Проект на Закон за изменение на Закона за движението по пътищата

Проект на Закон за изменение на Закона за движението по пътищата

30 април 2025 | 13:59
Прикачени файлове (6)

Проектът на закон е изготвен с оглед на постановеното решение по дело C-61/23 на Съдът на Европейския съюз, образувано по преюдициално запитване на Административен съд – Хасково, съгласно което е налице несъответствие между системата от наказания, действаща в Република България, и правото на Европейския съюз, изразяващо се в липса на възможност за съобразяване на предвидените наказания с тежестта на извършените нарушения и с конкретните смекчаващи обстоятелства.

С предложените изменения се създава възможност за съобразяване на наказанието с тежестта на извършеното нарушение и с конкретни смекчаващи обстоятелства.

По отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона се предвижда налагане на глоба на водача в двукратен размер на годишната винетна такса – 194 лв. Създава се нов привилегирован състав при установено заплащане на винетна такса за календарния ден, в рамките на който е установено нарушението, предвиждащ санкция в размер на 97 лв. Този привилегирован състав ще бъде приложим в случаите, когато ползвателят на пътната мрежа заплати дължимата винетна такса след регистриране на движението на пътното превозно средство.

Разпоредбите на чл. 179, ал. 3а – 3б от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), относими към извършени нарушения с пътни превозни средства от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата (ЗП), са обвързани с размера на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП. Предвижда се въвеждане на диференцирана система от наказания, както следва:

Във връзка с нарушенията, извършени от физическо лице, в качеството на водач на пътното превозно средство, са предвидени три административнонаказателни състава:

-    при незаплатена пътна такса в рамките на календарния ден, се предвижда наказание в петкратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 116 лв. и не повече от 1800 лв.;

-    при незаплатена пътна такса за участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, когато в рамките на календарния ден е заплатена пътна такса за друг участък от платената пътна мрежа, се предвижда наказание в четирикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 87 лв. и не повече от 1500 лв.;

-    при частично заплатена пътна такса в резултат на невярно декларирани данни посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП, се предвижда наказание в трикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 80 лв. и не повече от 1300 лв.

Във връзка с нарушенията, извършени от физическо или юридическо лице, в качеството му на собственик на пътното превозно средство, са предвидени три административнонаказателни състава:

-    при незаплатена пътна такса в рамките на календарния ден, се предвижда наказание в петкратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 116 лв. и не повече от 2500 лв.;

-    при незаплатена пътна такса за участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, когато в рамките на календарния ден е заплатена пътна такса за друг участък от платената пътна мрежа, се предвижда наказание в четирикратния размер на максималната такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 87 лв. и не повече от 2000 лв.; 

-    при частично заплатена пътна такса в резултат на невярно декларирани данни посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП, се предвижда наказание в трикратния размер на максималната такса по чл.10б, ал. 5 от ЗП, но не по-малко от 80 лв. и не повече от 1500 лв.

Проектът на ЗИ на ЗДвП прецизира и разпоредбата на чл. 187а, ал. 2 от ЗДвП, която предвижда налагане на имуществени санкции на юридически лица и еднолични търговци, като препраща към административнонаказателните състави по чл. 179, ал. 3 - 3б.

Становища и коментари могат да бъдат изпращани на електронния адрес на Центъра за административно обслужване: e-mrrb@mrrb.government.bg.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството
  • Прикачени файлове (6)
    Мотиви
    Доклад
    Проект на ЗИД на Закона за движението по пътищата
    Частична предварителна оценка на въздействието
    Становище на администрацията на МС
    Справка за отразяване на становищата
Прикачени файлове (6)