Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за в "24 часа"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за в "24 часа"

31 август 2015 | 17:16


- Г-жо Павлова, горещо лято беше за вас - магистрали в ремонт, проблеми по плажовете, саниране... Пътувахте ли, когато бяха големите ремонти?

- Не съм спирала да пътувам и в задръстванията, и в ремонтите, няма и да спирам. Пред очите ми буквално се преобрази Магистрала "Тракия". Да, имаше критики, задръствания, проблеми. Сега пътуваме по ремонтиран в голямата си част участък на "Тракия", довършваме ремонтите на "Хемус". До края на октомври завършваме 5-6 големи инфраструктурни обекта.

- През септември и октомври ще режете ленти на магистрали и пътища. Има ли закъснения?

- Много обекти трябва да завършим не само до октомври, но и до 31 декември. През септември ще отворим обхода на Елхово. До края на октомври Магистрала "Марица" ще е готова на 100%, както и лот 2 на "Струма" до Благоевград, западната дъга. До края на годината ще завършим обхода на Монтана и в максимална степен трябва да изградим обхода на Габрово и северната скоростна тангента на София.

До 31 декември приключваме рехабилитацията на пътищата, финансирана по различните програми. В резюме 1500 км рехабилитирани пътища, 300 км нови магистрали общо в двата мандата на правителството на Борисов.

- Отваряте магистрали в Южна България, а Северна България?

- Освен довършването на Магистрала "Струма" в Кресненското дефиле най-важното в мандата ни е Магистрала "Хемус". За първите 60 км сме в процедура за избор на изпълнител. Надявам се до края на годината да имаме получени оферти и избрани изпълнители на първите 2 лота - от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч. Довършваме проектирането за останалите 250 км. Стъпка по стъпка ще започнем отчуждението на земите, което е агония особено ако има жалби, а то винаги има. Само за новите 5 км на западната дъга имаме за 3 дни 95 жалби

Така че няма да можем да я започнем веднага въпреки възможността да я финансираме по сегашната програма "Транспорт". Но тъй като предишното правителство не отчуждаваше нищо, сме на кота нула. Програма "Транспорт" приключва и ще трябва да прехвърлим този участък в новата.

- Като сме при западната дъга на околовръстното на София, кажете за първата й част?

- До края на октомври ще я отворим, тя е логично продължение на "Люлин" и прави връзката с пътя за Калотина и за "Хемус". При бул. "Европа" има пътен възел.

Той е със сложни 3 нива, с качвания, слизания, не е стандартен, защото в урбанизирана територия е още по-трудно. Предполагам, че пак ще има коментари по него, както за "Белокопитово".

- Какво се случва със "Струма", където първоначално щеше да е големият тунел?

- Вече го няма този тунел. При последната отсечка на "Струма", която ще строим, имаме избран изпълнител за участъка от Благоевград до Крупник, той е 17 км, но има обжалване. За лота от Сандански до Кресна също има избран строител и има обжалване. Така че от 60 км вече за 40 имаме изпълнители. Остават ни само 20-те км в дефилето. До края на годината трябва да е готов проектът, за да можем от 2016 г. да обявим процедурата за избор на изпълнител, ако всички екологични и други оценки минат успешно.

Така ще започнем през 2017 г. строителството

- Дефилето ще бъде с няколко тунели и виадукти?

- То ще е комбинация тунели,виадукти, преминаване на две нива. Очакваме проектантското решение, вероятно и там ще има сериозни дебати.

- Колко пари ще останат от този участък?

- Ще знаем в края на 2016 г.

- И тогава ще започне "Хемус"?

- "Хемус" (от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч) ще я започнем с бюджетни средства, а колкото можем, ще добавим европейско финансиране, когато се освободи от "Струма". За изграждането на другите участъци на "Хемус" ще се опитаме от следващата година да създадем механизъм с дългосрочно финансиране - бюджетно, от Европейската инвестиционна банка. Европейски пари за пътища няма Търсим гъвкави механизми, амбицирала съм се до края на годината да предложа нов.

- А магистралата Русе Велико Търново?

- Проектираме. Вече анализираме 7 варианта, защото е сложен теренът. При Бяла имаме преминаване на хълм, проектантите имат ангажимент да предложат най-лесното трасе, а не най-директното. Това е скъпа инвестиция, а за там няма европейски средства. Ще кандидатстваме по механизма "Свързана Европа" и ако успеем, ще започнем да строим поетапно. Най-важен е участъкът Русе - Бяла, там има много пътни инциденти.

- И тунелът под Шипка?

- Затова казвам, че трябва да търсим механизъм, по който да привлечем финансов ресурс и с него да инвестираме в пътища. Топприоритети са ни довършването на "Струма", като ново строителство на първо място е "Хемус", следват Русе - Велико Търново, тунелът под Шипка и после София - Видин, София - Калотина.

- Световната банка представи ли ви междинен анализ за модела за пътните такси?

- Да, и този анализ потвърждава това, което аз казвам. Камиони и автобуси над 3,5 тона да плащат за изминато разстояние толтакса, а леките автомобили да бъдат с електронна винетка. Вече правят анализ какви да са цените не само спрямо вида превозно средство, а дали са по главни пътища, дали са екологични автомобилите, тогава да е по-евтино.

- Кога ще са готови с цените?

- Окончателният доклад и анализ трябва да са готови през ноември.

- Направихте проверки на плажовете, но прокуратурата ви пита защо не санкционирате?

- Напротив, прокуратурата ни казва, че сме си свършили работата, че имаме проверките, анализите, налагаме санкции. Това, което прокуратурата казва, е, че извън тези санкции трябва да налагаме допълнителни по Закона за административните нарушения и наказания, нещо, което досега не е правено. Готови сме да изпълним тази препоръка. В края на сезона ще направим анализ - къде прекратяваме концесия за Плаж, къде санкционираме, къде налагаме допълнителни глоби извън тези по договор.

- Националната програма за обновяване на многофамилните сгради тръгва. Какво ще се случи догодина?

- Бях в Благоевград за първата санирана сграда. 90% от сградния фонд в града до края на 2016 г. ще бъдат обновени, което е изключително. И в Бургас напредват - имат над 150 сгради, готови с документите. Най-големият блок, който се е сдружил, е в София - 240 апартамента. Това е страхотен успех. Една такава сграда в София, като стане, тя е в "Дружба 2", смятам, че и останалите ще се мотивират. Имаме 1500 сгради по програмата, които ще бъдат санирани.

- А догодина?

- Освен парите по националната програма ще дойдат още 300 млн. лв. от оперативната програма "Региони в растеж". С тях ще се обновяват по-малките блокчета, тухлените. До 3 години мисля, че ще има обрат в облика на сградите в цялата страна.

- Ако блок не е могъл да се сдружи тази година, догодина ще може ли да кандидатства?

- Ще може.
 

mrrb