Министър Шишков в "Още от деня" по БНТ: Ако не бяхме издали разрешение за строеж на магистрала "Струма", щяхме да се върнем 3-4 години назад

Министър Шишков в "Още от деня" по БНТ: Ако не бяхме издали разрешение за строеж на магистрала "Струма", щяхме

22 май 2023 | 19:22

Водещ: Как на вас ви се струва политическата новина от днес?

Министър Иван Шишков: Аз отдавна съм спрял да тълкувам тези новини. Това, което многократно съм казвал, е, че служебният кабинет от първия ден, от който сме на работа, от 2 август, работим всеки ден, така че да направим няколко полезни неща за държавата. Включително, между другото, използвам нашия разговор и коментара, който водим в момента, наистина да кажа, че служебният кабинет, въпреки че сме чули упреците и в едната, и в другата посока – от това, че нищо не сме свършили, включително и от ефира...

Водещ: Това, че няма един километър построен път.

Министър Иван Шишков: Включително беше ползван ефира на вашата телевизия, което според мене изключително недопустимо.

Водещ: В политически разговор.

Министър Иван Шишков: Да, така е, но не извън темата. Освен това, разбира се, имаше коментари в обратната посока – че вършим неща, които не са ни работа.

Водещ: Надхвърляте правомощията си.

Министър Иван Шишков: Точно така. Това обаче, което искам да кажа, което според мен е изключително важно, мисля, че и хората са го видели, пък и вашите зрители сега могат още по-ясно да направят сметка на това какво сме направили – не знам дали си спомняте, но в първите два месеца на служебния кабинет трябваше да пуснем интерконектора с Гърция. Изключително важен обект, който влияеше върху цената на газа в България. Това трябваше да го свършим и го свършихме. Имайте предвид, че тези довършителни работи бяха изключително... не бяха малко, които бяха останали. И работата беше изключително интензивна. След това темата, която многократно съм коментирал, с магистралите – знаете, че всяка една от магистралите получи своето развитие, абсолютно всички магистрали. В момента към днешна дата можем да кажем, че АМ „Европа” се строят вече всички лотове от нея, защото когато аз станах регионален министър последният лот, който е от София до Сливница, нямаше още одобрен подробен устройствен план. Днес имаме одобрен подробен устройствен план, имаме отчуждаване на част от този лот и разрешение за строителство за част от този лот. Между другото, от всички тези политически събития, които съвсем нормално вие ги излъчвате, почти не беше излъчено и не се разбра, че и този лот на АМ „Европа” започна да се строи. Обаче малко след това, за АМ „Струма”, когато имаше протести, в един момент всички разбраха, че сме започнали да строим и последния участък от АМ „Струма”.  Това, което направихме със скоростния път, който е от Ботевград към Видин, включително пуснахме отсечка от 7,5 км, работи се изключително интензивно по допроектиране на част от тези участъци. Няма да се връщам в някакви детайли, но в тази магистрала и този скоростен път има сериозно развитие. Пуснахме 16,5 км от АМ „Хемус”, работи се изключително активно, за да се продължи строителството и на тази магистрала. Разбирате, че в момента не можем да си позволим служебният кабинет да не работи. Това на практика от една страна са текущи задачи. Между другото, не трябва да забравяме и магистралата, която освен че обявихме за национален обект, одобрихме подробен устройствен план и е на финала отчуждаването за нея, това е магистралата от Русе – Бяла и входа на Бяла – това, което сме свършили. Това е една част от изключително важна магистрала, която е от Русе до Маказа. Тоест всичките тези неща не можеше да си позволим да чакаме. Трябваше да ги изпълним, трябваше да ги направим. Още повече, за последната магистрала, ако до октомври месец няма излязло разрешение за строеж на част от нея, този ОВОС, за който след малко ще стане въпрос и за АМ „Струма”, щеше да изтече и тази магистрала на практика щеше да се върне с 3-4 години назад.

