Арх. Иван Шишков в предаването „Тази сутрин“ на БТВ: До 2-3 месеца ще може да се започне проектиране на детската болница

Арх. Иван Шишков в предаването „Тази сутрин“ на БТВ: До 2-3 месеца ще може да се започне проектиране на детск

25 ноември 2022 | 10:13

Водещ: На прага на зимата големите и важни теми за българите – ремонтите, зимното почистване, санирането, както и междусистемната газова връзка, която може да направи така, че сметките ни за газ и за парно тази зима да бъдат по-различни. Регионалният министър архитект Иван Шишков е на гости в „Тази сутрин“, добро утро.
Арх. Иван Шишков: Добро утро.
Водещ: Започвам с един въпрос. Трябва да си призная бях много изненадан, вие казвате – „Довършването на интерконектора трябва да продължи, той е готов на по-малко от 90 процента.“ Как довършваме нещо, което официално беше открито, архитект Шишков?
Арх. Иван Шишков: Знаете, че ние разделихме на етапи строежа, за да може да имаме газ на добри цени. Направихме го така, че да може първият етап да работи безопасно и да няма никакъв проблем съоръжението да работи в тази си част. Строежът обаче като строеж и като това, което е предвидено като проектиране и предвидено за строителство не е завършен. Не е завършен, има няколко неща, които аз извадих във втория етап, които не влияеха върху това да имаме в момента газ, но това не означава, че не трябва да бъдат завършени.
Водещ: Не бяхме ли заблудени тогава? Ето какво казва Теодора Георгиева, изпълнителен директор на фирмата-строител. През месец юли в нашето студио тя казва, че строителството на газовата връзка е на 98 процента завършено, вие вчера казвате под 90 процента?
Арх. Иван Шишков: Категорично не е, даже включително, знаете много добре, че двата месеца от встъпването в длъжност, първите на служебния кабинет, до въвеждането в експлоатация на първия етап ни коства изключително огромно усилие съвместно заедно със строителя да завърши определени неща за първия етап. Ние работихме интензивно с тях да завършим първия етап, който беше възможния етап за завършване, така че да имаме газ на ниска цена.
Водещ: Кажете ни обаче, това че строежът не е завършен в пълнота, означава ли, че по някакъв начин преноса на газ, на пълните количества азерски газ ще бъде затруднено?
Арх. Иван Шишков: Не, това което бях извадил в отделни етапи, пак казвам, с единствената цел датата да бъде възможна 1 ноември и да бъде пуснат интерконекторът в употреба, това са противоерозионни мерки, които трябва да бъдат завършени. Защото те, освен че щадят природата те пазят и самото съоръжение, тоест тези мерки трябва да бъдат завършени. Другото е, една част от пътя, който е до Стара Загора, до пункта, където пътят имаше проблеми, най-вероятно има проблеми с кадастъра, този път хубавото е, че имаше друг достъп до съоръжението, този път трябва да бъде завършен. И третото е, един кабел, който беше резервен кабел, те имат друго резервно захранване, кабелът също трябва да бъде завършен. Кабелът е напреднал изключително много като изпълнение, най-вероятно скоро ще бъде въведен в експлоатация. Другите два обекта обаче, аз затова направих срещата, за да може да направим така, че да бъдат завършени.
Водещ: Кажете едни срокове само, дайте срокове, за да не стане така, че служебният кабинет да прекрати своята работа, което в един момент може би ще се случи, като дойде редовен, и там да ни кажат – започваме пак от 90 процента. Кога ще бъде готово всичко?
Арх. Иван Шишков: Аз мисля, че не е важно да броим процентите, важно е да се завърши целият проект и целият строеж, както е планиран. Да имаме поне един строеж, който като е започнат да бъде завършен целия.
Водещ: Точно това ви питам, кога ще бъде на сто процента готов?
Арх. Иван Шишков: Това, което имам уверение, че кабелът ще бъде завършен до Нова година и след Нова година веднага ще го въведем в експлоатация. За другите два подобекта, които сме извадили в отделни етапи, в другия четвъртък пак ще се виждам със строителите и разчитам да имаме точен график как ще бъдат завършени. Разбира се, идва и зимен сезон, но така или иначе независимо от зимния сезон ще трябва при всички положения да се организират да бъде завършено. Пак казвам, интерконекторът, когато служебният кабинет влезе в длъжност, не беше завършен. Аз не искам да броя процентите, но имаше завършено строителство, включително и на първия етап. И ако не бяхме разделили етапите все още нямаше да имаме въведен обект в експлоатация.
