Министър Десислава Терзиева за дупките по пътищата, през които изтичат милиони левове

Министър Десислава Терзиева за дупките по пътищата, през които изтичат милиони левове

18 ноември 2013 | 14:22

Водещ: Сега в нашето студио е министърът на регионалното развитие и благоустройството госпожа Десислава Терзиева. Добро утро.

Десислава Терзиева: Добро утро.

Водещ: Формален повод има за вашата покана и този формален повод наистина е зимата и вечната изненада, че тук на тази географска ширина има зима и вали сняг. Вие казахте, че този път сме подготвени. Кажете как сме подготвени, че този път нещо не ми се вярва, честно ви казвам? Живеем ги тези зими и все по-трудно става.

Десислава Терзиева: Вчера направихме пресконференция специално по този въпрос, но искам да кажа, че от днес вече обявяваме, започваме зимното поддържане на републиканската пътна мрежа. Какво значи готови за зимно поддържане?

Водещ: Какво значи, да? Какво значи готови, какво точно?

Десислава Терзиева: Реално са проверени всички области и готовността на нашите пътни дружества, които поддържат пътната инфраструктура за зимния сезон. Проверени са дали са налични всички материали, които са необходими – това са пясък, химически вещества във връзка със заледяването…

Водещ: Машини, изправност на машините.

Десислава Терзиева: …машини, изправност на машините, около 3000 снегорини са готови. Но за мен е много важно, за да не бъдем наистина изненадани ние и всички, да има добра координация между тези, които поддържаме пътищата от една страна – Агенция „Пътна инфраструктура” и тези, които отговарят за движението по пътищата – Пътна полиция и Автомобилна администрация. В тази насока ние работим доста координирано с тях и моето условие като министър е да бъдем в непрекъснат контакт, координация и непрекъснат контрол.

Водещ: Добре, но четири области не са готови, защо не са? Перник, Благоевград, Хасково, Плевен, защо, какво им е на тях?

Десислава Терзиева: Не са готови в смисъл на договорните отношения. Ние смятаме, че са напълно готови, когато имат 60% заредени материали. Тъй като те не са си заредили още 60% от материалите, това не означава обаче, че не са готови за първите зимни похождения, нека така да кажа. Но другата седмица…

Водещ: Това лично на гърба си ще го изпитаме.

Десислава Терзиева: …аз лично като министър съм много заинтересована да не бъда неприятно изненадана и да не се налага аз да ходя с шапка и ботуши, но мисля, че имаме готовност и сме абсолютно подготвени за първия сняг.

Водещ: Добре. Аз имам следния въпрос – тъй като много фирми са се издънвали страшно при почистването, има ли момента сключени договори с такива фирми, които са нарушавали договорите си или не са спазвали, или не са успели да се справят?

Десислава Терзиева: На този етап не е развален нито един договор, аз това ще ви отговоря.

Водещ: Аз ще ви кажа пък какво ще стане тогава.

Десислава Терзиева: Защото все пак аз съм министър от 5 месеца. Но ние твърдо ще наложим всички санкции. Освен това мисля, че фирмите трябва да бъдат малко по-стимулирани, защото все ги сменяме. От януари месец обявяваме нови търгове, обмисляме нова методика за определяне на заплащането, обмисляме нови санкции и нови договорни условия, с които да защитим максимално интересите на държавата. Така че смятам, че всяка една от тези фирми трябва да внимава, защото ще участва, разбира се на конкурсни начала, през следващите четири години на конкурс от януари месец.

Водещ: Надявам се да заложите клауза, че който се е провалял дотук просто няма да получи такъв договор, защото ние не сме длъжни да търпим това нещо и да го плащаме с данъци под никаква форма?

Десислава Терзиева: Всички фирми участват на конкурентен принцип.

Водещ: Какъв конкурентен, ако той ме е оставил задръстен някъде…

Десислава Терзиева: Това е добра идея, мога да помисля точно как да се приложи.

Водещ: Това не може безнаказано да минава всичко и да получаваш следващ и следващ договор. Добре, точно за безнаказаността точно ще говорим. Знаете, че сте любимата министърка на господин Бойко Борисов, защото вие пък стреляте най-милото му – пътната инфраструктура. Кажете, тъй като сме напрегнати по ОП „Околна среда” за загуба на евросредства, има ли такива опасности в проектите, с които сме обвързани с Европейската комисия?

Десислава Терзиева: Това е голям проблем. Видяхте какво се случи тази седмица. И всички министри, които се занимаваме с оперативни програми сме предприели спешни действия по проверки, осъществяваме сега допълнителни проверки по оперативните си програми дали някой служител, така наречен експерт, не е скрил нещо по чекмеджетата, някое писмо или си е водил кореспонденция с ЕК без министърът да знае. Слава богу…

Водещ: Нямате информация за транспорт нямате и регионално развитие?

Десислава Терзиева: …в момента, до този момент, значи не е приключила проверката ни изцяло, но до този момент няма такава информация, слава богу, засега.

Водещ: От друга страна, вие сама съобщихте, че по регионално развитие сме на път да загубим над 250 милиона лева? Там успяхме ли някак да покрием неблагополучията?

Десислава Терзиева: Още миналата година през декември месец се е знаело, че има такъв риск и нищо не е предприето. Наложи се аз и моят екип за 4 месеца да преработим изцяло апликационната форма на Северната скоростна тангента, сега вече успяхме, внесли сме в ЕК. Надявам се да бъде одобрена през следващите седмици и надявам се да не загубим нито лев до края на тази година, на 2013 г., да не загубим нито един лев, надявам се.

Водещ: Т.е. може да бъде неутрализиран ефектът.

Десислава Терзиева: Абсолютно.

Водещ: Още нещо. Голям шум се вдигна около спирането на тунела под „Шипка”. Аз не искам, понеже съм от този край и мога да ви кажа, че е на моята възраст тази идея там да се прокара, ако не и доста по-напреднала, но вие получихте сериозно обвинение от Бойко Борисов, затова че умишлено правите едва ли не всичко това, за да загубим и работни места, и саботирате. Кажете има ли движение по този въпрос и готови ли сме вече с онези сметки, които трябваше да внесем и да представим пред ЕК във връзка с ж.п. проектите, за да можем да разчитаме и на другите средства за Тангентата в София, и за тунела под „Шипка”?

Десислава Терзиева: Точно така. Само преди това две думи да кажа – и в момента се работи по обхода на Габрово, сигурно знаете това?

Водещ: Вие знаете ли какви страшни протести има на еколозите там?

Десислава Терзиева:  Знам проблема, но и в момента се работи принципно там, където има възможност и не е забранено, разбира се, да се работи. Тунелът под „Шипка” е приоритет за правителството. Ние сме го вкарали в индикативната програма за оперативната програма „Транспорт”, защото той е и в договора ни.

Водещ: За присъединяване.

Десислава Терзиева: Точно така. Не искам сега да коментирам, защото не съм министър на транспорта, но не искам да коментирам защо липсват средства за железопътен сектор. Защото имайте предвид, че както трябва да развиваме автомобилните пътища в България, трябва да развиваме и железопътния сектор, което не е било…

Водещ: Той е приоритетен за Европейския съюз.

Десислава Терзиева: …точно така, което не било кой знае какъв приоритет на предишното правителство, а е трябвало да бъде така. И затова сме изправени сега пред проблема откъде да намерим около 140 милиона евро, които на практика в оперативната програма ги няма и сега виждате ли ние сме били виновни затова, че не можем да ги намерим. А ние полагаме всички…

Водещ: Трябваше от Европейската инвестиционна банка да направим този заем.

Десислава Терзиева: …да, министър Папазов води преговори по този въпрос…

Водещ: И господин Орешарски се срещна със…

Десислава Терзиева: …да, точно така, даже вчера имахме среща с господин министър Папазов, за да уточним конкретните стъпки, които трябва да предприемем, за да можем да придвижим всички проекти.

Водещ: Има ли движение, защото иначе губим парите?

Десислава Терзиева: В момента работим по този въпрос.

Водещ: Но срокът изтича, срокът е до края на годината.

Десислава Терзиева: Срокът изтича, ще положим максимално усилия всички проекти да са налице.

Водещ: Всъщност вие защо спряхте проектите? На мен ми направи впечатление, че те са спрени. Да не би да сте открили нарушения по обществените поръчки?

Десислава Терзиева: Не, не са спрени проектите. Не, проектите не са спрени. Има някакво неразбиране. Проектите не са спрени, апликационните форми…

Водещ: Така казват от ГЕРБ.

Десислава Терзиева: Това абсолютно не е истина. Никой не е спрял никакви проекти. Никакви проекти не са спрени, няма такова нещо.

Водещ: Т.е. те си вървят и в момента? А парите откъде ще намерим – основният проблем?

Десислава Терзиева: Абсолютно. Парите – основният проблем всъщност е, че трябва допълнително финансиране за две железопътни отсечки, както знаем, на обща стойност около 140 милиона евро. За част от едната отсечка парите вече са намерени, остава за другата. Ще намерим начин, по който да ги осигурим тези пари. Но това ще ни коства усилия, нали разбирате и ще бъде за сметка, ако трябва и на бюджета, което разбира се пак е резултат от несвършена работа през последните няколко години.

Водещ: Там е целият въпрос – 11 процента е орязан бюджетът на вашето министерство. Откъде допълнително живо месо ще се къса, за да могат да се случат всички тези неща? Вие залагате освен това на регионалните пътища.

