Министър Петя Аврамова в интервю за Нова телевизия

Министър Петя Аврамова в интервю за Нова телевизия

20 февруари 2020 | 10:47

Водещ: Направо…, как се чувствахте Вие, като бяхте свидетели на това, министрите? „Добре, че не съм шеф на АПИ”, със сигурност е било. Петя Аврамова е при нас.

Петя Аврамова: Да, просто всички бяхте свидетели на гнева на премиера. В едно управление и в нашата ежедневна работа понякога се случват и такива моменти, не самo хубави. Има и такива критични моменти. Може би, упрекът към АПИ е за малко скъсана комуникация и липса на комуникация с  районите в София. Всъщност, още от миналата година, когато Нови Искър, всъщност първият сигнал беше от там, поискаха да пътуват без винетки до София. Още от тогава, знаете, че беше дадена такава възможност на общините, тези общини, които искат…

Водещ: Борисов го изговори с устата си и обеща. Той може би затова е толкова гневен? Понеже той излиза в ситуация, в която е казал нещо, пък то е станало обратното. Така си мисля.

Петя Аврамова: Така е. Той тогава, ако си спомняте, каза, всички общини, които искат тези пътища да бъдат без винетки, да бъдат така добри, да вземат тези пътища, като общински, и да ги поддържат. След това, дадената възможност, няколко общини пуснаха такива официални искания в Агенция „Пътна инфраструктура”, още 2019 г., Белица, Челопеч, Рила, Павликени, Шумен, Варна. Имаше работна група. Със София малко по-дълги бяха преговорите. Имаше работна група. Обсъждаха се доста варианти, като те са пред финал. Споразумение ще има между АПИ и Столична община, като Столична община ще поеме част от издръжката на тези пътища. Това са…

Водеща: Нямаше ли да е по-лесно, ако всички тези разговори не бяха финализирани, преди да се закачат камерите на тол-системата и преди да стартира цялата програма?

Петя Аврамова: Това, че пуснахме автоматичното правоприлагане и пуснахме автоматично камерите да следят, според мен, леко притесни хората, които нямат винетки и малко ескалира напрежението. Тук искам да отбележа, че подозирам и един друг елемент, чисто политически в тази ескалация на напрежението. Видно и от Народното събрание, което искаше да разясня случая с винентките в Нови Искър и районите на София. Малко по-различно е в София. Тя е административно разделена на райони. Има вече списък на пътищата,които са подадени в Агенция „Пътна инфраструктура” от Столична община.

Водещ: Картата ще я покажем. Само кажете, кой се забави, Пътната агенция или общината? Гледам, че се прехвърля топката, до степен, до която, те хората видяха, че не се разбират общината и АПИ и затова излязоха да протестират, защото никой не им казва „Няма да имам винетки”, нито веднъж, нито три пъти.

Петя Аврамова: Автоматичното правоприлагане трябваше да започне от 1 март. Пуснахме го тестово, предварително. Това е преценка на Националното тол-управление. Уведомихме хората, че започва автоматично правоприлагане. И в същото време течеше и финализиране на преговорите между Агенция „Пътна инфраструктура” и Столична община.

Водещ: Кои се забавиха?

Петя Аврамова: Като, хората трябва да бъдат спокойни. Камерите имат възможност за няколко опции. Те могат да бъдат само трафик-камери, могат да бъдат включени на опция тол и винетка, и могат да бъдат включени на опция само тол.

Водещ: Или да бъдат изрязани с флекс…?

Петя Аврамова: Което е вандалската проява, за която, вярвам, че никой няма да толерира, дори с политически мотиви, няма да толерира такава проява. При всички положения показва степента на напрежение и нежеланието да се съобрази някой с нещо, което предварително му е обещано, че няма да се случи. Въпросът ми е за това този, ако имаше споразумение, то беше ясно разписано и тогава стартира всичко това, нямаше ли е да е много по-лесно? И две, ако то не е приключило, как се успокояват хората, не само в София, ние после ще минен и по казуси в населените места, че това, което предстои да се разберат е това, което всъщност смятат за справедливо хората и им е обещано?

