Министър Лиляна Павлова в интервю за агенция "Блиц"

Министър Лиляна Павлова в интервю за агенция "Блиц"

09 май 2016 | 13:27

- Г-жо Павлова, на последното редовно заседание на Министерския съвет бе взето решение да бъдат отпуснати от бюджета допълнително близо 32 млн. лева за ремонт на пътища, с което общата сума за тази дейност достигна 100 млн. лева. В кои градове ще са първите рехабилитирани трасета?

- Проектите за ремонт са приотизизирани по начин, по който лично премиерът Борисов обеща – тази година да бъде годината на Северозапада, а и на Северна България. С отпуснатите средства ще ремонтираме основно второкласните и третокласните пътища, които са в най-лошо състояние. Вече започнахме приоритетни рехабилитационни дейности в Димово и пътя през самия град, който 4 години стоя разкопан заради водния цикъл, който бе започнат и спрян. Този път се нуждае от незабавен ремонт, защото преминаващия през града транзитен трафик напуква фасадите на къщите, а дупките по обходните пътища стават все по-големи.

- Къде другаде ще се ремонтира в Северна България?

- Ще можем да направим цялата отсечка от Димово до Видин, както и останалите части от участъка Враца – Видин, които от много години не са ремонтирани и са в лошо състояние. По този начин на 65 километра от направлението Враца – Видин ще бъде извършен превантивен ремонт. Така направлението София – Враца – Видин ще бъде приведено в добър вид за движение. Следващите пътища, с които ще се заемем са тези в Разградско, които са в много лошо състояние. С част от отпуснатите средства ще се ремонтират и тунелите и виадуктите на магистрите „Хемус” и „Тракия”, които не са ремонтирани от 40-50 години. Ремонтите на тези съоръжения ще започнат след празниците, за да не се попречи на хората, които ще се приберат в София.

-  Кога ще стартира новата тръжна процедура за магистрала „Хемус”?

- През м.юни. Имаме готовност за първия участък, който е от около 10 километра и е от Ябланица до Хаинбоаз. Този участък е препроектиран, а тръжната документация е готова. Когато приключи и последното обжалване по старата процедура, ние ще имаме готовност да стартираме новата. Не е изключено процедурата да стартира и в края на месец май, ако дотогава обжалването приключи. Работим по препроектирането и на останалите участъци от магистрала „Хемус”. Идеята ни е да се намери най-доброто трасе, така че да не се правят тези 3 големи и скъпи тунела. Ако трите тунела отпаднат, това ще ни спести около 150 млн. лева, но ще трябва да се направят нови обществени обсъждания и екологична оценка.

- Кога очаквате магистрала „Хемус” да бъде изградена изцяло?

- Нека не забравяме, че до цялостното изграждане на тази магистрала остават 255 километра. Много е важно да бъде извършено препроектирането на магистралата и да се осигури финансиране за строителството й. Смятам, че в зависимост от наличния финансов ресурс една сериозна част от магистралата би могла да е направена в следващите 5 години.

- Каква е ситуацията с магистрала „Струма” в момента?

-За два от новите участъци на „Струма”, за които избрахме изпълнител, който в момента прави допроектиране, имаме напредък с отчуждаването на земите. Първият участък е от Благоевград до Крупник, а вторият от Кресна до Сандански. Надявам се, че ако всичко е наред и нямаме нови обжалвания за отчуждените земи, да започнем през юли изграждането поне на част от участъците. Готови сме с нов проект и за участъка на магистрала „Струма” до дефилето. Трасето в този участък ще е четирилентово. На места лентите ще минават на две нива. Магистралата има 7 тунела, както и 9 виадукта и моста в този участък от 20-километра, който е най-критичен за преминаване на превозни средства. В момента ни чака много тежка битка с екологични организации, които се опитват да спрат този проект и да блокират възможността за построяване на магистралата.

 - По какъв начин се опитват да пречат екоорганизациите?

- Те се опитват да прокарат идеята да се направи един много скъп милиарден тунел, за който нито имаме пари и е доказано, че построяването му е изключително рисково. Паралелно с това има сеизмоложки риск и открита радиация по време на геоложките проучвания. Битката с т.нар. екологични организации ще е много тежка, за да можем да построим новите участъци с парите от Брюксел по оперативните програми.

 -  Подозирате, ли че зад въпросните екологични организации прозират нечисти интереси, като се има предвид, че те получават сериозна подкрепа от медиите от кръга „Капитал”?

