Министър Нанков в предаването "Събуди се" по Нова телевизия

Министър Нанков в предаването "Събуди се" по Нова телевизия

16 декември 2017 | 13:27

Водещ: Безспорната тема на деня – поскъпване на водата в 14 области в страната. Най-солена ще е цената на водата в Ямбол, там скокът ще е с около 20 процента. В София увеличението ще бъде почти 10. Най-скъпа вода ще плащат във Враца, в Силистра и в Шумен. Там цената става над 3 лева за кубик. Енергийният регулатор одобри поскъпването с общо между 3 и 20 процента. Имаше протест, с основни оратори депутатите от БСП. Сега ще говорим за основанията за повишаването на цената и за това как може да се компенсира тя специално в уязвимите социални групи. Министърът на регионалното развитие е в студиото. Добро утро.

Николай Нанков: Добро утро.

Водещ: Благодаря Ви, че приехте поканата за този разговор, защото мисля, че има много важни въпроси, на които трябва да се отговори.

Николай Нанков: Факт.

Водещ: Но най-напред да видим, вчера какво Ви казаха протестиращите и опозицията.

Репортер: В село Дива Слатина днешният ден започва преди първи петли и всичко е заради водата. За нея вече плащат повече – 1, 40 лв., вместо доскорошните 90 стотинки за кубик.

Анелия Стоянова, жител на село Дива Слатина, област Монтана: Така ще принудят хората, че да ходят да се перат в реката.

Репортер: Преди това обаче, ще опитат и друг подход – протест. А какво очаквате днес да се промени с този протест?

Анелия Стоянова: Да се намали водата. Ние сме една от най-изпадналите общини.

Репортер: От същия проблем се оплакват и други общини, които изпратиха автобуси с недоволни в столицата. А там ги посрещнаха политици.

Велизар Енчев: Това е протест, казвам отново, не само за водата, тъй като геноцидът има много имена – вода, здравеопазване, лекарства, концесии, приватизации.

Таско Ерменков, депутат от БСП: Онзи първи протест, който свали Бойко 2013 г., започна 2012,-а, пак от тук преди пет години. Нека да продължим по този път.

Репортер: Към сградата на регулатора полетяха яйца, а към правителството – закани.

Корнелия Нинова, председател на БСП: Ние сме тук да кажем, че освен тази сграда, главният виновник да живеете така, се намира 500 метра по-нататък. Правителството на Бойко Борисов провежда политика на геноцид спрямо българския народ.

Репортер: И протестът се премести 500 метра по-надолу, под прозорците на Министерския съвет.

Бойко Борисов, министър-председател на Република България: Въобще не им обръщам внимание. Само преди няколко месеца им дадохме властта, те се уплашиха дори министър да сложат. Имаше избори, демократични, ясни, точни, със служебно правителство на президента Радев тогава, изцяло доминирано от тях, и ние ги победихме и направихме правителство.

Репортер: А междувременно, под прозорците му в София сред протестиращите срещаме отново Анелия, от Дива Слатина.

Анелия Стоянова, жител на село Дива Слатина, област Монтана: Не очаквах толкова много хора, но при това положение хората се страхуват, не смеят.

Гражданин: Много повече политически искания трябва да има, отколкото… макар че протестът е граждански, доколкото знам, и е обявен като граждански, но наистина имаме нужда от голяма подкрепа от цялото общество.

Водещ: Така. Министър Нанков, да опитаме нещо като задочен диалог с Анелия, която видяхме в репортажа, Анелия от Дива Слатина. И да ни кажете какво всъщност налага увеличаването на цената на водата. Нещо се е променило междувременно в начина, по който се предоставя услугата ли, в качеството ли, в суровината ли, поскъпва, изчезва или не знам какво? Ще кажете бизнес плана, но кажете логиката на това поскъпване.

