В присъствието на министрите Лиляна Павлова и Ивайло Московски бяха подписани договорите за строителство и надзор на Лот 3.1. на АМ „Струма“

В присъствието на министрите Лиляна Павлова и Ивайло Московски бяха подписани договорите за строителство и над

30 декември 2015 | 14:34

 В присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията  Ивайло Московски, в последния работен ден на 2015 г.,  бяха подписани договорите за проектиране и строителство и супервизия  на Лот 3.1. на АМ „Струма“. Договорите бяха подписани от инж. Асен Антов – изпълнителен директор на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ с представители на строителя – ДЗЗД „АМ СТРУМА 3.1“, състоящо се от  „Агромах“ ЕООД, „Пътища Пловдив“ АД, „Хидрострой“ АД, „Пътища Пловдив Груп“ ЕООД, „АБ“, АД и „Алве Консулт“ ЕООД и с представители на фирмата за супервизия на проектиране – ДЗЗД „СН АМ Струма Лот 3.1 с участници „Мотт МакДоналд Лимитид“, Великобритания; „Трансконсулт-БГ“ ООД и „Тест Консултинг“ ООД. 

Участъкът между Благоевград и Крупник е с дължина от около 13 км, а стойността на договора за строителство е 186 млн.лв., осигурени от новата  Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Малко над 2 млн.лв. е стойността на договора за строителен надзор. Предвидено е строителството на 8 бр. мостови съоръжения с обща дължина от около 850 м, 3 бр. надлези, 3 бр. подлези, 4 бр. селскостопански подлези, 3 пътни възли.
„Решихме на принципа „Не оставяй днешната работа за утре“ да завършим последния работен ден на 2015 г. със сключването на този изключително важен договор за пътното направление от АМ „Струма“, което предстои да завършим“, отбеляза регионалният министър. Павлова подчерта изключителната роля на министър Ивайло Московски и Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ за подписването на договорите, които са първите за строителство и разплащания по новата оперативна програма, уточни министър Павлова.   
По думите й обаче най-тежкото  предстои, тъй като до тук е свършена само документалната подготовка и идва момента за активна работа. „Първи,  основен приоритет за 2016 г. е екипът на строителя да извърши всички необходими дейности по допроектирането на 13-километровото трасе и съоръженията, които трябва да се изградят. Екипът на НКСИП, с огромното съдействие и роля на областния управител на Благоевград и кметове на региона, трябва да се справят с отчуждаването на имотите, защото отчуждителните процедури са тези, които могат да „обърнат каруцата“ или да помогнат и още лятото на следващата година да започнат строителните дейности“, отбеляза Павлова. Според нея графикът е доста пренатегнат и свит, като строителните дейности трябва да приключат за около 3.5 г. „Колкото по-рано започнем толкова по-добре за всички. Ако проектираме и се издадат разрешенията за строеж, и извършим отчуждението на терените, още лятото на следващата година можем да започнем строителството. Нямаме причина за забавяне повече от това“, категорична бе министър Павлова. 
Тя напомни, че в края на м. септември т.г. бяха подписани договорите за строителство на Лот 3.3 между Кресна до Сандански. Там вече вървят дейностите по проектиране и отчуждаване на терените, като министърът изрази надежда строителството също да започне през пролетта или лятото на 2016 г., но затова трябват максимални усилия, защото целият проект е сложен и предстои много работа.
Павлова напомни, че тече и тръжна процедура за избор на изпълнител за тунела при Железница. Макар и малко като съоръжение, с дължина от 3,5 км с довеждащите участъци, е много важно, защото е част от направлението Благоевград – Симитли – Крупник, така че бързото избиране на изпълнител, ще позволи стартиране на строителни дейности до края на следващата  година. По отношение на Лот 3.2, който е с дължина от 20 км и включва преминаването през самото дефиле, министър Павлова информира, че е готов идейният проект, като текат процедурите по изготвяне на Оценката за въздействие на околната среда. Предстои в началото на годината да се проведат обществени обсъждания, след което цялостният проект ще се подаде за издаване на решение от  МОСВ, след което ще се пристъпи към окомплектоване на апликационната форма за одобрение на проекта от ЕК. След нея ще бъдат обявени тръжните процедури за избор на изпълнител по трасето. „Предложените от нас варианти включват преминаване през дефилето, ползвайки съществуващия път, в комбинация от тунели и виадукти и не разглеждаме, тъй като е недопустим, големия тунел. Търсим преминаване по най-екологичния, технически и финансов модел. До лятото на 2016 г. се надявам да имаме прието, уточнено и от екологична гледна точка и техническа, трасе и до края на 2016 г. да обявим процедура за избор на строител, за да може в рамките на програмния период, до декември 2022 да завършим магистралата“, отбеляза министър Павлова.
„Отличното сътрудничество и координация между МТИТС и МРРБ са основната предпоставка за 100 % усвояемост на средствата по оста за Пътна инфраструктура на ОПТ“, отбеляза министър Московски. „Пред нас, с министър Павлова, днес бе подписан договора за изграждане и строителен надзор на Лот 3 на АМ „Струма“. Това е поредният проект, който се реализира с общите усилия на двете министерства. Неговата необходимост за страната и региона е безспорна, а за нас като Управляващ орган е важно и за да определим кои от останалите проекти можем да финансираме, като АМ „Хемус“ и тунела под връх Шипка“, коментира още той.