Министър Андрей Цеков пред bTV: Бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство за 2024 г. е изпълним и достатъчен

Министър Андрей Цеков пред bTV: Бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство за 2024 г. е изпълним

05 декември 2023 | 13:31

Водещ: В месеца, в който пътуваме може би най-много, ако го сравним и с летните месеци, декември заради празниците е един от най-натоварените на пътя. Каква обаче обстановка ни очаква на пътя? Ще бъдат ли почистени нашите пътища и ще имаме ли нови магистрали? Наш гост е министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Добро утро.

Водеща: Добро утро. Гледате ли прогнозата за времето със свито сърце?

Андрей Цеков: Следя я с интерес ежедневно. Със свито сърце не бих казал, с чувство за отговорност. Съзнавам отговорността, която тежи върху Агенция Пътна инфраструктура и Министерството на регионалното развитие в този тежък традиционно сезон.

Водеща: Защото последния път, когато ни предупредиха за сняг Боби Лазаров и колегите му след това такова чудо стана, че няколко дни държавата не можеше да се съвземе. Имате ли обяснения? Справихте ли се?

Андрей Цеков: Справихме се относително добре. Разбира се, не мога да отрека трудностите основно в Северна България. Съчетание на изключително обилен снеговалеж, силни ветрове, снегонавявания, които доведоха до реално до затваряне на пътната мрежа в редица области. Тук отчитам, че основната цел, която трябва да си поставим е по-добро взаимодействие между редицата държавни органи, които отговарят за управлението на подобни кризи. Тъй като, за да можем да осигурим нормални условия за движение, тоест за да изчистим пътищата, е необходимо първо те да са относително сухи, тоест преди да е спрял снегът, снеговалежът и да са чисти от тежък трафик, което означава, че трябва да се въвеждат мерки превантивни за спиране на тежкотоварния трафик, поне временно, за да се даде възможност да бъдат почистени основните пътни артерии. Това беше основната, бих казал, основната грешка, която бе, допуснаха държавните органи в последния уикенд.

Водещ: Непосредствено след това снежно бедствие шефът на Агенция Пътна инфраструктура тук в нашето студио, Ясен Йорданов съобщи, че Агенцията ще санкционира фирмите, които не са се справили с снегопочистването. Вие знаете ли колко са онези, които не са си свършили добре работата? И какви суми…

Андрей Цеков: Имаше проблеми, свързани с недостатъчната техника, тоест неотговаряща на предвидената в договорите в някои области, пак казвам, в Северна България. Основните проблеми всъщност бяха в Плевенска и Врачанска области. Те са свързани с много интензивния трафик. Знаете, че заради изграждането на магистралата между Ботевград и Мездра, там трасето е затворено и целият тежкотоварен трафик минава през Плевенска област и от там се насочва през Врачанска област към Дунав мост.

Водеща: Казвате обаче - нямаше достатъчно налична техника, тоест те са казали - имаме 10 снегорина, а всъщност имат пет.

Андрей Цеков: Те са декларирали, доказали са, че разполагат с определена техника. Въпросът беше, че в най-тежките дни на кризата наличната техника се оказа недостатъчно, тоест неотговаряща на над тази, която е предвидено в договора..

Водещ: Синоптиците ще кажат – но това не е невиждана зима.

Андрей Цеков: Не е невиждана зима…

Водещ: Критерият и аршинът е различен.

Андрей Цеков: Не е невиждана зима. Да кажем, че тук имаше допълнителни фактори, свързани с дългата есен, тоест с дългото циганско лято, така да кажем, с голямата листна маса, която не беше упадала, което доведе до пречупване на дървета, прекъсване на електроснабдяването. Тоест допълнителни, така, неблагоприятни фактори, които причиняват …

Водеща: Санкции ще има ли?

Андрей Цеков: Разбира се. Във всички договори има неустойки за неизпълнение. Така, че те ще бъдат наложени.

Водещ: В какъв размер? На колко фирми? Във Врачанско и къде още ни казахте, това ли са областите, където ще санкционирате?

Андрей Цеков: Там беше най-тежко. Навсякъде, където има констатирано неизпълнение на договорни задължения, за различните типове нарушения са предвидени различни типове неустойки.

Водеща: Кога ще ги определите?

Андрей Цеков: Те се налагат на месечна база. Принципът, по който тези договори работят е всеки месец се извършва калкулация на изпълнените дейности. Респективно се налагат неустойките, тогава, когато са приложими.

