Министър Цеков в интервю за "Неделя 150" на БНР: Има ресурс и сключени договори за зимно поддържане на пътищата за всяка област

Министър Цеков в интервю за "Неделя 150" на БНР: Има ресурс и сключени договори за зимно поддържане на пътищат

26 ноември 2023 | 17:55

Водещ: Специалният гост на Неделя 150 на 26 ноември е министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Трябва да кажа, че тази наша покана е малко по-отдавнашна, но пък фактът, че осъществяваме този разговор, тази среща със слушателите на Хоризонт и Неделя 150 сега е много подходяща, тъй като започваме с актуалните новини, свързани с тежката пътна обстановка, силните снеговалежи, навяванията, бурния вятър, които донесоха проблеми в много райони на страната. Предупредителни червен и оранжев код, въпреки това автомобили закъсали по пътищата, необслужени, с летни гуми, тирове неразчели възможностите си. Добрата новина е, че семейството с дете, които бяха закъсали на прохода Шипка, вече са освободени от спасителите и пожарникарите, така че тази няколко часова драма е разрешена. Здравейте и добре дошли, министър Цеков.
Андрей Цеков: Добро утро.
Водещ: Сега, колко сериозно е бедствието и с какви сили се справяме с него?
Андрей Цеков: Аз не бих нарекъл зимата бедствие. Зимата е реалност, един от четирите сезона, който винаги ни поставя в изпитание, от незапомнени времена. Това е време, в което трябва да се борим срещу природата да продължим да съществуваме и да живеем така, както сме свикнали през останалата част на годината. Това е време, в което на първо място трябва да има солидарни усилия на цялата държавна и общинска администрация, така че животът на хората да е минимално обезпокоен. Същевременно трябва да имаме и едно разбиране не към държавата, а към спецификите на сезона и от гражданите. Тоест съобразяване с ограниченията, които зимата ни налага. Не бих казал, че ситуацията е много по-различна от предходни години. Може би просто последните два сезона, меките зими ни накараха да позабравим колко е дискомфортно.
Водещ: Още едно нещо ни кара да мислим, че има извънредна обстановка. Факт е, че не бяха финализирани процедурите по сключването на договори за пътна поддръжка и зимно почистване, които не знам защо се забавиха.
Андрей Цеков: Аз не бих искал да смесваме един правен спор с подготовката ни за зимата, тъй като действително няма нищо общо. В момента също има действащи договори, удължено е действието им до края на зимния сезон, така че правният спор, който съществува по начина, по който следва да бъдат възлагани тези поръчки, по никакъв начин няма отношение към готовността ни и към осъществяване на зимното поддържане.
Водещ: С други думи, има кой да чисти, дори и зимата да не е от меките. И да ни създава такива усещания по-често.
Андрей Цеков: Да, има достатъчно ресурс от страна на компаниите. За всяка област има сключени договори. В последното денонощие над 1000-1110 почистващи машини са били на разположение. Общият брой, който може да бъде мобилизиран, е над 2000, така че от гледна точка на ресурсна обезпеченост, тя е налице.
Водещ: За Бургас да попитам специално, защото, ако във всички останали области се удължава договорът с досега работилите по пътното почистване и поддръжка фирми, то в Бургас казусът е малко по-особен. Там беше прекратен договорът.
Андрей Цеков: Преди да бъде прекратен, беше удължен, тъй като общо взето преди около месец бяха удължени всички договори, за да бъде обезпечено зимното поддържане. В Бургас има сключен договор отпреди година с фирма, която трябва да прави текущо и зимно поддържане. През цялата една година доста сериозни проблеми с изпълнението от страна на въпросната фирма. Липса на достатъчно ресурси, неразплащания към подизпълнители. Очакваше се, че е възможно да не съумеят да си изпълнят задълженията. И това стана факт. Когато паднаха първите снегове миналия петък, фирмата не можа да мобилизира почистваща механизация. Наложи се да ангажираме по спешност други компании. Поради тази причина понеделник договорът беше прекратен, съответно беше превъзложена дейността при състояние на неотложност на други компании.
Водещ: Можем обаче да кажем, че има кой да чисти пътищата в Бургаска област.
Андрей Цеков: Да.
