Министър Нанков в предаването "Още от деня" по БНТ

Министър Нанков в предаването "Още от деня" по БНТ

23 октомври 2017 | 20:51

Водещ: Първият ни гост е министъра на регионалното развитие Николай Нанков . Добър вечер и добре дошли.
Николай Нанков: Добър вечер и добре заварили.
Водещ: Започваме разговора с една много неприятна новина, която изтече току що в емисията – тежка катастрофа в района на Владая, бус се е преобърнал по таван, седем са тежко ранените. Това е в тази отсечка, където се извършват ремонтите или е на друго място, знаете ли за това?
Николай Нанков: Точно преди да вляза във вашето студио научих за новината. Нашите колеги от АПИ проверяват, доколкото разбрах превишена скорост е причината. Не е логично там, където има ремонтни дейности, да има тежки катастрофи, тъй като там скоростта е редуцирана и е създадена необходимата временна организация на движението. Така че в момента се изясняват причините, убеден съм, че не е заради ремонтните дейности.
Водещ: Разбира се, много катастрофи стават и заради състоянието на пътищата и затова ще поговорим по тази тема. Очаквано обаче търга за тол системата беше обжалван от две от участвалите в наддаването компании. Какво следва и как може да се преодолее това да не измести пак отново фатално сроковете и да се занимаваме с този въпрос още дълго?
Николай Нанков: Беше абсолютно очаквано. Ние за пет месеца все пак доведохме процедурата до едно необратимо развитие, тъй като за тези пет месеца освен да съберем и да генерираме офертите, шест на брой както споменахте, да назначим комисия, да разгледаме офертите в много кратки срокове, ние вече имаме избран изпълнител. Очаквахме да бъде обжалвано решението, на 9 октомври беше постановено решението. Има нормални законоустановени процедури, има и срокове, които ще пледираме да се спазват, но убеден съм, че компетентните институции – Комисията за защита на конкуренцията и ако се постанови съответно има обжалване на втора инстанция във ВАС, акуратно ще приключим процедурата в рамките на следващите няколко седмици. Ще искаме и предварително изпълнение.
Водещ: Ето сега това е много интересно, аз съм ви чувала да го казвате и преди – какво точно значи да искате предварително изпълнение? И ако то започне, сега ще ни го обясните, а КЗК открие нарушение междувременно, какво става?
Николай Нанков: Нашите юристи, разбирайте юристи на АПИ , са убедени, разбира с и външни такива, които сме наели, са убедени, че процедурата е напълно както прозрачна така и законосъобразна. Обратно – жалбите, без да използвам и да квалифицирам какви са жалбите, най-малко акцента, който поставиха юристите е, че те са неоснователни. Нали пак казвам, да не ги квалифицирам като законосъобразни или не такива. Така че мисля, че риска, който ще поемем не е толкова голям, напротив. Но пък знаем, че всеки ден ни е важен за бързото въвеждане на тол системата, тъй като и по данни на независима финансова компания, която наехме, тъй като не сме се отказали, напротив, продължаваме с /…/ и ще заведем дело за пропуснати ползи срещу онези жалбоподатели и онези, да ги наречем сили, които шикандираха, това е един от мотивите на ВАС в предходните му решения и злоупотребяваха с право да саботират процеса. Ще заведем дело както и поехме ангажимент. Но финансовата компания, която оцени, щетите са малко над 1.5 милиона дневно, така че всеки ден ни е важен, тъй като тези средства ще отиват, генерираните средства от тол таксите, единствено и само за подобряване на безопасността на пътищата, за което коментирахме в анонса и в самото начало.
Водещ: Като стигнахме сега до парите, колко процента от пътищата ще обхваща тол системата, за да можем да си представим и какво ще генерира?
Николай Нанков: Това беше една от най-големите спекулации между другото, тъй като наистина в заданието са заложени проценти, които са близо 80 процента от всички републикански пътища. Но нашето изконно мнение, тъй като веднъж ще имаме и решение на експертна нога, после ще вземем и решение на Министерски съвет, което ще има и политически характер, разбира се, е пътищата да не обхващат, пътищата, които ще попаднат в обхвата на тол таксите, разбирайте електронните винетки за леките автомобили, да не обхващат повече от две трети от републиканската пътна мрежа. Това са и първоначалните разговори, които сме водили с експертите на Световна банка, но този анализ предстои да бъде направен, споменах, ще бъде взето и политическо решение, предхождащо тук, разбира се, експертно мнение и ще съгласуваме с всички браншови организации това решение. Същата е темата с цените между другото – обхвата на пътищата, финансовите анализи и тарифиране също са процедури, които предстоят да бъдат решени и да бъде взето конкретното решение през 2018 година, паралелно със самото изграждане на тол системата.
Водещ: А тези решения, за които говорите за какви срокове, примерно процентите на пътищата, които ще обхваща тол системата, докога трябва да сте готови с мнение по този въпрос?
Николай Нанков: До етапа на въвеждането и на заработването на тол системата трябва да сме готови с трите основни стъпки – промяна на нормативната база, която ще даде възможност през тол системата да се генерират приходи по новия модел, справедливия модел на база не само на времетраене на винетния стикер както е в момента, а на база на тонаж и на изминати километри. Справедлив споменавам модел, тъй като основния принцип, който ни движи е, този който нарушава повече и амортизира пътната инфраструктура , който натоварва повече, той ще плаща респективно по-голямата част от сметката и ще генерираме от него по-голям ресурс, именно за подобряване на състоянието на републиканските пътища. На второ място в нормативната база споменах е тарифирането, финансовия модел и на трето място е обхвата на пътищата, за който ще се генерира ресурс по линия на тол таксите.
Водещ: И сега, как вие гледате на идеята с част от средствата на тол системата да бъдат финансирани общински пътища? Защото се появи такава идея и такова предложение през последните дни.
Николай Нанков: Като всяка една подобна идея за превнасяне на ресурс, който да се разходва за определена политика, секторна такава, има противоречие от мнения и мненията не са еднопосочни, така и в настоящия случай. Аз ще кажа какви са опасенията в едната и в другата посока. Да, факт е, че общинските пътища от край време, почти 19 хиляди километра са общинските пътища, при 22 хиляди километра републиканска пътна мрежа , от край време като политика, като средства за поддръжка, сектора е недофинансиран и то в пъти повече отколкото републиканските пътища. Да, те са с по-малко натовареност, но пък наистина общините изпитват този огромен дефицит на финансов ресурс. Факт е, че държавата още преди две години, когато стартира с обществената поръчка за въвеждането на тол таксата – смесената система от тол такса за тежкотоварни и електронна винетка за леки автомобили, предприе един непопулярен ход. Тъй като всяко ново данъчно бреме или таксуване в по-голяма степен за дадена услуга, тоест, когато натоварваме даден бранш, обществото с по-голям ресурс, /…/ автомобили няма да почувстват внедряването на тол таксите и собствениците на леки автомобили, а само тежкотоварните такива. Това е една непопулярна мярка, колкото и дясна да е, но пък ние създаваме една устойчивост от финансова гледна точка за републиканските пътища, за пътния сектор от гледна точка на републикански пътища. За съжаление назад във времето не са…
Водещ: Нещо като гаранция?
Николай Нанков: Нещо като гаранция. Тъй като каквито са и нуждите…
Водещ: Щом си плащаш, имаш това качество.
Николай Нанков: …нуждите на пътния сектор – около 1.2 милиарда на годишна база, толкова и по линия на тол таксите и електронните винетки ще изкарва, ще са приходите в АПИ и ще се разходват единствено и само за поддръжка на пътната инфраструктура и строителство на нови отсечки от републиканската пътна мрежа, скоростни и автомагистрални отсечки. За съжаление обаче тези непопулярни мерки, не искам да изброявам и какви са причините, за отделните общини са различни, не са предприети от повечето общински администрации и затова наистина в голяма част от общините, общинските пътища са недофинансирани като възможности на общинските бюджети, а и а целевата субсидия, която получават общините за капиталови разходи от държавата. И ако кажем, че видите ли ще отделим част от ресурса – примерно водили сме разговори с Националното сдружение на общините за около 50 милиона на годишна база. В момента е около 55 до 60 милиона са разходите на общините за поддръжка на четвъртокласните пътища. Ако още толкова съответно предоставим от събраните по линия на генерираните по линия на тол таксите около милиард лева, да, ще имаме по-добро качество, но тук си задаваме въпроса в другата посока – дали е справедливо. Тоест ресурс, който е генериран по линия на преминаване по републикански пътища, да бъде разходван за поддръжка на общински такива. Това също подлежи, тази тема също подлежи да бъде поставена на експертна нога, да имаме първо един обществен дебат на експертна плоскост, за да търсим какво решение да вземем.