Водещ: Важното обаче за всички ни като потребители, че вече азерският газ идва в пълен обем, а не една трета от него и това променя ситуацията на пазара.
Арх. Иван Шишков: Абсолютно в пълен обем. Тоест, хората не трябва да се притесняват, че в момента завършваме строителство, тоест завършваме етапите на строителство, те касаят единствено и само, че трябва да завършим целия обект, но не касаят потреблението ни на газ. В това отношение няма проблем.
Водещ: Притесняваме се обаче, че едни големи проекти, които шумно се анонсират, се влачат с години със спорен ефект, аз говоря за строежа обаче на автомагистрала „Европа“. Ваши думи са, вие казвате – „много проблеми и малко строителство“. Кажете сега са спънките?
Арх. Иван Шишков: Да бях казал, че е „пътят на костенурката“. „Европа“ за съжаление е магистралата, която се нарича „Европа“ и е най-далеч от европейското мислене и начин на строителство.
Водещ: Защо?
Арх. Иван Шишков: Защото в още 2014 година е започнал замисълът за тази магистрала, има одобрени Подборни устройствени планове /ПУП/, разделено на три лота. Знаете, че е построен както е обикновено един от тях, средният. Знаете колко време се строи и се удължават сроковете за последния, който е пред Калотина. Знаете, и това съм го коментирал и във вашето студио, че за съжаление последният лот, който е от Сливница до София аз одобрих ПУП в рамките на този служебен кабинет, като в рамките на миналия бях подготвил абсолютно всичко като заместник-министър, бях го оставил тогава на бюрото на тогавашния регионален министър Караджов. За съжаление ПУП не беше одобрен, бяха загубени седем месеца. Тези седем месеца никой не може да ги върне и най-вероятно ние ще загубим част от европейското финансиране.
Водещ: Има обаче още нещо, свързано с тази магистрала – 150 метра от магистралата трябвало да са част от проекта?
Арх. Иван Шишков: Точно така, това е другата част, която наистина е онзи абсурд и онзи хаос строителен…
Водещ: Как така, кой го е допуснал?
Арх. Иван Шишков: Някой, който го е проектирал тогава, може би още от 2014 година. Затова казвам, че всичко наистина е един низ от абсурди в цялото строителство. Това, което разбира се съм направил е, в момента ще подпишем споразумение и с един частен собственик, тъй като там има един частен имот, ще се подпише споразумение с него. В момента ще издам решение за строеж за удължаване на този участък, той ще бъде пак, колкото и да е малък участъка, на два етапа. Единият, за да може да направим четирилентов път сега и веднага…
Водещ: По две ленти в посока?
Арх. Иван Шишков: Да, след това обаче ще одобря ПУП, с още един метър ще влезем в частен имот, така че лентите да бъдат пълноценни и всичко да бъде наред.
Водещ: Споменахте за възможно загуба на финансиране, какво можем да загубим?
Арх. Иван Шишков: Ще загубим финансиране от последния етап, тоест от етапа, който е между Сливница и София. Този етап няма да може да бъде завършен до края на 2023 година докогато е програмата. Ще загубим най-вероятно финансиране не на цялата програма, но ще загубим финансиране на това, което няма…
Водещ: Дайте оценка за какви пари и средства говорим?
Арх. Иван Шишков: Това не мога да кажа, още повече, че в момента правим всичко възможно максимално бързо да бъде отчуждено и да се започне строителството. В момента, в който започне строителството може би строителят ще трябва да направи една преценка за колко време до края на 2023 година какво ще изгради. Разбирате, че няма как за 7-8 месеца строителят да изгради този лот. Така че, със сигурност ще има загуба.
Водещ: И няма скоро да пътуваме от София до Белград изцяло по магистрала?
