Ангел Петров: Строителят трябва да влага по 1,2 млн. на ден, за да спази крайния срок
Ангел Петров: Строителят трябва да влага по 1,2 млн. на ден, за да спази крайния срок
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
22 април 2013 | 14:19
Г-н Петров, вие сте участвали в строителството на магистрала “Тракия” от началото й преди доста години. Как ви изглежда факта, че още я строим?
- Бях на “Тракия” от първия ден. Кариерата ми започна през 1975 г. на този обект. Имахме машини, които не съотвестваха на магистралното строителство (смее се, б.р.). Е, години по-късно нещата се промениха, въпреки това не успяхме да реализираме този проект вече 40 години. В скоро време обаче ще бъде завършена. Опитът ми като пътен инженер беше една от основните причини министър Захариева да ме вземе в екипа си – да има човек, който експертно да следи процесите на магистралата.
- Според вас бързането крие ли опасност от компромис с качеството?
- Това е невъзможно. В изпълнението има разписани технически спецификации, в които много ясно и категорично са описани видовете материали, качеството и начинът на използване, както и контролните дейности. Няма как бързането да влияе на качеството, защото има 3-степенен контрол - строителен надзор, звено за управление на проекта към пътната агенция, както и министерството. В четвъртък отново бях на обекта. Там винаги са и независимата лаборатория за контрол, както и институтът към агенцията. Колкото и да искаме да бързаме, има хора, които няма да допуснат компромис.
Не случайно първата проверка, която заедно с министър Захариева направихме беше на „Тракия“. При първата и двамата бяхме много неприятно изненадани - всичко беше на бавни обороти, нямаше нагласа за използване на целия ресурс. Капацитетът не съответстваше на разписаните графици.
От работници на място разбрах, че има недостиг на финансов ресурс. Затова искам да отбележа, че от страна на държавата абсолютно са подсигурени всички средства, направени са всички плащания.
- Строителят взе и кредит...
- Да, сега получава и допълнителен финансов ресурс. Уточнени са и всички подробности за разплащане от изпълнителя към контрагентите. Вчера видях, че вече има напредък и се наваксва. Пътната агенция и звеното за управление на проекта по финансиращата програма “Транспорт” са изготвили график - в него се нанасят количеството работа, което трябва да се изработи, и което е изработено. Така картинката много ясно се вижда.
Следим всяко вдишване и издишване. Смятам, че до 15 дни ще постигнем нужната организация.
Нещата вървят, но остават няколко проблема. Голяма част от техниката се прибира рано, а денят позволява да се работи и до 20 ч. За сравнение на другия обект, които проверяваме, на “Струма” в 21 ч хората работеха на фарове, което значи, че организацията е много по-добра.
- В неделя министър Захариева поиска още техника. На обекта ли е вече?
- И за министъра и за мен, като човек видял началото на магистралата, най-важното е да я завършим. Министърът назова какви са основните проблеми - още техника и по-добра организация. Трябват 2 допълнителни машини за получаване на циментова стабилизация, а това още не е направено, въпреки че обещаха за понеделник-вторник. С трошачките са се справили. Проблемът с циментовата стабилизация е сериозен, защото след полагането й има 7-дневен период за свързване. Т.е. 7 дни не могат да се полагат следващите пластове. Това време е нужно технологично. Ако те не вървят напред с графика, няма как да стане.
- Вие познавате добре проектите още от самото начало. Къде е проблемът? Защо се стига до тук?
- За другите два участъка от “Тракия”, които бяха завършени, нямаше такива проблеми. Там се справиха в границите на парите и в срока. За връзката на гара Яна с “Хемус” няма проблем, дори предсрочно ще се постараят да приключат. За “Струма” в частта Долна Диканя-Дупница - също. На Сандански-Кулата бяхме - и там работата върви, въпреки тежката обстановка.
Моят извод е: самият изпълнител. От една страна строителят е ангажиран с много обекти едновременно - в момента по различни проекти се работи по 7-8 обекта. От друга, сметката сочи, че за да върви работата по план, изпълнителят трябва да влага по 1,5 млн. лв. на ден.
- Как се оказва, че нямат техника? Нужна ли е промяна в закона?
- Да, но не толкова в закона, а в тръжните условия. Трябва да премахнем етапното изпълнение и да се работи по количествени сметки - видовете работа по количества. Добре е да се залагат в цената например 10% за разходи, които не са включени, но могат да се получат.
- Нещо като буфер?
- Точно така. Защото в голяма част от изпълнението на тези обекти възникват инженерни съоръжения, скрити под земята и незаписани в кадастъра. Често се налага такова съоръжение да бъде преместено, да се направи ново и т.н. В тръжната документация пише, че ако се наложи това, трябва нова процедура. Това губи време и иска допълнителни пари.
- А за недостига на машините?
- Комисията има право да изисква допълнително информация. Но заради достоверността на отговорите, които дава строителят, комисията не може да се превърне в следствен орган. Например много от чуждите участници декларират голям брой специалисти и машини, а после се оказва, че нямат такива. А при нас - особено няколко фирми, каквото декларират, това изпълняват.