Николай Нанков: Всичко, което казахте, е вярно, между другото, т.е. комплекс от фактори, като започнем още от 2009 г., когато стартира и водната реформа, т.нар. преструктуриране на ВиК отрасъла, но да не изпадаме в експертни подробности,  за конкретния случай. Два са основните компонента и фактора за поскъпването на водата, което наблюдаваме в момента. Без да говоря от името на Комисията за енергийно и водно регулиране, като независим регулатор, и да адвокатствам от тяхна страна. На първо място, специално в случая с Дива Слатина, имаме нормативна промяна през 2015 г., с която се въведе института на единната цена на водата на обособената територия, обслужвана от един ВиК оператор.

Водещ: С прости думи какво означава това?

Николай Нанков: Т.е., ако в Монтанско имаме различни цени на водата във Вършец, в Бойчиновци, в Георги Дамяново и в Монтана, на база на факта, че в едно населено място водата може да е помпажна, в друго – гравитачна, т.е. по-евтина, сега, на база на справедливия модел, солидарния модел, въведен с тази нормативна промяна, ще обясня как беше прокарана тя, между другото, имаме единна цена на територията на цялата област. И нормално е, в някои населени места, където е била по-ниска, да поскъпне, в други, в която е била по-скъпа, на база на усредняване на цената, да поевтинее. Но говорим…

Водещ: Има ли такива примери, където поевтинява?

Николай Нанков: Да.

Водещ: Да?

Николай Нанков: Говорим обаче за… цената има няколко компонента, на водата…

Водещ: Ако ми кажете едно място, където е паднала с 20 процента, примерно, с колкото се е увеличила водата в Ямбол…?

Николай Нанков: Не, аз за процентите ще спомена. Това вече е вторият фактор за Ямбол, ще обясня. И това поскъпване от какво се…

Водещ: Добре, моят въпрос сега е за Анелия. Освен че тя ще плаща по-скъпа вода, нещо ще се промени ли – качеството, примерно, има много места, знаете, където няма канализация, има много места, където са на режим на водата. Има, слушах, хората във Вършец, които също ще плащат по-скъпо…

Николай Нанков: Точно така.

Водещ: …Те казват: 50 години тая вода идва от баира, идва от баира с шума и с всякакви гадинки вътре, нищо не се е променило и сега защо ни карат да плащаме и ние 3 лева, 2, 89? На тия хора какво им казвате?

Николай Нанков: Започвам отново с Вършец. С Монтана дадохме същия пример. 2015 г. се приема законът с гласовете на тези, които в момента бунят протестите. Всички, цялата парламентарна група на БСП, всички народни представители, между другото, всички осем парламентарни групи, подкрепят тези текстове, за вдигане цената на водата. Отделно от това, имаме и причината, и по-скоро фактора -инвестиции в отрасъла. Логиката за малко инвестиции направени, за неправене, не е вярна. Изключая европейските фондове, които все още към момента са да ги наречем безплатни, от данъците на всички европейски граждани, всички останали инвестиции минават и ще минават и за в бъдеще през цената на водата. Ако трябва да сме честни, от 2010 г. до ден днешен, само от ВиК операторите са инвестирани над 500 милиона лева, а бизнес плановете им остава да инвестират още 320 оттук нататък до 2021 година. Но да не говорим с цифри.

Водещ: Качеството подобрява ли се?

Николай Нанков: Да, подобрява се, определено.

Водещ: Качеството на това, което получаваш? Факт е, че, пак ще кажа, тук една трета от София е без канализация. Факт е, Перник оня ден при поредното наводнение, пак за това говорихме, Венеция беше. В смисъл, тези неща, Вие наистина ли виждате да се променят към по-добро?

