Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в интервю пред bTV

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в интервю пред bTV

06 юни 2017 | 14:47

Водещ: Тази сутрин продължава. Ще си говорим за пътища, магистрали, за саниране, включително за тол таксите с новия регионален министър Николай Нанков. Здравейте!

Николай Нанков: Здравейте!

Водещ: И Вие сте на стената, и Лиляна Павлова винаги беше тук. След малко отиваме на нашата интерактивна маса, за да видим къде какво ще се строи, но така, като погледнем картата на България. Това са отсечките, които се планират. Коя е първата, която ще започне изпълнение във Вашия мандат сега?

Николай Нанков: Някои от тях вече се реализират. По някои от тях вече тече строителство. Това е примерно 3-3 – участъкът от Сандански до границата. От Струмяни по-скоро през Сандаски към границата по автомагистрала „Струма“. Там текат строително-монтажни и ремонтни дейности... Това е обходът на Габрово. Също тека строително-монтажни и ремонтни дейности. Тунелът трябва да е готов. Не тунелът по Шипка, а тунелът на обхода трябва да е готов в края на годината. А в края на 2018 година трябва да е готов обходът на Габрово. Участъкът, който посочих по автомагистрала „Струма“, 2019 година е пусковият срок. Авсут месец очакваме да започнем 3-1. Това е лотът от Благоевград до Крупник на автомагистрала „Струма“ Тогава ще има издадено строително разрешение в средата на м. Август и започваме респективно имаме избран строител и започваме строително-монтажните и ремонтни дейности.

Водещ: Какво се случи с документите на Железница сега? Успяхте ли да разбрете кой ги е взел? Къде са отишли? Имало ли е видеоконтрол или не?

Николай Нанков: Ами вижте други органи трябва да отговорят на тези въпроси. Тече разследване, знаете. Там се намесиха и ДАНС и Прокуратурата. Много неприятен инцидент. Освен, че забавихме с повече от година реалното стартиране на дейностите, ние трябва да актуализираме и сроковете. Ще страртираме отново процедурата с намалени срокове. Вместо 1400 ще редуцираме срока на 100 дним, за да можем да се вместим в графика за Железница и ще изчакаме все пак Прокоратурата да се произнесе, но такъв скандал и такъв инцидент не се случвал повече от 10 години в Агенция „Пътна инфраструктура“...

Водещ: Или поне не сме разбирали, защото явно, ако е била възможна подмяна при документи междувременно без никой да разбере, това може да се е случвало и за други обществени поръчки.

Николай Нанков: Нямаме подобни индикации. Аз съм убеден, че в настоящия мандат няма да има... да изпадаме в подобни хипотези и да имаме подобни практики.

Водещ: Видеонаблюденивто и контролът работи ли...

Николай Нанков: Да, работи.

Водещ: ... със сигурност?

Николай Нанков: Работи, работи. Ето сега, когато правехме документите, офертите за тол системата. Може да поговорим и за нея малко по-късно. Вече имаме изградена система за видеонаблюдение и съответните каси, в които се съхраняват документите, така че мисля, че всички мерки за сигурност са взети в агенцията, за да не повтаряме подобни лоши практики.

Водещ: Да се захващаме с рисуването, защото, като че ли строителството на пътища така изглежда все по-хипотетично и все по-далеч в бъдещето. Заповядайте на нашата интерактивна маса. Аз ще помагам, с каквото мога. Показах Ви преди малко как може да се рисува. Ето това са пътищата. Сменяме със синьо, за да видим. По „Хемус“ например и по това трасе какво точно ще се случи?

Николай Нанков: Тези 9 км, които виждаме тук – това е разклонът от Ябланица на сегашната магистрала „Хемус“ до разклона за „Боаза“ – пътен възел „Боаза“. Тези 9 км и 300 м имаме имаме избран изпълнител.

Водещ: Ето тук така можем да ги маркираме

Николай Нанков: Така можем да ги маркираме, да. 9 км и 300 м имаме избран изпълнител Обжалва се процедурата във Върховния административен съд. Чакаме да има решение в полза на възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура“. Започваме строителство максимално бързо. Има осигурен ресурс за съответно тази част на „Хемус“. 16 км от Белокопитово – края на отсечка до пътен възел „Буковци“ – 16 км и 200 м. Тук сме на етап „Оценка на офертата“. Отворихме преди 20 дни ценовите оферти. Предстои класиране на комисията. Респективно, ако има обжалвания, отново ще минем през процедурите КЗК и ВАС. Ако няма, също има осигурен ресурс да започне строителството на тази отсечка.

