БНТ, "Денят започва", гост Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството - за магистралите, санирането, зимното почистване

БНТ, "Денят започва", гост Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството - за магистра

27 октомври 2011 | 09:50
Водещ: Добро утро казвам на министъра на регионалното развитие и благоустройството – Лиляна Павлова. Здравейте. Първо интервю за сутрешния блок на БНТ. Сега веднага ще ви попитам – министър на 33 с толкова сериозен ресор. Като казах преди минути Соломон Паси, всъщност единствения ви аналог е Гергана Грънчарова, която стана министър по европейските въпроси на 33 години – на Христова възраст, в правителството на Сергей Станишев. И сега хората ни гледат и се чудят – е, как се става министър на 33 години?
Лиляна Павлова: Добро утро. първо, бих искала да пожелая – честит имен ден на всички, които днес празнуват своя имен ден, на Димитровден. Димитровден е и професионалния празник на строителя и бих искала да поздравя всички, които свързват своята професионална реализация със строителството. Желая на вас и на вашите семейства много сили, много кураж, много здраве, късмет и благоденствие и за много години на този празник се надявам, че като една светла дата в името на строителството, оттук нататък ще може да реализираме всичките цели, програми и приоритети, които имаме, така че държавата да може да помогне на строителството. И може би това ще и плавния преход и към въпроса, който ми зададохте. Бих казала – не трябва да гледаме човек на колко години е, а какво може, какво е постигнал, какъв опит има и какви са неговите възможностите за реализация.

Водещ: Младостта не е порок, казвате с други думи.
Лиляна Павлова: Категорично да. Аз смятам, че и съм благодарна на премиера, разбира се, на цялото правителство, на парламента, които ме подкрепиха, дадоха ми това доверие, което се надявам да мога да оправдая. Доверието, което получих благодарение на това, че повече от 10 години се занимавам в администрацията, започвайки от най-ниското ниво, нивото на младши експерт по управлението на средствата от ЕС. Изградих в годините опит, контакти и професионализъм, които ми дават увереността, че днес мога да се справя. Може би не е случайно и това, че първата ми служебна кариера в държавната администрация беше именно в това министерство 1999 година, когато там бяха еврофондовете. Така че вярвам, че с това, което имам като образование и като професионален опит, натрупан, ще мога да се справя, макар и на тази възраст. Мисля че не трябва да подценяваме възрастта по никакъв начин.

Водещ: Сега благодарите на премиера, не знам дали видяхте, вчера излезе един много любопитен коментар на известния български политолог – Иван Кръстев, за /.../, в което той прави анализ на България между двата тура на изборите. И в този анализ той казва, че България е управлявана от човек, на когото политиката му е в кръвта му, има предвид премиера Борисов. Казва, че страната ни е отличник по отношение на бюджетната дисциплина. Но казва и нещо друго – че вече години наред българите са lost in space. Вие чувствала ли сте се някога lost in space?
Лиляна Павлова: Категорично не. Бих казала като един млад човек, който съм направила своя избор да остана да живея в тази държава, тук да работя, тук да е моето семейство, тук да расте моето дете. Аз мисля че ние постоянно обвиняваме, чакаме някой друг, може би, манталитета ни е такъв – да ни свърши работата, защото ни е длъжен да направи нещо за нас. Аз мисля че това, което трябва да направим е, това което ние сами можем. А за да искаме да работим и живеем на по-добро място, значи трябва да работим и да живеем на по-добро място и да направим, така че да може. Именно за това съм благодарна – за доверието, защото се дава шанс на млади хора. Аз имам и шанс да формирам много млад екип, днес ще обявя и разширението на моя екип, с който в ръцете на младите хора, които знаем, можем, работим в тази държава, искаме да работим по един нов начин, по един модерен начин. И да превърнем една България в една достойна страна не само на Балканите, но и в Европа, и в световен мащаб, добре позната държава.

Водещ: Вчера слушах, по-скоро прочетох в една от агенциите, че господин Плевнелиев каза, че ще бъде президент на регионалното развитие и пътищата. Има ли място в една малка България, място и за президент на регионалното развитие и пътищата и за министър на регионалното развитие и пътищата?
Лиляна Павлова: Разбира се, аз нямам представа какъв вестник цитирате. Министър Плевнелиев тогава, в качеството си на министър, беше един великолепен министър. Министър, който промени облика на това министерство, и министър който наистина, не само личния си рейтинг, но рейтинга на това министерство сега е изключително висок.

