Министър Цеков: Инвестиционният процес по стратегическите инфраструктурни проекти върви, строителството не е спирало

Министър Цеков: Инвестиционният процес по стратегическите инфраструктурни проекти върви, строителството не е с

02 ноември 2023 | 20:58

Проверка във ВиК отрасъла откри нередности при купуване на електроенергия на завишени цени, предстоят кадрови промени в ощетените дружества

 

 

Инвестиционният процес по всички стратегически проекти върви. Категорично не е спирано строителство. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в предаването „Още от деня“ на БНТ.

Като пример регионалният министър посочи, че се строи активно пътят Видин – Ботевград в участъка между Видин и Макреш. Трасето между Макреш и Бела е пред завършване и ще бъде прието в рамките на тази година. Участъкът между Мездра и Ботевград се строи интензивно и съгласно договора трябва да бъде завършен до края на 2024 г. Останалите участъци от пътя Видин – Ботевград са със срок на завършване 2025 г. Пари в бюджета са предвидени за целия проект.

Цеков допълни, че по подобен начин стои въпросът за магистралата между Русе и Велико Търново. Договорът е сключен в края на миналата година. Срокът за проектиране за двата участъка е до март и април 2024 г. Независимо от това, вече е изготвен технически проект за един малък участък от около 8 км и разрешение за строеж за него ще бъде издадено през този месец.

Във фаза екологична процедура в Министерството на околната среда и водите се намира процесът за последния участък от магистрала „Струма“. Изчакваме решението, каза още Цеков. Той обясни, че има сключен договор за строителство за платно извън Кресненското дефиле в посока от Гърция към София. „Ще предложим допълнително транспортно решение, така че да изведем транспортния трафик извън Кресненското дефиле и пътят в дефилето да остане за локално ползване. Това ще даде възможност да съхраним биоразнообразието, да предотвратим възможностите за инциденти в дефилето. Инициирано е възлагане на процедура за идентифициране на конкретно трасе. Все още няма точки, по които ще мине, но това не препятства строителството на източния участък извън дефилето”, допълни Цеков.

В отговор на въпрос дали средствата за АМ „Струма“ са под риск министърът обясни, че ако не се намери решение и строителството не се извърши в рамките на програмния период до края на 2029 г. рискуваме да загубим европейско финансиране за предходните участъци на магистралата, тъй като европейското финансиране за настоящия участък е едва 300 млн.

Регионалният министър обясни, че становището на дирекция „Модернизация на администрацията“ на Министерски съвет не критикува направените от МРРБ предложения за промени в ЗУТ, а изразява принципно становище, че Законът за устройство на територията се нуждае от дълбока реформа с цел намаляване на административната тежест в инвестиционния процес. Никой не оспорва това становище. Такава дълбока реформа се прави бавно, а проблемите, които имаме с въпросните строежи, възлагани от държавата и от общините, са належащи“, каза министърът по отношение на предложения законопроект за промяна на ЗУТ. Цеков обясни, че промените се отнасят само за публични строежи, които служат за обществено ползване. Те не представляват амнистия за незаконните строежи, а целят да се даде възможност да се въведат в експлоатация тези публични строежи, които са годни, за разлика от предложението на служебния министър Иван Шишков, което касаеше всички незаконни строежи.

Регионалният министър заяви, че ВиК отрасълът е хронично недофинансиран. ВиК мрежите са изключително остарели, загубите на вода са над 55%. Същевременно с това ВиК секторът не е управляван адекватно. Цеков съобщи, че проверка за разходите за електроенергия на ВиК операторите, които са един от най-големите потребители, е установила, че независимо, че има държавен доставчик – "ВиК енерджи груп" ЕООД, който продава на възможно най-изгодната цена – борса плюс 2,83% надценка, редица ВиК оператори имат сключени договори на значително по-високи цени с външни доставчици. И даде пример с ВиК Шумен, което купува електроенергия на цена 63,50 лв. над борсата, при положение, че ако я е купувало от "ВиК енерджи груп" ЕООД, е щяло да плаща 5-6 лева над борсата. ВиК Варна е купувало електричество на цена 12,75 лв. над борсата, ВиК Стара Загора – 26,88 лв. над борсата. Така само за 8 месеца 5 ВиК оператора са разходвали 2,3 млн. лв. повече. „Инструктирахме незабавно да бъдат прекратени всички договори на неизгодни цени и всички ВиК оператори да преминат към най-изгодния, държавния доставчик "ВиК енерджи груп" ЕООД, заяви Цеков. Той беше категоричен, че са необходими кадрови промени на тези места, където е ощетен ВиК операторът, тъй като повишените цени на електроенергията се отразяват на цената на водата.

Министърът обяви също, че са установени изключително високи възнаграждения на управители или членове на управителни съвети на ВиК оператори – между 7000 лв. и 11 000 лв. И отбеляза, че има изключителен дисбаланс, защото работниците в отрасъла са едни от най-ниско платените. Вече е направена реформа в „Български ВиК холдинг“ ЕАД.

„Трябва да се говори за принципна реформа в Закона за гражданската регистрация“, заяви регионалният министър в отговор на въпрос за регистрациите по настоящ адрес преди местния вот. Той обясни, че те се правят от кметовете на общини, които имат интерес да регистрират изборните листи за кметове на общини или да направят дерегистрация, което е конфликт на интереси. Този конфликт трябва да бъде преодолян, категоричен бе Цеков и изрази мнение, че адресните регистрации по настоящ адрес трябва да се правят от териториалните поделения на дирекция ГРАО към МРРБ.

Ще изчакаме да ни изпратят цялата преписка от прокуратурата. Ще се запознаем с всички факти и обстоятелства и ако потвърдим извода на прокуратурата ще предприемем съответните действия, каза министърът по отношение на темата със собствеността на Руската църква.

mrrb