Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Лице в лице" по БТВ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Лице в лице"

24 септември 2015 | 13:23

 Водещ: Здравейте, вие гледате „Лице в лице”. След нечовешките задръствания по празниците, събра смелост да дойде в „Лице в лице” регионалният министър Лиляна Павлова. Благодаря, че дойдохте. Когато ви се обадих да ви поканя имах чувството, че ще откажете, защото хората събраха страшно много гняв и реших, че ще се скриете. Така че наистина ви благодаря, че дойдохте.

Лиляна Павлова: Аз не мисля, че има причина да се крием.
Водещ: От моя гледна точка също е така, но не всеки го прави. Така или иначе вие предупредихте, аз си спомням в края на сезона, в края на юли вие отново ми гостувахте и предупредихте, че ремонтите ще продължат цялото лято и есента докато е възможно. Обаче, какво не изчислихте, защо хората трябваше да бъдат с опънати нерви? Гледах репортажи, в които те казват – по четири часа 1 км са изминавали. Какво се случи, кой не си свърши работата, госпожо Павлова?
Лиляна Павлова:
Факт е, че винаги, когато има събрани почивни дни – събота и неделя, плюс работни дни, които се отработват, комбинирани празници – има наистина много големи задръствания, винаги се образуват тапи по пътищата. Така че това не е прецедент тази година да се случва по този начин. Всяка година, винаги когато има празници, винаги когато имаме дълги почивни дни, имаме тапи, има задръствания. Сега разбира се те съвпаднаха, за съжаление, за което се извинявам и аз, с ремонтите. Но трябва да кажем, че лятото, есента и пролетта са единственият момент, в който можем да ремонтираме пътните отсечки. Затова от гледна точка на ремонтите нямаше как. Преустановихме ги през август, когато беше най-активният летен сезон. В останалото време създадохме необходимата организация, първо, в посоката, която е най-натоварена да има двулентово движение, както и разбира се са обявени всички обходни маршрути. По отношение на самото регулиране, вие знаете, ние се занимаваме със строителство, с ремонти на пътища, колегите от КАТ и „Пътна полиция“ са тези, които регулират движението и създават организацията на движението. Но и очевидно и те нямаше как да смогнат при такъв огромен трафик.
Водещ: Обади ми се една приятелка, вчера пътуваше от Бургас до София и каза, че е видяла само един пост полицейски. Сега, разбирате ли, може би трябва в Министерски съвет ли да се събирате, нещо да направите. Защото всички знаеха, че вчера се прибира цяла България от някъде.
Лиляна Павлова:
Искам да кажа, че изключително и за вчерашния ден отново обърнахме движението, две ленти в посока на няколкото малки участъка, които ремонтираме. Да, факт е, че недостатъчно са пътните полицаи, но и те не смогват. Но и от друга страна, аз понеже лично шофирах и карах, бях по магистрала „Хемус“, понеже вие казахте…
Водещ: Колко време минахте?
Лиляна Павлова:
Аз се придвижих, защото спазих тези съвети, които дадох – тръгнах по-рано, но ми направи впечатление лично на мен, че там където имаме двулентово движение в посока, някой застава по средата и оттам нататък блокира движението. Така че ние каквото и да направим, все пак трябва и добър личен принос в това да има по-малък трафик. Нещо, което мога да кажа в посока облекчаване – защото знаете че освен строителството и ремонти на пътища, за нас е важна пътната безопасност. Това, което от 1 октомври ще въведем, надявам се в момента правим всички необходими тестове, един нов специален софтуер. Специален безплатен софтуер, който всеки ще може да си го свали освен на компютъра и на таблета, безплатно и на телефона. Той ще дава възможност, това не е толкова за навигация, а именно от гледна точка на задръствания, затворени пътища заради ремонт, заради катастрофа. Тази навигация ще ви дава нагледно, на момента всички обходни маршрути, включително и информация, ако изберете едно определено пътно направление, колко време би ви отнело, именно предвид и натоварения трафик.
Водещ: Това е много европейско, което предлагате. Ще дава ли информация и за задръствания – на еди кой си път в момента на еди кой си участък има страхотно задръстване?
Лиляна Павлова:
Да, именно това е информацията - този участък е натоварен, в този участък има инцидент, или е затворен за почистване, или е затворен за ремонт. Автоматично системата ще предлага обходни маршрути, включително ще изчислява колко е времето необходимо да се стигне от точка А до точка Б. Допълнително към това, който ползва това приложение, ще има възможност, ако не дай си Боже, се случи катастрофа или пътен инцидент с колата, включително и обръщане, само защото телефонът вече ви е свалил тази система, от вибрациите тази информация веднага се предава при нас в ситуационния център и на телефон 112 и ще може автоматично да се изпращат екипи на линейки или полиция да окажат съдействие при пътно-транспортно произшествие. Така че това са все мерки, които се стараем именно за облекчаване на движението. И най-важното е добрата информираност, защото винаги ще има пътуващи, ще има задръствания, когато има толкова много коли едновременно излизащи, но когато има добра информираност човек може да прецени, все пак дали да използва друг маршрут. И другото, което е – въвеждаме иновация – това са тези електронни табла, които ще покажат всъщност през този тунел или след колко километра има задръствания, колко време ще отнема.