Водещ: Изкушава ли се сега, макар и в друго амплоа, да ви звъни по телефона и да ви дава съвети или нещо друго, някаква подсказка?
Лиляна Павлова: Не, категорично. Той в момента е изцяло ангажиран, първо, с кампанията си, разбира се. Но пак казвам, господин Плевнелиев каза, че ще е президент на всички българи, президент който ще работи за модерна България. Разбира се, в една модерна България, говорим и за добра правосъдна система, за добра инфраструктура и за много други неща, за които в неговата програма са много детайлно описани. Така че не мисля, че той ще е президент само на регионалното развитие и инфраструктурата.

Водещ: Сега, няколко месеца след като той стана министър, много бързо написа своята библия, в която всички инфраструктурни проекти бяха описани в конкретни срокове, дати, планове. Сега вие съвсем отскоро сте на този пост, но има ли вече библията на Лиляна Павлова, написахте ли я?
Лиляна Павлова: Това, което още първия ден, стъпвайки в тази позиция поех като ангажимент, и мисля че това е резонния и нормален ангажимент, мисля че това е да има пълна приемственост. Така че аз не мисля, че трябва да пренаписвам нито библия, нито планове. Ние имаме много ясен план – това, което бяхме изградили, това което бяхме и продължаваме да бъдем в това министерство, е екип. И винаги сме работили заедно и екипно. За това т. нар. „библия” и т. нар. план, в който сме описали всички проекти, които искаме да бъдем реализирани до края на нашия мандат, включително до края на програмния период, те са факт. Те остават абсолютно валидни. Това, което обаче направихме, е в допълнение на тези проекти, имаме в момента възможност поради спестени средства. Такива проекти, които бяха включени в списъка на чакащи проекти, ако се освободи финансов ресурс и те да бъдат включени вече в основния списък и да разширим нашия план, нашата библия, така че това е факт и това го правим.

Водещ: Кои са тези допълнителни проекти, които вмъквате в сега съществуващата схема?
Лиляна Павлова: ОП „Транспорт”, разбира се. И преди всичко фокусирана върху магистрали и Първи клас пътища. Там са и магистрала „Тракия”, магистрала „Струма” и магистрала „Марица”. Извън това, това което ще успеем да направим, е със спестени средства от тръжни процедури е да можем да направим обходите на Монтана, на Враца, на Шипка, тунела под Шипка. Стартирахме и проекта за пътя на Кърджали-Подкова. Така че наистина разширихме обхвата на проектите, които финансираме чрез ОП „Транспорт”.

Водещ: Сега, споменахте преди минутка своя екип. Днес имате пресконференция, на която ще обявите в пълното своя екип. Кой е новият заместник-министър?
Лиляна Павлова: Новият заместник-министър, който се присъединява в нашия екип, е господин Симидчиев. Той е млад мъж, инженер, ВиК специалист, който поема сектора „ВиК”. Изключително много разчитам на него, той е по същия начин...

Водещ: Малкото му име?
Лиляна Павлова: Добромир.

Водещ: Добромир Симидчиев.
Лиляна Павлова: Той е колега, който последните години работеше като инвестиционен директор в ВиК в „Софийска вода”. Човек, който в годините назад, ако погледнем неговата биография, също е започнал като експерт. Експерт, занимаващ се именно с водни цикли, водни проекти, с ВиК сектора. Човек с опит, човек с много добро образование и, разбира се, познания, изключително дълбоки отвътре, от страна на бизнеса, на проблемите във ВиК сектора.

Водещ: Защо е нужно да има заместник-министър с такъв конкретен ресор – ВиК? Вие имате най-много заместник-министри от всички министри, нали така, не бъркам?
Лиляна Павлова: Не, не мисля че трябва да ги броим на кило. Мисля че е важно качеството. Защо е необходимо да говорим за ВиК сектора като отделен ресор? Като част от приоритетите на правителството, извън развитието на пътната инфраструктура, екологичната инфраструктура е друг много важен приоритет. За да можем да реализираме тази инфраструктура, депа за отпадъци, за които имаме и ОП „Околна среда”, много важно е да поставим основата на една добра, дългосрочна стратегия за управление на водния сектор. Една стратегия, една промяна в Закона за водите, която сега трябва да бъде факт. Една реформа е много тежка. За да можем да направим една реформа, трябва да я направят хора професионалисти, хора изцяло отдадени на това. Тъй като предстои приемането на стратегия, предстои промяна на закона, предстои асоциациите, които се формират по ВиК да им бъдат прехвърлени определени активи. Да разделим управлението на ресурса водоизточници и съответно водопреносна мрежа на това кой ги управлява, как ги управлява, да променим системата за тяхното управление. Това е една много тежка реформа, а водата е изключително важна за всички хора на този свят, включително и за България. Така че трябва да положим максимални усилия в тези почти 2 години, които остават до края на мандата, да проведем правилна реформа. Именно за това приоритизирахме този ресор. А и с промяна на устройствения правилник на министерството, създадохме специализирана дирекция, която да се фокусира именно върху това – ВиК сектора.

