Проектозаконът за ВиК не предвижда повишаване цената на водата

Проектозаконът за ВиК не предвижда повишаване цената на водата

26 ноември 2020 | 19:26

Проектът на Закон за ВиК не предвижда повишаване, а запазване на справедлива цена на водата до границата на социалната поносимост, както е в момента. В него се предвиждат също помощи за уязвими потребители като редът и начинът за получаването им ще бъде разработен в наредба на три министерства.

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в предаването „Лице в лице“ на БТВ.

Регионалният министър коментира още, че има 11 общини, които не са се присъединили към асоциациите в съответните области, чието мнение е, че цената ще се повиши. В голямата си част това са общини, които имат гравитачно получаване на вода, което е по-евтиният начин. Водата не е само на една община, а на всички български граждани, ползва се солидарно и цената за нейното добиване и транспортиране на една територия се плаща солидарно. Цената на водата се определя от КЕВР за всеки ВиК оператор на базата на доказани разходи и бъдещи инвестиции, каза още министърът. Освен това, собствеността на активите ще продължи да бъде публична общинска и държавна.

Петя Аврамова обърна внимание, че законът не е приет и не е внасян за приемане в Министерския съвет или Народното събрание. Публикуван е за обществено обсъждане, за да се получат предложения и становища и за да се чуят мненията на всички заинтересовани страни.

С Плана за възстановяване и устойчивост ще можем да продължим дейността по повишаване на енергийната ефективност на многофамилните жилищни сгради. Вече се включват и еднофамилни жилища, промишлени, обществени общински и държавни сгради и улично осветление. От общо 3 млрд. лв., най-голям дял от средствата – 1,728 млрд. лв., са за жилищните сгради, коментира още министърът. Тя обясни, че се подготвят насоките за кандидатстване, като този път програмата ще включва не само изолация на покрив и външни стени и подмяна на дограма, но и съоръжения за възобновяема енергия с цел достигане на енергиен клас В или А и максимално спестяване на енергията за отопление.

Не винаги причина за пътно-транспортите произшествия е пътната инфраструктура. Констатираме тежки катастрофи на добри пътни участъци. Хората трябва да се съобразяват с пътната обстановка и метеорологичните условия. Полагаме усилия за подобряване на републиканската мрежа, която е с дължина 20 хил. км. Тази година за изпълнение е възложено в пъти по-голямо количество мантинели, маркировка и знаци, каза още Петя Аврамова. Възложената маркировка е 1744 км, като през миналата и по-миналата година тя е била три пъти по-малко. Възложени за подмяна са и 1421 км мантинели.

„Автомагистрали“ ЕАД има сключени седем договора с Агенция „Пътна инфраструктура“ по реда на Закона за обществените поръчки. Дружеството има назначени работници, строители, инженери. То не превъзлага дейности на подизпълнители, а сключва рамкови споразумения за доставка на материали, за наем на машини, на съоръжения, каквато е практиката в строителния бранш. Компанията има договори с около 400 контрагенти във всички краища на България, необходими за конкретните обекти, каза още Петя Аврамова.

 

Запис на интервюто с министър Петя Аврамова може да бъде видян ТУК.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството