Вестник "24 часа": Проекти за 40 млн. евро са във фокуса на дунавските държави

Вестник "24 часа": Проекти за 40 млн. евро са във фокуса на дунавските държави

26 февруари 2018 | 13:11

Задача на Дунавската стратегия е да се подобрят навигацията и корабоплаването, като превозът на стоки се увеличи с 20% до 2020 г.

Девет проекта на стойност 40 млн. евро са във фокуса на стратегията на ЕС за Дунавския регион. Те са в областта на водния транспорт, транспортната инфраструктура, енергетиката, образованието и иновациите. Най-мащабният от тях -FAIRway Danube, е за 24 млн. евро и цели подобряване на корабоплаването и навигацията по река Дунав и нейните плавателни притоци. Партньори по проекта са Австрия, Словакия, Унгария, Хърватия, България и Румъния. Страната ни участва чрез Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав". България е партньор с Австрия, Словакия, Унгария, Хърватия, Румъния, Сърбия и Германия и по друг интересен проект - „Дунавски поток". Той е на стойност 2,1 млн. лв. и предвижда постигане на по-ефективно управление на плавателния път по Дунав и нейните притоци. Проектът трябва да приключи през 2019 г. Реализацията на тези инвестиции ще подобри свързаността в региона, ще създаде по-благоприятни условия за превоз на товари, търговия и туризъм. Стратегията на ЕС за Дунавския регион, известна като Дунавската стратегия, е одобрена от ЕК през 2011 г. И обхваща 14 държави Девет от страните са членки на съюза - Австрия, Германия, Чехия, Словакия, Словения, Унгария, Хърватия, България и Румъния, а останалите пет -Сърбия, Босна и Херцеговина, Черна гора, Република Молдова и Украйна, се намират в Дунавския басейн. Основава се на четири приоритета, наречени стълбове - свързаност, околна среда, изграждане на просперитет и устойчивост на региона. Те от своя страна съдържат 12 области на сътрудничество: „Мобилност и интер-модалност", „Устойчива енергия", „Култура и туризъм" в рамките на първия стълб, „Качество на водите", „Управление на рискове", „Биоразноо-бразие, ландшафти", „Качество на въздуха и почвите" във втория стълб, „Общество на знанието", „Хора и умения" и „Конкурентоспособност" в третия и „Институционален капацитет и сътрудничество" и „Сигурност в четвъртия. Всяка от областите има по две държави координатори. България си партнира в приоритетната област 3„Култура и туризъм" с Румъния и по приоритетна област 11 „Сигурност" с Германия. Основната цел на стратегията е да се развие огромният икономически потенциал на Дунав, която е втората по дължина река в Европа (2850 км), свързваща страните от Централна Европа с Черноморския регион, Южен Кавказ и Централна Азия. Една от конкретните задачи е да се подобрят навигацията и корабоплаването, като се увеличат превозваните стоки с 20% до 2020 г. България пое за 1 г. ротационното председателство на Дунавската стратегия - през октомври 2017 г. Водещото събитие е Седмият годишен форум на стратегията, който ще се проведе на 18 и 19 октомври в София. Той е посветен на туризма и културноистори-ческото наследство като генератор на икономически растеж. Очаква се широко да се дискутират възможностите за привличане на публични и частни инвестиции, както и използването на финансови инструменти.