Над 660 млн. лв. са инвестирани за 10 г. по републиканските пътища за подобряване на пътната безопасност

Над 660 млн. лв. са инвестирани за 10 г. по републиканските пътища за подобряване на пътната безопасност

05 май 2018 | 09:47

През 2017 г. са откраднати 100 м ограничителни системи

 

За последните десет години над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските пътища за подобряване на инфраструктурата, свързана с осигуряването на пътната безопасност.  Това става ясно от писмени отговори на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков до депутати.

С цел повишаване безопасността на шофьорите по автомагистралните трасета и за  ограничаване тежестта на последствията от пътнотранспортни произшествия, освен ограничителни системи за пътища, на местата на разделяне на транспортните потоци се монтират и енергопоглъщащи елементи – терминали или буфери, които при удар спират автомобила и последствията за пътниците са намалени. Такива устройства се монтират на места с интензивен престой, като бензиностанции и заведения, както и граничещи с пътни платна със скорост по-висока от 50 км/ч. На мостови съоръжения, премостващи пътища, или населени места се поставят и предпазни мрежи. На новите и рехабилитираните пътни участъци се монтират ограничителни системи с по-висока удароустойчивост и еластичност. За повишаване на видимостта и пътната безопасност, пътните възли на новите големи инфраструктурни проекти са с енергоспестяващо осветление.

По трасетата на автомагистралите, които в момента се ремонтират, се полага шумяща маркировка „шприц-пластик“ за предпазване на шофьорите от заспиване и излизане от пътното платно. От началото на 2015 г. по републиканската пътна мрежа са монтирани и пътни знаци с възможност за дистанционно изменение. Те дават възможност за своевременно уведомяване на шофьорите за актуалната пътна обстановка, въведените ограничения и алтернативните маршрути.

Към 2017 г. участъците от автомагистралите, на които има поставени ограничителни системи за пътища, са с обща дължина 497 км. Само за миналата година за тяхната доставка и монтаж по поддържаните от АПИ републикански пътища са вложени 11 197 555 лв., от които почти 2 млн. лв. са за възстановяване на ограничителни системи, компрометирани след пътно-транспортни произшествия. През тази година за доставка и монтаж на мантинели по републиканските пътища са одобрени около 4 458 000 лв.

„Държавата, в лицето на МРРБ полага неимоверни усилия за подобряване на пътната безопасност и за намаляване на жертвите по пътищата“, уверява министърът. И подчертава, че изборът на видовете ограничителни системи за пътищата, местоположението, монтажът, както и материалите, които се използват, са съобразени с изискванията на БДС EN 1317,  който е хармонизиран и е задължителен за страните от Европейския съюз.  

При установяване на кражба на мантинели съответното областно пътно управление, на чиято територия е установена щетата, сигнализира МВР и се възстановят от съответната пътноподдържаща фирма за нейна сметка. В участъците от републиканската пътна мрежа, чиито пътни принадлежности не подлежат на охрана, съгласно условията на договорите за поддържане, в случай че извършителят не бъде установен, откраднатите ограничителни системи се възстановяват за сметка на АПИ.

През 2017 г. по републиканската пътна мрежа са откраднати общо 100 м ограничителни системи. Щетите са на обща стойност 8 636 лв.

В друг отговор министър Нанков информира, че съгласно Наредба, приета през 2012-та година, върху платното за движение, в населено място, може да се изграждат или монтират изкуствени неравности и други средства за ограничаване на скоростта на движение,  разположени напречно на платното.  Изборът на видовете средства за ограничаване на скоростта се прави от комисия, в състава на която участват представители от съответната община, сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР и на областно пътно управление. Комисията прави оглед на участъка и взема решение за конкретните мерки, които следва да се предприемат за обезопасяването му. Монтирането на изкуствените неравности се прави най-често, когато улицата преминава покрай входове на училища, детски ясли и градини, детски и спортни площадки, здравни и културни заведения, големи търговски обекти и места, където има  масово събиране на хора; на пешеходни пътеки; на участъци от улицата с концентрация на пътно-транспортни произшествия, причината за които е превишената или несъобразената скорост.

Освен повдигнатите пешеходни пътеки, предмет на Наредбата са и други видове изкуствени неравности, като например напречната шумяща маркировка. По данни от областните пътни управления в страната има монтирани към момента 428 бр. изкуствени неравности.

В началото на 2018 г. бе извършена проверка на състоянието на пътната маркировка и съоръжения, ограничаващи скоростта на движение по републиканската пътна мрежа. Обект на проверката бяха трите вида пешеходни пътеки тип „Зебра“, пешеходните пътеки, регулирани от светофарна уредба, и повдигнатите пешеходни пътеки. При проверката се взе под внимание местоположението им, видът на маркировката, цветът и светлоотразяване на маркировката, видимост на пешеходната пътека, размерът, сигнализацията с пътен знак и типът пешеходна пътека. Въз основа на тези критерии изведените резултати са: общият брой на пешеходните пътеки по републиканската пътна мрежа, в това число първи, втори и трети клас пътища, е 3531 бр., от които 3000 бр. не отговарят на част от изискванията по посочените по-горе критерии, но са видими за шофьорите. До края на месец май областните пътни управления ще направят конкретни заявки за необходимите финансови средства с цел привеждане на пешеходните пътеки съгласно изискванията на наредбите. Предстои до 30 юни т.г. пешеходните пътеки по републиканските пътища да бъдат приведени в пълно съответствие с нормативната уредба, при осигурен за това финансов ресурс.

 

mrrb