Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството: След 4 г. ще са готови "Струма" и "Хемус". Бройките от закритото министерство на инвестиционното проектиране отиват в туризма и спорта

Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството: След 4 г. ще са готови "Струма" и "Хему

15 ноември 2014 | 11:18

 - Г-жо Павлова, от три-четири години мъж не може да се добере до министерското кресло в регионалното ведомство. Как си го обяснявате?

- Но пък преди тези три-четири години бях първата жена, която оглави това министерство в неговата 130-годишна история. Може би повлякох крак.

- Едни страхотии говорихте тези дни за това как ще бъдат загубени европейски пари?

- Много е страшно наистина. Говоря го не за да се презастраховам. Недопустимо е след година и половина да заваря сектори в министерството, проекти, програми и инициативи не само на нивото, на което ги оставих, но замразени или спрени, а на някои просто е сложен кръст.

- Пресметнахте ли колко пари има опасност да се загубят от спрените оси на оперативната програма "Регионално развитие"?

- Дали сме си 10 дни срок да изчислим рисковите проекти, паралелно се опитваме да ускорим усвояването. За съжаление, не само че са милиони, сумата дори не е двуцифрена, вече ще говорим за стотици милиони евро, които може да загубим.

- Какво може да се спаси?

- Ще се опитаме да спасим каквото можем В момента избягвам конкретика.

- Забелязвам, че не споменавате числа.

- Защото искам екипът от министерството, и най-важното - бенефициентите да се демотивират. Моят апел към всички кметове е: разпращайте, давайте ни повече сертификати. Колкото повече сертификати, толкова по-малко пари ще загубим. Наложени са един куп финансови корекции, които смятам, че ще може да бъдат оспорени. Ще се опитаме да задвижим този процес, имаме огромна сума да усвояваме до края на годината.

- Четох проекта за промяна на ЗУТ, преброих колко закона ще се променят заради сливането на двете министерства -вашето и на инвестиционното проектиране, 63 са.

- И като добавим и Закона за бюджета. 65 закона трябва да променим само за начало.

- Този цип - нагоре-надолу, сливане, разделяне, не блокира ли строителството?

- То да беше само цип. За да разделят министерството целият инвестиционен и строителен процес беше блокиран за 3, а за някои дейности - за 6 месеца. Сега при сливането се опитвам да го вкарам в рамките на 3 седмици. Успяхме за 3 дни да разработим проектозакона и да го внесем в парламента. Надявам се следващата седмица да го гласуват на първо и второ четене в комисия. След което ни чакат над 120 наредби, постановления, указания.

- И това, за да се смени името на министерството и да се върнат функции.

- Не е само това. Ние връщаме отнети правомощия.

- Да, връщате големите проекти над 10 млн. лв. на общините, но не крие ли това опасност от корупция?

- Един регионален проект трябва да се реши от общинската власт. Не трябва държавата отгоре да казва дали ще го има, или не. Проекти, които вече са започнати, ще ги довършим по стария ред, ще издадем разрешенията. Но до края на годината целият инвестиционен процес е блокиран

- Ако я изчислим в пари тази операция?

- Ако я изчислим в пари -заплати, бонуси, командировки, принтери, секретарки, режийни, кафета, води, това са над 2 млн. лв. похарчени за 1 година. Говоря за администрацията на Министерството на инвестиционното проектиране. Там само две от службите - кадастър и ДНСК, работят. Въпреки че ДНСК не е извършвала истински строителен контрол, актовете и констатираните нарушения са намалели в пъти. Ако средногодишно са премахвани по 1100-1300 незаконни постройки, то за последната година са едва 100-200. Дали под масата се е разпределяло, дано не е така, но има индикации в тази посока. Сега трябва да оправим тези бакии и отново да заработи министерството.

- Сигурно ще е голямо местене на чиновници. А метла ще има ли?

- Не, метла няма да има. Но няма как да имаме 2 дирекции "Жилищна политика", две дирекции "Устройство на територията" и т.н., защото структурата на двете министерства се е препокривала. Поели сме ангажимент да не увеличаваме администрацията, така че бройки от закритото министерство ще отидат в новите министерства на туризма и на енергетиката. Аз нямам нужда от двойни дирекции. Това би било разхищение. И тези хора ще имат възможност да отидат да работят там, ако имат капацитета и взаимното желание.

- От доста време задавам един въпрос към министрите. Правим магистрали и бързи релси в Южна България, какво става със Северна България? Имам предвид магистрала "Хемус", мостовете на Дунав, тунела под Шипка.