Арх. Иван Шишков: От София до Белград няма да пътуваме, казах ви защо. Това, което аз непрекъснато говоря, вие всички журналисти ме питате – има ли пари за това и за онова? Няма проекти. В момента в България няма проекти за всички тези магистрали, за които си говорим. Другата тема и с парите разбира се, защото всички магистрали, за които си говорим, че трябва да бъдат построени, ако в един момент държавата трябва да плати всичките тези пари, държавата наистина ще има много тежък социален проблем. Ето сега ще ви кажа какво бих предложил на политиците, ще го кажа първо пред вас в студиото: Моето лично мнение е, че трябва да се мисли за тунела под Петрохан и връзката, защото всичките говорим вече за нея, тази връзка да бъде дадена евентуално на концесия. Защото, казвам защо, защото тя е 70 километра по-къса от този път, от който държавата сега строи от Видин през Ботевград, тя е изключително директна връзка и трасе на целия товарен превоз, който е от Видин към Кулата. Само че, ако започнат пак политиците да си говорят кога, как и кога ще се построи, имайте предвид, че трябва да се дострои „Хемус“ и тя трябва да се дострои с държавни пари… Трябва да се построи връзката, която тепърва започнахме от Русе към Маказа. Това са все магистрали, които трябва да бъдат построени очевидно с държавни пари, а е започнато. И ако започнем другите обекти, които са много важни, ако започнем тези обекти да чакат своето финансиране след десет години ще изпаднем след десет години…
Водещ: Според вас Петрохан трябва да е приоритет, така ли?
Арх. Иван Шишков: Според мен Петрохан трябва да е приоритет, но може би трябва да се мисли за концесия, защото иначе няма да има пари за всички магистрали.
Водещ: И все пак автомагистрала „Хемус“, 48 години говорим за нея, преди 48 години започват първите проекти и първата копка на строежа, изградени 191 километра, остават 227. Кога ще има нови участъци и кога ще бъде завършена изцяло?
Арх. Иван Шишков: За нея бях казал, че е „строителна илюзия“, сега общо взето илюзията започваме да я превръщаме в реалност. Четвърти и пети лот, тези лотове, които се установи незаконно строителство, това беше част от строителния хаос, който намерихме преди година и половина. Аз съм подготвил текст за търпимост, за да можем да узаконим двете части от незаконното строителство и да продължи да се строи четвърти, пети и шести лот. Шести лот е към края на отчуждаването си, четвърти и пети ги бяхме отчуждили в миналия служебен кабинет. За седми и осми лот има проблеми с проекта, в момента сме в напреднала фаза за изясняване на цялата концепция и за изчистване проблемите с проекта. Девети лот почти е на финала като изчистване, защото и там има проблеми с проектирането. Затова казвам, ние нямаме цялостна магистрала проектирана…
Водещ: Ще трябва ли да се започва отново проектирането…
Арх. Иван Шишков: Не, разбира се на частично, в седми и осми лот най-вероятно ще се стигне и до нов ОВОС за определени участъци.
Водещ: Имаме сега и напредък, 16 километра, наскоро пуснахте една нова отсечка от АМ „Хемус“, само че там с особеността, че разрешената допустима скорост ще е 120 километра. Защо?
Арх. Иван Шишков: В голяма част от магистралите така са проектирани, с такава скорост. Те са проектирани заради няколко компонента. Основният компонент е радиусите на кривите, които разбира се според тях е и скоростта на магистралите. В голямата си част на магистралите ние шумно ги наричаме магистрали, те са почти със статут на скоростни пътища. Така че, това което си говорим… „Хемус“ на практика в тези участъци и сега е проектирана за…
Водещ: А според вас резонно ли е в останалите участъци, в останалите магистрали скоростта да бъде такава, 120-140 километра?
Арх. Иван Шишков: Нашите магистрали по принцип…140 според мен е много висока скорост за магистралите, които имаме. Това разбира се е въпрос на анализ и на пътна безопасност като анализ. Но скоростта се определя не само от състоянието на магистралите, разбира се и от нейните технически параметри.
Водещ: Друга тема, която също си отлежаваше дълго време, сега вече има напредък – националната детска болница. Избрахте терена, кога обаче започва строителството?
