Министър Виолета Комитова: Каня г-н Николай Нанков на публичен диспут по инфраструктурните проекти, за да проверим кой разбира и кой лъже

Министър Виолета Комитова: Каня г-н Николай Нанков на публичен диспут по инфраструктурните проекти, за да пров

10 септември 2021 | 14:15

Няма логика строителите на „Хемус“ да протестират за заплати – получили са около 1 млрд. лв. авансово

 „Каня г-н Николай Нанков на публичен диспут по инфраструктурните проекти - той да определи ден и час,  за да поговорим кой има и кой няма хабер от инвестиционен процес. Готова съм да говорим за автомагистрала „Хемус“, защото той изрича лъжи, които объркват хората“.  Това каза в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. „Лъжите на г-н Нанков в последните дни започват да ми идват в повече. Той не опровергава нито едно твърдение около разкритията при строителството на АМ „Хемус“ и сроковете за завършване, а се опитва да ме обижда в лично качество. Явно той е много ядосан, държи се като дете, на което сме изяли десерта. Гневен е, защото вече не стои на пътя на парите от МРРБ към фирмите в строителния бранш.

„АМ „Хемус“ е много скъп строеж, какъв е смисълът да се лъжем. Всички ние го плащаме от бюджета. Аз не съм в предизборна кампания и няма за какво да лъжа, докато г-н Нанков излиза утре от парламента и трябва да се бори отново, за да се върне в него. Смятам категорично, че този проект трябва да продължи да се строи, но да се контролира качеството, количеството и сроковете“, каза още регионалният министър.

По отношение на протестите на строителите, министър Виолета Комитова коментира, че за първи път стачкуват фирми, които работят по изграждането на АМ “Хемус“.  Тя напомни, че те са получили около 1 млрд. лв. авансово, като на всяка от тях са платени милиони.  „Не разбирам работниците към кого задават въпроса за заплати. Към МРРБ, към бюджета или към техните работодатели? Коя е фирмата, която протестира? Възможно е да сме дали авансово ресурс на фирмите, собствениците им да не плащат заплати и ги изкарват на площадите“, посочи Комитова.

Тя бе категорична, че работниците трябва да получават заплати. Министърът допусна, че мероприятието може да е организирано с политически цели, както веднъж вече е правена подобна демонстрация при нейна проверка на участък от АМ „Хемус“ в района на Велико Търново. „Тогава фирмите ми спретнаха  шоурум със скъпа строителна техника, това беше организирано мероприятие, за един ден строиха 50 строителни машини, а на другия ден ги изтеглиха оттам и заравниха терена. Фирмата организатор на шоурума - „Европейски пътища“, е получила 100 млн. лв., за да работи в бъдеще“, напомни арх. Комитова.

Министърът обърна внимание, че с подготвената актуализация на бюджета държавата няма да може да се разплати с всички строителни фирми. „Очакваме 100 млн. лв., които са ни необходими за подготовка и зимно поддържане на пътищата. Ние сме ги планирали в бюджета за 2022 г. – 1,5 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжки“, уточни министър Комитова. Тя напомни, че някои строителни фирми са били измамени от предишното ръководство на държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД с ръководител Стоян Беличев. Например ремонтът на АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, за който Беличев има договор за 59 млн. лв., но се възлагат дейности за 199 млн.лв. на няколко фирми. „Те свършват работата по „Тракия“ и днес този проблем излиза наяве. Кой ще плати разликата между 59 млн. и 199 милиона лева? Явно е, че няма как служебното правителство да ги намери и фирмите затова протестират“, отбеляза арх. Комитова.

„И г-н Нанков, и г-жа Аврамова са били наясно, че АМ „Хемус“ няма как да се построи цялата до 2024 г., срок, който много често чувахме в предизборните кампании. Самите те са сключили договори, че за този срок ще бъдат построени само 51 км от Ябланица до към Плевен, което са участъци от 1 до 3, и за които има издадени разрешителни за строеж  от 17 април 2019 г. В тези договори крайният срок е 2024 г. Т.е. Нанков и Аврамова са планирали 51 км да се построят за около 60 месеца, или по около 1 км на месец. Това е реалистичният срок да се построи аутобанът.

Следващите три участъка – 4, 5 и 6 - нямат Разрешения за строеж, а за останалите – 7, 8 и 9 лотове – дори не се знае от къде ще мине трасето“, напомни Комитова.  На участъците 4 и 5 установихме незаконно строителство. Тя изрично попита кой е работил по отсечка 4, където неизвестна фирма е извършила незаконни изкопи и е унищожила с насипи 87 декара гора, вече има жалби от Горското стопанство. „Там някои строи незаконно без Разрешение за строеж. Имаме „анонимен“ строител. Според министъра, незаконното строителство се дължи на бързане, за да се похвали някой със строежа на магистралата.

„Логиката е, че първо раздаваме аванси на много фирми. Второ тръбим, че магистралата ще я направим през 2024 г. и започваме строителството преди да е готова документацията.  Но когато строим по този начин - кой носи отговорността за основата на пътя, която видяхме на отсечка 4. Най-важното нещо на един път е основата, когато тя не е направена качествено и никой не се е подписал, че ще издържи на тежкия трафик, след това получаваме набраздяване и неравности по асфалта“, каза Комитова. И следва „ремонт на ремонта“.

mrrb