Николай Нанков: Да, определено се променя. Освен че отговаряме на европейските директиви, аз ще спомена още нещо. Когато коментираме за липсата на канализация, там гражданите, населението не плаща за отвеждане на отпадни води и за тяхното пречистване. Това също е една от огромните спекулации по темата. Когато имаме само услугата, предоставена от ВиК оператора, „Доставка на питейна вода“, жителите във Вършец няма да плащат като в Монтана 2, 72 лева, каквито са и спекулациите, говорим за специално за Монтана и за Вършец, за случая, зачекнахме тази тема, а ще плащат 1, 90 лева, каквато е услугата само „Доставка на питейна вода“, без отвеждането и пречистването, поради факта, че няма, че липсва канализация. Отделно от това, още една много важна теза. Говорихме и за Ямбол и за 20-те процента, новите услуги, като пречистване, като отвеждане на отпадните води, какъвто е случаят с Ямбол, те също струват пари. Факт е, че те са основани на екологични директиви, на екологични изисквания, които не само в Европейската комисия, които…

Водещ: Това е безспорно, разбира се.

Николай Нанков: … а и които и бъдещето, на база на тези климатични промени, на база на факта, че нашата основна цел е да запазим ресурса, водния, да го направим по-чист и след 10-20 години той да е достъпен за българските граждани, както и към момента. А не да мислим палиативно и след 10 години, на база на подобни популистки, спекулативни и манипулирани тези да се чудим откъде да намерим вода.

Водещ: Оставете опозицията, опозицията има право да прави това, което прави, въпросът е, че това не е само позицията на опозицията. Потребителите, също знаете, от тези 14 района са гневни на това, което се случи. И сега, два въпроса. Първо, Вие говорите за инвестиции. Кой следи, дали се изпълнява този инвестиционен план?

Николай Нанков: КЕВР.

Водещ: КЕВР. Кажете ми, сега, като се вдигнат цените, кога за първи път те могат да направят преглед на тия бизнес планове и на тая инвестиционна програма?

Николай Нанков: Периодичен мониторинг, не само на годишна, имат право и на месечна база, на тримесечие.

Водещ: Периодичен.

Николай Нанков: Периодичен мониторинг.

Водещ: Защото някъде чета, че на третата година от стартиране на тези бизнес планове.

Николай Нанков: Не, на третата година…

Водещ: Т.е., ние си плащаме 20-те процента отгоре или колкото са…

Николай Нанков: … бизнес планът може да бъде преразгледан, може да бъде променен, на база някои от неговите параметри и компоненти, по предложение на ВиК оператора или съответно КЕВР, но на база на документите, които те следват нормативно. Имаме вече и наредба за качеството на услугите, за регулиране не само цената, а и качеството на услугите.

Водещ: Това беше много важно, важно уточнение беше. Т.е., периодичен, непрекъснат контрол…

Николай Нанков: Мониторинг.

Водещ: … от страна на КЕВР.

Николай Нанков: Точно така.

Водещ: Другият много важен въпрос е за социалната поносимост на тези нови цени. Вие, когато говорим за това, спокоен ли сте, че наистина хората… първо някой е преценил правилно, че в област Ямбол, да речем, цената на водата може да се вдигне с 20 процента, че тия хора наистина могат да плащат?

Николай Нанков: Изключително важен въпрос. Не исках да повдигам темата, преди да ми зададете въпроса.

Водещ: Той е най-важният въпрос.

Николай Нанков: 2015 г. именно с грижа за най-бедните, социално уязвими групи беше променен Законът за водите, като прагът на социална поносимост беше намален от 4 на 2, 5процента. Разшифровам какво означават тези цифри. 4 процента от доходите на домакинства в дадения регион, не повече от тези 4 процента до 2015 г. може да бъде цената на водата от доходите на домакинство в региона, ние намалихме прага от 4 на 2, 5 процента, за да няма безкрайно нарастване на водата, шоков увеличаване на водата, а планирано във времето, на база, отново повтарям, на бизнес плановете. Отделно от това, разработваният понастоящем от колегите от министерството, той вече е готов като законопроект. след Нова година стартираме с обществените обсъждания и с нормалната законодателна процедура за неговото приемане, Закон за ВиК. Там предвиждаме и още по-сериозен механизъм, за да можем на всички онези уязвими, социално уязвими групи, най-бедната прослойка от нашето население да гарантираме един, да го наречем, необлагаем минимум, т.нар. „водни помощи“, на базата на енергийните, за да може да имаме гарантирано потребление на ниска цена, наистина от най-уязвимите групи.