Арх. Иван Шишков: Ето пак въпросът – кога ще започне строителството. Теренът го избрахме, защото нямаше на практика концепция за детската болница. Това, което дълги години се говореше, въртеше и вие го показвате в момента този скелет, той не беше подходящ за една детска болница, най-малкото и защото не отговаряше нито на Подробния устройствен план, нито на Общия устройствен план. Правени са няколко години на практика опити това нещо първо да бъде превърнато в проект и после в болница, твърдя, че не става. Това, което сме направили, предвидихме терен за чисто нова болница. Няма да правим класическите пристройки надстройки, които мога да кажа, че са емблема на строителството от периода на 2018-2020 година. Ще направим чисто нова болница. Твърдя, че теренът е изключително подходящ. Имаше чисто правни градоустройствени проблеми, които ги решихме с преговори с частни собственици с помощта и на кмета на „Овча купел“.
Водещ: Вие твърдите, теренът е подходящ, само че сега се водят спорове дали въобще националната детска болница трябва да бъде изградена в София? В Пловдив има група общински съветници, „Кауза за България“ се казват те, които твърдят, че стратегическото място на такава болница е Пловдив. Въобще, обсъждахте ли подобно нещо, имаше ли вариант болницата да е извън София?
Арх. Иван Шишков: Болницата да е в София е най-добре, защото все пак София значително е най-големият град. Освен всичко останало, все се надявам, че тези магистрали, за които си говорим най-накрая ще стигнат, ще имаме свързаност с цялата държава. Имайте предвид обаче, че детската болница освен свързаност, която я коментираме свързаност с магистрали, тя разбира се трябва да има достъп и до масовия транспорт. Имайте предвид, че там мястото, което сме избрали – „Овча купел“, не е далеч с последната спирка на метро, което пък метрото знаете е връзка с гара, с летище. Знаете там, че също трябва да се изгради Южната дъга на околовръстното да се завърши. Това беше също една илюзия от последните осем години, за която се коментираше, това сме предприели действия и за нея. Тоест, ако в момента всичко това, което е планирано е направено, ако всичко това се изгради, всичко ще има смисъл.
Водещ: За да не говорим обаче за нещо в далечно бъдеще, кога започвате строителството? Те децата, които си чакат тази болница ще пораснат и ще станат големи.
Арх. Иван Шишков: Хубавата новина е, че имаме категорично решение, имаме напредък вече със започналата процедура за Подробен устройствен план. Надявам се в рамките на около два месеца да завършим процедурата с ПУП, след което…здравният министър разбира се в момента подготвя задание за болницата. Винаги съм казвал на всичките ваши колеги където съм ходил и говорил, че заданието е изключително важно, както се казва – каквото си поръча държавата това ще получи. Трябва да се направи изключително точно задание за проектиране на болницата. Аз считам, че в рамките може би на два-три месеца ще може да се започне реалното проектиране. Въпрос вече може би на няколко месеца да се направи проекта и да се започне строеж. Ние отново, и в този случай, както и в случаите с магистралите, както в случаите с много голяма част от шумно коментираните бъдещи строежи нямаме никаква проектна готовност.
Водещ: Имате ли готовност вече с един проблем, който беше на дневен ред, вие говорихте на тази тема – ремонтирани пътни участъци, където има положен асфалт, но няма маркировка, знаци и мантинели. Говорим вече за ремонта на пътните участъци.
Арх. Иван Шишков: Ремонтът на пътните участъци има допълнителен проблем, който беше заради решението на Народното събрание. Какво имам предвид. В решението на Народното събрание включително бяха включени и невъзможността да бъдат възлагани маркировките, тоест след като са направени ремонтите ние имаме проблем да слагаме маркировките. Аз бях на Комисия по регионално развитие, помолил съм депутатите да направят корекция в това решение на Народното събрание, за да можем наистина с договорите, които имаме, те все още са действащи, говоря за договори за маркировки, а не за текущите ремонти, да може да завършим маркировките.
Водещ: Нали обаче това означава, че тези участъци са неизползваеми, не можем да изградим един път без маркировка, без мантинели?
Арх. Иван Шишков: Ние чисто новите пътища има механизъм да бъдат изградени, говоря за пътищата, които в момента са завършени текущите ремонти. Имайте предвид, че ремонтите, които в момента се правят и в момента, даже в миналия служебен кабинет когато бяхме, всички ремонти бяха възлагани от предишни правителства. Тоест, това, което на нас ни се случва в момента, е да следим как са завършени ремонтите и това, което разбира се ни се случи и беше най-важното – да осигурим зимното почистване.