Водещ: Тоест това все още не е отхвърлено, но не е и решено?
Николай Нанков: Точно така.
Водещ: Кога започва обаче решено ли е строежа на участъците от „Струма” през Кресненското дефиле, където също има риск от забавяне заради обжалвания?
Николай Нанков: Факт е, обжалванията са по две плоскости, два аспекта – на първо място устройствените процедури съгласно Закона за устройство на територията и свързаната с него екологична база, екологична нормативна база, ОВОС-а подлежи на обжалване знаете и другата плоскост, другия аспект е обжалване по Закона за обществените поръчки – при избор на изпълнител, който ще изгражда участъка. В първата част стигнахме до финала както се казва, на 19-ти след решение на Висшия екологичен експертен съвет, министъра на околната среда и водите постанови заповед, с която одобри ОВОС-а, така както и очаквахме между другото.
Водещ: Ние обаче не знаем дали природозащитниците са съвсем съгласни.
Николай Нанков: Не всички, не всички, тъй като част от тях, по-малката част между другото, като брой представителност на организации, пет екологични организации, затова казвам част от тях, са против варианта. Но те между другото и на обществените обсъждания, на всички дебати, които сме имали с тях, не са поставили екологични съображения съгласно постановената оценка за въздействие върху околната среда, разбирайте ОВОС-а. Повечето съображения са били от икономически, финансов характер, от гледна точка на поминък и бит, икономическа активност на местната общност, от гледна точка на пътна безопасност – не мисля, че те са най-големите експерти по пътна безопасност. И имаме постановено решение, двадесет и няколко екологични организации подкрепят това решение по ОВОС, така че то може да бъде обжалвано, очакваме да има обжалване, но знаете, проблема беше закона.
Водещ: Това щях да ви кажа, една да е, може да обжалва.
Николай Нанков: Може да обжалва. Имаме обаче текстове по Закона за околната среда, които минаха, знаете беше преодоляно президентското вето, вече имаме едностанционно производство, така че убеден съм, че ще се вместим в срокове, 2019-та да стартираме с реалното изграждане на най-тежкия участък, последния участък от АМ „Струма”. По всички останали се работи, знаете на 19-ти беше възобновена поръчката за изграждането на тунел „Железница”, участъка от Кресна до Сандански се работи, дори там изпреварваме сроковете. По участъка Благоевград до Крупник, който на 31 август дадохме начало с първа копка с министър Московски, също се работи усилено. Така че остава само тежкия участък през Кресна. Мисля, че и там направихме достатъчно, нека да минат обжалванията, ако има такива по ОВОС-а и 2019 ще започнем реалното строителство през дефилето.
Водещ: А новите 50 километра от АМ „Хемус” са проектирани, срокът за приключване е две години. На тези 50 километра или само за отсечката при Ябланица?
Николай Нанков: Внасям яснота веднага, имаме две отсечки със сключени договори на инжинеринг – тоест сключени договори плюс строителство . Шест месеца срок за проектиране, две години и половина срок за строителство . С ангажимента на избраните строители да бъдат редуцирани тези срокове, разбирайте съкратени. Първата отсечка е от 9.3 километра от Ябланица до разклона за Тетевен, пътен възел Боаза, където между другото преди няколко часа стана също тежка катастрофа с жертви за съжаление. За тези 9.3 километра имаме избран изпълнител, който в момента проектира – при обявена тръжна цена от 93 милиона, цената беше редуцирана на 55 милиона – 40 процента спестен ресурс. Тези 9.3 километра наистина в обозримо бъдеще, в рамките на следващите две години ще са абсолютно приключени. Отиваме на изток от пътен възел Белокопитово, Шуменско, по посока Търговище до пътен възел Буховци, отново имаме избран изпълнител, това са 16.2 километра – отново проектираме, имаме договор, проектираме и изграждаме. Тези 50 километра са от пътен възел Боаза, Тетевен в посока Ловеч-Плевен. Там в момента тече проектирането, техническите проекти и март месец догодина възлагаме самото строителство .