Водещ: Добре, да се върнем тогава към големите теми. Бюджетът, за който вече сме предупредени, че не е просто счетоводен сбор, а набор от политики, към които трябва да бъде насочен публичният ресурс. Проектът за Бюджет 2024 вече е на масата, след като го прие правителството в петък. Предполагам, че следващата седмица комисиите в Народното събрание ще започнат неговото разглеждане и затова е важно сега да посочим кои са политиките за регионално развитие, които влизат в план сметката на държавата.
Андрей Цеков: Бюджетът винаги е бил средство за осъществяване на политики чрез бюджетни програми, които бюджетни програми са насочени към изпълнението на определени проекти. И сега не е по-различно. Политиките, осъществявани от Министерството на регионалното развитие, са няколко, свързани са с поддържане и изграждане на пътна инфраструктура, като се мине през водоснабдяване, канализация, благоустройство, геозащита. Зад всички тези политики и бюджетни програми стоят конкретни проекти, които са в по-голяма или в по-малка степен приоритетни. Разликата между предходните бюджети и настоящия бюджет е, че проектите на всяко едно министерство за капиталови инвестиции са поименно посочени в списъка на бюджета. Тоест това е едно начало на истинско капиталово бюджетиране, което да бъде правено на проектна база. И в този смисъл законодателният орган, когато приема бюджета, да идентифицира точните приоритетни проекти.
Водещ: Добре, обяснете тогава, защо лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов откри темата с искането задължително в Бюджет 2024 да бъдат описани проектите, по които ще получат финансиране общините, и постави това условие като задължително, за да подкрепят депутатите на ГЕРБ-СДС държавния бюджет.
Андрей Цеков: Знаете ли как е правено разпределението на средствата за общините през последните 20 години? Изключая, може би, 2022 и 2023 г. Правено е без правила. Тоест съответните общини заявяват нуждите си в Министерството на финансите или в Министерство на регионалното развитие и след това с постановления по преценка на министрите, евентуално и на Министерски съвет, се отделят едни пари, които се предоставят на точно определени общини. Другите така и не разбират, че са предоставени средства на техни колеги. Това, което от 2022 г. се опитахме още в предходния редовен кабинет и което беше продължено от служебния, е да се въведе някакъв ред при разпределяне на средствата за общините. Така се стигна до разпределянето на едни 417 милиона в края на 2022 г., при процедура за конкурентен подбор на общински проекти. Ние довършихме тази процедура през 2023 г. Това, което беше залегнало в управленската програма, беше да се разпише нова процедура за национална програма за подпомагане на общините, при която на конкурентен принцип да се предоставят средствата след селекция, извършена от комисия в рамките на Министерството на регионалното развитие. Предполагам, че г-н Борисов изпитва известни притеснения, именно заради историческата обремененост в подхода на разпределяне на средства за общините.
Водещ: Подозира, че кметовете на ГЕРБ няма да бъдат...
Андрей Цеков: Най-вероятно поради тази причина.
Водещ: ... удовлетворени в техните заявки.
Андрей Цеков: Поради тази причина аз разбирам, че, тоест поне аз така си обяснявам, че това е основният мотив да бъдат разписани проектите в Закона за бюджета, в което в крайна сметка аз лично нямам никакви възражения. Прозрачността е най-важното нещо. Ако Народното събрание в комисиите може да приоритизира проектите и да определи кои са тези проекти, които действително ще подобрят живота на хората в дадена община, няма никакъв проблем.
Водещ: Добре, но Министерството на финансите се обърна към общините с искане да изпратят своите заявки. Разбрахме, че от 265 общини в страната, 261 са изпратили общо 720 и няколко заявки. За всичките ли ще има пари или все пак ще трябва да се помисли кои са най-подготвените и като проекти, кои са най необходимите?