Водещ: Това знаете ли обаче как ми звучи? Вие продуцирате бедност, като се съгласявате с повишаване на цените, пък после през социални помощи допълнително, защото той не е един фактор, пък после през социални помощи се опитвате някак да контролирате и да компенсирате.

Николай Нанков: Това е една трактовка, това е една трактовка, тъй като цената на водата…

Водещ: Не е ли така, честно?

Николай Нанков: Не, не бих се съгласил, тъй като, ако трябва да сме честни, държавата, за да инвестира във ВиК инфраструктура, за да инвестира, трябва да разходва средства или от държавния бюджет, разбира се, той се пълни, занете, от данъци, или през цената на услугата, която е такса за това, как ВиК операторът предоставя услугата и каква услуга предоставя, и какви количества, водни, съответно потребява даденият български гражданин. Ако изходим от хипотезата, че данъци не трябва да пипаме или държавата ще продължи със своята роля на все по-малкото преразпределяне на публичните блага, каквато роля има и в последните години, ние трябва да гарантираме по-високото качество на услугата чрез наистина по-висока такса за всички български граждани. Но пък социалният елемент…

Водещ: Ама удрят се най-слабите, социално, хора.

Николай Нанков: Именно. Но пък социалният елемент, за който казвам, не разбирайте помощи под това, да бъде дотирано дадено домакинство с няколко лева, да си плати услугата. По-скоро ще имаме, затова казвам необлагаем, ще имаме… спорът ще бъде експертен, дали кубик и половина или 2, 8 кубика, като използваме две различни, да ги наречем класификации, на ООН и тази на Световна банка, тези количества, които са минималният праг за битовите и житейските нужди на един човек, да бъдат или безплатни, или на минимална цена, за да могат да покрият наистина стандарта, житейския и битовия, на най-бедните.

Водещ: Това от кога може да влезе в сила?

Николай Нанков: Убеден съм, че до средата на 2018 г. ще имаме приет Закон за ВиК.

Водещ: Средата на 2018 г.?

Николай Нанков: Да.

Водещ: Сега проблемът е, ако изчислявате кои са най-социално уязвимите групи с методиката, която използва КЕВР…

Николай Нанков: С методиката на МТСП.

Водещ: … която използва КЕВР ще имате пак проблеми, защото…

Николай Нанков: Знам, на МТСП, методиката.

Водещ: Да. Защото слушам Мая Манолова, не само тя, но тя като че ли е най-упоритият говорител, тя казва, за да приеме КЕВР това решение, е използвана по-удобната методика. КЕВР застана на страната на монополистите, а не на потребителите и на гражданите. Жонглира с цифри за стандарта на живот по региони. Ей такива едни обвинения има.

Николай Нанков: Аз пак казвам,трудно мога да бъда съдия в спора между прокурор и между, примерно, обвиняем. В случая ми се струва подобен съдебен спор. Но ще кажа, че колегите от КЕВР, предполагам – такива са нормативите, по които работят, трябва да използват националната статистика, която идва от данните на Националния статистически институт. Всички останали…

Водещ: Тя казва некоректно инфлацията са я взели, некоректно по отношение на доходите са изчислявали.

Николай Нанков: КЕВР също подлежи на контрол, както от парламентарна комисия, така и от други органи, ако имаме закононарушения, така че мисля, че тези спорове могат адекватно и обективно да бъдат решени и в други институции, ако има наистина неадекватно боравене с данни. Но логиката на процесите, която споменавам, е тази. Отделно от това, специално когато говорим за КЕВР, затова искам да им адвокатствам, защото водните комисари много добре ги познаваме и точно хората, които протестираха преди малко, тъй като, хубаво, протестът може да е граждански, аз видях гражданина Ерменков, например, на протеста…

Водещ: Да, да.

Николай Нанков: И гражданката Нинова, хубаво, че са на протеста, но те имат комисар, който като експерт е добър експерт, но е един от двамата водни комисари, единият е от квотата на Реформаторския блок, другият е от квотата на БСП, които гласуват цената на водата и които одобряват тези бизнес планове. Лицемерно е, това искам да кажа.

Водещ: Аз разбирам Вашия уклон на политическа плоскост да сложите темата.

Николай Нанков: Не искам да я слагам на политическа, но е лицемерна.

Водещ: Обаче тая тема Ви бърка в… Да, може да имате основания, може да нямате…

Николай Нанков: И организацията на протеста.

Водещ: Въпросът, че бъркаме в джобовете не само на Корнелия Нинова и на Таско Ерменков, ами и на всички останали.

Николай Нанков: Факт.

Водещ: Ей това е цялата работа. Няколко конкретни въпроса, защото виждам, че от сърце защитавам новата цена на водата и нямате притеснения.

Николай Нанков: Не, не искам да защитавам новата, напротив, с мисъл към българските граждани, знам колко потърпевши са те.

Водещ: Обосновавате я може би е по-точната дума?

Николай Нанков: Опитвам се да… Да, факт е, че в годините назад малко е говорено по темата и хората не са били чути, а не им е обяснено защо се прави. Защото тези цени на водата още 2015-2016 г. са минавали през общинските съвети, публични обсъждания задължително, по закон е трябвало да бъдат правени на места.

Водещ: И никой не е реагирал там?

Николай Нанков: И никой не е реагирал.

Водещ: И сега КЕВР казва: Ама, ние какво, ние сме един печат само. То защо има КЕВР тогава пък е също интересен въпрос.

Николай Нанков: Минали са през асоциациите по ВиК, най-консолидирания сектор, най-регулирания. Веднъж го регулират собствениците на капитала, държавата и общините; втори път – асоциациите по ВиК, като собственик на инфраструктурата, отново общините и държавата. На трето място – КЕВР, като независим регулатор, като регулатор по цените и по качеството на услугата. По-регулиран сектор, здраве му кажи.

Водещ: Кажете, моля само, защото чух нещо от Мая Манолова, което ми се строи интересно, неин призив, тя каза: Нека ВиК асоциациите по места, там, където са най-бедните райони, да намалят цените. Това може ли да стане?

Николай Нанков: Всички бизнес планове, в които има заявления за покачване или понижаване на цени, минават през тези асоциации. Тук отново парадоксът, без да политизирам, минало е през всички общински съвети и през всички кметове, като участници в тази асоциация. Т.е., тези планове, които са внесени в КЕВР, са минали на местно ниво, през асоциациите и през областните управители. Да, може, права е, но веднъж вече са минали със знак плюс, т.е. за повишаване на цената. Защо да не минат, ако има обективни, пак казвам, ако има обективни основания, да минат с обратен знак. Но тогава процесът е проспан, не е говорено с обществото и изведнъж наистина струпали са се тези бизнес-планове в КЕВР…

Водещ: Ценова бомба.

Николай Нанков: Ценова бомба.

Водещ: Пийте я тая вода, между другото, че е много скъпа, да не я хвърляме.

Николай Нанков: Предполагам е минерална.

Водещ: Наздраве.

Николай Нанков: Благодаря ви.

Водещ: Добре, няколко въпроса, които може да Ви скандализират. Сигурно са много лаишки, но аз Ви питам в качеството на потребител. Като ще плащаме на територията на цялата страна между 3 и 20 процента по-скъпа вода, с колко процента ще се повиши качеството на услугата?

Николай Нанков: Не се мери в проценти качеството. По-скоро качеството се мери в липса на аварии или редуциране броя на авариите.