Водещ: Къде ще бъдат тези електронни табла?

Лиляна Павлова: Започваме с най-натоварените автомагистрали.

Водещ: Това приложение, извинете, че ви прекъсвам, стори ми се много важна новина, тази, която я казахте – кога ще може да бъде вече изтеглено от нашите телефони и таблети?

Лиляна Павлова: В момента правим последните тестове. Надявам се всичко да е наред и то да може да започне да функционира ефективно от 1 октомври и да се сваля съответно на всеки ...

Водещ: Тоест по Коледа и по Нова година ще можем да го ползваме ...

Лиляна Павлова: Когато очакваме следващите големи пътувания. Разбира се, ремонтите, ние ще продължим и ще довършим ремонтите.

Водещ: Аз това ще ви питам. Кажете няколко срока, защото има няколко възлови магистрали и възлови места, за които хората наистина се вълнуват докога ще продължат. Колкото и да проявяват разбиране, че дето се казва трябва да го изтърпим това, за да ни е по-хубаво гневът си е гняв и като пътуваш, като си загубиш два дни от 4-дневната почивка в пътувания ти вече си гневен и не харесваш. Давайте сега. Особено тежък е бил трафикът по магистрала „Тракия“ заради ремонтите на няколко участъка. Между София и Пазарджик например са се извили огромни колони. Кажете магистрала „Тракия“ кога ще бъде окончателно завършена?

Лиляна Павлова: Ремонтите на магистрала „Тракия“ трябва да приключат на 1 ноември. Трябва всички тези участъци, които виждате да бъдат завършени. Само, ако имаме забавяне ще е максимум до 15 ноември. Защо 15 ноември? Защото на 15 ноември ние въвеждаме вече зимната мобилизация, подготовка за зимно поддържане, тогава забраняваме оттам нататък строителството, освен ако не е аварийно. Така че най-късно на 15 ноември ние ще освободим изцяло трафика.

Водещ: Цялата магистрала ще бъде ремонтирана и пусната.

Лиляна Павлова: Точно така, да.

Водещ: „Люлин“?

Лиляна Павлова: Магистрала „Люлин“ там ситуацията е различна. Магистрала „Люлин“ там има проблем с тапата, вие знаете едно време когато беше построена тя свършваше в нищото. Тя свършваше буквално, вие знаете магистралата свършва в еднолентов път. За да отпушим този трафик в момента знаете изграждаме продължението на магистрала „Люлин“, това е Западната дъга. С едно много специално кръстовище на три нива на бул. „Европа“, който върви вече в посока Калотина и съответно Кулата или към магистрала „Тракия“. Това кръстовище на три нива се прави по начин, по който всъщност ние във всичките посоки да имаме абсолютно безпрепятствено, безконфликтно движение, без абсолютно никакви задръствания. Пуснем ли този участък. повече в това направление, ние не очакваме изобщо да има задръствания.

Водещ: Кога?

Лиляна Павлова: Срокът на договора е края на ноември, но строителите поеха ангажимент, че ще могат да се справят още в края на октомври. Така че отново за 1 ноември ние да можем и това направление изцяло да го освободим и този трафик там да бъде изцяло освободен. Тогава ще завършат ремонтите и в участъка от Шумен до Варна – старият участък на магистрала „Хемус“, както и ремонтите на големите виадукти. Ние пуснахме вече вчера предсрочно Бебреш, но остават вече Елешница и останалите ремонти, които правим и в участъка от София до Ябланица. Така че бих казала всички ремонтни дейности ще бъдат преустановени на 1 ноември. За зимните празници вече ще се готвим за пътуване при зимни условия, организация за което ние вече започнахме.