Петя Аврамова: Аз мисля, че Столична община показа вече картата с пътищата, които тя официално вече е поискала, като пътища, в които ще се включи с поддръжката им и които ще бъдат включени в споразумението с Агенция „Пътна инфраструктура” и съответно ще бъде променено решението на Министерски съвет от декември 2018 г., за обхвата на пътищата, които са с винетна такса.

Водеща: Всъщност, тя ще плаща на АПИ, така ли да разбера, за да се грижи за пътищата?

Петя Аврамова: Да. Ще има споразумение, с което общината ще се включи в поддръжката на пътищата с определена стойност, която ще бъде договорена за всеки един от тези пътища, различно, защото те са с различна категория и изискват различна стойност, като пари, за поддръжка. Както и Северната скоростна тангента, където ние сме категорични, че там няма да бъде освободено от тол, ще бъде освободено от винетка, защото там минава транзитен трафик.

Водещ: Да. Сега се отвори друг проблем обаче. Решавайки проблема за София, от цялата страна, ние и сутринта показахме два квартала в Стара Загора, кв. „Зора” и кв. „Кольо Кольо Ганчев“. И по средата винетка. Ще пуснем след малко едно видео пък, със село, което, ще видите разказа, до гробища, за хляб да отидеш, пак трябва винетка. Но възникна казусът, извън тези няколко общини, много малко, бих казал, които са влезли в някаква комуникация, какво правят всички села около всички градове в страната, които ще кажат: И при нас е така, и ние сме като Банкя, не сте само вие в Банкя и в Панчарево, и ние сме така?

Петя Аврамова: Миналата година сме изпратили писма на 265 общини в България, да прегледат пътищата, републиканските пътища на територията на общините, да преценят, и ако има някъде искане за преминаване на този път към общините или за сключване на споразумение, то да бъде финализирано до края 2019-а.

Водещ: От Благоевград, имате ли сигнал и запитване от общината, как да се ходи без винетка до университета, и от кв. „Кольо Ганчев” в Стара Загора, от кмета на Стара Загора, имате ли също?

Петя Аврамова: Случаят със Стара Загора, това е републикански път. нека да кажем принципа на определяне на пътищата с винетки.

Водещ: Защото, не можем да разчитаме на кметовете, очевидно.

Петя Аврамова: Това са републикански пътища, които са извън урбанизираните места, там където преминават, на територията на населеното място участъкът е без винетка, там където са извън урбанизираната територия, извън градовете и селата, те са с винетен стикер. Това е принципът на винетната систеа. И всяко…

Водещ: Но, ако Панчарево е в София, защо университетът в Благоевград да не е в Благоевград?

Петя Аврамова: За Благоевград имаме само за Белица искане, от община Белица. Така че, такива искания, които са подадени, са разгледани. Имаме становища, те са дадени на общината.

Водещ: Ами, ако кметът ми не е подал? Ако аз работя в университета, ама кметът не е сметнал, че му е важно аз да не плащам винетка, а аз смятам, че е важно, че това е в града, кой решава проблема? Защото Вие казвате, че кметовете трябва да са активната страна, която да е решила казуса на гражданите си, но виждаме, че масово не е така, не се е случило?

Петя Аврамова: Аз смятам, че републиканската пътна мрежа трябва да има средства за издръжка. И смятам, че всички български граждани, които пътуват по републиканската пътна мрежа, с винетки стикери или с електронна винетка вече, автомобили до 3, 5 тона, трябва да заплащат тази сума. Ако искаме да имаме добри пътища.защото аз съм идвала и друг път в това студио и сте ме питали за пътища, където…

Водещ: Ама това е друга тема, не, не сме сменили още. Темата е с примерите от Стара Загора и от Благоевград…

Петя Аврамова: Стара Загора, кадрите, които Вие дадохте, са републикански път, който се води околовръстен път. По него минава и транзитен трафик…

Водещ: А откъде да минат? Могат ли да минат от някъде до там?

