на хората. Истината те трябва да я знаят.

 

Как ви се сториха яйцата, хвърлени по комисията за държавно енергийно регулиране?

 

Недопустима.

 

Г-жо Захариева, взимам повод от темата с тока – да ни кажете каква е готовността и в каква готовност ще оставите държавата по отношение на евентуална газова криза. Коментирахте вече многократно този въпрос. Но все пак, по-готови ли сме в момента?

 

Да, постоянно се готвим. Дай Боже да не се случва! Водят се преговори почти всяка седмица, в постоянен контакт са между ЕК, Украйна и Русия.

 

Колко дни може да издържи България при спрени доставки?

 

Зависи. Зависи колко е студено, това е истината.

 

Ако е много студено? Защото има такива прогнози?

 

От месец и половина до три месеца, в зависимост от това колко е студено. Което в интерес на истината е достатъчно дълго време, за да се разреши една криза. Надявам се наистина и едва ли, ако се случи тя да продължи толкова дълго.

 

Готови ли са обаче топлофикациите? Има ли готовност сега хранилището в Чирен, проверка направена ли е? Въобще този анализ ще бъде ли оставен на следващия кабинет, който и да е той след 5 октомври, за да не сме неподготвени?

 

Всичко това се прави. Чирен се пълни, топлофикациите са готови, помолени са да извършват тестовите си проверки, говорено е за осигуряване на цистерни за осигуряване на мазут, в случай, че кризата продължи по-дълго, говорено е също и за подготвена процедура за освобождаване на резервите от военновременните запаси. Така че всичко е готово. Наистина трябва да сме готови, не дай си Боже да се случи.

 

Сега, ако не останем без газ, да не се окаже, че ще потънем в сняг? Казвате – пари няма за почистване. Каква е ситуацията преди началото на зимния сезон? Ще се намерят ли средства?

 

Пари няма за подготовката. Знаете, че преди всяка зима ние сме длъжни да подготвим пътната мрежа така, че пролетта да не се изненадаме от това, което ще открием отдолу под снега. Това, което е като минимални средства, това са единствените пари, които ние получаваме в бюджета на регионалното министерство, а не някакви огромни суми за харчения, каквито спекулации се чуват постоянно. Това са пари за закърпване и подготовка на пътищата за зимата. Защото всяка дупка, която ние не запълним, ще стане кратер и всяка пукнатина ще стане дупка. И от 10-11 млн., които ще трябват сега, за да съхраним пътищата, ще станат 40-50 през пролетта. Тоест това са средства, които трябва да вложим, за да спестим пари пролетта. Така или иначе тези пари наистина са предвидени в актуализацията. Но пак казвам, само тези. В никакъв случай повече. Нямаме пари за ремонти на виадуктите. Знаете в какво състояния са, всички се движим по тях. Това са пари, които наистина трябва спешно да бъдат осигурени. Те са около 20 млн. – за трите виадукта, в останалото платно. Не са предвидени пари в актуализацията на бюджета. Подчертавам това, нямаме тези 80 млн. Така че със сигурност, повярвайте ми, доста отговорно сме подходили към актуализацията. И в никакъв случай не сме направили някакви големи разходи. Това са парите за минималното нормално функциониране на държавата.

 

Имахте надежда, че до края на октомври ще тръгнат европейски средства. Тя обаче като че ли е доста слаба в момента. Все пак какви са сигналите?

 

Напротив, силна е. В актуализацията са предвидени само 200 млн. всъщност неразплащане, тоест невъзможност, то не е разплащане, защото не са възстановени по ОП „Регионално развитие” – ос 1 най-вероятно няма да бъде възстановена до края на октомври, поради което няма да могат да бъдат възстановени и до края на годината. Ежедневно се работи и в събота, и в неделя, това да се случи. Със сигурност обаче, това не зависи само от нас. Готови сме с проверките по ос 3 по ОП „Околна среда”, в момента вървят проверките от одитиращия орган в България. Трябва да дойдат и нови проверки от ЕК, надявам в средата на октомври, за да може възстановяването на средствата да се случи до края на октомври и за да се възстановят парите.

 

Казвате до края на октомври. Ако дадем малко по-дълъг период, може ли да гарантирате, че до края на годината спрените европейски плащания ще бъдат възстановени?

 

Те ще бъдат възстановени. Въпросът е, че на ЕК свършват парите. И ако се изпратят сертификатите ноември месец, те просто ще бъдат възстановени догодина. Тоест няма да бъдат възстановени до края на тази година. Идеята е да се възстановят сега, за да се подпомогне наистина на касова основа бюджетът.

 

Което означава, че всички спрени проекти, за които споменахте, ще тръгнат от догодина, евентуално, когато има пари за тях?

 

Искам да подчертая, че ние възстановихме тези плащания. Те затова не са спрени. Рискът от загуба на средства, само за ОП „Регионално развитие”, ако ние не бяхме възстановили плащанията от държавния бюджет – 188 млн., беше за 390 млн. лв. По ОП „Околна среда” от март месец общините не бяха получавали лев. Строителите работеха със собствени средства. Но колко месеца може да издържиш да не ти се разплащат средства? Имаше забавени заплати от страна на строителите към техните служители и работници. Така че ние възстановихме тези плащания и това намали риска от загуба на средства в края на годината. Да, сега ги плащаме с бюджета, но те ще се възстановят, макар и с финансова корекция, която ще отиде за други проекти. Ако ние не бяхме възстановили плащанията, те щяха да се загубят безвъзвратно за държавния бюджет, завинаги.

 

Благодаря ви за този разговор. Екатерина Захариева в нашето студио, за парите, цената на тока и за предстоящата поддръжка на пътищата през идните месеци.

 

 

mrrb