Министър Иван Шишков: Не бива да бъде „подмятан“ нито един инфраструктурен обект

Министър Иван Шишков: Не бива да бъде „подмятан“ нито един инфраструктурен обект

30 май 2023 | 11:43

 

До 2 месеца ще стане ясно трасето на АМ „Струма“

 

„Не можем повече да „подмятаме“ нито един инфраструктурен обект в България, включително и автомагистрала „Струма“. Това заяви в студиото на сутрешния блок на БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той коментира, че големият проблем в годините назад е, че говоренето е по-голямо от конкретните действия. „Проблемът на АМ „Струма“ е, че когато е проектирана, най-сложната част – тази през дефилето, е подмятана във времето – един вариант, втори вариант, сега тези резултати от това подмятане намират отражение“, каза арх. Шишков. ОВОС-ът за този вариант е още от 2014 г.

Той съобщи, че до 2 месеца ще е ясно бъдещото трасе, по което ще минава пътят. Решението ще бъде взето след анализ на мерките и одобрението от страна на ЕК на тези мерки. Със завършването на започнатия пътен възел край Кресна трасето не се предопределя, а е спасена процедурата по ОВОС и е спечелено време. При ново връщане за ОВОС, магистралата щеше да се забави с нови 4 години, а българският народ иска да има магистрала „Струма“, категоричен беше регионалният министър. „Бърза се, за да не загубим 4 години. Ако на някой не му харесва това, че сме спечелили 4 години за бъдещото развитие на АМ „Струма“, това е друга тема, коментира той и обясни, че протестът срещу довършването на магистралата е на хора, които искат да върнат процедурата в изходна позиция. „Говорил съм с протестиращите, исканията им бяха за това, че пречим на няколко незаконни ресторанта и дейност, която не е регламентирана.“ ДНСК е направила проверки и кметът на община Симитли е сигнализиран за констатираното незаконно строителство. Регионалният министър подчерта, че протестът за бъдещото трасе вече се изместил - ако преди е бил свързан с екологията, то сега е за бизнеса. Затова според него не трябва да се слага двоен аршин, а е необходима държавата да полага усилия, за да се спазва закона.

„Екологичните мерки ще решат трасето“, подчерта министър Шишков.

Той посочи, че другата магистрала, която е била „подмятана“ във времето, е АМ „Европа“. Първият подробен устройствен план е от 2014 г. „Тя буквално беше „заспала“, обясни арх. Шишков. През последните 9 месеца, освен, че беше пусната една част от Драгоман до Калотина, е даден фронт да се построи и последният участък от София до Сливница, където също е имало огромно забавяне. Одобрен е ПУП, направени са отчужденията и са издадени разрешения за строеж. Последната част от Драгоман до Калотина ще бъде пусната за движение най-вероятно до 10 дни, съобщи министър Шишков и обясни, че дъждовете са забавили строителя да положи последния слой асфалт.

Министърът отново представи тезата си, че трябва да има проектна готовност за изграждането на всички необходими 1200 км магистрали в страната.

„По-добре част от тях да ги строим на концесия, другата част от държавния бюджет, трябва да се намери ясен икономически механизъм как да бъдат построени, защото всички искаме да пътуваме по по-добри пътища“, каза арх. Шишков. Тунелът под Петрохан и магистрала „Рила“ са пример за пътища, които могат да бъдат изградени на концесия, смята регионалният министър. Той е възложил на Агенция „Пътна инфраструктура“ да започне да прави процедурите по ОВОС и изследване на тези трасета, за да има готовност, ако ще бъдат давани на концесия.

„Единственият начин да спрем да коментираме тунела под Петрохан, за който се говори от 1992-ра година, е да започнем да го строим“, заяви арх. Шишков. Неговото мнение е, че с концесията ще се подобри и качеството на строителството, защото, ако един концесионер трябва да поддържа пътя 30 години, няма да се налага да се търси колко асфалт липсва. „Концесионерът няма как да краде от себе си“, категоричен бе той и така отговори на налаганата теза в общественото говорене, че концесията е мръсна дума за българина.

Регионалният министър заяви още, че АПИ започва да работи по друг начин и как се справя ще се разбере от новите конкурси за поддръжка на пътищата. „Започваме бавно и методично да подменяме лошите практики с инхаус процедурите и работата без план“, обобщи той. Министърът отбеляза, че ако от АПИ преди са били свикнали да работят по онзи начин – без планове и проекти, сега ситуацията се променя и се надява да остави на следващия кабинет добри практики.

Арх. Шишков коментира и ситуацията във ВиК сектора, като посочи, че големият проблем е, че част от общините не са консолидирани. Затова не могат да получават европейско финансиране и така да бъде обновена остарялата ВиК инфраструктура. В Дупница, където наскоро имаше протест, проблемът е на общината и е свързан с консолидацията на дружеството. А проблемите на Варна са заради  забавянето от страна на общината да извърши процедурите по отчуждаване.

В Омуртаг продължава да се работи, за да бъде направено всичко възможно водопроводът, изпълнен с доста отклонения от всички норми, да бъде направен така, че да бъде ползван. „Работи се непрекъснато и жителите на Омуртаг знаят това“, каза регионалният министър.

Той заяви, че проблемите на всички места по ВиК инфраструктурата се анализират. „Решаването им изисква много сериозни мерки. Но решението минава през това общините да се консолидират, а „Български ВиК холдинг“ да поеме по-различна роля“, обобщи арх. Иван Шишков.

mrrb