Водещ: Обаче и за „Струма“ трябва да ви попитам преди да минем към другите теми. Сега тя е построена до Дупница. След това пътят се стеснява. Кога ще има магистрала „Струма“…

Лиляна Павлова: Аз бих казала включително да, извън натовареният трафик към София-Бургас по магистралата, за мен лично най-критично беше именно участъка към Благоевград. Защото за съжаление българите отново избраха да отидат в Гърция, а не на Българското Черноморие. Разбирам, разбира се, всичките за това предпочитание. Но най-големия трафик беше излизането де факто от построения участък, който е до Дупница и вливането в стария път. Но знаете ли какво се получи там? Пътна полиция се опита да урегулира движението, може би не съвсем навреме. Но имаше хора, които си позволиха да влязат в платното, което се строи и след това тези, които имат по-високо проходими коли – тип джипове, и от там се спускаха в забранения участък по скатовете, за да се включат в движението. Това образува пътно-транспортно произшествие и това допълнително усложни трафика, който така или иначе тази фуния наистина там е кошмарна. Искам да успокоя пътуващите, че до края на месец октомври тази тапа ще бъде преодоляна и до Благоевград ще се пътува по магистрала – нещо, което е изключително…

Водещ: До Благоевград ще има магистрала до ноември месец?

Лиляна Павлова: Да. Магистралата до Благоевград до 1 ноември трябва да бъде завършена и пусната в експлоатация. Защото очакваме най-тежкият трафик разбира се отново ще е зимата по празниците, така че всичко да облекчим и това движение.

Водещ: Сега аз прочетох, че вие сте приели една програма като се готвех за нашия разговор, до 2020 година.

Лиляна Павлова: 2022 година.

Водещ: Кажете възможно ли е наистина да построите, аз много дълго гледах тази цифра – нови 656 км магистрали?

Лиляна Павлова: Вижте, аз съм на мнение, че няма невъзможни неща. За да е възможно разбира се…

Водещ: Кои са тези 656 километра, хайде кажете на хората…

Лиляна Павлова: За да е възможно разбира се това строителство са важни три неща. Първото най-важното е да имаме проектна готовност.

Водещ: Имаме ли я?

Лиляна Павлова: Факт е, че нямаме пълна проектна готовност за всички участъци, но работим по нея. Второто много важно условие е когато имаме проектите да имаме осигурено финансиране.

Водещ: Там как стоят нещата?

Лиляна Павлова: То е значително. Вие виждате, сте видяла каква информация. И третото, разбира се, е огромното предизвикателство, с което се сблъскваме – това е проблемът с отчуждаването на земите. Само на АМ Хемус, понеже сме показали вече и картата на екрана, АМ Хемус – 255 км от магистралата трябва да изградим. Отделно за 60 вече вървим в тръжни процедури. Отчуждаването на тези земи ще отнеме много дълъг период от време, защото хората са несъгласни, искат по-високи обезщетения, имат претенции за трасето, през което и част от земята, която им се отнема. Така че това за мен е най-голямото предизвикателство, в което работим такова, каквото е. Защото все пак трябва да се защити и частната собственост. Но не е невъзможно. Ако погледнем на тази карта, вие виждате – в зелен цвят са вече построените магистрали от нас и в синьо са тези, които се довършват през тази година. Общо 300 км нови магистрали. Така че това е една... Както виждате – 300 км предишния мандат на кабинета Борисов и само в началото на този мандат ние вече имаме 300 км. Затова с такава убеденост казвам – за периода 2015 – 2022 г. не е невъзможно да построим останалите.

Водещ: Кои са останалите? Кажете.

Лиляна Павлова: Участъкът от АМ Хемус, всъщност цялото завършване на АМ „Хемус“, направленията като минимум Велико Търново – Русе, защото там е най-тежък трафикът, направлението съответно от София до Видин и София – Калотина. Вече задача максимум са и останалите участъци, които виждате – това е „Рила“, „Черно море“. Но ние в нашия фокус е топ приоритет, номер 1 – това е „Хемус“. Разбира се, връзката с тунела на Шипка и направленията Русе – Търново, София – Видин и София – Калотина, като минимум приоритет. Разбира се, финансовият ресурс, който е необходим за тях, е огромен. Това са 5 млрд., които са необходими...