Андрей Цеков: Условието към всички общини беше, че трябва да имат висока степен на проектна готовност. Тоест става въпрос за проекти, които са одобрени и съгласувани, респективно имат разрешения за строеж. А дали ще има пари? Аз няма да се уморя да повтарям, че парите никога не са били проблем. Проблем винаги е било планирането и изпълнението. Общините винаги са получавали, поне в последните години, достатъчно средства, че да могат да осъществяват капиталови инвестиции. Годишно, поне засега, това, което показва статистиката, те успяват да изпълнят едва около 4 до 500 милиона годишно. В момента са подадени проекти за над 2 милиарда с тригодишен хоризонт. Аз съм убеден, че парите ще стигнат в рамките на 3-годишния хоризонт за абсолютно всички проекти. Освен това в държавата за следващата година са заделени 9,7 милиарда за капиталови инвестиции. Много рядко успяваме да усвоим повече от 50% от заложените капиталови инвестиции. В момента всичките средства за капиталови разходи са заложени в централен бюджет и всяко едно ведомство и всяка една община ще може реално да се конкурира за усвояването на тези средства. И се надявам, че този подход ще даде възможност ние да усвояваме значително по-голяма част от капиталовата програма, тъй като всъщност чрез капиталното строителство икономиката расте.
Водещ: Добре, обяснете ми, защото звучи парадоксално – пари има толкова много, че остават в края на годината неизхарчени, проекти има, ако съдим по заявките, подадени от общините. Защо не успяват двете неща да се синхронизират?
Андрей Цеков: Заради лошо планиране. Проекти има като твърдение. Това, което аз съм забелязал, е, че обикновено, когато се отвори един набор на проектни предложения, се декларира масова проектна готовност от страна на общини. Дали са общини или са други видове административни органи, декларира се пълна проектна готовност. Когато се стигне обаче до изпълнение, се оказва, че проектът уж е одобрен, ама не съвсем, уж имаме валидно разрешение за строеж, но всъщност то е изтекло, трябва да го презаверим.
Водещ: И така мина половин година.
Андрей Цеков: Да, така минава един дълъг период. Освен това започват процедурите по възлагане на обществени поръчки, които и при най-доброто планиране, залагането на срокове по-малки от 3 до 4 месеца – и това са оптимистични срокове с презумпцията, че няма да бъдат обжалвани дори решенията, обикновено не се залагат в планирането. Обикновено, когато някой каже – аз тази година ще усвоя 30 милиона и те много ми трябват, ако не е съобразил, че тепърва има да си одобрява и съгласува проекта, да си вади разрешения за строеж и да прави обществена поръчка и че това всъщност ще го забави минимум с 9 месеца, което означава, че от мечтаните 30 милиона ще може да усвои 5 или 6 максимум. Това обикновено е причината, изключително лошо планиране.
Водещ: Да се върнем към големите проекти. Онези, които правят така, че Северна България е отчайващо положението, тук цитирам квалификацията на Бойко Борисов от една предизборна среща, и Южна България, която има транспортна инфраструктура, което улеснява икономическото ѝ развитие. Защо сте спрели, министър Цеков, автомагистрала „Хемус”, пътя Ботевград – Враца – Видин, Велико Търново – Русе? Спрели сте ги, нищо не се прави, защо, каза Бойко Борисов. Или това беше заради изборите?
Андрей Цеков: Защо го е казал, има един прост отговор, защото по време на изборите говори на избирателите си и избирателите трябва да бъдат мотивирани чрез злепоставяне на политическите опоненти. Въпреки че аз, откакто съм влязъл в правителството, съм се дистанцирал от чисто политическия аспект на говоренето. Нищо не е спряно. Или ако е спряно, то е спряло още в момента, в който е било възложено, защото е възложено без да има проектна готовност. В момента, и г-н Борисов знае достатъчно добре, се работи по всичките проекти, които са споменати. Дори по „Хемус”, за която имаме съвсем различни проблеми, но за да не съм голословен ще ги изброя. По магистралата между Видин и Ботевград се работи по всички участъци, при това се работи усилено. Дълго време, може би в продължение на година и половина – две не е било работено усилено, тъй като и тя като всички останали е възложена без да има проекти и разрешения за строеж, те са правени след възлагането.
Водещ: Но парите, онези пари за чувалите, дето се разказваше, изчезнаха. Ние изобщо ще разберем ли тези пари къде отидоха?
Андрей Цеков: По магистрала Видин – Ботевград не са плащани аванси. Големи аванси са платени по магистрала „Хемус”. Пътят на тези пари трябва да го търсят други органи, не Министерството на регионалното развитие. Дотам трябва да ни заведат прокуратурата. Ако искат да ни заведат и всъщност да отговорят на този въпрос, ще го направят, ако не искат, за съжаление в държавата няма орган, който да може да ги накара да го свършат. А иначе по отношение на останалите проекти, магистралата между Русе и Бяла, която е част от магистралата до Търново...