Водещ: Сега, нещо като задача, въпреки че изглежда интересно, логическата връзка между няколко сюжета - строителството на автомагистрала „Хемус“ продължава почти 50 години, догодина стават между другото 50. Автомагистрала „Струма“ също е в едно буксуващото положение и не може да бъде изцяло завършена. А вие правите изцяло нова магистрала. Защо? Защо трябва да се прави нещо трето, което в един момент се превръща и дори в основен приоритет, казва академик Денков.

Андрей Цеков: Приоритет на България е да се свърже транспортно магистрално с всичките си съседи. Защото това е ключът към икономическото развитие. В крайна сметка икономическото и демографското развитие са функция на промишлеността и на движението на стоки, които захранват тази промишленост, или на стоки, които са произведени от тази промишленост. България е свързана магистралнно единствено с Турция. В този смисъл, още когато сме създавали националната стратегия, тоест програмата за развитие на България до 2030 година, е заложено изграждането на шест основни магистрали. Безкрайно сме закъснели с това изграждане. И в този смисъл необходимостта от адекватна транспортна свързаност, особено на Северна България, е изключителна. В крайна сметка аз считам, че изграждането на основните вертикални оси посока север - юг, тоест магистралите от Видин към Ботевград, от Русе до Велико Търново и от Дуранкулак към Варна, това са трите основни оси, те са ключа към демографското икономическото съживяване…

Водеща: Как ще се казва новата магистрала?

Андрей Цеков: Ами, за избора на име възнамеряваме да проведем анкета.

Водеща: Ще питате хората как да я кръстите?

Андрей Цеков: Да, ще предложим няколко…

Водеща: Добре. Обаче, ако първата копка на „Хемус“ е била преди 49 години, а първата копка на тази новата магистрала е днес, онзи ден, кога ще е краят й?

Андрей Цеков: Има ясно договорени срокове за приключване на магистралата. Пет години са от датата на откриване на строителната площадка. Тук става въпрос за първите два участъка - участъците между Русе и Бяла, това са това са първите два участъка - около 86 км, и през следващата година ще обявим обществената поръчка за третия участък, който от Бяла до Велико Търново. Същевременно това обаче далеч не е финалът на тази магистрала, тъй като нейната цел в крайна сметка е да свърже от една страна Северна и Южна България, тоест тя трябва да премине през Стара планина, да се свърже с магистралите Тракия и Марица и в един по-амбициозен времеви период да стигне до граничния пункт Маказа с Гърция. Тъй като основната й функция, този транспортен коридор, той е част от паневропейски коридор номер 9 е да свърже Егейско море с Балтийско море.

Водещ: Колко ще струва обаче тази магистрала, която все още си няма име? Някъде се прокрадна Янтра.

Андрей Цеков: Янтра е едно от възможните имена. В крайна сметка река Янтра преминава между Велико Търново и Русе. Но сключените договори за първите два участъка са на стойност близо милиард и половина лева. Последният участък предстои да бъде, тоест третият участък от Бяла до Велико Търново предстои да бъде обявена обществената поръчка и едва след като бъде избран изпълнител, ще знаем колко ще е цената. Прогнозите са за допълнително може би още около над милиард и половина лева, и за този участък.

Водеща: До 2030 г. казвате целта ни е била шест магистрали. Колко ще имаме?

Андрей Цеков: Реалистично бихме могли да имаме завършени магистралата от Видин до Ботевград цялата, включително и магистрала Струма през Кресненското дефиле. Поне едното платно..

Водеща: Мислите ли, че ще го минем това Кресненско дефиле някъде?

Андрей Цеков: Ами, убеден съм, че в крайна сметка решението е възможно, има го. Към момента решението предвижда две трасета – едното трасе в посока Гърция да преминава през самото дефиле, което не е удачен избор. Не е удачен от гледна точка защита на биоразнообразието, както и чисто икономически транспортно трасето, което идва от Гърция към София да преминава по източния склон на дефилето.

Водеща: И кое е решението, което ще ...

Андрей Цеков: Сключен е договор за изграждане на трасето извън дефилето, за което смятам, че няма никакви екологични съображения да не бъде изграждано. Съгласно този договор, то трябва да бъде завършено до 2029 година. Предизвикателството, което остава е да, и сега обявяваме обществена поръчка за избор на второ трасе извън дефилето, така че да можем да извадим целия транзитен трафик посока Гърция или посока от Гърция към България извън Кресненското дефиле, който ще ни позволи хем да запазим биоразнообразието в дефилето, хем този път да остане преди всичко с локално значение.

