Започва работата по изграждането на тол системата
Започва работата по изграждането на тол системата
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Плащането на такси от водачите ще се контролира чрез трафик камери
Договорът за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа бе подписан днес в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Подписи под документа положиха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя КОНСОРЦИУМ „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪНС“. На церемонията присъстваха също членовете на УС на АПИ инж. Веселин Давидов и инж. Светослав Глосов и Андре Лаукс, главен оперативен директор на „КАПШ ТРАФИККОМ“.
Тол системата ще бъде на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леките автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка).
Стойността на договора за изграждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа е 149 997 000 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 19 месеца. Изграждането й ще бъде за сметка на изпълнителя. След успешното й внедряване инвестицията ще се възвърне със събраните приходи. Очаква се през първата година от въвеждането на системата те да достигнат 1 млрд лв.
Министър Нанков обясни, че през седеммесечния период, през който ще се проектира, изгражда и внедрява тол системата, ще бъдат направени и необходимите анализи и обществени обсъждания, за да се вземе експертно и политическо решение за тарифирането и обхвата му. 12 месеца са предвидени за т. нар. „одит на системата“, като през този период ще бъде доказвана ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри по отношение на тола и на електронната винетка.
Предстои да бъде създадена и държавна компания, която ще оперира системата след въвеждането й. Приходите от нея ще бъдат инвестирани в поддръжката на републиканската пътна мрежа и доизграждането на магистралите в страната, каза регионалният министър
С внедряването на смесената електронна система ще се въведе честен модел на тарифиране, което ще позволи на страната ни да се възползва от геостратегическото си положение. Таксите за тежкотоварни автомобили ще се увеличат 6-7 пъти. Не се предвижда повишаване на цената на нито един вид електронна винетка, но ще има възможности за по-гъвкаво тарифиране за леките автомобили – например уикенд винетка или еднодневна винетка.
В момента 70% от приходите се плащат от леките автомобили. Постъпленията от винетки през 2017 г. са общо близо 352 млн. лв. Приходите от продажбата на различните видове стикери за леки автомобили са около 249 млн. лв., а от винетките за камиони над 3,5 тона са 103 млн. лв. През миналата година постъпленията са били с 25 млн. лв. повече от 2016 г., когато са били почти 327 млн. лв. Увеличението се дължи на продадените 700 хил. стикера повече през 2017 г. спрямо 2016 г. През миналата година от водачите на леки и тежкотоварни автомобили са закупени общо 7,5 млн. стикера, докато през 2016 г. са продадени общо 6,8 млн. стикера.
Внедряването на тол системата ще даде възможност за насочване на тежкотоварните потоци с икономически ограничения – по-високи такси в пикови часове, обяви Николай Нанков. Международният трафик през страната се е увеличил в пъти, а еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили струва 23 лв. За сравнение таксата за преминаване по 90-километров магистрален участък в Сърбия е почти 20 лв.
Министърът обясни, че контролът върху плащането на таксата ще бъде осъществяван чрез трафик камери, а това ще спомогне и за борбата с контрабандата. Преброителните камери ще отчитат и средната скорост на движение, което ще съдейства в борбата срещу войната по пътищата.
Като най-голямо предизвикателство в предстоящата работа председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов определи обучението на необходимите кадри и работата с тол системата. В отговор на въпрос той посочи, че около 6-7 хил. км от републиканската пътна мрежа са в недобро състояние. Между 200 и 300 млн. лв. е годишният недостиг за поддръжка на пътищата у нас, но до 4-5 години след въвеждане на тол системата се очаква пътната мрежа в страната да стане още по-добра.
Като част от необходимото за работата на тол системата технологично оборудване ще бъдат изградени, доставени или инсталирани 500 терминала за купуване на маршрутни карти (предплатени билети) и за регистриране и издаване на електронни винетки; 100 стационарни контролни пункта (тол портали); 100 контролни пункта за автоматично претегляне в движение; 50 уреда за лазерно сканиране и определяне на габаритите; център за управление и наблюдение; 2 сървъра и цялостен софтуер за всички компоненти и процеси; 55 автомобила за мобилен контрол и други.