Водещ: Осигурени ли са пари, да не ни изненада пак зимата?
Арх. Иван Шишков: Да, осигурени са пари, сключихме договори. Знаете, че от първия работен ден на служебния кабинет аз се занимавах с това да обявим конкурси и да сключим договори. Благодаря на целия строителен бранш, тъй като нямаше наистина никакви опити за излишни обжалвания на поръчките, тоест поръчките са такива, каквито бяха конкурсите. Те бяха абсолютно прозрачни на най-ниска цена, спечелилите фирми са подписали договори, така че ние се надяваме те да си свършат работата спрямо договорите, които са подписали. Пак казвам, благодаря на строителния бранш…тъй като нямаше опити за обжалване с всички трикове за обжалване и поръчки. Имаме стабилно юридически и финансово обезпечено зимно почистване.
Водещ: Пари има и за Програмата за енергийна ефективност, която ние казваме за саниране, кажете ни кога започва, тъй като и там беше отсрочвано…
Арх. Иван Шишков: Програмата ще започне в края на другата седмица. Тези насоки, които са във връзка с програмата даже сме ги качили на сайта на МРРБ, мисля че от снощи. Имаме най-вероятно добра новина, разговор с ЕК, срокът, който беше до края на март за сто процента финансиране най-вероятно ще го удължим до май, тоест ще имаме глътка въздух от още два месеца, което мисля че за всички желаещи да използват програмата ще бъде една изключително добра новина.
Водещ: Има обаче едни, които дълго време чакат – над 3311 сдружения на етажна собственост, които са в регистъра на Българската банка за развитие, миналия път не стигнаха до финансиране, сега трябва да чакат наравно с всички, защо не осигурихте предимство на тези дълго чакали хора?
Арх. Иван Шишков: Програмата започва наново, чисто юридически. Логично е, когато започне една програма тя да започне от самото начало. Освен това искам да кажа и да използвам възможността да кажа, че тези проекти, които имат би трябвало да бъдат оценени енергийно по новата наредба, която аз одобрих преди десетина дена. Одобрих я толкова спешно, защото тя беше изключително важна, за да се впише в новата програма европейска за саниране.
Водещ: Кой ще може да кандидатства, архитект Шишков, сега във втория етап за саниране?
Арх. Иван Шишков: Всички ще могат да кандидатстват. Принципът, че пак ще минава строителството през общините ще си остане, те все пак имат опит, хубав, лош, те имат опит. Така че, общо взето нямаме някакви големи промени, които да направим като начин на финансиране и като начин на контрол и на самото изпълнение на строителството. Това, което мога да кажа, е да обърна внимание, тъй като много хора казваха, че големите сгради ще имат преимущество. На практика донякъде е така, тъй като все пак това е енергийна програма и нейната основна цел е да постигнем голям енергиен ефект. Въпросът обаче е, че с по-малките сгради те имат една възможност, която също могат да спечелят своите точки в класирането, а това е, когато има сто процента съгласие на цялата собственост. Тоест когато етажната собственост на сто процента е съгласна има допълнителни точки в класирането. С малките сгради постигането на сто процента съгласие е по-голямо.
Водещ: Колко средства са предвидени за програмата и ако трябва да се опитате да очертаете някакъв обхват….
Арх. Иван Шишков: Знаете, че са милиард и 200, милиард и 400. Това обаче, което също сме направили и сме го предложили, то е качено в сайта в момента на МРРБ… Това, което сме направили, е да направим все пак някакво ограничение като таван на общините, разбира се, разделен на големи, средни, по-малки. Защото в един момент да не стане така, че много е хубаво една община да е много активна, но да не стане така, че заради активността на една община да спечелят жителите само на един регион. Разбира се обаче ограничението не е такова, че сумарно да е равно на програмата, тоест може да се каже, че около два пъти и половина е надвишено, тоест скоростта има значение. Но все пак наистина даваме един шанс да може във всички общини да бъдат равномерно разпределени парите.
Водещ: И все пак говорим за пари, какви средства трябва да предвидят хората, за да бъдат обследвани сградите, за да могат да се включат въобще в програмата?