Водещ: А от къде ще дойдат?

Лиляна Павлова: Европа вече не дава пари за пътища.

Водещ: И от къде ще ги намерите?

Лиляна Павлова: Ние работим по въвеждането на нов начин за плащане използването на пътища. А именно, както и вие анонсирахте...

Водещ: Електронните винетки.

Лиляна Павлова: Това са електронни винетки за леките коли, тъй като за колите няма да има тол такси, ще има електронна винетка. А за тежкотоварния трафик, за всички над 3,5 тона, разбира се, ще трябва да има по-справедлив модел за плащане. Който пътува най-много...

Водещ: Тоест, който пътува по магистралите – ще трябва да плаща....Ще се увеличи ли цената за винетките за гражданите, за леките ни коли?

Лиляна Павлова: Това са изчисления, които предстои все още да направим. Разчитаме Световна банка да ни помогне с финансовите модели. Защото когато въвеждаме една нова електронна система и тол такси, трябва да се направят тези изчисления. Така че ние до края на годината трябва да изберем модела, по който ще въвеждаме тези системи, начина, по който ще се финансират. Това ще ни даде всъщност и преценката – кога, от кога, дали и с колко цената трябва да бъде променена.

Водещ: Тоест има вероятност да се повиши цената на винетката?

Лиляна Павлова: Вижте, нормално е да се мисли и в тази посока напред във времето, когато подобряваме и когато изграждаме нови пътища. Те съответно трябва да е съизмеримо. Един пример мога да дам – един ТИР, който минава транзитно през България плаща средно 10-20 евро за преминаването. За същия участък преминаването му във всичките съседни държави нататък – Сърбия и нагоре към Европа той плаща по 100 евро. Очевидно в България е несправедливо моделът спрямо това. Който ползва – трябва да плаща повече. Това е посоката.

Водещ: Какво значи електронна винетка?

Лиляна Павлова: Електронна винетка означава, че няма да са тези хартиени стикери, които сега се лепят на стъклото, защото много се шмекерува с тях, бих казала. Лепят се с фолио. Знаете как се прави.

Водещ: Не знам, ама нищо. Не ми се е случвало.

Лиляна Павлова: Чували сме всички. Така че тук става въпрос за електронна винетка. Можем да го купим с есемес, можем да го купим по банков път, на ПОС терминал, по всякакви, всички възможни . Камерите ще следят. И тази такса ще е за индивидуална за всеки автомобил, за да не може именно това, което в момента се прави – да се ползва една винетка на три автомобила. А и за да сме сигурни, че всеки, който пътува, си плаща таксата за пътищата. Както си плащаме данъка за колите в градски условия, така и извънградските условия...

Водещ: Ние ще имаме ли такива пунктове, в които ще се плаща, да речем ...

Лиляна Павлова: Може на бензиностанция, може навсякъде. Целта ни е да направим в ерата ...

Водещ: А колко горе-долу ще увеличите цената за тежкотоварните автомобили?

Лиляна Павлова: Вижте, тя, цената ще е на изминат километър. То това всъщност е разликата. Тъй като винетката е за време – дали си купувате месечна или годишна, вие плащате за време. А цената на тежкотоварните – тя ще е за изминат километър, така че който повече пътува, да плаща много повече. И тя съответно ...

Водещ: И ще има система, която да проследи колко е пропътувал ...

Лиляна Павлова: ... и система, която проследява колко километра си минал през територията на България.

Водещ: От кога това – 2017 г. ли?

Лиляна Павлова: 2017 г. бихме могли да започнем внедряването на системата, тестването, а тя реално да заработи на 1 януари 2018 г., от началото на финансовата и календарна година. Това е реалният срок?

Водещ: Сега, прочетох, че разпределението за изборите е на министрите. И до там стигнах днес. Разбрах, че вие отговаряте за списъците, избирателните списъци. Ама това е много тежка работа. Кажете какво точно ще правите и как отговаряте? Защото ние знаем за фантомите, ние знаем за това, че с тях могат да се фалшифицират избори, как хора, които не живеят в България... Изобщо, вие поемате ли наистина отговорност, че тези списъци ще са действителни, няма да са част от играта за фалшифициране на изборите?