Водещ: Всичко, което казвате, звучи като някакъв отчет в края на мандата. Дали обаче няма някакво притеснение, защото не само коментари, но имаше и сериозни критики. От ПП-ДБ твърдят, че АПИ са сключили тихомълком два договора на стойност над 1 млрд. лева за строежа на Лот 3 на „Струма”. Видяхме какво напрежение стана, имаше арест, когато откривахте – сега ще ни кажете точно какво открихте. И този пътен възел всъщност не предпоставя ли накъде и как ще продължи...

Министър Иван Шишков: Не, пътният възел категорично...

Водещ: Именно най-големият проблемен участък от „Струма”.

Министър Иван Шишков: Пътният възел при всички положения не предвещава абсолютно нищо, тоест не предопределя трасето по никакъв начин като трасе. Това обаче, което е важно, което мисля, че хората достатъчно вече го разбраха – първо, всички искаме да имаме максимално бързо решение на АМ „Струма”. АМ „Струма” в момента има един действащ ОВОС, който действащ ОВОС щяхме да загубим, ако не бяхме издали разрешение за строеж. Това е съвсем ясно. Разбира се, ако този ОВОС беше изтекъл, щяхме да се върнем с 3-4 години назад. Няма нищо лошо, както виждате предстои нов кабинет, нека да вземат решение. Разбира се, най-доброто и най-правилното решение за АМ „Струма” е това решение, което издържа на екологичното законодателство и екологичните норми. Точно затова не сме издали, нито сме одобрявали подробни устройствени планове, нито сме издавали разрешение за строеж в другия участък. Така че в тази посока нека да е ясно – ако наистина екологичните мерки и анализът на екологичните мерки докажат друго трасе и друго решение, ще бъде изменен ОВОС-ът, но ще спечелим време чисто процедурно. А аз мисля, че всички български граждани вече са достатъчно нетърпеливи да се вземе решение за АМ „Струма”. Относно договора и милионите, за който говорим – защото, обикновено, когато атакува някой, винаги се слагат едни милиони на масата и се коментират едни проблеми с едни договори.

Водещ: И то тихомълком са сключени.

Министър Иван Шишков: Не, не са сключени тихомълком, веднага ще кажа много ясно. Ако те имат възможността да направят кабинет и да управляват, мисля, че много ясно ще видят, ще влязат и ще вникнат в анализа на тези договори и ще разберат, че това, което съм направил, е изключително правилно. Даже не съм го направил аз, а колегите от АПИ. Но веднага ще ви кажа защо. Защото договорите, които са сключени, те са сключени за строителството по начина, по който са играни процедурите на търг, тоест за целия участък. Веднага след това е сключен анекс към този договор и анексът касае единствено и само тази част, която в момента се строи. Ако се окаже в един момент, че участъкът няма да е такъв, за какъвто е играна процедурата на търг, ако се окаже, че проектът няма да е този, разбира се, естествено ще започне нова процедура. Но когато се наложи да се почне нова процедура и по ОВОС, и ново процедура за строителство, се връщаме на темата за сроковете. Нали разбирате, че се връщаме 3-4 години назад. Не смятам, че аз трябваше да съм министър, или този служебен кабинет трябваше да е виновен за това да се забавят сроковете за АМ „Струма”. Когато се окаже кое е най-доброто и то – пак повтарям – от екологична гледна точка, решението за АМ „Струма” ще се вземе чисто от екологична гледна точка. Дали от този служебен кабинет, дали от следващия редовен кабинет...

Водещ: разбрах ви. И този пътен възел, който вие открихте, който започва да се строи сега, по никакъв начин не предопределя накъде и как ще тръгне магистралата от тук нататък. Обаче кой строи този пътен възел? Защото се твърди, че са същите фирми, които слушахме едни скандални разкрития около „Хемус”.

Министър Иван Шишков: Пътният възел се строи от фирма ГБС, която, поне аз лично, тъй като знаете, че аз бях и зам.-регионален министър, и сега като регионален министър, знаете, че не съм скрил абсолютно нищо от всичко, на което съм се натъкнал. Тази фирма специално не съм видял да е имала някакво отношение с „Хемус”. Но в момента не искам да оправдавам фирмата или да коментирам каквото и да било.