- И още пътя Видин-София, Русе - Велико Търново. В управленската ни програма и в коалиционната декларация е записана целенасочена политика за слаборазвитите бедни региони. Ще се възползваме от финансиране от Европа, от бюджета, от всички възможни източници. Нашата цел е да водим преференциална политика в изоставащите региони и по различни програми да търсим подкрепа в тяхното възраждане. Това ще стане, като насочваме финансиране от всички оперативни програми към слаборазвитите райони.

- За големите проекти в Северна България обаче няма пари, нали?

- На оперативно заседание на МС в сряда разглеждахме възможността да предложим на ЕК стратегически инвестиционни проекти, които нямат финансиране от никакъв източник, но се отнасят до европейски политики и изключително важни политики за развитие на държавата. Ние сме казали, че имаме три европейски направления по коридори 4 и 9. Това са София - Калотина, Видин - София и Русе -Велико Търново. Включваме и водни проекти и важни пречиствателни станции в Северна България.

- Как ще строите магистрала "Хемус", тунела под Шипка?

- По оперативна програма "Транспорт и инфраструктура" има пари само за лот 3 на магистрала "Струма" - Кресненското дефиле, където един от обсъжданите проекти предвижда 3 тунела и километри магистрала.

- Извинете, но може ли 1,5 млрд. лв. да отидат само за този участък?

- Сега правим препроектиране на този лот и ОВОС, като търсим най-доброто съчетание между икономически изгоден, екологично подходящ и най-вече технически изпълним проект. Това ще даде възможност да намалим цената и със спестените средства да започнем да строим "Хемус", докъдето стигнем. За останалото трасе ще търсим финансиране от ЕИБ и Световната банка. Тунелът под Шипка ни е трети приоритет, там не трябват толкова много пари. Ще го пуснем под условие, а условието е да го финансираме от спестени средства по други проекти. Дотогава ще си обявим процедурата, за да не го забавим. Тук отварям една скоба - оставихме сключен договор за първата част от тунела под Шипка - околовръстния път на Габрово, той е почти построен и спрян миналата година.

- Защо не се строи?

- Защото няма отчуждения, защото предишното мнозинство прие закон, който спря почти готов обход на Габрово, недовършен заради един неотчужден участък. Сега предлагаме промени в Закона за общинската държавна собственост, за да облекчим режима за отчуждаване на земи, но и да гарантираме правото на всички собственици на земи да получат равностойно и справедливо обезщетение. Но не и да се блокират сериозни инвестиционни процеси.

- Какво казваше тази промяна в закона?

- Казваше - когато минат всички съдебни дела, тогава ще се строи. В момента за едни 10 км имаме 340 дела. А "Хемус" е 300 км и са хиляди собственици, сигурно ще бъдат хиляди дела, които и до 2020 г. може да не минат, ако оставим закона в този вид. В момента само в пътния сектор са спрени проекти за половин милиард лева и са под риск, ако не оправим отчужденията.

- Ще бъдете ли вие с Ивайло Московски поредните министри, които инспектират лот 4 на "Струма", за да установите как "Актор" закъснява. Какво ще се случи с този участък от Сандански до Кулата?

- Аз ще отида там, разбира се, въпреки че няма нужда да съм на място, за да зная колко са закъснели. Но преди това ще проведа тежки преговори с тях и следващата седмица ще уведомя какво решение ще вземем. Ще изчислим колко би ни отнело като време и като риск прекратяването на един търг. А може би е по-добре да постигнем споразумение, да направим отстъпки, защото и държавата сигурно има своите грешки - къде нещо не е отчуждила, нещо е забавила. Но и да получим гаранция, че строителят ще довърши този участък до лятото, защото в момента е кошмар.

- По оперативните програми за периода 2014-2020 г. къде са препъникамъните? Говорите за нулеви години при усвояването на европарите.

- Тя, 2015 г., се очертава нулева за строителния бранш със сигурност.

Най-реалистичното е от 2016 г. да започнат строежите. Дотогава трябва да направим така, че 2015 г. да не е нулева за бенефициентите, да кандидатстват, да има договори с тях и да започнат търговете.

- Да кажем, че мандатът ви е 4 години. Като свърши той, какво ще оставите?

- Амбициозни задачи съм си поставила. Искам да оставя една работеща ОП "Регионално развитие" с добро усвояване и добри проекти, работеща ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" в частта за пътища и поне два завършени проекта.

- Кажете кои, моля?

- Магистралите "Струма" и "Хемус". И да оставя една програма за обновяване на домовете по-скоро като политика.

 

mrrb