Водещ: Добре от София към Варна, тази отсечка разбрахме за нея, а за следващата, която е малко по-дълга?

Николай Нанков: 50 км, разделени на 3 етапа. На 3 етапа е разделена тази отсечка до разклона - Ловеч – Плевен. Имаме проектиране. Избрани са изпълнители за техническо проектиране. Шест месеца е срокът. Преди 10-тина дена подписахме договорите. Шестмесечен срок. Доста е съкратен срокът за проектиране. Ще имаме готови технически проекти, след което предстои възлагането съответно на строителството.

Водещ: За цялата тази ли ще бъде намалена скоростта на пътя, тъй като първоначалното проектиране беше за 140 км, след това 120 км?

Николай Нанков: Не автомагитрала ще бъде. Автомагистрала. Такова е заданието за проектиране, така че си остава автомагистрала със съответното в някои от участъците, където имаме тунели, където има мостови съоръжения съответно би могла да бъде редуцирана скоростта на 120.

Водещ: Много често получаваме сигнали. Сменяме го със синия цвят, защото пък тук е на червено с картата. Ето пътя до Видин. Там положението изглежда винаги много драматично и от дупките, които ни изпращат включително, и от лошите условия на пътя. Кога започват ремонтите там?

Николай Нанков: Виждаме, че някои от алтернативните трасета на пътя за Видин са включени по оперативната програма „Региони в растеж“, т.е. за там има осигурено финансиране, но целият път Видин – Ботевград да кажем. Виждаме кои са отсечките е разделен на 4 подобекта. Двата основни етапа са Мездра – Ботевград и обходът на гр. Димово. 55 милиона лева е тук. Обходът на Димово и Мездра-Ботевград, където се получават най-големите тапи и задръствания основно за тежкотоварния трафик. Тук сме на етап „Отчуждаване“. Имаме готов проект, етап „Отчуждаване“, строително разрешение и започваме строителството при осигурено финансиране. Имаме техническа помощ за проектиране по ОП „Транспорт“ за този участък Бела – Ружинци – Димово. Така че по този участък, изключително важен и приоритетен за нас, сме на етап „Проектиране“.

Водещ: Казахте, че обходът на Габрово ще е готов сравнително скоро...

Николай Нанков: 2018

Водещ: Тунелът, обаче кога ще е готов там, защото хората и на „Петрохан“ вече искат тунел, но Шипка още като приоритет не е готов.

Николай Нанков: Също като приоритет от 2018 започваме да коментираме темата „Тунел под Шипка като възможности за финансиране“, тъй като очакваме да завършим обхода на Габрово.

Водещ: Смятате ли, че до края на мандата си можете да започнете другото голямо трасе на Хемус?

Николай Нанков: Не само можем да започнем, а очакваме и да завършим до края на мандата (четиригодишния мандат) участъка до разклон Ловеч – Плевен и респективно след извървяването на процедурите... Тук имаме с някои от отсечките процедури по екологично доказателство, оценка на въздействието върху околната среда, на други участъци ще проектираме и респективно ще изготвим технически проекти. Но да, и в останалата част бихме могли да стартираме, както, разбира се, Велико Търново – Русе. Велико Търново – Русе – разделен отново на 3 етапа – обхода на Бяла...

Водещ: Да...

Николай Нанков: ... и респективно от Русе до Бяла. Това са ни приоритетите в този участък.

Водещ: След малко ще си говорим и за дупки. Вадя обаче от пресата едно заглавие. Ще Ви помоля само да погледнете и да коментирате. „Бюджетът дължи вече 3 милиона лихви за безплатното в кавички саниране. Какви са тези пари? Ще Ви помоля да седнем на масата, ако искате, за да може да продължим разговорите там. 3 милиона дължи държавата към кое?

Николай Нанков: Към Българската банка за развитие...

Водещ: Към Българската банка за развитие.