Десислава Терзиева: Точно така. Значи около 11% ни е намален бюджета, но не само на моето министерство, а и на други министерства. И правителството трябваше вземе тежкото решение да намали бюджета на някои министерства за сметка увеличаване на други бюджети на други министерства във връзка с приоритетните политики – политика в образованието, политика в здравеопазването.

Водещ: Социалното е най-удовлетворено.

Десислава Терзиева: Да, но това отговаря на политиката на „Европа 2020”. Защото аз като министър на регионалното развитие искам да ви кажа, че в България през последните четири години има драстични разлики между регионите, драстични. Затова ние сега трябва да работим не върху развитието на регионите, а върху намаляване първо на различията между регионите. Защото са били налети пари в големите градове само, не че имам нещо против, но не за сметка на проекти в малките.

Водещ: Северозападният е на последно място в целия Европейски съюз, на първо по бедност и мизерия отвсякъде.

Десислава Терзиева: Абсолютно, да, да.

Водещ: Добре, все пак ще успеете ли да ги балансирате с тази програма, която въвеждате? Защото там това означава отваряне на работни места, има и други ефекти.

Десислава Терзиева: Абсолютно. Има една специална програма, която е целева към Министерство на финансите. Тя е в размер около 500 милиона лева и тя ще бъде разходвана именно заради това – да бъдат стимулирани инвестиционни проекти, с които ще кандидатстват както общините, така и министерствата и съответните ведомства. Да бъдат стимулирани такива инвестиционни проекти, които да доведат до икономически растеж и създаване на работни места. И тези 500 милиона са предвидени следващата година да бъдат инвестирани. Ще бъде създадена специална методика, която ще бъде одобрена от Министерски съвет и ще работим на принципа на европейските проекти.

Водещ: Добре, да видим какъв ще е резултатът. Той ефектът се вижда веднага, ако хората продължават да негодуват, значи нищо не се е случило. Имам два бързи въпроса, защото времето ни изтича - националната…

Десислава Терзиева: Извинявайте, при инфраструктурните проекти и обекти нещата се виждат след няколко години.

Водещ: Да, но като те наемат на работа се вижда веднага. То си проличава веднага и по джоба включително.

Десислава Терзиева: Като те наемат на работа се вижда веднага, точно така.

Водещ: Кажете какво се случва с любимото саниране на предишното правителство?

Десислава Терзиева: Това е друг проблем, който заварих. Много сериозен проблем. Става въпрос за около 50 милиона лева, които трябва да се разходят по сегашната Оперативна програма до 2015 г. И представете си аз заварих – какво? Нищо.

Водещ: Как така нищо? Имаше промоции, имаше средства заделени, показани откъде.

Десислава Терзиева: Нищо. Сега правим, да имаше много хубави промоции. Нищо в какъв смисъл? Значи две години се движат едни процедури, хората си подават едни документи, сменят се непрекъснато условията – 50% за финансиране, 75%, после пак 50%. И освен това не е проведен нито един търг за определяне на строителни фирми, които да започнат фактически действия по санирането. Т.е. ние сега в момента…

Водещ: Кажете има ли санирана сграда?

Десислава Терзиева: Не, санирана няма, но сега в момента провеждаме първия пилотен търг, той вече е качен на нашия сайт, даже вече фирмите кандидатстват за размер около 200 хиляди лева да започнем пилотно.

Водещ: Едва ли зимата е най-подходящият сезон за саниране на каквото и да било?

Десислава Терзиева: Това ще започне напролет, нали разбирате, така че…

Водещ: Разбирам, но ако дотогава и вие приключите. Един последен въпрос, той е по-скоро в политическата сфера. Сега, знаем че и Лиляна Павлова, вашата предшественичка, и Бойко Борисов непрекъснато ви обвиняват във всички смъртни грехове, но обвиняват ви и ваши поддръжници. Румен Петков ви обвини, че назначавате кадри на ГЕРБ, уволнени от други ведомства във вашето и всъщност вие работите за ГЕРБ. Какво ще отговорите на това?

Десислава Терзиева: Аз ще отговоря само с две думи – мен ме покани лично премиерът Орешарски. Аз …

Водещ: Вие сте личен избор на Орешарски?

Десислава Терзиева: Абсолютно личен избор на господин Орешарски, той ме покани, аз съм приела. Считам се за достатъчно компетентна, и на себе си, да водя политика в регионалното развитие и мисля, че това ще се види по резултатите.

Водещ: Добре, госпожо Терзиева. Много държа да видим и ние резултатите. Надявам се в края на годината да разберем дали сме спасили част от парите, за които се борим – европейските. И дали наистина ще могат да се получат и средствата за този прословут тунел и за Западната тангента. Благодаря ви още веднъж за участието.

mrrb