Министър Шишков: Между 12,5% и 17,5% от пътните платна и 40 млн. лв. липсват от изграждането на лот 2 и лот 3 на АМ „Тракия“
Министър Шишков: Между 12,5% и 17,5% от пътните платна и 40 млн. лв. липсват от изграждането на лот 2 и лот 3
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Качеството на вложените материали също е под въпрос
Между 12,5% и 17,5% и 40 млн. лв. липсват от изграждането на лот 2 „Стара Загора - Нова Загора“ и лот 3 „Нова Загора – Ямбол“ на автомагистрала „Тракия“. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на съвместна пресконференция с вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев. Те представиха резултатите от съвместни проверки на двете министерства и на Агенция „Пътна инфраструктура“, направени заради лошото състояние на пуснатите в експлоатация през 2012 г. отсечки. Данните от проверката показват драстични разминавания между проекта за строеж на магистралата и реалната дебелина на асфалтовата настилка. До десет дни се очакват и резултатите от пробите за качеството на вложените материали в изграждането на магистралата, които на пръв поглед будят сериозно съмнение. В пресконференцията участваха и зам.-министър Захари Христов, Иво Иванов - председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", Юлия Ивкова- началник на политическия кабинет на регионалния министър.
Министър Шишков информира, че са взети 16 ядки от асфалтовата настилка на износващия пласт, биндера, основния пласт, пласта от трошен камък и земното легло.
Данните за лот 2 показват, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 103 см при проектна 120 см. Това означава, че липсват приблизително 12,5% от пътните платна на стойност 17,5 млн. лв. Отсечката от магистралата е с разрешение за строеж от 08.04.2010 г., пусната е в експлоатация на 27.06.2012 г., като стойността на строителните дейности е почти 138 млн. лв. с ДДС.
При лот 3 между Нова Загора и Ямбол, който също е с разрешение за строеж от 2010 г. и е пуснат в експлоатация през 2012 г., е установено, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 105 см при проектна 120 мм. За строителството на този лот са платени почти 134 млн. лв. „От двете платна на участъка липсват около 17.5% от материалите, които е трябвало да се вложат по проект. Щетата за държавата е за над 23,6 млн. лв. Имаме дори места, в които са положени 166 мм асфалт при 220 мм по проект“, посочи арх. Шишков.
Двамата министри отбелязаха, че основните нарушения са, че износващият пласт и биндерът са с по-малка дебелина от предвидената. Положените основни асфалтови пластове също са със значително по-малка дебелина. Подобно е положението и с циментостабилизираната смес, вложена в основния пласт, която дори не показва свързаност. „Визуално несвързаните пластове в пътната конструкция са преовлажнени, което значи, че при всички положения материалите не са тези, които трябва да бъдат вложени“, посочи още Шишков. Ядките са предадени за изследване на Института за пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура". „Очакваме да излязат и проблеми с качеството, което означава, че ще се увеличи размерът на средствата, които не са вложени в магистралата. За съжаление гаранционните срокове са изтекли и сега държавата ще се наложи да ремонтира тези участъци“, каза още арх. Шишков.
„МРРБ и МВР ще работят заедно, за да установят отговорните лица, допуснали извършването на тези нарушения. Със сигурност фирмите за надзор на двата лота носят отговорност, но ще търсим виновни и сред държавните институции, приели обекта“, отбеляза арх. Шишков. Той подчерта, че загубите за държавата ще са сериозни, защото предстои на двата лота да се извърши основен ремонт, който ще е на доста висока цена.
От своя страна вицепремиерът Иван Дерменджиев коментира, че състоянието на двата лота дава отражение на случващото се по пътищата и множеството инциденти, защото никой не е проверил какво се влага в новите пътни отсечки. Министърът добави, че МВР ще извърши всички необходими действия и ще предаде материалите на прокуратурата във връзка с откритите нарушения в настилката на магистрала „Тракия“. „Какво е вложено в строителството и дали лошото състояние на магистралите не следствие от некачествени материали ще стане ясно до няколко дни. Проверката ни до момента показа, че е вложено по-малко от написаното в проекта и е със съмнително качество. Дебелината на платното е по-малка, има разминаване в материалите. При нужда можем да дадем пробите и на чуждестранна лаборатория“, каза той.
„Очаква се скоро да приключи и досъдебното производство за злоупотреби с пари за строежа на магистрала „Хемус“, информира още министър Демерджиев. Около строителството на аутобана има две досъдебни производства, водени от прокуратурата, които са за злоупотреби. „Дълъг период от време действията по тях са били блокирани, но от месец и половина се работи интензивно. Възложените ревизионни производства през лятото на 2021 г., които е трябвало да проследят паричните потоци за строежа на „Хемус“, не са били завършени и не са били в необходимия обем. С усилията на НАП, някои от тях са завършили вече и са дали възможност да се продължи работата по досъдебните производства.
Министър Шишков информира още, че е приключила и проверката на ДНСК на възложените от АПИ дейности по договорите за текущ ремонт. При нея са установени огромен брой пътища, на които е направен основен ремонт, под прикритието на текущ. Установени са 47 обекта с обща дължина 285 км. Проблемът е, че за разлика от текущия ремонт, за основния са необходими разрешително за строеж, както и друга документация, включително и въвеждане в експлоатация с нужната гаранция от фирмата изпълнител, защото става дума за изграждане на нови съоръжения, уширяване на пътни участъци и прочие. Подобен е проблемът и с ремонтирания участък от АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, където под прикритието на текущ ремонт е направен основен по метода „студено рециклиране“, но с навлизане в пътното легло при ремонта. Това заобикаляне на правилата е установено в общо 7 обекта с дължина от над 168 км. В 18 от ремонтираните републикански пътища с дължина 283 км е констатирано, че е правен текущ ремонт с елементи на основен. Текущ ремонт е констатиран при 419 отсечки с обща дължина 2428 км.
Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Иво Иванов информира, че вече са сключени договорите за зимно почистване за 15 от 27 области в страната. Предстои подписване и на останалите, след представяне на изисканите от фирмите необходими документи. Очаква се до седмица да бъдат подписани договорите за зимно почистване за 27-те области.
-
Прикачени файлове (1)
Установени дефекти при участъците Лот 2 – „Стара Загора – Нова Загора“ и Лот 3 – „Нова Загора – Ямбол“на АМ „Тракия“ (презентация) |