Водещ: Няма ли обаче да забави целия проект? Имаше оценки, че това ще забави проекта и изграждането на този участък с около три години.

Андрей Цеков: Това, което би забавило проекта е да се откажем от сега избрания вариант и да не започваме да строим трасето извън Кресненското дефиле, тоест източния обход, източното трасе. Ако рестартираме процеса за избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството между 3 и 5 години. Затова моето мнение е, че при положение, че имаме сключен договор, че имаме влязло в сила решение по Оценка на въздействие върху околната среда, това източно трасе трябва да започне да се строи.

Водеща: Трябва - означава ли, че процедурите са в ход?

Андрей Цеков: Процедурите са в ход. Има преписка по преценка въздействието на околната среда в Министерството на околната среда, очаквана произнасянето на министерството, има предвидени средства в държавния бюджет. Очакваме и финалното становище на Европейската комисия по темата. И когато тези три условия бъдат осъществени, можем веднага да започнем строителство.

Водеща: Друга ключова магистрала – АМ „Хемус“, за която споменахме вече почти на половин век, планирате ли пускането на нови лотове през 2024 г.? Ако влезем на официалната страница на магистралата, виждаме, че лот 1, 2 и 3 трябва да бъдат пуснати през 2024 г.

Андрей Цеков: Това, знаете, да, така е по договори. Това, което обаче се случи в последните години е, че там практически не се изпълнява строителство поради една основна причина в момента и тя е неактуалност на цените. Тоест изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост, че цените от 2019 г. към момента не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации. Цени на желязо, на бетони са значително по-високи в момента. Разковничето за рестартирането на тази магистрала е Народното събрание да приеме законодателни изменения, което се надявам, че сега ще се случи със Закона за бюджета, което да позволи актуализация на тези цени.

Водеща: В какъв размер трябва да е целият бюджет за актуализацията?

Андрей Цеков: По предварителни преценки една такава актуализация би довела до горе-долу 30-процентно оскъпяване, по предварителни оценки.

Водеща: Сега ни кажете и сумата да си представим. Защото 30% звучи много.

Андрей Цеков: Вижте, зависи за кои участъци говорим. Тъй като ние в момента имаме готовност да строим участие 1, 2 и 3. Реалистично участък 1 може да бъде завършен през, в рамките на следващата година. Там изпълнението е на 76%. Участък 2 може да достигне около 70% изпълнение, тъй като в момента е около 26%. Участък 3, тоест до Плевен в момента е на около 46%, също може да бъде завършен.

Водеща: Ама вие на всички ли искате … Да бъде завършен до кога?

Андрей Цеков: Биха могли до края на следващата година участъци от 1 до 3 да бъдат …

Водеща: Но на всички ли ще актуализирате договорите, ще призовете НС да ги актуализира?

Андрей Цеков: Има сключени два договора за изграждането на магистрала „Хемус“, и двата са инхаус договори с Държавното предприятие Автомагистрали. Единият договор е за участъци от 1 до 6, тоест до Велико Търново. Следващият договор е за участъците до Шумен, тоест от Търново до Шумен.

Водещ: Сега, и всичко това обаче минава през финансирането. Как ще разпределите от планирания бюджет, който все още обаче не е приет , 1,170 млн. за пет магистрали? Вие ни казахте дори 6 в плановете…

Андрей Цеков: Шест. Шестата е на фаза проектиране, и това е магистралата, която трябва да ни свърже с Македония - от Дупница до Гюешево.

Водещ: Не са особено много парите, пак участъците и плановете амбициозни.

Андрей Цеков: 1,100 млрд. е нещо изпълнимо в рамките на една година. Дали е достатъчно, за да бъдат изграждани с нужните темпове всичките магистрали, на този етап за 2024 г. предвид проектната готовност, мисля, че е достатъчно. За следващи години обаче считам, че България трябва да увеличи дела, тоест процента от Брутния вътрешен продукт, който инвестира в изграждане на нова пътна мрежа. Към момента е около 0,8% от Брутния вътрешен продукт. Нормалното е, ако искаме да наваксаме голямото изоставане в изграждането на мрежата, е този процент да се увеличи до 1 – 1,2%, който е по-скоро по-нормалният процент за държави, които са в аналогично…

Водеща: Г-н министър, само може ли да уточним - тези 30% над сумите, които са по договори в момента, влизат ли в тези 1,170 млрд. …

Андрей Цеков: Предвидени са средства за индексация.