Водещ: Не, но това е част от един друг въпрос – големият скандал за разплащането на пътните фирми. Помним как се изпокараха коалиционните партньори точно заради това.

Министър Иван Шишков: Първо, този търг е правен 2020 г., договорите са сключени съобразно търга. Защото другият вариант беше да развалим търга, да платим неустойка и да започнем процедурата наново. Но аз пак казвам – не искам да защитавам конкретната фирма, защото ме попитахте...

Водещ: Ние не обвиняваме никой, за да има нужда от защита. Въпросът е да бъде всичко ясно и публично, за един въпрос, който предизвика сериозен скандал и политически трус.

Министър Иван Шишков: Разликата между АМ „Хемус” и всичките други лотове, които в момента са започнали да се строят, включително има питания и коментари на тема магистралата Русе – Бяла и обхода на Бяла, всички тези магистрали са с подписвани договори съобразно проведени тръжни документации. Докато възлаганията по АМ „Хемус” бяха по прословутите инхаус договори. Така че двете неща са коренно различни. Фирмите са работили в различна среда и аз продължавам да твърдя, непрекъснато ще го твърдя, че основният проблем на цялото строителство в пътния сектор, всичките скандали, които се случват, те са на практика на заложените процедури, на заложените проблеми, които са залагани чисто политически.

Водещ: Какво стана с този батак? Умишлено използвам тази дума.

Министър Иван Шишков: Думата ви е съвсем точна.

Водещ: Държавата извършва ли или вече извърши разплащания към тези фирми, защото има и такова твърдение?

Министър Иван Шишков: Веднага ще ви обясня. АМ „Хемус” също не беше редно да бъде спирана по никакъв начин, независимо от договорите, защото те така или иначе в момента са в сила. Това, което сме плащали в момента по договорите за първи, втори и трети лот – защото това са единствените три лота, по които се строи, и то бих казал, че се строи с много слаби темпове, ще ви кажа и защо – това, което бяхме направили, е, че сме разплатили строителство, което беше изпълнено включително преди идването на този служебен кабинет. Това, което в момента мисля, че сме на финала да се договори, и аз наистина считам, че и следващият редовен кабинет би трябвало да продължи този курс на разговори със строителните фирми, е да направим така и да ги накараме те да построят аванса, който са взели, да го построят по старите цени, без да бъде индексиран. Този проблем наистина е изключително важен. Така веднъж си гарантираме, че ще бъдат довършени магистралите, втори път ще бъде справедливо, защото аз считам, че държавата не трябва да плаща индексации върху взетите аванси. Мисля, че съм почти договорил с фирмите, че това е справедливото, че трябва да завършат АМ „Хемус”.

Водещ: Почти сте го договорил.

Министър Иван Шишков: Да. Затова считам, че в следващия редовен кабинет би трябвало да се продължи тази позиция, защото на всички ни е ясно, много точно го казахте, батака, в който ние открихме държавата още преди 2 години, аз мисля, че вече сме развързали голяма част от този батак, събудили сме всички спящи магистрали. И в момента, включително и с детската болница, днес това беше новината, одобрих подробния устройствен план.

Водещ: Буквално 20 секунди ще ви помоля за това да ни кажете.

Министър Иван Шишков: Знаете, че включително към Министерството на младежта и спорта успя да завърши разрешението за ползване от ДНСК (на спорната зала Арена „Бургас“ б.р.)

Водещ: Кажете за болницата, тъй като е новина от днес. И така да завършим с една позитивна новина.

Министър Иван Шишков: Аз мисля, че всички новини са позитивни. Детската болница в момента вече има одобрен подробен устройствен план. От тук нататък наистина имаме хоризонт, защото целият ни разговор, който се състои, включително и за пътния сектор, основно проблемът е, че няма подробни устройствени планове. Детската болница вече има план, върху който да стъпи цялостното планиране и изграждане на детската болница.

 

Разговорът с министъра на регионалното развитие и благоустройството може да бъде видян на интернет страницата на Българската национална телевизия. 

mrrb