Арх. Шишков в сутрешния блок на телевизия„Bulgaria ON AIR“:  Няма проекти за магистралите - и да имаме средства, няма какво да строим

Арх. Шишков в сутрешния блок на телевизия„Bulgaria ON AIR“:  Няма проекти за магистралите - и да имаме средств

29 септември 2022 | 10:27

Водеща: България има нужда от 2100 километра магистрали, като построени засега са само 870 километра, това заявиха от регионалното министерство.
Водещ: Има ли достатъчно средства за строеж на нови пътища и снегопочистване, докъде стигнаха ремонтите на ключови отсечки у нас, и кои са най-належащите сега, питаме служебният министър на 
регионалното развитие Иван Шишков, който е при нас в студиото. Здравейте.

Иван Шишков: Здравейте.

Водещ: Да започнем от там обаче. Честито! Имаме вече Акт 16 на газовата връзка между България и Гърция, имаме и разрешение за ползване. Готово ли е всичко? След два дни е първата начална дата?

Иван Шишков: Готово е всичко. Истината е, че в тези два месеца това беше най-приоритетната задача на цялото правителство. Хубавото е, че успяхме да се справим, справихме се с много енергия, с много желание и с изключително интензивна работа.

Водещ: Председателят на Европейската комисия ще дойде, Урсула фон дер Лайен. Ще потече ли газ от 1 октомври, да кажем на хората?
Иван Шишков
: Да, както знаете, включително има 72-часови проби и те бяха направени преди около десетина дена, една седмица, тогава за първи път протече газ в посока от Гърция към България.

Водеща: Може да кажем сега, че всичко е готово и сме спокойни?

Иван Шишков: Да, разбира се, готово е. След като имаме документ, след като имаме решение за ползване и мога да кажа, че той не е компромис нито в строежа, нито в създаването на документите. Истината е обаче, че Министерство на регионалното развитие, Дирекция „Национален строителен контрол“, включително и доста още министерства, положиха огромни усилия буквално да съберем половината документи на строителя.

Водеща: Които усилия вече са се увенчали с успех.

Иван Шишков: Да, това беше изключителна борба. Държавата, както казах в първия ден, ще помага интензивно и ще проверява интензивно. Проверявахме ги непрекъснато и им помагахме непрекъснато. Бяха поставени в положение, в което с помощта, която имаха от държавата, буквално бяха принудени да завършат обекта.

Водещ: Добре, успех тук, обаче нямаме голям успех в друг сектор, именно магистралите и изграждането на пътната инфраструктура в страната. Виждаме 800 километра вместо 2100, за десет години сме назад?

Иван Шишков: Лошото е, че това, което виждаме и казвам 800 километра, в последните 10-12 години са построени 400. Тез 800 километра са наследство от предишни години, включително имайте предвид, че около 300 километра са във времето до 2000-та година. Това е времето, в което в България не се строяха интензивно магистрали и знаете много добре, че самия поток като движение беше доста по-малък.

Водеща: Министър Шишков, имаме ли сега средства да строим магистрали?

Иван Шишков: Ние нямаме проекти. Аз затова много пъти съм казвал, че за съжаление когато нямаме проекти и да имаме средства няма какво да построим. В момента най-големия проблем е, че нямаше в последните години, мога да кажа в последните пет-шест години, проектирането е толкова изостанало, че държавата и да иска да инвестира в момента в магистрали, няма къде да инвестира.

Водеща: Добре, как може да се реши този проблем с проектиранията?

Иван Шишков: С много ударно възлагане на проектиране. Това аз започнах да го говоря в миналия служебен кабинет, като заместник регионален министър, затова направих и тази пресконференция, за да видят наистина всичките българи, да видят докъде сме стигнали не само със строителството, но и с проектиране на магистралите. В момента се борим за всяка отсечка, да може да довършим проекти, да можем да възлагаме проекти, наистина България да има един цял пръстен, образно казано…

Водеща: Да, и да могат да се довършат и ремонтите, които се правят?

Иван Шишков: Разбира се, че трябва да се довършат, но това са две различни неща. Ремонтите са ремонти, те естествено е необходимо да бъдат дадени средства. Те за съжаление доказват и лошото строителство в последните години. Имайте предвид, че в тези магистрали, за които говорим от 400 километра, които са построени последните десет години, огромна част от тях, мога да кажа „Тракия“ от Стара Загора до Ямбол, буквално се нуждае от ремонт и вече всички виждате това.

Водещ: И какво се оказва, министър Шишков, че имаме една готова магистрала, тя обаче е с дупки, шофьорите са принудени да карат в другите ленти, дори „Тракия“ не може да поеме обема от пътници, които я използват?

Иван Шишков: За съжаление това е истината в България с всички пътища сега. Част от проблема на магистралите не е само лошото строителство, тъй като те са изключително малки те стават много натоварени. Имайте предвид, че по магистрала „Тракия“, за която говорим, тя в момента потокът от София до Бургас се движи по нея, но и потокът от София до Варна се движи по нея. Имайте предвид, че магистрала „Тракия“ до разклонението с „Марица“ на практика са две магистрали, тя вече е тясна с двете си ленти. Преди години правиха ремонт на някои от виадуктите на „Тракия“, но никой не предвиди, че „Тракия“ би трябвало да бъде разширена. Виадуктите сменяха чисто нови мостови конструкции и не помислиха, че…

Водеща: И това сега няма как да стане?

