Десислава Терзиева подписа договора за Северната скоростна тангента

Десислава Терзиева подписа договора за Северната скоростна тангента

17 февруари 2014 | 13:38

Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева  подписа  договора за безвъзмездна финансова помощ /БФП/ за изграждане на Северната скоростна тангента. Проектът се финансира от ОП „Регионално развитие“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет. Общата дължина на предвидения за строителство участък е 16.54 км, а договорът за БФП е за 235 млн.лв.

„Особено съм радостната, че дългоочакваният договор за Северната скоростна тангента е вече факт, тъй като проектът е особено важен за София“, заяви след подписването министър Терзиева. Тя припомни, че благодарение на усилията на правителството, с подготовката на проекта за Северната скоростна тангента страната ни не е загубила нито стотинка от ЕС по Оперативна програма „Регионално развитие“.

Терзиева посочи, че проектът свързва магистралите „Хемус“, “Люлин“, „София-Калотина“ и „Тракия“.  Реализацията му  ще доведе до намаляване на трафика по околовръстния път, ще намали вредните емисии, а и ще подобри безопасността на движението. „Разчитам на Агенция „Пътна инфраструктура“ и строителите да свършат качествено и в срок проекта, за да може в края на 2015 г. да имаме чисто нов път, от който да се ползват гражданите на София и всички, които преминават през страната ни“, каза още регионалния министър.

Десислава Терзиева обясни, че след изготвянето на техническия  проект ще бъде съставена пътна карта, в която ще бъдат разписани детайлно ангажиментите и сроковете, които имат АПИ и Столична община за успешното изпълнение на проекта. Министърът уточни, че съгласно рамково споразумение от 30.03.2010 г. между Столична община и АПИ, дейностите от компетенциите на Столична община са както следва:

  • Провеждане на отчуждителни процедури за изместване на обекти на техническата инфраструктура, попадащи извън обхвата на пътя;
  • Осигуряване на необходимите устройствени планове за всички съоръжения на техническата инфраструктура;
  • Изграждане на продължението на бул. „Илиянци“ от надлеза на съществуващата околовръстна жп линия до връзката му с бул. „Лазар Михайлов“;
  • Изграждане на продължението на бул. „Източна тангента" от бул. „Ботевградско шосе“ до бул. „Чепинско шосе“.

По отношение на отчуждителните процедури на частните терени и недоволството на част от собствениците на имоти от определените цени министърът заяви, че експертните оценки на засегнатите имоти са изготвени от външни изпълнители в съответствие с разпоредбите на Глава трета от Закона за държавната собственост. „Методиката по Закона за държавната собственост в този й вид е приета в края на 2010 г. и съгласно нея лицензираният оценител по закон няма правно основание да издирва по своя инициатива вписани сделки и да ги използва като пазарни аналози, заяви министър Терзиева. Тя добави, че Експертните оценки са подготвени от експерти, определени с обществена поръчка и по методика, приета от  предишното правителството. „Експертните оценки подлежат на съдебно обжалване, така  че всеки собственик може да обжалва оценката. Крайно ще е решението на съда“, подчерта Терзиева. Тя каза, че като министър еднолично не може да реши и да отмени оценките. „Аз нямам такива правомощия, затова решението на съда е решаващо“, подчерта министърът.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството