Вицепремиерът Гроздан Караджов в интервю за предаването "Тази Неделя" по БТВ: Държавата дължи над 130 милиона по инхаус договори

Вицепремиерът Гроздан Караджов в интервю за предаването "Тази Неделя" по БТВ: Държавата дължи над 130 милиона

22 май 2022 | 12:52

Водещ: Сметката за строителството на магистрала „Хемус“ е празна. Къде са парите? На живо от Плевен следва разговор с вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Добро утро!

Гроздан Караджов: Средствата за автомагистрала „Хемус“ за тази година бяха умишлено оставени като нулеви, защото се очаква разрешение на проблема, т.е. на заплетения казус с инхаус договорите. Веднага след като този казус бъде разрешен, средства ще бъдат захранени в тази специална сметка.

Водещ: 490 милиона лв. са изхарчени за помощи и компенсации за цените на енергоносителите, нали така?

Гроздан Караджов: Да, точно така. Всички си спомняме, че миналата година септември-октомври, по време на служебното правителство, се търсеха такива резерви за компенсиране на небитовите потребители със средства за подпомагане, така че тези средства бяха преведени от специалната сметка за автомагистрала „Хемус“ към държавния бюджет и бяха дадени за компенсация, това е така.

Водещ: Само че, г-н Караджов, фирмите продължават ли да работят, въпреки че държавата не им плаща?

Гроздан Караджов: Да. Това е може би добрата новина. Държавата дължи над 130 милиона лв. на фирмите, които работят по инхаус договори. Държа да кажа, че това са и участъците не само на автомагистрала „Хемус“, но и на автомагистралата и скоростния път, който води между Ботевград и Видин. И въпреки неплащането, продължават да си работят фирмите, като естествено в последния месец ние забелязваме един абсолютно логичен спад в темпа на тяхната работа, което буди у мен голямо безпокойство.

Водещ: А не е ли обезпокоително и това, че държавата е некоректен платец към частните фирми, които… В крайна сметка техните работници пък разчитат на това да получават заплатите си редовно, а всички ние разчитаме все някога да караме по завършената магистрала „Хемус“.

Гроздан Караджов: Абсолютно вярно е и знаете, че работим върху вариант, при който да се трансформират тези договори от инхаус, т.е. договори, чието законово основание много скоро, да го кажем така най-меко, в истински строителни договори, при които изпълнителите, т.е. строителните фирми, които и сега работят върху автомагистрала „Хемус“, ще носят гаранцията за построеното. Иначе какво се получава в момента? Държавата си плаща, държавната фирма „Автомагистрали" проформа се води изпълнител на строителството на автомагистрала „Хемус“ например и именно тя, т.е. пак държавата, носи всички гаранции за пътя, което – един да работи и да строи, а друг да носи гаранцията, и то това да сме пак ние, данъкоплатците, не ми се струва изгодно и целесъобразно.

Водещ: Само че не разбирам защо трябва да е за сметка на фирмите, които в крайна сметка изпълняват ангажиментите си, само че за без пари. Може ли във всеки момент държавата да каже „Ами ние няма да плащаме, сега ще ползваме тези пари за друго“?

Гроздан Караджов: Няма да е за тяхна сметка. Аз многократно съм уверявал изпълнителите, че ние ще се разплатим до стотинка. Проблемът, който имаме в момента с тези договори, е свързан със следното. Инхаус договорите са възложени на фирма „Автомагистрали“ ЕАД – държавно дружество, което нито има тези възможности като техника, нито като хора, нито като материали, суровини, които да влага в автомагистралите. Тя ги е превъзложила по договори за наеми на техника, за покупка на материали, дори включително и човешкия труд – там се водят „специални дейности“. Т.е. всичко е много неприятно маскирано и недокрай юридически правилно. Няма как да продължим по този юридически неиздържан начин да строим автомагистралата и затова възложихме на външен изпълнител да ни каже, ако прекратим тези договори, какви са рисковете за държавата. Защо? Защото за мен има много тежко подозрение, че тези рискове ще включват на първо място, че няма да се върнат онези 35% аванс, които са заплатени, а имаме пет-шест участъка, в които изобщо не е започнало строителството, но аванси са раздадени – близо 1,3 милиарда лв. са раздадените аванси. Ако държавата ги загуби, това е много тежък риск.

Водещ: Какви са другите рискове за държавата?

Гроздан Караджов: Другият риск е, че по тези договори – така е записано от предишните управляващи, се носи и 15% неустойка, ако ние ги прекратим без да имаме сериозно основание. И точно това трябва да ни кажат юристите – прекратявайки ги, на какви шансове можем да се надяваме в съда. И тъй като всичко това е хиляди страници и е много сложно за разплитане – неслучайно се наложи да ползваме външни услуги, все още очаквам този доклад, в който аз като министър да съм абсолютно сигурен, че е защитен общественият интерес.

Водещ: Добре, а това, което казвате – минаването през съдебна процедура, от една страна, ако има оспорване и избирането на други изпълнители по прозрачен ред е нещо, което може да продължи години, вие чудесно знаете. През това време ще се строи ли?

Гроздан Караджов: Точно това е моята позиция – че не по-малко от две години ще отнеме, ако ние прекратим сега и отидем в едни дълги процедури по Закона за обществените поръчки, наново описване на това докъде е стигнала работата, след това на нови обществени поръчки за изпълнители, които неминуемо ще бъдат обжалвани. Подчертавам, че и сегашните ни обществени поръчки за основни ремонти също са масово обжалвани и това неминуемо ще отложи за около година и половина, по-скоро две автомагистрала „Хемус“. Затова аз не съм радетел точно на този вариант. За мен чистият вариант е да ги преоформим, включително ако трябва и чрез акт на Народното събрание, със специален закон да преоформим тези договори – доброволно обаче, между „Автомагистрали“ ЕАД и частните фирми, да бъдат преоформени като строително-монтажни договори, където самите изпълнители си носят гаранциите за построеното.

Водещ: Кога ще предложите такъв закон да бъде разгледан в Народното събрание?

Гроздан Караджов: Когато получа становището на юридическите консултанти.

Водещ: Вие казвате, че обжалването на процедурите за ремонт на пътища е саботаж. Кой го организира този саботаж? Това не е ли нормална процедура?

Гроздан Караджов: Аз ви казвам, че ми прилича на саботаж, защото една фирма примерно обжалва 10 различни основни ремонта на различни краища в страната, т.е. разбирам да беше за едно нещо, но една фирма, абсолютно неизвестна, с едно такова странно име – Be Grate, не знам какво се крие зад това послание в името, но тя обжалва всички обособени позиции за основни ремонти. Ако тя има интерес примерно в Бургас или има интерес в Монтана, да обжалва една ми се струва логично, но да обжалва всички обявени ми прилича – не казвам, че е саботаж, но ми прилича на това, че някой целенасочено иска да не се правят ремонтите, да не се обновяват българските пътища, по някакъв начин да се покаже…

Водещ: Кой е този „някой“, г-н Караджов?

Гроздан Караджов: Кой е добър въпрос. Ако можех да получа отговор на този въпрос, първи щях да се обърна към вас да го споделя с гражданите.

Водещ: С кого са свързани тези фирми? Такива връзки поне могат ли да се проследят? Be Grate на кого е?

Гроздан Караджов: Вчера съм обявил този случай. Възложил съм да се проследят всички т.нар. open source, т.е. по открити данни да се проследи дали можем да свържем с някакво активно мероприятие тази фирма и собствениците ѝ, но все още естествено нямам резултат, пък и са почивни дни, в смисъл, от вчера до днес е минал само един ден. Нямам този резултат. Просто съм обезпокоен, споделям го с вас.

Водещ: На финала да ни кажете защо сте в Плевен?

Гроздан Караджов: Защото всяка година със семейството ми сме доброволци, т.е. подпомагаме един маратон, който тази година има още повече благородна цел, цел, с която и ние от години сме свързани – това са лицата с интелектуални затруднения. Всички средства от този маратон ще отидат за местната организация, която се грижи за интересите на лицата с интелектуални затруднения. И просто подкрепяме тази цел, сега ще участваме в откриването.

Водещ: Благодаря ви за разговора, който поставя още повече въпроси. Надявам се всички хора, които имат възможност, да подкрепят тази кауза, защото тя наистина е важна.

 

Интервюто на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов за предаването „Тази Неделя“ може да гледате в сайта на медията чрез този линк.

mrrb