Министър Шишков: Темата на вчерашния ден беше дали ще има магистрала „Струма“, а не къде ще минава трасето през Кресна

Министър Шишков: Темата на вчерашния ден беше дали ще има магистрала „Струма“, а не къде ще минава трасето пре

17 май 2023 | 09:44

„Въпросът във вчерашния ден беше ще има ли автомагистрала „Струма“ или няма да има за следващите три години. И направихме така, че процесът да е необратим. Считам, че огромна част от българския народ отдавна очакваше да бъде построена цялата магистрала. Започнахме да изграждаме пътен възел в последния лот, който не решава откъде ще мине трасето“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при гостуването си в предаването „Тази сутрин“ по телевизия БТВ.

Министърът обясни и защо е било важно спешно да се направи първата копка на пътния възел „Кресна“. „Ако до края на май месец не беше започнат този участък, това означаваше да върнем процедурата 3 години назад и на практика да се лишим от възможността цялата да бъде доизградена. Също така да загубим пари. До 2029 г. е програмният период, в който ние трябва да изградим изцяло магистралата“, посочи мотивите за старта на строителството в този участък регионалният министър. Той припомни, че проектът за аутобана е прехвърлен от един програмен период в друг, като през това време въпросният участък на практика не е бил започнат. Арх. Шишков беше категоричен, че пътният възел се изгражда законно и с разрешение за строеж (РС). „Направихме традиция, когато започваме ново строителство, да имаме РС. Това направихме и вчера. Министерството на околната среда и водите (МОСВ) съгласува ПУП и проекта, има и оценка за въздействие на околната среда (ОВОС), която изтича в края на май. И тогава всяко строителство в тази си част щеше да се превърне в незаконен строеж. Нямаше да може не само да изграждаме магистрала Струма, а нямаше да може и да поддържаме пътя през дефилето докато се изгради магистралата“, обясни министърът.

Той припомни, че в другата част на магистрала „Струма“ в началото на дефилето, в момента се работи усилено по укрепване на свлачище и също се очаква този участък да бъде пуснат максимално бързо.

„Всички я искаме и тя трябва да бъде направена изцяло законно, но в основната си част приоритетът е прилагането на екологичното законодателство и екологичните мерки, които ще бъдат взети“, категоричен беше министърът. По този начин той отговори на притесненията на природозащитниците, които в ефир му задаваха въпроси относно изграждането на последния участък на аутобана. Министърът категорично подчерта, че вчера е започнало строителството единствено и само за довършване на пътен възел „Кресна“. По думите му към този момент не е коментиран, а и никой в момента не може да се ангажира да каже откъде ще минава трасето на магистралата. Разделеното трасе в едната част, която е през дефилето в едната лента, е основно, и то е разработвано навремето заради екологични мерки. „И вчера го казах, днес ще го повторя – екологията е изключително важна за избор на трасе. За нас са важни две неща – първо екологията, второ - пътната безопасност. Много хора загинаха там“, посочи арх. Шишков.

Министърът изрази учудване защо протестиращите говорят умишлено неверни неща, след като лично ги е запознал на среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с подробния устройствен план. На въпрос на протестиращ относно избора на трасе, арх. Шишков заяви, че природозащитникът говори неща за ПУП, който нито е одобряван, нито е елемент на това разрешение за строеж.

Той отрече, че новото трасе ще принуди хората в региона да обикалят 40 минути до Благоевград за обръщане на движението. „Кресна е в единия край на този участък и при всички положения няма да се обикаля“, категоричен беше министърът. Но постави въпросът дали за жителите на Кресна е комфортно тировете да минават през града им.

Регионалният министър коментира и резултатите от георадара, с който беше проверено състоянието на Северната скоростна тангента. Според него около 4-5 км от трасето имат по-малко асфалт, колкото са показали и предишните проверки. „Сантиметрите, които липсват са пак същите - между 5 и 7 см., липсва и от циментовата стабилизация, я на места даже я няма“, обяви министър Шишков. По думите му хубавата новина е, че останалият участък е в доста добро състояние. Той изрично подчерта, че компрометираният участък не е рисков, но трябва много скоро да му се направи основен ремонт.

„Проверките на магистралите бяха направени с цел да се знае кои да бъдат ремонтирани. Да, част от нашите пътища са в лошо състояние, защото са построени по този начин. Гаранциите са изтекли, ще ги плаща държавата“, коментира в студиото регионалният министър. Той припомни, че наскоро е бил пуснат в експлоатация още един участък от автомагистрала „Европа“, а в миналия петък е бил даден старт на строителството на друг участък от нея.