Министър Виолета Комитова: Инженерингът оскъпява строителството

Министър Виолета Комитова: Инженерингът оскъпява строителството

16 юни 2021 | 21:32

Когато една фирма изготвя проекта и след това го реализира, има риск от корупционни практики и надписване

Инженерингът (процедура, при която една и съща фирма проектира и строи даден обект) не трябва да се прилага при строителството на пътища и магистрали, а само при изграждането на уникални обекти, като например тунели. Това е метод, който оскъпява строителството, поражда корупционни практики и не гарантира качествено строителство. Порок, дълбоко залегнал в нашите строителни процеси - всичко да се прави на инженеринг. Това каза в предаването „Студио Хъ“ на телевизия 7/8, с водещ Тошко Йорданов,  министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. Тя изрази мнение, че строителството на инженеринг крие риск от надписване на сметките за даден обект, защото строителната фирма определя колко и какви строителни материали и дейности ще има в проекта. Министърът отбеляза, че ако за изработването на проекта за даден обект се обяви обществена поръчка и се избере независим проектант той ще заложи по-точни параметри за обема дейности, материали, както и цена. Според министър Комитова, за да се подобри качеството на пътните обекти, както и да се постигне конкурентна цена на строителството, трябва да се променят процедурите така, че да има три обществени поръчки за един обект – за проектант, за надзор и изпълнител. Така ще се знае предварително колко материали ще са нужни и цената. Това ще позволи фирмите да се състезават при равни условия и честна процедура, в която ще предложат реални цени, време за реализация и иновации.  „Тогава можем да сравняваме офертите, така ще постигнем по-добра цена, по-добър срок и добри решения. Това е свободна конкуренция“, коментира арх. Комитова. Според нея оттам ще дойде по-доброто качество на обектите, ще се премахнат корупционните практики и ще имаме строителен продукт, постигнат на най-добра цена за съответния момент.

Тя даде пример, че ако „Автомагистрали“ бе възложила подобни процедури за укрепването на 84 свлачища в страната е щяло да се явят 84 проектантски фирми, по толкова надзорни и строителни компании, които да се състезават с 84 проекта. Вместо това дружеството е избрало 25 фирми по неясни критерии, на които без проект и без разрешение за строеж е платило авансови средства в размер на милиони лева.

В предаването министър Комитова информира, че продължава проверката за изградените подпорни стени над „Шофьорския плаж“ в Алепу, които са три на брой. Едната е клетъчна стена, с помощни помещения към бъдещи апартаменти. За тази стена са издадени две разрешителни за строеж, а самият обект, който не е завършен, е въведен в експлоатация. „Трябва да се търси отговорност и от институции, които са издавали нужните документи, защото се обвинява само инвеститора, но до момента няма наказан администратор за такъв обект от държавни или общински администрации. Това е сериозен проблем. Ние никога не търсим отговорност от тези институции, които са давали документи, подвеждайки и инвеститорите, това е мечешка услуга“, коментира тя. 

mrrb