Водеща: В повечето случаи няма алтернатива.

Петя Аврамова: Има алтернатива. Току-що говорих и с Областно пътно управление – Стара Загора. Има алтернатива, могат да преминават и по други пътища. Това е околовръстен път.

Водещ: А за Благоевград?

Петя Аврамова: За Благоевград, нямаме искане за университета. И няма как Агенция „Пътна инфраструктура” да знае всичките проблеми в населените места.

Водеща: Аз искам да Ви питам нещо. В единия случай може от безхаберие на кмета или по някаква друга причина да не Ви се изпрати такова искане, в другия случай може общината да е бедна и да не може да поеме издръжката на пътищата, и да не иска. Това поставя на две скорости гражданите в държавата, които при един подобен или един и същи казус, в единия случая не плащат винетка, а в другия случай са длъжни да я платят, защото са имали късмета да се родят в някаква такава община.

Водещ: Даже в бедна община плащат, в по-богата община няма да плащат? Малко така ще стане?

Петя Аврамова: Това, което сме предложили на общините, два варианта. Единият вариант е да вземат пътища, някои от тях искат тези пътни отсечки да станат общински. Има вече и такива искания. Така че, ние в случай, че не се прекъсва пътят, защото трябва да има непрекъснатост на държавните пътища между населените места, имаме положително становище. Там, където са предложили споразумение, да бъде сключено, и да поемат част от издръжката, също сме…

Водещ: А където не са? Въпросът на Ади беше, където не са предложени, какво?

Петя Аврамова: Нали разбирате, че Агенция „Пътна инфраструктура няма как да познава, както един кмет на населено място и всички проблеми. Варна е подала искане, в което иска пътят до гробищния парк да бъде без винетна такса.

Водещ: Е, че той с винетна ли е бил заложен, извинявайте?

Петя Аврамова: Това е републикански път. Такава е структурата на пътищата в България.  Такава е структурата на пътищата в България, някои от тях са държавни, тези пътища са и транзитни, преминават от едно населено място в друго. Просто, така е изграден гробищният парк, вероятно извън урбанизираната територия. но това е казус, който се решава в монета.

Водеща: Вземаш табелата, премества я на 2-3 км по-натам…

Петя Аврамова: В Шумен, например, имаше искане. Един квартал на Шумене  доста отдалечен от самия град, но се води квартал на Шумен и съгласно нормативната уредба, би трябвало пътят до този квартал да бъде без винетка. Там е препоръчано на кмета на Шумен, да направи промяна в общия устройствен план и да премести табелата „Шумен” след този квартал. Така че, има решение на всеки един казус.

Водеща: Това е хубава идея.

Петя Аврамова: Просто тези казуси трябва да бъдат инициирани от кметовете, наистина и се решават всеки един. АПИ е отворена да решава тези казуси, съвместно с кметовете.

Водещ: Всъщност, в пет видински села, хората, за да отидат за хляб, в центъра на селото, ще трябва да имат винетка. За Новоселци, пример, за който Вие говорите от друго място, но в Новоселци, до гробищата ще е нужен винетен стикер. За тази наистина абсурдна ситуация разказва Биляна Борисова. Ще гледаме заедно с министъра и ще видим какво имаме като коментар.

Водещ: Толкова е вбесяващо, че не искам да формулирам въпрос.

Петя Аврамова: Аз имам отговор. Искам да успокоя всички граждани в държавата: Не се подвеждайте по наличието на камери за това, че ще бъдете глобени. В рамките на населените места, между табелите начало и край на населеното място, не се дължи винетна такса, не се дължи и тол-такса.

Водещ: Това тук, което показахме, няма да води до глоба, така ли?

Петя Аврамова: Няма да води до глоба. Имаме сигнали и за други места, където камери, вътре в населеното място са притеснили хората. От всичките над 300 камери, които бяха трафик-камери, част от тях са оборудвани и дооборудвани с камерите на тол-системата, които ще следят трафика. Някои от тези камери са поддържащи камери, които следят участъците от тол-системата, които са сегменти от републиканската пътна мрежа. Така че, да успокоим хората…

Водещ: В случая, обещавате, че тази камера, която показахме, не води до глоба?