Иван Шишков: То всичко има как да стане, въпросът е начина, по който се изразходват парите. Защото въпросът ви беше – колко пари са нужни? Но парите са нужни и трябва да се дават тогава, когато първо има сериозна мисъл на тема проектиране и на практика на базата на тези проекти, на тази концепция, да се дават пари. Когато се дават пари хаотично виждате какво се получава.

Водещ: Така ли са давани парите хаотично, защото виждаме, че през последните години нямаме завършени… Ето, магистрала „Хемус“ не е готова, „Струма“, останалите, магистрала „Европа“ също не е готова?

Иван Шишков: Естествено, че е хаотично. Защото това, което, вече наистина много време говоря аз, наистина е един изключително строителен хаос. Знаете, имаше много снимки, много филми, много реклами как се строят магистрали, а действително почти нищо не се е построило. Най-емблематичната магистрала „Хемус“ тя се строи…

Водеща: По нея докога ще продължава да се работи, министър Шишков? Наистина хората едва ли си спомнят момент, в който магистралата да е била в добро състояние, да могат да се движат в двете посоки спокойно хората.
Водещ: И като мечта е да бъде цялата готова.

Иван Шишков: Отзад напред на вашите въпроси. Аз бях казал, че магистрала „Хемус“ е строителна илюзия, в предишното управление, което е вярно и го потвърждава. Тя е проектирана до Велико Търново, тя се строи до разклонението Плевен-Ловеч. За съжаление това е истината с АМ „Хемус“. Сега амбицията в момента, възложил съм на колегите от АПИ да се намери максимално бързо решение проектно, за да може да се завърши до разклонението Белокопитово, където няма проект. Това, което мога да ви кажа е, че другата седмица ще пуснем участъка от 15 и 17 километра, който е почти готов до Белокопитово, което все пак ще е една много малка добра новина. Участъците ги пускаме с решение за ползване, а не да правим пиар акции. Така че, в момента в който завърши приемателната комисия, в момента се готви приемателна комисия, ще бъде завършена. Имайте предвид, че днес започва да работи приемателна комисия на 3 километра от АМ „Струма“, това са тези 3 километра, които са съжаление са след тунела, тъй като на тунела имаме проблем, в тези 3 километра, които все пак може да облекчим движението от разклонението за Банско малко до преди тунела, в този участък. Ако е възможно и ако е наред това, което имам уверение, че засега всичко е наред, ако е възможно може би още утре ще пуснем участъка но с решение за ползване.

Водеща: Министър Шишков, друг много важен въпрос е този за тунела под Шипка. Той колко време се предвижда да бъде строен и съответно на каква цена ще бъде той? Защото бяха предвидени едни 358 милиона лева, ако не се лъжа?

Иван Шишков: За мен посоката север-юг, за която говорим липса на магистрали, най-големият проблем е проектното решение на посоката север-юг. Това е най-важното трасе, което трябва да се проектира и веднага да почне да се строи в България. Това е от Русе към Маказа с пресичането на планината. Към този момент всичките проекти показват, че пресичането на планината трябва да бъде през Прохода на Републиката, с малък тунел през Прохода на Републиката. Това, което направи този служебен кабинет, успяхме да обявим за национален обект частта от тази посока север-юг, да обявим за национален обект от Русе до Велико Търново. В момента имаме разгледан и одобрен на Върховен експертен съвет подробен устройствен план и готов идеален проект от Русе до Бяла и обхода на Бяла. Знаете, че това е може би най-критичния участък. Тези дни ще бъде издадена от мен заповед за одобряване на подробен устройствен план. Идеята е да бъде отчужден в рамките на около три-четири месеца, трае едно отчуждаване, за да може да се форсира…, успоредно да се прави техническия проект към този момент, да може да се форсира началото на строителството на тази мога да кажа ос север-юг.

Водещ: В какви срокове трябва да бъде готово това, понеже е важна връзка север-юг, това е именно Румъния-Гърция?

Иван Шишков: Точно така, това е най-важната връзка, която в момента започва да се налага все повече и повече като един коридор и то не само коридор, който ще обслужва Северна и Южна България, а един изключително важен коридор за транзитно движение, много важен коридор. За съжаление аз поне не съм чул преди това да е говорено за него. Както виждате, тази тема сме я поставили и тази тема…

Водещ: А срокове?