Водещ: С колко процента загубите ще се намалят, ето въпрос, например?

Николай Нанков: Имаме в бизнес плановете прогнози в отделните ВиК-та, за редуциране в 15-годишните договори, дори между асоциациите и ВиК дружествата, между 15 и 40 процента редуциране на водозагубите в дългосрочен период, а между 5 и 20 процента, в краткосрочен, за тези пет години на действие на бизнес плановете.

Водещ: Добре, друг въпрос, имате ли представа колко ВиК дружества са наказани за неизпълнение на бизнес плановете си и на инвестиционните планове? Има ли такива?

Николай Нанков: Досега механизмите бяха много витиевати, да кажа, но с новите бизнес планове, с новите наредби имаме наистина сериозен контрол, би трябвало да имаме, ако КЕВР си вършат адекватно работата.

Водещ: Ама колко са наказаните?

Николай Нанков: Почти всички.

Водещ: Почти всички?

Николай Нанков: Почти всички.

Водещ: Са наказвани в един или друг период от време.

Николай Нанков: С, пак казвам,много витиевати и дребни санкции, на фона на някои от нарушенията, които са извършвали.

Водещ: Които са сериозни?

Николай Нанков: Да. Но не трябва наистина да сатанизираме ВиК дружествата.

Водещ: Разбира се.

Николай Нанков: Напротив. В тях работят изключителни експерти, имат и добър мениджмънт. Факт е, че трябва по-добър, наистина много по-добър контакт и много по-добра кампания, а и доста по-добро…

Водещ: И при тези цени, много по-сериозен контрол.

Николай Нанков: … предоставяне на услуга.

Водещ: Да. Последен въпрос. Кажете кои са депутатите-лобисти на БСП, които идват и Ви чукат на вратата за разни водни проекти и проекти в пътния сектор?

Николай Нанков: Е, сега малко… С имена няма да боравя. Те знаят кои са, между другото. Вчера споменах дори кои са и областите, само четири изброих, те са седем-осем области.

Водещ: Защо не ни кажете пък имената? Вчера ги…

Николай Нанков: Каквото имаше да казвам вчера, мисля че беше достатъчно ясно казано, почти всички, почти всички. Само забележете въпросите на парламентарен…

Водещ: Почти всички депутати?

Николай Нанков: Забележете им въпросите на парламентарния контрол.

Водещ: И-хаа, че той много сладък тоя сектор, тогава.

Николай Нанков: Ами, до вчера асфалтът не се ядеше, прояде се, защото 90 процента от въпросите са за водни проекти и за пътни проекти. Но…

Водещ: А Вие, така, като дойдат, като почукат на вратата, удовлетворявате ли техните молби, или…

Николай Нанков: Там, където има обективни нужди, в някои от общините разбира се, че сме финансирали водни проекти, на база, отново казвам, на обективни нужди. Но тук отново със средствата от държавата, за което споменах преди малко, няма да изпадам в подробности, се финансират палиативни мерки.

Водещ: Да.

Николай Нанков: Реално, секторът, наистина ще си стъпи на краката, както се казва, когато имаме и разбирането на обществото, и ефективното усвояване на европейските фондове и наистина всичко това с мисълта за по-качествена услуга, без спекулациите и манипулации на политическа основа, разбира се.

Водещ: Благодаря ви. Денят е такъв, след вчерашното заседание на ресорната комисия, затова говорихме основно за водата. Не ни остана време да говорим за ТОЛ-такси, за магистрали и така…

Николай Нанков: Следващия път.

Водещ: Надявам се, да, ще приемете и следващо гостуване и много се надявам да сме били полезни за нашие зрители.

Николай Нанков: Аз също.

Водещ: Защото всички сме потребители на вода. На друго може да не сме, но на вода сме.

Николай Нанков: Факт.

Водещ: Добре, благодаря Ви.

mrrb