Петя Аврамова: Някои от камерите работят само като трафик-камери, някои от камерите са поддържащи към системата. Всички населени места, в които има такива камери, искам да успокоя хората, имаше сигнали и от друго място, че вътре в населеното място, между табели начало и край на населеното място, няма да има нито винетна такса, нито тол-такса за тежкотоварния превоз.

Водещ: Много важно уточнение. Преди някой да вземе да вади пак флекса.. Много важно уточнение.

Петя Аврамова: Аз апелирам, да няма напрежение. Всички сигнали, които получаваме, ги обработваме. Хората да бъдат спокойни. Тол-системата трябва да заработи от 1 март. Надявам се, плавно и спокойно. Там, където имa проблеми, ще реагираме своевременно, там където в началото системата, се надявам, както ние, така и потребителите на тол-системата, да имаме време по-спокойно и без излишно напрежение…

Водещ: Дали на общините няма да е по-евтино да купят винетки на хората? Така излиза, май, финансово?

Петя Аврамова: Този казус и напрежението, което ескалира на две места в райони на София, ние също сме си задавали въпроса, колко ще струва на Столична община? Защото аз съм сигурна, че голяма част от хората, които живеят, например в Нови Искър, имат винетки и те пътуват и извън София, не само до София. Така че, е според моментът, до колко е оправдан разходът на общината, за да може от районите на София да се пътува до София без винетка и колко са хората, които нямат винетка, а пътуват само по тези…

Водещ: А какво показва, по-евтино ли ще е на общината да купи винетки на по-малки…

Петя Аврамова: Нямаме преброяване нито на това, колко хора, точно от Нови Искър имат винетка и колко нямат. Но, все таки, общината е взела решение и ще поеме част от разходите на тези пътища, по които пътуват хората към София, от районите на София.

Водещ: Добре. Казусите не са приключили. Ние ще сменим темата сега. Призив към зрителите, ако… Ние и без призив получаваме сигнали, ще Ви ги предаваме. Ако някъде има… ще възникнат населени места, които са сателити на градове, където се работи, където се ходи на детска градина, където се купува хляб и Вие прехвърляте това към кметовете. Не знам, дали ще получи прехвърляне към кметовете? Но, ще видим.

Петя Аврамова: Вижте, републиканската пътна мрежа, която Агенция „Пътна инфраструктура” поддържа, поддържа с тези средства, които получава от винетни такси и след 1 март, от тол-таси. Ако всички в държавата решат, че от населеното място, село „Х”, трябва да отидат до общинския център, и това не трябва да бъде платено, по републиканската пътна мрежа, сами разбирате, че цялата система на таксуване, което въвеждаме в България, на два компонента – електронна винетка и тол-такса, ще бъде опорочена. В София е малко по-различно, тук има райони, районно делене, така че казусите са различни в различните населени места.

Водеща: Да. Всичко това щеше да ни отпадне, като разговор, ако имаше алтернативни пътища навсякъде, каквито няма, нали? Затова се използват тези.

Петя Аврамова: Да, движим се по общински и по държани пътища в държавата, така е.

Водещ: Сега… вчера слушах, между другото, по радиото, директна закана за протест. Красимир Лалов каза: Накрая камиончето напряко на пътя, и до там може да се стигне. Има напрежение, искам да кажа, и с тол-системите и го чух. А ние имаме едно писмо, пак е свързано с товарните автомобили. Какво ни пишат хората? Че нямат машинки, нали те трябва да си купят едни машники, с които машинки Вие да отчитате, какво разстояние и по кой път са преминали, и по колко дължат. И казват така, в България има регистрирани над 20 хил. товарни автомобили, които от 1 март трябва да спрат да се движат, защото системата, от която в момента купуваме електронни винетки вече не ни позволява да купуваме такива след 29 февруари. Най-общо казано, транспортният бранш работим до 29-и този месец и на 1 март, при така стеклите се обстоятелства и липса на въпросните машинки, ние спираме работа. Вашият отговор? Това е от Йордан Терзиев, председател на УС, Сдружение „Асоциация на превозвачите на опасни товари”. Пък са и опасни…