Арх. Иван Шишков: Мисля, че донякъде около 4 лева на квадрат е самото обследване и техническият паспорт излиза горе-долу около 8 лева, което те трябва да предвидят на квадратен метър. Това, разбира се, е въпрос и на преговори с проектантите. Това е рискът, който те трябва да направят, тоест да финансират предварително тази документация. Ако бъдат обаче одобрени парите, ще им бъдат възстановени.
Водещ: Какво ще се случи, ако не бъдат одобрени?
Арх. Иван Шишков: Ако бъдат одобрени парите се възстановяват, ако не бъдат одобрени парите остават за сметка на…, тоест рискът остава за сметка на етажната собственост.
Водещ: Парите остават ли в държавата и ще бъдат ли използвани за други?
Арх. Иван Шишков: Не, парите..,. фактически документацията си изгражда самия блок, тя си е собственост на блока.
Водещ: Нека да видим сега резултатите от нашата система Холър, призовахме по-рано хората да оценят качеството на безплатното саниране. Виждаме 48 процента от хората, почти половината от включилите се в нашата система, тя е такава, тя е с отворен достъп и хората сами изявяват желание да се включат в нея, смятат, че…отрицателни са по-скоро качествата. 40 процента от хората, трябва да подчертаем обаче, виждат положителните ефекти. Какво бихте им казали, защо хората все още не виждат предимствата?
Арх. Иван Шишков: Не ме изненадва. Разбира се има ефект така или иначе, тъй като се дават безвъзмездно едни пари. Естествено обаче, качеството на строителството всичките имаме претенции за него. За мен основният проблем тогава, когато беше в първия етап на програмата, че може би по-добрите или по-сериозните и по-големи строителни фирми нямаха интерес към тази програма.
Водещ: Вижте обаче какво определя интереса. Какво би ви накарало да кандидатствате? – това е вторият въпрос. Напълно безплатна програма – 36 процента от хората искат очевидно да имат безвъзмезден достъп до това. По-лесна процедура за кандидатстване – 24 процента. Почти 24 – по-добро изпълнение на ремонтите, 12 процента – сградата ни вече е санирана, има и такива. 3 процента – не искам да санират сградата ми.
Арх. Иван Шишков: Имайте предвид, че в момента когато започна първата програма тя наистина в началото държавата прояви много голям диалог с хората, тъй като хората нямаха в началото никакво желание почти да санират сградите. В момента виждам, че интересът е много по-голям. Тоест, най-малкото заради този интерес, който в момента се проявява със сигурност ефект има от това саниране, със сигурност трябва да се подобри качеството на строителството. Но аз продължавам да считам, че най-активни трябва да бъдат кметовете и самата етажна собственост, за да си повишат качеството.
Водещ: Възможно ли е тези пари по Плана за възстановяване и устойчивост част от тях да не бъдат използвани, ако сградите самите не отговарят като документация и като характеристика?
Арх. Иван Шишков: Те трябва да отговарят в самото начало, още когато се направят проверките на сградата, когато се направи техническият паспорт на сградата, когато се направи енергийното обследване на сградата. Още тогава трябва самият проект да бъде направен така, че да отговаря на програмата. Аз мисля че този проблем не би трябвало да съществува при добро проектиране.
Водещ: Наскоро политическите партии се стреляха по тази тема, че пак едни пари ще бъдат дадени на „наши фирми“ а санирането. Как ще пресечете това и как ще осигурите абсолютно добра качествена работа, за да се извърши санирането…?
Арх. Иван Шишков: Това трябва основно да го направят кметовете. Аз пак казах, че ние ще проверяваме…
Водещ: Вие ще имате ли достатъчно добър и ефикасен контрол?
Арх. Иван Шишков: Ние контрол ще имаме, със сигурност… Най-вероятно контролът няма да го осъществява служебният кабинет. Това, което все пак служебният кабинет направи е да стартира програмата. Защото бих казал служебният кабинет в рамките на следващата седмица ще стартира програмата.
Водещ: Аз ви благодаря, много важни теми, вярвам за всички, които ни гледат. Добрата новина, до два-три месеца може да започне строителството на националната детска болница.

Интервюто може да гледате на интернет страницата на телевизията.