Водещ: Сега, докато седим на магистрала „Хемус”, гледаме Витиня, където шофьори казват, че въпреки ремонтите, има задимявания?
Николай Нанков: Да, факт, на тунел Витиня също отчетохме тенденция на три часови диапазона да има задимявания. Тъй като в момента сме на ръчен режим и ръчен контрол на пускането на вентилаторите на вентилационната система, поради факта че имаме двупосочно движение. Знаете, в момента извършваме ремонт на дясната тръба в посока София и именно поради това вентилаторите са на ръчен режим. Ще има и санкционирани може би служители, ако те са виновни – извършваме в момента проверка защо се е допуснало задимяване. В момента зачестихме режима на работа на вентилационната система, тоест чистотата на пускане на вентилаторите, за да не изпадаме в подобна ситуация. Да, на три пъти също отчетохме и по зрителски сигнали, и съответно по наши проверки повишена задименост, неголяма, но тя се дължи, пак казвам, на факта, че в момента работят на ръчен режим вентилаторите поради причината за затварянето на другата тръба в посока София.
Водещ: Докато сме на тема тунели, колко са ремонтираните досега тунели, след онази проверка в началото на годината след жестокия инцидент, където се оказа, че много от тунелите имат проблеми?
Николай Нанков: Шестнадесет на брой тунелни тръби от доклада, който беше разработен след извършената проверка, след инцидента в тунел „Ечемишка”, имаме два напълно отремонтирани, казвам напълно, по всички европейски норми – това са десните тръби в посока Варна на тунелите Витиня и Ечемишка. В момента се извършва и ремонт на другата тръба, този дясно – в посока София, на тунел Витиня. Поетапно ще отремонтираме всички тунелни тръби. Предстои обявяването на обществена поръчка за проектиране на тунелните тръби по останалите направления, включително и по АМ „Тракия” – Траянови врата.
Водещ: Кога, напролет пак ще започнете?
Николай Нанков: Напролет. В момента сега до 20 ноември ни е крайния срок, пусковия срок на другата тръба на тунел Витиня, поетапно ще отремонтираме и другата тръба на тунел Ечемишка, двете тръби на Топли дол.
Водещ: Едно изречение, за да ни стигне да ви питам и за снега, от днес продължава ремонта на Аспаруховия мост нали така?
Николай Нанков: Да, точно така. Днес беше създадена временната организация, от утре започват реално ремонтните дейности. Ще работим докато ни позволят и атмосферните условия. Естествено, че няма да създаваме затруднения съответно за трафика през зимните месеци и месеците с активно снегопочистване. Планираме за около 25 дни да приключим с отремонтирането на тези почти 100 метра, за половин милион лева, на едно от тежките съоръжения, заедно с /…./ хидроизолация, нов асфалт. Но напролет продължаваме тъй като Аспаруховия мост трябва да бъде наистина завършен.
Водещ: И напролет ще е теста колко е бил качествен нали? Обикновено така става. Кажете сега за готовността за почистване на пътищата през зимата, защото това е много важен въпрос?
Николай Нанков: Създали сме необходимата организация, в момента се извършват и плановите проверки за готовността по областни пътни управления. Другата седмица, на 31-ви, имаме голямо национално съвещание – всички директори на областни пътни управления, снегопочистващите фирми. От 1 ноември въвеждаме и режим на зимно поддържане на републиканските пътища, с апел към шофьорите наистина да бъдат акуратни, да сменят вече летните със съответно зимни гуми. Към колегите от снегопочистващите фирми, наистина максимална мобилизация. Ресурсът за зимното поддържане е осигурен. Ако зимата бъде по-лека, да изразходим по-малко ресурс а спестяванията ще останат за сметка на повече ремонтирани пътища през 2018 година.
Водещ: Предполагам, че ще е заострено вниманието, там където миналата година имаше драстични проблеми, в Бургас например?
Николай Нанков: Факт, факт. Не просто заострено внимание, там в момента залесяваме дори, като пилотен проект, с как да ги нарека, кипарисови видове – около 500 метра от тази част на АМ „Тракия” като задържителен пояс срещу снегонавявания. Ако даде резултат, догодина в по-голямата част съответно от автомагистралните участъци от републиканската пътна мрежа.
Водещ: Добре, благодаря ви за това интервю.
Николай Нанков: И аз благодаря.

mrrb