Николай Нанков: Точно така

Водещ: Защо?

Николай Нанков: Тъй като Българска банка за развитие знаете като кредитираща институция, осигуряваща разплащанията по проекта, по националната програма за енергийна ефективност, тя действа като всяка една търговска банка нищо, че капиталът е държавен на Българската банка за развитие. И държавата начислява лихви на държавата. Факт е, че последните няколко месеца се забави подписването на споразумението между Българска банка за развитие и МРРБ като принципал на програмата, образно казано, за да може да стартират тези плащания от бюджета, от фиска през Министерството на регионалното развитие и благоустройството към Българска банка за развитие. Хубавото е, че 20 дни успяхме да подпишем споразумението от началото на мандата и да започнем още от другата седмица разплащания по вече завършените сгради, т.е. разходите, които ББР разплаща към общините и съответно към сдруженията на собствениците се възстановяват по сметката на ББР на база вече на лихвените проценти, които те определят, от бюджета на МРРБ.

Водещ: А държавата си иска пари на себе си да си ги плати на по някакъв начин?!

Николай Нанков: Да... Много може да говорим по темата...

Водещ: Това означава ли, че има несвършена работа?

Николай Нанков: По-скоро има забавяне на подписване на споразумението между МРРБ в последните 4 месеца и Българска банка за развитие, но тя лихвата си е фиксирана от Българска банка за развитие...

Водещ: А тези забавяния..., защото и Спас Попниколов беше при нас – служебният регионален министър, който каза, че има дефекти, нарушения, санирани блокове (включително) на завишени цени?

Николай Нанков: Проблем в тези 4 месеца беше това, че програмата беше замразена и проблемът, за който споменах, с подписването на споразумението, заради което се натрупаха по-голям размер лихви в сравнение с очакваното и самото изпълнение на програмата в отделните общини. Без да ги критикувам, те констатираха, политизираха изпълнението на програмата без реално изпълнение и без реализирани проекти.

Водещ: Е да но има сигнал, подаден в Прокуратурата, а именно за забавяне и за дефекти, и за завишени цени

Николай Нанков: Ще изчакаме Прокуратурата. Не, завишени цени и ще Ви кажа защо няма, тъй като програмата стартира на пазарен принцип както и всички програми с национално участие, стартира на пазарен принцип без максимални и директно в последствие референтни цени. Видяхме след една година при изпълнение на програмата, че има флуктуация – разминаване между еднакви дейности в отделни общини и затова поставихме таван на цените. Респективно този таван беше намаляван на 2 пъти. Сега според Камарата на строителите и според и според общините е прекалено нисък, тъй като трябва да се редуцират част от дейностите, за да могат да влязат строителите в обхвата на този размер.

Водещ: А трябва да се гони и качество, защото ... Да, много са добрите примери и много от блоковете изглеждат наистина много добре, но в Мездра имаме и лошия пример.

Николай Нанков: Той е на етап строителство. В Мездра и Стара Загора сигналите, които имаме...

Водещ: В Стара Загора от онзи ден

Николай Нанков: От онзи ден...Да. Два пъти се чухме с кмета, на етап  „Строителство“. Факт е, че строителите в немалка част от случаите както в Мездра и Стара Загора, броят се на пръсти тези случаи. Имаме 27 сигнала, подадени в Министерството, от вече 500 санирани сгради и още 550, които са в процес на саниране като тези  процес на строителство. А тук наистина изключителна грешка на строителя. Строителят е разпокрил покрива, не е осъществил така прогнозируемост на технологичния процес и съответно в ...

Водещ: Ще бъдат ли обезщетени тези хора лично се ангажирахте с този случай?

Николай Нанков: Единствено и за сметка на строителя. Вчера съм чул отново за втори път кмета на Стара Загора. Ще си удържи неустойките по договора. Ние имаме гаранции „Добро изпълнение“, заложени в договорите между общините и строителите. Единствено и само за сметка на строителите ще бъдат обезщетение всички живущи в този блок в Мездра и в блока в Стара Загора, а и всички останали, за които имаме подобни сигнали.

Водещ: Еврпейската комисия, разбрахме съвсем наскоро, иска отпадане на винетките. Ние си говорим за повишаването на цените им все още. Ще отпаднат ли винетките и кога минаваме на...