Водещ: И която, ако знаете колко политици в колко предизборни кампании са обещали на хората.
Андрей Цеков: Да, винаги е обещавана. Но факт е, че обществените поръчки бяха обявени още 2019-2020 г. Приключиха със сключване на договори през 2022 г., по тези договори има 18 месеца за проектиране. В крайна сметка към днешна дата приключи един от етапите на проектиране за един участък от около 8 км, издадохме разрешение за строеж, следващата седмица ще бъде открита строителна площадка. През следващата година трябва да са готови проектите за всички останали участъци и да се работи по въпросната магистрала. За магистрала „Хемус” – знаете, 2019 и 2020 г. беше възлагана също без проекти. Да не говорим за проблемите, свързани с инхаус възлаганията. Там пък изобщо не ми се влиза в тая тематика. Тя е толкова вече обсъждана, че едва ли може да се каже нещо ново. Но факт е, че към 2023 г. компаниите, които извършват строителството, декларират невъзможност да работят при цените, на които са сключени договорите. И това не е типично само за магистрала „Хемус”. Това е проблемът с голямата инфлация от 2022 г., за справяне с която Народното събрание прие методика през 2022 г., края, която методика обаче не се прилага към инхаус договорите. Магистралата и строителството по нея може да тръгне усилено в момента, в който бъде намерено законодателно решение, което да позволи да се прилага тази или подобна методика към инхаус договорите и към този момент ще може да се възобнови строителството. В момента в рамките на 2023 година е работено бих казал, формално е работено по лотовете, с изключение на втори и на трети, които сега ще получим нови сертификати за около 20 милиона лева, но това е темп на работа, който изобщо не е достатъчен.
Водещ: Ако правилно разбирам, всеки, който обещава бързо да построи автомагистрала „Хемус”, има само предизборни цели, а не да бъде откровен с хората, които живеят и очакват.
Андрей Цеков: За да се построи бързо една магистрала, първо е необходимо, от чисто проектна гледна точка, всичко да е обезпечено – да имаме одобрен проект, този проект да е качествен, да има издадено разрешение за строеж, след което трябва да имаме изпълнител с достатъчно сериозни ресурси, който да може да работи с темп около 20 милиона на месец, грубо казано, което не е лесно. И да имаме парите да го разплащаме. В момента по отношение на повечето магистрали, проектно обезпечение след толкова години работа по проектна подготовка, имаме пари. Вярвам, че дори фирмите имат ресурс да работят. Въпрос на организация. Аз се надявам, че с началото на новия строителен сезон, тъй като зимата традиционно не е времето, в което се прави пътно строителство, че с новия строителен сезон може да се работи по всичките пет магистрали, които в момента се строят.
Водещ: Добре. Под вашите прозорци не са протестирали пътните фирми. Това означава ли, че проблемът, който те поставиха за извършена, но неразплатена работа, който беше огромен при предишните правителства, се решава или поне е намерена формулата, по която да бъде решен?
Андрей Цеков: Това, което аз заварих, беше, че почти всички задължения към пътните фирми бяха погасени от служебния кабинет още. Текущите задължения се обслужват незабавно, ние нямаме забавяне в плащанията. Аз бих се радвал да дойде моментът, в който всъщност нашият бюджет да е недостатъчен. На този етап той ни стига да си обслужваме задълженията. Ще ми се да дойде момента, в който имаме нужда от повече, защото това ще означава, че строим по-бързо.
Водещ: Да попитам и за това, което очаквахме да се случи – констатирахте някъде добро строителство, някъде отклонения от нормите. Направихте много проби, изследвани в сертифицирания институт по пътищата и мостовете. Какви изводи се налагат?
Андрей Цеков: Започнахме всеки месец да правим изпитания и проби на пътни участъци, които вече са въведени в експлоатация, но за които не е изтекъл гаранционният срок. Трети пореден месец вървят тестовете.
Водещ: Не носите ядки в студиото, като някои ваши предшественици.
