Министър Шишков: Участъци 4 и 5 от АМ „Хемус“ са заложници на Народното събрание, строителството им зависи от депутатите

Министър Шишков: Участъци 4 и 5 от АМ „Хемус“ са заложници на Народното събрание, строителството им зависи от

20 януари 2023 | 15:28

                                                         АМ „Хемус“ нарасна с повече от 16 километра

Строителството на участъци 4 и 5 от автомагистрала „Хемус“ зависи от парламента. Те са заложници на народните представители, които отказват да приемат предложените текстове за промени в Закона за устройството на територията (ЗУТ), с които да се обявяват за търпими възложени от държавата незаконни обекти. За съжаление депутатите, особено от партията, допуснала това строителство, не само не желаят този текст да бъде допуснат, но и публичното им говорене по темата не е справедливо. Това каза в сутрешния блок „Здравей, България“ на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той бе категоричен, че промените в ЗУТ не целят амнистия за незаконното строителство и нарушенията, а да гарантират законов механизъм построеното да се провери и въведе в експлоатация, за да се ползва от цялото общество. „Ще знаем това, което не съответства на нормите, и ще реагираме“, каза арх. Шишков. Според министъра издаването на актове за незаконните обекти няма да реши проблема.

„В момента бившият зам.-министър на МРРБ публично и открито коментира, че нямало незаконно строителство, защото нямало актове за такова. Можем да ги издадем и да започнем да глобяваме строители и възложители. Тук парадоксът обаче ще бъде, че трябва да глобим сами себе си, т.е. държавата ще направи акт на себе си, защото тя се явява възложител на строителството на „Хемус“, каза регионалният министър.  Той бе категоричен, че единственият начин да се реши проблемът е по законов ред, а такъв в момента няма. Това ще позволи и строителството да продължи, но с необходимите строителни книжа. Министър Шишков обясни, че проблемът с незаконно възложените обекти е голям, като освен участъци от магистралата има и 95 възлагания за пътни ремонти по републиканската мрежа. „Лошото е, че не знаем какъв е мащабът на този проблем. Всеки ден може да излезе ново възлагане, строителство. Възможно е след една година, след местните избори в общините, да има подобна картинка и ние трябва да имаме перспектива да компенсираме щетите“, каза още арх. Шишков. Той допълни, че проверките, които прави МРРБ, целят да се смени порочният модел и подобни възлагания да не продължават.

„До 5 години можем да имаме напълно завършена магистрала „Струма“, обяви още в предаването министър Шишков. Той информира, че до края на месеца Министерството на околната среда и водите ще завърши процедурата, която ще определи какви са конкретните мерки за опазване на околната среда при преминаване на магистралата в района на Кресненското дефиле. „Благодаря на министър Карамфилова за огромната работа, която свършиха в сравнителен кратък период. Това бяха дейности, които години наред в предишни управления никой не беше завършил. Ние обаче обърнахме нещата и ще строим законно. Надявам се след окончателния анализ за мерките да започнат процедурите за строителство в дефилето. Излизаме от паузата, в която много години имаше само голямо говорене и големи коментари какви са вариантите, но завършена процедура нямаше. В момента сме на финала, благодарение на големите усилия на служебния кабинет“, посочи арх. Иван Шипков. Според думите му най-вероятно магистралата ще се построи по варианта, който предвижда две отдалечени трасета – едното, в посока Гърция, ще преминава по стария път, и в обратна посока – в планината, въпреки че се изследват и останалите алтернативи.  За този вариант има частична готовност за работа за трасета с одобрен подробен устройствен план и избран изпълнител. „Тук отново имаме избран от предишни правителства изпълнител, но нямаме процедури“, отбеляза регионалният министър.

Арх. Иван Шишков напомни още, че в мандата на служебното правителство са пуснати нови близо 3 км от АМ „Струма“ в посока София, с които малко е облекчено движението. Свлачища бавят пускането на трафика през тунел „Железница“. Вече е готов проектът за укрепване, предстои подписване на договор с изпълнителя. По предварителни прогнози се очаква до да бъде изпълнено до три месеца. Така трафикът  ще се пусне двупосочно в тръбата на съоръжението от Гърция към София, с което движението в района ще се облекчи допълнително

„Магистрала „Хемус“ порасна с 16,3 км в мандата на служебния кабинет. Последно нови участъци от магистралата са пускани през 2019 г. Виждате оттогава до сега само говорене, нищо не се е случило“, каза арх. Шишков по отношение строежа на северната магистрала. Той напомни, че ставайки министър е намерил „зазимена“ работата по обекта посред лято - спряно строителство и неизплатени средства към строителите. „АМ „Хемус“ вече се строи, разплатихме изпълнените строителни дейности. В края на миналата година завърши монтажът на напрегнатите греди в участък 1, а това беше критичен момент от строежа. За съжаление така е започнало строителството на „Хемус“, че ще построим участъци 1 и 3, но вторият няма да е готов навреме, защото е започнат да се строи последен“, каза още министърът.

„За съжаление поради случая с глобите за липса на винетки на жителите на Пролеша разбрахме, че има голям проблем с тол системата, заложен още през 2019 г. В парламента са внесени предложения как да облекчим глобите на първо време, като въведем лимит до 3 в рамките на година. Това ще помогне на хората от Пролеша, които са останали заблудени, тъй като решението касае само населените места в състава на Столична община“, обясни министър Шишков. Той информира, че се готви и промяна в софтуера на тол системата. В студиото на Нова телевизия подчерта, че Междустистемната газова връзка Гърция – България е един от най-големите успехи на служебното правителство.

„Няма проблем да остана министър, ако ми предложи президента. Когато човек работи и вижда добри неща за обществото, изпитва удоволствие от своята работа“, каза още в предаването регионалният министър.