Николай Нанков: За никакво повишаване на винетките няма да говорим оттук нататък

Водещ: За днес не...

Николай Нанков: Не, по принцип няма да говорим, когато коментираме думата „винетки“. Те се разглеждат от Европейската комисия като един междинен инструмент за таксуване, за тарифиране на трафика в дадените страни, основно за лекотоварния трафик. Затова ние максимално бързо и основен приоритет за нас е да форсираме изграждането на тол системата. Смесената система. Тол система за тежкотоварните нас 3,5 тона и електронни винетки, подчертавам електронни винетки, за леките автомобили.

Водещ: Колко пари ще печели държавата, ако така можем да кажем от тази смесена система до момента, в който , разбира се, се избият парите от този, който я изгради, защото първоначалните натрупвания ще отидат за него?

Николай Нанков: 200 милиона лева, които държавата в момента няма да разплаща. В рамките на 3 години ще бъде прихващано от приходите, които постъпват в бюджета, да ги сметнем средно, това са по 60 и няколко милиона лева на годишна база. Те ще бъдат прихващани към този, който ще бъде избран да внедри системата. Очакваме постъпленията да се повишат с над половин милиард още първата година. В момента постъпленията в агенцията грубо са 300 милиона лева. Очакваме да станат над 800 милиона лева още първата година без повишаваме по никакъв начин цените на електронните винетки, а напротив. Тук говорим наистина за справедлив модел, който да отчита теглото на автомобилите, изминатите километри и наистина ударът, в кавички ударът – по-голямата част от този бюджет ще бъде поета от тежкотоварния трафик.

Водещ: Тъй като сигналите за дупки по пътищата са много, но ще си обещаем още от сега едно специално участие за дупките, за да можем да отговорим на всичките зрителски въпроси и сигнали, коитоп ни изпращат в рубриката „Аз, репортерът“. Все пак накрая да ни кажете „министър по спешност“ ли станахте?

Николай Нанков: Интересна трактовка... Да, в последния момент наистина бях номиниран. Гласувано ми беше доверие. Аз съм убеден, че така с течение на времето ще работя и ще оправдаем доверието аз и екипът ми.

Водещ: Лиляна Павлова преди няколко дни отрече заради скандала с магистрала „Тракия“ да не е станала министър на регионалното развитие. Това ли беше причината?

Николай Нанков: Предполагам, че не това е било причината, но те причините не трябва да ги коментираме аз и министър Павлова. Все пак решенията не се взимат от нас двамата в случая.

Водещ: Все пак сте били неин заместник, ще се допитвате ли до нея за важните решения?

Николай Нанков: Да, аз и така и още в самото начало и по всеки казус, който тя има експертизата, бих се допитал и се допитвам, имайки предвид нейния опит. Все пак тя направи два мандата в министерството. Мисля, че показаха видими резултати.

Водещ: Набор ’83. Най-младият министър.

Николай Нанков: Да, да...

Водещ: Това похвално ли е за Вас, или по-скоро Ви приемат със съмнение?

Николай Нанков: Не съм първият случай между другото. Много от министрите в кабинетите „Борисов 1“ и „Борисов 2“ стартираха на тази възраст. И Лили Павлова, като стана министър беше на тази възраст, и Делян Добрев, Деси Атанасова. Да, най-младият министър в настоящия кабинет, но как да Ви кажа, младежкият ентусиазъм, пък и опитът ми като зам.-министър мисля, че се справим добре в министерството.

Водещ: При условие, че сте били заместник-министър на още по-... така да се каже млади години, макар че тези изобщо не са стари в момента. Не можем да говорим за старост.  Последно да Ви питам. Рязахте ли лентички някъде с Борисов до този момент?

Николай Нанков: Не, ние гледаме да посвършим малко повече работа. Лентичките са най-лесното нещо.

Водещ: Благодаря Ви за този разговор!

Николай Нанков: Днес няма обекти за откриване.

Водещ: Николай Нанков със следващо специално участие, което ще посветим на дупките по пътищата и лошите условия, защото те пък са част и от войната по пътищата, с която се ангажирахте да се борите.

Николай Нанков: Със сигурност.