Зам.-министър Крумова: С новата Наредба за проектиране на пътища повишаваме качеството на пътната инфраструктура и завишаваме контрола при изграждането й

Зам.-министър Крумова: С новата Наредба за проектиране на пътища повишаваме качеството на пътната инфраструкту

02 октомври 2018 | 12:22

МРРБ залага ключови елементи за строителството и ремонта на пътища с цел по-добра пътна безопасност

Новата Наредба за проектиране на пътищата към Закона за пътищата цели да се повиши както качеството при проектиране, строителство и поддръжката на пътната инфраструктура, така и контрола върху фирмите изпълнители и контролиращи органи, за да се гарантира сигурността на водачите и пътниците по пътищата. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Малинa Крумова, която участва в конференция на тема: „Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни – подобрен модел за управление на пътната безопасност и добри практики" под егидата на Българското председателство на Съвета на ЕС.

Зам.-министър Крумова посочи, че пътната безопасност е комплекс, който трябва да отчита поведение на водача, техническото състояние на автомобила и състоянието на пътната инфраструктурата. „Елементите, за които МРРБ отговаря и е насочило усилия, касаят високи стандарти на качество при проектирането на пътната инфраструктура, така че тя в максимална степен да гарантира безопасна среда, за да може при грешка на водача нараняването да бъде предотвратено“, каза тя.

Крумова отбеляза, че новата наредба  въвежда и осъвременява разпоредбите и нормите за проектиране на пътищата, за да се осигуряват по-безопасна инфраструктура и движение по нея. За тази цел са въведени нови национални нормативи за оразмеряване, характеристики и експлоатационни показатели на пътищата, за тяхното проектиране съгласно европейските изисквания за  безопасност на пътната инфраструктура, включително по отношение приложимите хармонизирани стандарти за строителните продукти, влагани в пътищата.

Въвеждат се разпоредби за създаване на еднородни  условия за движение,  посредством обвързване на елементи за безопасно преминаване, например, от кръстовища към пътни участъци, за отвеждане на повърхностни води с нови изисквания за отводняване, изисквания за обхвата и съдържанието на проектите с действащи други нормативни изисквания при строителство на инфраструктура и др. „Опитваме се да въведем високи изисквания при проектиране на всички нови пътища и основни ремонти по съществуващите пътища, за да се гарантира, че в бъдещото изпълнение на пътната инфраструктура ще има високо качество и ще се улеснени  работата на проектантите, контролните органи и изпълнителите“, коментира още зам.-министър Крумова. Тя изброи и някои от основните елементи в наредбата, с които се въвеждат зони за безопасност и  категоризацията им в зависимост от риска за участниците, включително и трети лица, стоящи край пътя. Освен това пътищата вече ще се оразмерят по нови параметри, съобразени със габаритите на сегашния автомобилен парк, т.е да отговарят на нуждите на съвременните автомобили и условия. Въвеждат се съвременни елементи за проектиране и се разписват разпоредби, които дълго време не са обновявани.

„Въвеждане на съвременните технически правила и високи стандарти за качество на пътищата са само един от приоритети на МРРБ. За нас е още по-важно да повишаваме контрола при спазване на тези изисквания, при строителство на пътища и ремонт. Абсолютното ни  намерение е да постигнем качество на работа на строителния контрол, за да се гарантира, че тези хубави пожелания ще се изпълнят на практика“, каза още Крумова.

Тя допълни, че пътната инфраструктура опира и до наличното финансиране. В тази връзка МРРБ е насочило и усилията си към въвеждане на тол системата, за да се гарантира достатъчно финансов ресурс, който да позволи постоянен ремонт и поддръжка на пътищата, оборудвани с защитни съоръжения, сигнализирани и безопасни. Зависи от всички нас обаче, по една ремонтирана пътна отсечка да  караме със съобразена висока. „Надявам се препоръките на институциите да се изпълняват от всички нас и в оставащите 2 години от мандата да намалим тежките пътно-транспортни произшествия и загубата на човешки живот“, каза Малина Крумова

Регионалният заместник-министър допълни, че е назрял моментът да говорим за пътната безопасност по един друг начин, защото пътните произшествия имат висока социално-икономическа цена, а предотвратяването на техните негативни последствия зависи от системен подход и координация между различните държавни институции и сектори на обществото.

Повече информация за наредбата може да намерите тук.