Иван Шишков: Трябва да започне много успешно да се проектира и да се строи. Имайте предвид, че там, където няма ОВОС ще трябва да се прави ОВОС и т.н. Всичко зависи в края на краищата от волята на държавата, на управляващите и от това да имат концепция за развитието на всички тези магистрали. Магистрала „Черно море“, тунела под Петрохан, той е изключително важна връзка. Имайте предвид, че ако се изгради тунела под Петрохан, който е много важен, движението в моментна е от Видин към Ботевград, 70 километра ще бъде по-късо и няма това движение да се влее в магистрала „Хемус“, тоест пак да направим две магистрали, а наистина ще си има един нормален подход. Имайте предвид, че тези магистрали, включително тунела под Петрохан, трябва да ви кажа, че това решение е може би даже от преди 90-та година. За съжаление никой не обръща внимание на всичко даже във времето назад, което е било проектирано, а просто се прави това, за което започнахме разговорите. Прави се на парче и нищо повече от това.
Водеща: Казвате прави се на парче. Министър Шишков, само преди седмица при нас на гости беше господин Стефан Чайков от Браншова камара „Пътища“, който каза, че от 1 октомври България остава без поддържане на републиканската ни пътна мрежа. Така ли ще стане?

Иван Шишков: Той е прав и не е прав.

Водеща: С кое е прав и с кое не е?

Иван Шишков: Той е прав, защото по решение на Народното събрание, датата, с която се прекратиха договорите, тоест крайната дата се 30 октомври. Прав е, защото тя е случайно избрана и не е дата, която е на границата между летния и зимния сезон. Границата е един месец по-късно. В това отношение е прав. Не е прав, защото няма да оставим държавата без поддържане. В момента завършваме конкурсите, имаме на практика избрани изпълнители, ще бъдат сключени договори следващата седмица…

Водеща: Там бяха прекратени обаче тригодишните договори обществените поръчки.

Иван Шишков: Говоря за зимното почистване. Тоест, за зимното почистване ние ще сключим договорите от датата когато бъдат сключени договорите. Тоест, реално един месец по-рано ще има възможност тези фирми, които ще бъдат за зимното почистване да поддържат и пътищата в България. Затова казах, той е прав да се възмущава от това, че беше избрана случайна дата, на практика 30 септември, а не 30 октомври. Ако датата беше 30 октомври това напрежение нямаше да го има. Както виждате, ние успяхме да се справим, защото от първия ден работим за конкурсите за зимното почистване, успяхме да се справим и да влезем времево в сроковете…

Водеща: Сега ни гарантирате, че зимно почистване ще има и е осигурено?

Иван Шишков: Да, ще има, осигурено е. Затова казвам, че водихме включително разговори с браншовата организация. Мисля, че общо взето засега всичко върви изключително добре. Още повече, че знаете намерихме страшна изненада, че и малкото магистрали, които се строят, „Хемус“ на практика беше спряна поради обстоятелството, че не беше плащано. Направихме разплащания и за „Хемус“ и за скоростния път Видин-Ботевград. Тоест, решихме частично проблема с това да продължат малкото строящи се инфраструктурни обекти. Казах частично, защото когато едно строителство бъде почти спряно после пак пускано, то пак е част от онзи хаос в строителството, което за съжаление всичките го виждаме и го намираме. Трябва наистина голяма воля, много голяма воля на всички от тук нататък управляващи, да направят ясна концепция, да направят проекти, да ги покажат на обществото, както ние се опитахме преди два дена какво трябва да се случи, какво се е случвало. Защото пак повтарям, не 800 километра са изградени, изградени са 400 километра, тоест изградено е под 20 процента от последните десет-дванадесет години…

Водеща: От тези, от които ние се нуждаем.

Иван Шишков: В тези десет-дванадесет години технологиите напредват и може да се строи много повече, изградени са не повече от 19 процента, мисля че е процента, от магистралите, които трябва да бъдат изградени. Нали си давате сметка, че това, което ни очаква и което трябва да изградим, за да имаме съвсем нормална пътна мрежа, ако вървим с тези темпове са още 30-40 години. Мисля, че не може да си позволим това. Трябва просто да проектираме и да работим с други скорости.

Водещ: На финала бих искал да ви попитам говорейки за пътища за безопасност по пътищата, какво се случи с колчетата, които бяха на Кресненското дефиле и мисля, че се обсъжда и на други места като Микре, Ловеч и Русе да има такива предпазни съоръжения, за да не се стига до катастрофи, участъци с много пътни инциденти?

Иван Шишков: Колчетата мисля, че са възстановени, но това, което питате е изключително хубав въпрос, поради това, че те имат изключителен ефект. Тези колчета в дефилето дадоха голям ефект…

Водеща: И се оказаха немного скъп вариант, нали така?

Иван Шишков: Да, обаче ние слагаме колчета, което няма лошо, но няма магистрала. Пак се връщаме в темата, че нямаме планирани магистрали, че имаме проблеми, че всичко общо взето се прави на парче.

Водеща: И финално, кога стартира програмата за санирането?

Иван Шишков: Програмата на санирането стартира след месец и няколко дена...

Водеща: Знам, че има някои промени в тази програма, по кандидатстването или?

Иван Шишков: От утре, мисля, че от днеска даже качваме насоките как ще бъде изпълнявана програмата. Това трае един месец. След един месец ще бъде стартирана програмата.

Интервюто на министър Иван Шишков може да гледате в сайта на медията.