Водеща: Да, тоест в този бюджет са, не искате още пари от министъра на финансите. Добре, сега да обърнем поглед към проблемите и сигналите, които и ние показваме всеки ден. Те имат отношение към работата ви. Преди дни огромен скален къс - около 2 тона е описан, падна на пътя Симитли - Банско. Това е доста натоварена отсечка. Виждате кадрите. Сега ще ви ги покажат нашите колеги и тук. Как така падат камъни по пътното платно?

Андрей Цеков: Вижте, за да се случи такова явление, очевидно, че става въпрос или за естествен процес, свлачищен.

Водеща: Ама не трябва ли да е обезопасено?

Андрей Цеков: Обикновено там, където има регистрирани свлачища, те са обезопасени. Не мога да кажа за конкретния участък дали е такъв свлачищен участък. Разбира се, това е …

Водещ: Достигнат ли до вас. Защото това са много застрашаващи …

Андрей Цеков: Достигат до АПИ.

Водещ: … живота на хората инциденти. Това, ако падне върху автомобил, мисля, че е ясно.

Андрей Цеков: Безспорно. Сигналите се подават незабавно до областните пътни управления…

Водещ: И какво се случва?

Андрей Цеков: Ами, общо взето почистват се пътищата, мобилизират се пътноподдържащите фирмите, тъй като разчистването на пътната мрежа е дейност по пътното поддържане. Така че не е за първи път да се случи…

Водещ: Не е за първи път. И между другото това го казвате много точно, защото сходна картина имаше на пътя Смолян - Девин, където пък шофьори трябваше сами да разчистват скална маса, която се срути на…

Андрей Цеков: Не е за първи път. Тези явления обикновено се проявяват тогава, когато са мокрите сезони. Тоест, когато има обилни снеговалежи или дъждове. Те провокират активирането на свлачищни и срутищни процеси. Така е.

Водеща: Ама трябва с разбиране ли да подходим тези явления или трябва да очакваме фирмите, които …

Андрей Цеков: Не, вижте, в такива конкретни случаи трябва да се изследва общо взето геомеханиката на прилежащите терени. И ако се установи, че те са податливи на свлачищни и срутищни процеси, трябва да се предприемат действия за укрепване.

Водеща: Ще проверите, нали?

Андрей Цеков: Разбира се.

Водеща: Защото говорите в бъдеще време – трябва, трябва, а трябваше да е така.

Андрей Цеков: Вижте, превенцията е нещо чудесно. Да се заблуждаваме, че можем да предвидим действието на природата в цялата страна би било наивно. Разбира се, има изследвания, има регистрирани свлачища в Министерството на регионалното развитие. За най-податливите на климатични влияния се предприемат действия по укрепване.

Водещ: Какви действия ще предприемете за нещо, което е свързано с човешка дейност? Искам да видим кадри от наш сигнал, изпратен до нас от автомагистрала „Европа‘, ще я видите, европейски ли ви изглежда. Надявам се и нашите зрители да успеят отново да видят сигнал, който показахме вече в рамките на нашето предаване. Цялата е в кал. Колеги, ако имаме готовност да покажем тези кадри, за да ги коментираме с министъра. Ето това са кадрите, да.

Андрей Цеков: Така, не е нормално това състояние на магистралата. Сега, аз се запознах конкретно с този случай. Тук имаме два типа правонарушения – едното е административно нарушение по Закона за пътищата, тъй като и за Закон за движение по пътищата, и Правилника за неговото приложение. Тъй като задължения на водачите на превозни средства е да не навлизат с непочистени превозни средства на магистралата. Доколкото ми е известно, това състояние е предизвикано от строителна механизация, която работи по изграждането на лота, тоест на участъка между софийски околовръстен път и Сливница. Съгласно договора изпълнителят е длъжен да не навлиза с мръсни превозни средства на магистралата и това е нарушение по договора, за което, което е констатирано вече и за което са му наложени съответните санкции. И се надявам, че с тази превантивна мярка впоследствие, тоест за в бъдеще няма да се допуска движението на такива превозни средства.

Интервюто на министър Цеков за сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин“ може да гледате на интернет страницата на телевизията.