Андрей Цеков: Мястото на ядките си е в лабораториите и в Института по пътища и мостове, а не в студията. Още повече, че ние сме взели над 500 ядки. Не става въпрос за осемте ядки, взети от служебния кабинет, защото са точно толкова. Девет, може би. Всъщност всеки един месец се проверяват между 15 и 20 отделни пътни участъка, с различен вид тестове. Едните са за надлъжна равност, тоест мери се доколко е равно покритието и дали няма индикации за слягания и пропадания. И другото е - взимат се сондажни проби, тоест така наречените ядки, за да се установи дебелината на асфалтовите пластове и тяхната структура. Това, което установихме, да не генерализирам, но фактите досега са такива, че общо взето в около 50% от проверените пътни участъци има недостатъци, тоест изпълненото не отговаря на това, което е било по проект. Дали защото дебелината на асфалтовите пластове е по-малка, или защото основата е подала и има пропадания. За всеки един констатиран недостатък са уведомени изпълнителите. На този етап всички са започнали действия по отстраняване на недостатъците, което показва, че когато контролът е неизбежен, когато е...
Водещ: И когато е постоянен.
Андрей Цеков: ... и когато е постоянен, тогава изпълнителите реагират. Нямаме спорове с тях по отношение на качеството. Тогава, когато от един пътен участък сме взели 100 ядки и те ясно доказват, че асфалтовите пластове са с по-малка дебелина, изпълнителят няма какво да направи, освен да си отстрани недостатъците. Но ефектът от регулярните проби, аз очаквам да го видим пълния ефект в новите обекти, тъй като когато има знанието, че контролът е неизбежен и че истината все ще излезе наяве, то тогава се подобряват и системите за вътрешния контрол от страна на изпълнителя. Аз съм сигурен, че дребното хитруване с дебелината на асфалтовите пластове ще изчезне като практика.
Водещ: Можете ли да ни кажете какви са печалбите, ако нашите магистрали и изобщо пътища са по-тънки, както сме свикнали да мислим за тях? Защото нашият асфалт много бързо се надупчва, много често трябват ремонти. Чувала съм, че ако по няколко сантиметра са по-тесни пътищата, също доста милиони влизат в сметките на изпълнителя.
Андрей Цеков: Не бих желал да правя такава сметка, тъй като всъщност тогава, когато държавата констатира, че един път не е изпълнен съобразно проекта, за нея най-важното е да накара изпълнителя в рамките на гаранционната отговорност да го приведе в съответствие с проекта. Тогава колко е спестил той в момента на дефектното изпълнение и колко му е струвало впоследствие, държавата не я интересува. Единствено и само, ако изпълнителят откаже да отстрани недостатъците си, тогава държавата може да претендира срещу него стойността на вредите, които е претърпяла. Досега не сме в такава хипотеза. Всеки отделен казус ще бъде различна вероятно тази сума, но аз мисля, че всъщност строителните фирми са много дисциплинирани и в строителството изобщо не е въпрос дори за строителните фирми. Дори да вземете един майстор, може да е най-добрият, ако го оставите да ви прави банята и изобщо не стъпвате там, и дойдете чак в края на изпълнението, вероятно ще спести материал, качеството ще е по-ниско, отколкото в ситуацията, в която знае, че всеки ден минавате да го проверите.
Водещ: Добре. В нашия ефир сме разговаряли с Камара Пътища. И от тях съм чувала това, че с вас работят добре, че се виждате редовно, че обсъждате формулата на отношенията си. И смятат, че нещата са потръгнали след онези батални противоречия и протести, които наблюдавахме през времето на служебните кабинети. Кажете обаче, защо партньорите в управляващото мнозинство от ГЕРБ сочат регионалното развитие като сфера, в която нищо не им харесва. И ако се върнем към думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, когато дойде време за ротация, тези министри, в чиято работа не сме сигурни или не ни харесва, ще мислим за смяна. Регионалната тема беше една от посочените. Чувствате ли се заплашен?
Андрей Цеков: Не. Това е последното нещо, което всъщност ме притеснява. Единствената грижа, която имам, е всеки ден да се правят правилните неща. Всъщност аз не си спомням точно такова изявление от страна на колегите от ГЕРБ. Спомням си поредица твърдения по време на изборната кампания, които отчитам като...
Водещ: Всичките забележки бяха все в инфраструктурата.