Петя Аврамова: Да, ние имаме постоянен и непрекъснат диалог с всички браншови организации. Това е една от тях. И вчера е имало среща на Националното тол-управление, проф. Асенов с превозвачите. Информираме ги своевременно за всичко, което се случва всеки ден. От понеделник се провежда тест, с различни превозни средства, над 3, 5 тона, които са оборудвани с бордови устройства, джипиес-тракери, и те от понеделник до петък правят преход по пътищата на България, като тестваме вече и бордовите устройства, които трябва да имат съвместимост с цялата система на таксуване и тяхната търговска експлоатация.

Водещ: Това, тези машинки ли са, които вътре трябва да има всеки камион?

Петя Аврамова:  Три са вариантите, които… това е за информация и на всички, които имат превозни средства над 3, 5 тона, три са вариантите, по които могат да пътуват и да заплащат тол-такса по републиканската пътна мрежа. Единият вариант е с т. нар. маршрутни карти. Те ще бъдат достъпни на втсички места, на които до сега се продаваха електронните винетки. Направили сме допълнителна организация за граничните контролно-пропускателни пунктове, още 34 работни места ще бъдат открити, за да няма…

Водещ: Първи вариант, маршрутни карти.

Петя Аврамова: Това е първият вариант. Могат да се купят от тол-терминалите, от областните пътни управления, от бензиностанциите, където и до сега се продаваха електронни винетки.

Водещ: И не им трябват тези устройства, за които твърдят, че липсват в момента и не са инсталирани?

Петя Аврамова: Това е единият вариант, който е абсолютно безплатен. Можете в интернет, да влезете в сайта, да си изберете маршрут, да платите, както сте заплащали електронна винетка. Абсолютно…

Водеща: От къде тръгваш.

Петя Аврамова: От къде тръгваш, да избереш маршрут, къде ще преминеш, имаш възможност да избереш точки по маршрута, така че да го конкретизираш.

Водещ: А вторият?

Петя Аврамова: Вторият вариант е с джипиес-тракер. Голяма част от тежкотоварните превози имат монтирани джипиеси, имат договори с доставчиците на джипиес-тракерите, така че тези доставчици просто трябва да сключат договори  с националните доставчици на услуги.

Водещ: Не разбирам. Ако съм шофьор с джипиес, какъв договор да сключа с национален доставчик?

Петя Аврамова: Вие сте си закупили джипиеса от определена фирма. Тази фирма трябва да има договор с националните доставчици на услуги.

Водещ: Ами, ако няма?

Петя Аврамова: Два са тези национални доставчици, които имат съвместимост със системата, имат договори. Това са „Интелигентни трафик системи” и  „Комфорт смарт инфраструктура”, така че те трябва да имат договори с тях, за да може да предават данните от джипиес-тракерите, през националния доставчик. Така че, Агенция „Пътна инфраструктура” да може да си получи парите.

Водещ: А тези две фирми имат ли договори? Ако ние не знем.

Петя Аврамова: Има 11 заявления от такива фирми, които оперират с джипиес-системи. 7 от тях вече имат договори. Така че, могат и потребителите на тези системи да ползват джипиес-устройствата. И третият вариант са т. нар. бордови устройства, които от тази нощ, националният доставчик на услуги „Интелигентни трафик системи”, tollpass е сайтът, платформата вече е отворена, от няколко… от десетина дни се приемат заявления за бордови устройства, от тази нощ вече функционира платформата, така че всички превозвачи могат да заявят бордови устройства…

 

Видеозапис на участието на министъра на регионалното развитие и благоустройството в сутрешния блок на Нова телевизия може да бъде видян ТУК.