Лиляна Павлова: Сега, първо трябва да разграничим, говорейки за избирателни списъци. В България избрания модел, съгласно Изборния кодекс е всеки български гражданин, независимо дали живее в България или където и да било по света, но притежава български документ за самоличност, той да има право да гласува. Това е система, различна от системи в други държави, които прилагат т.нар. активна регистрация. Или само ако си се регистрирал, че искаш да гласуваш, само тогава да можеш да гласуваш.

Водещ: Което е най-доброто. Но така или иначе не ни го ...

Лиляна Павлова: В тези държави има наистина актуални списъци и тогава вече не можем да говорим за т.нар. мъртви души. Но всъщност нашия списък казва, нашия Изборен кодекс казва – всички български граждани, независимо, които живеят, трябва да има право на глас и вие трябва да ги публикувате в списъка. Така че ние имаме ангажимент да публикуваме целия списък. Нюанс важен за изборите, когато говорим за кметове и за общински съветници имаме изискването за уседналост. И затова от всички български граждани имащи право на гласуване, ние сме заличили от избирателните списъци, които вече публикувахме на 15 септември 534 хил. души сме заличили.

Водещ: Тоест след 15-ти септември са публикувани едни списъци, а сега сте махнали...

Лиляна Павлова: Не, за да публикуваме изобщо предварителни списъци, ние трябва да изчистим от тях всички лица, които са регистрирани и не живеят в България или не са живели на територията на България последните шест месеца преди датата на изборите. Направихме този анализ, публикувахме списъците. От тях са заличени 534 хил. души, които няма да имат право да гласуват, тъй като те не отговарят на принципа на уседналост за тези шест месеца. Отделно от това сме заличили 1 724 души, за които проверките ни показаха, че те са надписани, бих казала в списъците - не отговарят на условията да гласуват. А именно – живеят в къща, в която са регистрирани много на брой лица...

Водещ: А тези, дето ги внасят кметовете, за да гласуват за тях – за тези хора ли?

Лиляна Павлова: Да, тези, които ги внасят. Сега, не искам да съм груба. Но те си ги организират добре и добре си ги регистрират. Но 1 700 са регистрирани абсолютно нелегитимно и тях заличихме. Но тази година имаме комбинирани избори – освен за кметове и общински съветници, имаме избирателни списъци, както ви казах, са заличени 530 хил., които живеят в чужбина и не даваме право да гласуват. Но имаме и национален референдум. За националния референдум избирателният ни списък съдържа много повече български граждани, имащи право на глас. Той съдържа 6,897 млн. избиратели.

Водещ: Защо?

Лиляна Павлова: Защото ние даваме право на глас. За референдума няма уседналост, като такава. Така че ние даваме право на глас на всички живеещи в чужбина да гласуват.

Водещ: Добре. И гарантирате, че това, което показвате, е абсолютно достоверно и не може да бъде част от нечия игра?

Лиляна Павлова: Това е достоверната база данни население. Оттам-нататък, разбира се, ние имаме български граждани, които не са се дерегистрирали или не са се регистрирали, а живеят в чужбина. Но в крайна сметка това е нещо, което е правото на всеки български гражданин. Може ли да използвам – да ми дадете 30 сек., да се обърна към всички зрители, към всеки, който има желание – първо да провери дали го има в избирателния списък. И друго много важно, ако някой не си знае или не си помни секцията за гласуване, може да получи тази информация през министерството, през сайта на ГРАО – grao.bg напълно безплатно. Може да провери къде може да гласува, дали го има в избирателния списък. И ако има проблем, сега, преди изборите да направи  корекция. Имаме безплатен телефон, стационарен – 0800 14 726, на който също предоставяме безплатна информация и цялата необходима – в коя секция, къде се намира секцията за гласуване съответно на всеки от избирателите, а и може с есемес на 18 429. Тогава получавате информация онлайн веднага в коя секция ...

Водещ: Това могат да го видят и на вашия сайт, предполагам, тази информация?

Лиляна Павлова: Това ще го има на сайта на министерството, на сайта на ГРАО. Постарали сме се максимално да облекчим, за да може всеки да има актуална информация.

mrrb