Проектът за водоснабдяване на Пловдив и Хасково от каскада „Доспат - Въча“ ще бъде обявен за национален обект

Проектът за водоснабдяване на Пловдив и Хасково от каскада „Доспат - Въча“ ще бъде обявен за национален обект

20 април 2023 | 18:38

Проектът за водоснабдяване на Пловдив и Хасково от каскада „Доспат - Въча“ да бъде обявен за обект от национално значение. По този начин държавата ще застане зад реализацията му и практически ще бъде необратим без да се влияе от това кое правителство е на власт. Това каза в Пловдив министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той участва в работна среща по покана на областния управител на Пловдив Ангел Стоев, на която бе обявен рестарт на проекта. В нея участваха още заместник-министър Николай Шушков, областния управител на Хасково Красимир Ангелов, кметът на Пловдив Здравко Димитров, изпълнителният директор на „Български ВиК холдинг“ ЕАД Ирена Георгиева, управителите на ВиК дружествата в Пловдив и Хасково – инж. Огнян Кулишев и инж. Божидар Желязков, и други експерти от региона.

Министър Шишков посочи, че до 10 дни ще бъде сформирана нова работна група, която ще има за цел да направи анализ на всички разработки, правени по проекта в последните 40 години, откакто същесвува идеята. По този начин ще се стъпи на работещите решения и ще се анализират слабите места, които до момента са били отхвърляни и са били пречка за реализацията. Те ще се ползват като основа за нови проучвания за изработване на истинско задание за проектиране, което да развие цялата процедурa, включваща одобряване на подробен устройствен план, връзките от язовира с всички населени места и т.н.

„Това не може да се случи в рамките на служебния кабинет, но ако дадем ясен знак, че това е важно за целия регион, е нормално всяко правителство да го продължи. Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще окаже пълно съдействие, за да работим по проекта. За съжаление в годините назад това е правено на парче“, посочи арх. Шишков. Той заяви, че държавата трябва да застане зад този проект и да координира всички стъпки за реализирането му между министерствата на регионалното развитие и благоустройството, на околната среда и водите и на енергетиката. „Стартираме този обект като национален с идеята, че следващият редовен кабинет ще бъде достатъчно енергичен и наистина ще разбере проблемите. Ще направим пълен анализ на проблемите и, докогато сме на работа като служебен кабинет, ще работим всеки ден за решаването и на този проблем, защото той наистина е изключително голям“, каза арх. Шишков.

Зам.-министър Николай Шушков подчерта, че проектът е жизненоважен за близо 1 млн. души от населението на страната, тъй като ще реши проблема с количеството и качеството на питейната вода в над 40 населени места от двете области. В последните години водоизточниците в тях намаляват, а водата в област Хасково е замърсена с метали и нитрати.

Министър Шишков информира, че са предложени промени в проекта на Закон за ВиК, които предвиждат засилване на ролята на „Български ВиК холдинг“ ЕАД по отношение на инвестициите и управлението на водния сектор. Ако промените бъдат приети от Народното събрание, холдингът ще може да се включи по-активно в реализацията на обекта.

Към днешна дата индикативната стойност на проекта за водоснабдяване от каскада „Доспат - Въча“ до Пловдив и Хасково е около 1 млрд. лв. Според арх. Шишков е редно той да се реализира с национално финнсиране, тъй като това ще е гарант, че няма да има драстично поскъпване на цената на водата. Другите две алтернативи за строеж – чрез концесия или публично-частно партньорство, не гарантират това.

Изпълнителният директор на „Български ВиК холдинг“ ЕАД Ирена Георгиева коментира, че проблемът с количеството и качеството на питейната вода в областите Пловдив и Хасково е изключително сериозен. „Постоянно обсъждаме какви решения следва да се предприемат. Търсят се варианти, които да са устойчиви. Обединили сме се около идеята, че каскадата е единственото трайно решение. Към момента търсим и краткотрайни решения, особено в Хасково, но и Пловдив е пред криза с водните количества. Проектът „Доспат - Въча“ ще даде решение с нужните количества, а качеството на водата е безспорно. Не бива да се неглижира проблемът и с енергийната ефективност, защото водата от язовира ще идва гравитачно. Така ще заменим помпажното подаване на вода в двете области, с което значително ще се намалят сметките за ток, които плащат ВиК дружествата“, обясни Георгиева.

В Пловив министър Шишков връчи Разрешение за ползване на обновения стадион „Ботев“ на кмета на града Здравко Димитров. „Един от големите проблеми на Пловдив, още от 2012 г. е ремонтът на стадиона на „Ботев“ – Пловдив. Връчвам разрешението за ползване, издадено от ДНСК тази сутрин, с пожелание бързо да завърши и вторият етап на ремонта. Пловдив трябва да продъжи да се рзвива освен като културна столица и като силна зона за спорт“, заяви арх. Шишков.

Бе обсъдено стоителството на Източния обходен път на Пловдив, за който процедурите за строителство са на финален етап. Министър Шишков информира, че в Агенция „Пътна инфраструктура“ започва да се работи по идеен проект за разширяване на магистрала „Тракия“ между София и магистрала „Марица“, защото трафикът е огромен.

Пред журналисти министър Шишков коментира и единните правила за пътно таксуване, заради които има опасност от европейски санкции. Той бе категоричен, че е направил опит да убеди депутатите в предишното Народно събрание, да одобрят промени в Закона за пътищата. „За съжаление те не го одобриха. Това, което сега правим, е нови промени в закона, които са публикувани за обществено объсждане и чрез Министерки съвет ще бъдат внесени за гласуване в парламента. Този казус е от 2019 г., т.е. част от наследените проблеми, които за съжаление колкото и да искаме да ги решим мигновено не зависят само от нас“, коментира арх. Шишков.

На въпрос какво наследство ще остави на следващия регионален министър, арх. Иван Шишков каза, че в момента АПИ  извършва процедури за възлагания за текущи и основени ремонти, които следващият редовен кабинет ще може да възлага законово и сигурно. „Аз лично съм одобрил подробни устройствени планове за 100 км автомагистрали. Това наистина е перспектива за развитие, така че да се засили темпът на строителство на магистрали в страната“, отбеляза той.

mrrb