Министър Лиляна Павлова пред в. "Стандарт": Не прощавам мързел и лъжи

Министър Лиляна Павлова пред в. "Стандарт": Не прощавам мързел и лъжи

21 януари 2012 | 14:55

Новата шефка на "Автомагистрали" ще отговаря еднолично при гаф, казва министърът на регионалното развитие и благоустройството

Г-жо Павлова, само ръководството на "Автомагистрали" ЕАД ли е виновно за хаоса в събота на "Хемус"? Това ли са точните хора, които трябваше да си тръгнат, и какво гарантира, че ситуацията няма да се повтори?

На първо място трябва да отбележим, че хората и колегите бяха  овладели ситуацията като цяло в страната, която не беше никак лесна. На места  имаше проблеми, но единственото място, на което липсваха добра координация, комуникация и предприети реални действия, беше тапата, която се образува на Витиня. Най-големият проблем е, че фирмата не успя да създаде достатъчно организация на място. Второ, не предостави истинската и реална информация в ситуационния център на Агенция "Пътна инфраструктура" и после на мен. С която да  покаже и да докаже, че е наясно с обстановката и тя е критична. До последно ни  държаха под заблуда, че нещата са под контрол. А това очевидно не е било така. 

Шефовете на компанията обадиха ли ви се в събота, тъй като  вие сте едновременно принципал на държавната компания и на пътната  агенция?

С мен говориха колегите от ситуационния център в пътната  агенция и председателят на УС Лазар Лазаров, които получаваха информация от  всички фирми, включително от "Автомагистрали" ЕАД. Никой от дружеството не ми се обади. Безспорен факт е, че от КАТ спираха тировете, но шофьорите не ги послушаха и не спазиха разпоредбите. Обърнаха се и задръстиха движението. Но оттам нататък нямаше действия.

Фирмата обаче не може да отиде и на ръце да вдигне над 100  тира, задръстили магистралата...

Да. Но могат да се обадят на "Гражданска защита", на АПИ и да  помолят за още техника - както за да бъдат извадени закъсалите тирове, така и  допълнителни почистващи машини. И допълнителен роторен снегорин, за който аз  трябваше в неделя сутринта да се обаждам на летището и да помоля да ни дадат от  техните. Работа ли е на един министър да прави това? Със сигурност - не. Когато пътният шеф Лазар Лазаров отиде на място на магистралата, след като му стана  ясно, че не получава реалната информация, само за час успя да създаде  организация и да отвори мантинелата. И направи това, което 20 души не успяха за  часове преди това.

Уволнени са и двамата шефове на дружеството, но според  информацията единият е ръководил почистването на "Тракия", по която нямаше  проблеми, а другият - на "Хемус"...

Фирмата е еднолична собственост на строителното министерство.  По неизвестни за мен причини за дейността й не отговаря единствено изпълнителният директор. Решенията се взимат солидарно от него и от председателя  на борда на директорите. Ясно е, че така отговарят солидарно и за двете  магистрали. Какво значи единият отговаря за "Тракия", на която няма сняг, а  другият за запушената "Хемус"?

От фирмата твърдят, че са пренасочили техника от "Тракия" към  "Хемус"...

След като са я пренасочили, защо 10 часа хората седяха в студа и снега, мръзнаха деца? Значи нищо не са направили. Трябвало е да се  обадят на "Гражданска защита", да поискат още техника и да спасяват хората. Те  не са го направили от страх да не си помислим, че не могат да се справят. Което  е пълен абсурд. Така че не е имало нито организация, нито информация, нито  някакви реални действия по спасяване на хората и излизане от ситуацията. Това е  основната причина за уволненията.

Как ще се промени работата под ръководството на новия  изпълнителен директор на "Автомагистрали" ЕАД Дафинка Станчева?

Тя е човек от бранша. Завършила е пътно строителство във ВИАС  (сега УАСГ). И е в този сектор от 1986 г. Почти от самото начало на кариерата си  работи в "Автомагистрали" ЕАД. Започва като младши експерт там още когато дружеството е било част от тогавашното "Главно управление на пътищата". В годините е минала по всички стъпала, изкачвайки се до директор "Почистване на пътищата". Винаги се е занимавала с организацията на тази дейност. Оперативен човек е и изключителен професионалист. Това са отзивите и от пътната агенция, и  от нейните колеги. Тя в момента е в болничен след претърпяна операция. Не е била  на работа. Нея я нямаше и просто нещата потънаха в сняг. Промените в устава на  компанията ще доведат до това, че ще се носи лична отговорност, както е и в  останалите дружества. Ръководството излъга своя собственик, подведе с информация  АПИ като възложител на почистването и "допринесе" хората да останат часове в  снега. И са бездействали часове наред. В момента се анализират детайлно и  действията на областното пътно.

Как могат компаниите, които чистят основните пътища, да ги  затворят, както е в Германия например, и да пуснат движението след няколко часа,  но при нормални условия?

АПИ има правомощията съвместно с КАТ и "Гражданска защита" да  прави това, но те трябва първо да бъдат уведомени, че подобни действия се  налагат, от фирмата, която почиства. Тази компания е единствената държавна от  всички, които поддържат шосетата. И именно тя урони престижа на държавата. Безкомпромисна съм към лъжата. Трябва да има прозрачност, комуникация и бързи  действия. Аз съм динамичен човек и съответно целият екип трябва да рaботи  така.

Ще се оправи ли една дама по-добре от мъжете?

Дай Боже! Ако не се справи - ще направим нови смени.

Ще има ли финансови санкции за "Автомагистрали" ЕАД?

За всички фирми, които са закъснели с почистването, не са се  справили, не са изпълнили указанията или не са сложили достатъчно химикали и  сол, ще има санкции. АПИ прави своите анализи и след като са готови, ще  предприеме нужните мерки. На някои ще бъдат удържани пари, а за други ще има и допълнителни финансови санкции. "Автомагистрали" ЕАД е търговско дружество и ще  бъде санкционирано наравно с другите компании, които не са си свършили работата  сега или в други случаи, независимо че е държавно.

Какво показват GPS-ите на снегорините? Те били ли са на  терен, или са закъснели?

Нека да изчакаме детайлния анализ. Наистина има и информация,  че част от машините са били по трасето, но не всички. А някои са минали много  набързо.

Има ли фирмата финансови проблеми, които да доведат до  проблема - било то заради неплащани на работниците заплати или липса на  достатъчно гориво за машините?

Категорично не. Фирмата е в много добро състояние. През  2010-а и до септември 2011 г. компанията е била на плюс. Все още не е готов  окончателният отчет за цялата 2011 г., но предварителните данни също говорят, че дружеството е на печалба. 

mrrb