- Не мога да кажа с точност какви интереси стоят или не стоят зад тях, но се вижда тенденциозност в действията им. Защото когато се касае за строеж на магистрала, ски курорт или друг инфраструктурен обект, който осигурява добри перспективи пред туризма, изведнъж едни и същи екологични организации много активно започват да го обжалват. Всъщност тези екологични организации обжалват всеки един наш инвестиционен проект, което само по себе си е притеснително. Не искам да заклеймявам екологичните организации, защото има и такива от тях, които искрено защитават природата и ние в максимална степен се съобразяваме с техните разумни предложения.

- Как ще коментирате поведението на една съмнителна група от архитекти, която се опитва да саботира санирането на панелни сгради?

- Това за мен наистина е много притеснително, защото изглежда на първо място като опит да се саботира програмата за санирането и да се настроят гражданите срещу нея. С техните изказвания от типа, че Европа ще ни спре програмата или, че програмата е неправилно изградена, се цели уронване на престижа на правителството и общините, които я реализират. Твърденията на въпросните архитекти са неверни в 3 посоки. Първото им невярно внушение, е че програмата ще ни струва не 1, а 4 млрд. лева. Второто внушение на тези индивидуални лица, въпреки че единият от тях се представя в качеството си на зам.-председател на камарата, но се опитва да прокарва личен лобистки интерес, е че не сме дали възможност да се избират изпълнители на принципа на инженеринга. Явно целта на тази група хора е да направят отделни търгове, за да може след това да се изберат отделни проектанти, които да проектират и чак след това да се избират строители, което значително и драстично би забавило процеса на саниране и темповете на програмата. Третото внушение е, че енергийният глас „С” е недостатъчен и едва ли не е в нарушение на законодателството. Това също не е вярно, тъй като в България имаме синхронизирано законодателство и за санирането на сгради на по 50-60 години, енергиен клас „С” е абсолютно оптимален, когато инвестираме публични средства. С програмата, която прилагаме от една страна се спестяват 40% от сметките за електроенергия, а сградите са топли и уютни и с високо качество на изпълнение. Пледирането за клас „В” е много хубаво, но и много скъпо, което означава, че с отпуснатите средства ще бъдат санирани много по-малко сгради отколкото в момента.

- Министър-председателят Бойко Борисов обяви, че недоволни от противодействието на контрабандата олигарси в комбинация с малки партии се опитват да атакуват задкулисно правителството. Смятате ли, че тези удари ще се стоварят върху ГЕРБ в навечерието на президентските избори?

- Тези, които са се облагодетелствали от контрабандата определено ще противодействат на силната воля на правителството за нейното пресичане. Ще се опитват да дискредитират правителството всеки ден по всевъзможни начини с политически, икономически и медийни хватки, включително и с използването на малки партии и неправителствени организации. Това се усеща и в момента. Натискът е много голям и очаквам той да се засили стремително предвид предстоящите президентски избори. Но в крайна сметка, когато България се движи към своята независимост, сега и с проучванията за нефт и газ в Черно море, вървейки към изграждането на интерколектори  и острата борба срещу контрабандата не се харесва на определени кръгове. Очаквам, че атаките ще се увеличат с наближаването на предизборната кампания за държавен глава.

- Кой е скритият коз на ГЕРБ за „Дондуков” 2, след като стана ясно, че Борисов, Цветанов, Димитър Николов и Фандъкова няма да участват в президентската надпревара?

-  Не мога да кажа, тъй като този въпрос ще бъде решен от политическото ръководство на партия ГЕРБ. Надявам се, че ще издигнем най-добрата кандидатура за президент.

-  Заради шизофреничната позиция на Радан Кънев в пленарна зала все по-трудно се сформира парламентарно мнозинство по важни въпроси. Троянски кон ли се оказа Кънев, който от една страна е опозиция на правителството, но от друга има десетки партийни членове на ДСБ в изпълнителната власт, областните управи и държавни агенции?

- Това, което се случва в парламента изглежда като опит за дестабилизация на правителството и държавата. ДСБ хем е в Реформаторския блок, хем е в управлението, хем се прави на опозиция и паралелно с това се опитват да саботират важни за държавата решения. Това показва преди всичко тяхното желание за дестабилизация на държавата. Очевидно и на тях не им харесва борбата срещу контрабандата и борбата за независимост на страната. За мен поведението им е притеснително. Понякога се шегуваме, че на нас опозиция не ни трябва, защото вътрешната ни опозиция е достатъчно саботираща на моменти всички добри решения, които се опитваме да вземем в името на държавните интереси.

mrrb