Андрей Цеков: Това е най-лесно да се говори. Отчитам го като изборна риторика, която няма общо с фактите. Аз винаги съм казвал, че в регионалната политика нещата се случват, за съжаление, бавно. Особено, когато са заченати в грях и когато трябва да бъдат санирани. Мисля, че имаме диалог от страна на министерството, не само с браншовите организации. Имаме диалог и с всички политически партии, без оглед дали подкрепят правителството или са в опозиция. Тъй като дори и опозиционните партии, народните им представители всъщност представляват населението, на отделни общини, на отделни области. Нашата работа като Министерство на регионалното развитие е да помагаме на това население, да му създаваме условия за подобряване на благосъстоянието.
Водещ: Не смятате, че е порочно да ви се обади някой партиен лидер, било то от управляващата група или опозиционен, и да ви попита нещо, свързано с важни за него теми и райони.
Андрей Цеков: Аз съм направил за тези 6 месеца може би над 300 срещи с кметове и с представители на политическите партии. Това е работата на един министър, да чува проблемите, да ги дискутира, да обяснява тогава, когато има нереалистични или неправилни очаквания, много често в тия разговори всъщност са начин да се стигне до възможно най-доброто решение.
Водещ: Питам ви за друго. Обаждал ли ви се е някой партиен лидер, който да ви каже кой трябва да спечели дадена обществена поръчка или кого да назначите на даден пост?
Андрей Цеков: Не. Такъв тип разговори нито от страна на политическата сила, която ме е излъчила, нито от страна на останалите. Иначе ежеседмично аз водя разговори с хора от всички политически партии. От колегите от регионална комисия, държа ги в течение на всичко, което...
Водещ: Те сега смятат да ви викат всяка седмица да им се отчитате.
Андрей Цеков: Ние и сега водим този разговор, просто го водим не на заседания, а ми водим го поотделно с членовете на комисията. Нямам никакъв проблем с това.
Водещ: Най-модерният въпрос, може би, сега всеки министър чий е. Откакто разбрахме, че ГЕРБ предложили вътрешния министър Калин Стоянов, пък лидерът на ПП Кирил Петков му се е молил 3 дни да приеме поста, вече този въпрос стана задължителен. Вие чий министър сте?
Андрей Цеков: Аз съм съосновател на „Продължаваме промяната“. И в момента също съм член на националния съвет на „Продължаваме промяната“. Мисля че това достатъчно ясно отговаря на въпроса. Но тук ще кажа нещо – аз лично няколко пъти съм отказвал тази позиция в разговорите с моите лидери. Приел съм я в крайна сметка след убеждение, че това е правилният ход за България в момента. Не съм вързан и обвързан с позицията, приел съм я като дълг. И докато съм на нея, ще изпълнявам дълга не към партията, която ме е посочила, а към хората, които имат нужда от помощ. От помощ за развитие на инфраструктурата, така че да могат да живеят по-добре.
Водещ: Във вашата конкретна работа в Министерството на регионалното развитие и благоустройството отразяват ли се сложните отношения в некоалицията?
Андрей Цеков: Отразяват се умерено, тъй като в крайна сметка всеки един икономически отрасъл, включително и регионалната политика, има своите специфики. И аз мисля, че що се касае за регионално развитие, ние почти нямаме противоречия с останалите политически сили. Тоест напреженията, породени от други отрасли, от други сектори на управлението, се отразяват периферно.
Водещ: Интересно ми е, не знам до кой седите, когато се събирате министрите на заседанията на правителството, но ми е интересно как общувате с вашите колеги, единият от които обвинява Кирил Петков и Божидар Божанов в това, че са му оказвали натиск за определени обществени поръчки, поради което сега той ходи с охрана, или пък другият ви колега, вътрешният министър, който също публично сподели за политически натиск и отказа да приеме критиките, в това число и на министър-председателя, за пропуски в работата си, довели до размириците на 16 ноември, с войната на футболните фенове с полицията и обратно.
Андрей Цеков: Вижте, ние всички сме хора. И вероятно такива казуси се отразяват на общуването. Аз лично съм изчистил емоцията, тъй като в работата на един министър, в ежедневието на един министър възникват ежедневно сигурно около 15-20 проблема, повечето неприятни. Дали ще бъдат стари тлеещи огнища или нови пожари, има ги. Ключовото в това да се справи човек с тази работа и с това напрежение, е да изчисти емоцията. И тогава, когато се изчисти емоцията и се остави да работи разумът, разбира се без емоция не е възможно нито една дейност не може да бъде доведена до край, без положителната емоция, но ако се изчисти излишната емоция, то тогава решенията се намират.
