Зам.-министър Йовев: Чрез различни форми на публично-частно партньорство можем да развием и модернизираме пътната и водна инфраструктура

Зам.-министър Йовев: Чрез различни форми на публично-частно партньорство можем да развием и модернизираме пътн

19 септември 2018 | 16:06

Трябва да се търсят допълнителни възможности за привличане на инвестиции при реализацията на проекти, които са важни за обществото, особено в пътното строителство, което у нас е недофинансирано. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, който откри Международна практическа конференция на тема „Възможности и перспективи за развитие на публично-частното партньорство“.

Форумът се организира от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и се провежда днес и утре в столицата.

В събитието участват представители на Business Advisory Board (BAB) към Икономическата комисия за Европа на ООН. Целта на конференцията е да се представи международния опит в областта на публично-частното партньорство, както и да се обсъдят предизвикателствата и възможностите за по-широкото му приложение в контекста на бъдещи инвестиционни процеси в България.

В изказването си пред участниците инж. Йовев отбеляза, че чрез различни форми на публично-частно партньорство може да бъдат изграждани магистрали, тунели, мостове, пречиствателни станции, за които не са предвидени средства в бюджета или от европейските фондове. „Такива проекти са неизградените участъци от АМ „Хемус“ с дължина около 250 км, тунелът под връх Шипка, АМ “Русе - Велико Търново“, скоростният път Видин-Ботевград, който е част от трансевропейския коридор номер 4, АМ „Черно море“, тунелът под прохода Петрохан. Прогнозният размер на инвестициите в тези проекти е над 3 млрд. евро“, каза той. Според заместник-регионалния министър към днешна дата в пътното строителство и ВиК услугите у нас няма много примери за реализирани публично-частни партньорства. „Ние бихме могли да използваме най-добрите европейски и световни модели, без да повтаряме грешките на другите. Затова смятам, че форуми като този са изключително навременни и полезни“, отбеляза още той. Инж. Йовев подчерта, че в България има необходимата политическа воля за създаване на трайни партньорства между държавата и общините от една страна и бизнеса от друга, като мярка за развитие и модернизиране на инфраструктурата в условията на ограничен публичен ресурс. „Имаме инвеститорски интерес, което е най-важното в случая, каза още инж. Йовев и напомни, че в началото на юли Министерството на регионалното развитие и благоустройството е подписало рамкови споразумения с пет китайски компании за сътрудничество, но потенциалните партньори са много повече. „Страната ни има стратегическото географско положение – през България минават пет от 10-те транс-европейски транспортни коридора. А пътищата, които могат да бъдат изградени чрез публично-частно партньорство, са обект на интензивен трафик, което гарантира добра възвращаемост на инвестициите“, категоричен бе той. Инж. Йовев даде пример с АМ „Русе-Велико Търново“, която е част от коридор номер 9 и ще поеме големия поток от тежкотоварни автомобили, влизащ у нас през „Дунав мост І“. Това са по 5000 тежкотоварни автомобила на денонощие, като прогнозите са този поток да се увеличава. Затова през следващите години България ще има важна роля в процеса на свързване на Европа с Азия, тъй като оттук минава връзката със Западна Европа по река Дунав и най-пряката връзка през Черно море и Персийския залив по Пътя на коприната.

Големи са възможностите за публично-частни партньорства и във ВиК отрасъла, добави още зам.-министърът на МРРБ. В условията на недостиг на средства от бюджета и на намаляващо европейско финансиране през следващия програмен период, публично-частните партньорства могат да бъдат добра алтернатива за привличане на експертиза, финансиране, ноу-хау и др. Една от възможностите е сключването на договори за управление с цел подобряване на ефективността на ВиК операторите. Този вариант е подходящ за дружества в тежко финансово състояние, при които един добър мениджмънт би намалил разходите и би подобрил услугата за гражданите. Един такъв договор за управление би бил с ограничен срок на действие, като засегнатите ВиК оператори ще запазят статута си на изцяло публични дружества, контролирани както от собственика, така и договорно от асоциациите по ВиК. Възможно е също да бъдат сключени договори за отдаване на лизинг, които се използват широко във Франция, или договори с доказан резултат.  

В първия ден на събитието се включиха представители на министерствата на околната среда и водите, на финансите, на Агенция „Пътна инфраструктура“, както и експерти от Камара на строителите в България.