Водещ: Накрая на нашия разговор да попитам и за онова усещане, с което ние, публиката, възприемаме вашата работа. Вие виждате ли прогрес в работата си? Защото ние виждаме ежедневно нулиране на усилията. От едната страна единият партньор в некоалицията иска нещо, другият е против. Заплахи и нещо, което прилича на рекет и на извиване на ръце, после едните отстъпват, обикновено това сте вие от ПП-ДБ. Договаряме се за нещо, ден спокойствие, на следващия ден се появява друг казус – ако не е дерогацията на „Лукойл”, ще е бюджетът. И така.
Андрей Цеков: Вижте прогресът би следвало да се измерва от ежедневните победи, а такива има много. За мен има напредък тогава, когато например, при положение, че съм заварил ВиК операторите със сключени договори, при които закупуват електроенергия на стойности 20, 30, 40, 50, 64% над пазарните цени, когато съм прекратил тези договори и всички те в момента купуват на борсова цена, плюс 2,8 пункта надбавка, ето това е победа и резултат. Същото се отнася за това, ако сме успели да възложим едни обществени поръчки, които година и половина седят на трупчета – имаше такива, те са за 1,2 млрд., които ще позволят през следващата година да започне основен ремонт на важни пътища, които действително са в положение, при което хората не могат да живеят нормално, това също е успех. Успехът се мери с ежедневните победи, а не с големите, гръмките триумфи. Те са много по-малко.
Водещ: Обаче много рядко ние разбираме за тези ваши малки ежедневни победи. Обикновено скандалите запълват публичността и ние не можем да се ориентираме.
Андрей Цеков: Знаете ли, аз винаги съм казвал, че рецептата за човешкото щастие...
Водещ: А пък правителството нали беше създадено с всичките компромиси заради резултатите.
Андрей Цеков: Ами резултатите ги има. И не е по-различно от човешкия живот. Всъщност щастието не е в големите гръмки триумфи, то е в ежедневните радости. Същото е и в управлението. Ако всеки ден правим правилните неща, значи управлението е било полезно, независимо дали те са разтръбени медийно. За мен това е достатъчно.
Водещ: Добре. Само ще ви помоля да изчакате, защото имаме връзка с нашия кореспондент в Ловеч.
...
Водещ: Финал на разговора ни с министъра на регионалното развитие Андрей Цеков. Сега, ако един министър иска да направи впечатление на публиката, трябва да отидете спешно в министерството, да свикате един кризисен щаб и цял ден да ни съобщавате тревожна информация за това как се борите с нея. Ще го направите ли?
Андрей Цеков: Вижте, това е пиар. Друго е на терен. Има създадена организация, Агенция „Пътна инфраструктура”, Защита на населението и Пожарна безопасност към МВР, Гражданска защита, областните управители свикаха щабове още през началото на уикенда, тоест от петък. Създадена е цялата организация, не е работа на министъра да седи във фокуса на вниманието в такава ситуация. Важното е там, където има казуси, там, където има проблеми, там, където има закъсали коли, там, където има непроходими пътища, там да е ресурсът, а не в кабинета на министъра.
Водещ: Няма да им разпоредите да ловят снежинките във въздуха, както се е случвало.
Андрей Цеков: Хората си знаят работата и я вършат доколкото могат. Няма нужда от пиар. Важно е да са там, където са нужни.
Водещ: Един министър, на който пиарът не му е нужен.
Андрей Цеков: Той винаги е нужен. Винаги е нужно хората да чуят какво прави, но най-добре министърът да не е във фокуса – не за да не поема ударите. Ако не е във фокуса, ако няма какво да се говори за този министър, то най-вероятно работата, която върши, е окей.
Водещ: Да ви призная, и за журналистиката би било полезно да не сме постоянно ангажирани със скандалите в парламента и правителството. Но животът е това, което се случва, докато си правим планове, се казваше в една песен на Джон Ленън. Благодаря ви. Желая успех и дано са ни чули нашите слушатели, които могат да си позволят да останат по домовете си, за да не усложняват и без друго сложната при зимни условия пътна обстановка в страната. Специалният гост на Неделя 150 – Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройство, благодаря ви.

Запис на интервюто с министър Андрей Цеков може да бъде намерен на интернет страницата на БНР.