Водещ: Няколко думи за „Бюджет 2012” и парите за инфраструктура у нас. Казахте, че сте на принципа на Мечо Пух – колкото повече, толкова повече. Дава ли повече финансовия министър Симеон Дянков?
Лиляна Павлова: Разбира се, бюджетът трябва именно, защото България спазва стриктна бюджетна фискална дисциплина, трябва всички ние, за да можем да я спазваме, трябва да бъдем дисциплинирани. Всички ние имаме списъци, всички ние имаме разработки за бюджети си с много по-големи желания, с много по-големи очаквания и приоритети. Това, което обаче направихме и на заседанието в Министерски съвет, което имахме, е да приоритизираме кое е най-важното. Няма как да финансираме всичко в условията на криза, в условията на лимитирани средства. Ще финансираме само най-важните обекти. Бюджетът на министерството е аналогичен на този, който е и миналогодишния. Такъв е и подхода – да запазим рамката на бюджета такава, каквато беше и миналата година, а именно това са 248 млн. за бюджета на Министерство на регионалното развитие. От друга страна обаче, ние имаме шанса и възможността, това министерство е управлява изключително голям финансов ресурс по оперативните програми и там всъщност имаме допълнителен финансов ресурс, който ще получим, който управляваме. От една страна, ОП „Регионално развитие”. Извън тези 248 млн., по нея заявихме още, имаме намерение и възможност да разплатим, надявам се през следващата година още около 500 млн., които сме заявили като средства от оперативната програма. И разбира се, са съфинансирани от държавния бюджет, което Министерство на финансите2 ще ни осигури. И ОП „Транспорт”, от която финансираме пътния сектор по линия, на която ще можем да получим финансирането от оперативната програма, кохезионен фонд и държавния бюджет за следващата година, за довършването на магистрала „Тракия”, за изпълнението на магистрала „Марица” и магистрала „Струма”. Отделно от това имаме ресурс с т.нар. държавни инвестиционни заеми, с които ние финансираме реконструкцията, рехабилитацията на оставащата част от пътната инфраструктура. Там също имаме осигурени средства в размер на...

Водещ: Тъй като ни остава минутка, нека тя е за подготовката ви да посрещнете зимния сезон. Ясно беше какво стана миналата седмица – половин България, Североизточна България беше блокирана и скована за близо 2 дни, за близо 48 часа. Сега учудваме, че вие обяснихте как институциите са се справили перфектно. Смятате ли, че хората, които бяха блокирани в снега, нямаха вода, нямаха топло, нямаха какво да ядат, смятат че институциите са се справили перфектно?
Лиляна Павлова: Това, което казах е, че институциите, отговорни за тази ситуация, това беше ситуация на бедствие, това беше ситуация на криза. Тук не можем да говорим за просто едно... Снегът не ни изненада, защото снега тук беше най-малкия проблем. Тук имахме ситуация, в която имаме бедствие, имаме бури. Региони от страната, които типично нямат такива снеговалежи, бяха затрупани в метър, метър и половина сняг. Имаше бури, имаше бедствие, имаше паднали дървета, преплетени клони, които все още бяха с листа, тъй като е нетипично в толкова ранен етап да имаме сняг. Това, което направихме, е да имаме добра координация между всички институции – „Гражданска защита”, която трябва да помага на хората. Агенция „Пътна инфраструктура”, в която трябваше да бъде дадена възможност на снегорините да влязат, но те не можеха да влязат. За това ви казах – ние имахме готовност, АПИ се справи. Имахме навсякъде възможност със снегопочистващи машини и сняг да влезем, но нямаше възможност, тъй като трябваше да бъде разчистено.

Водещ: Добре. Само на финала ми кажете – шефа на пътната инфраструктура – инж. Лазар Лазаров ще изкара ли до края на мандата на правителството или?
Лиляна Павлова: Дай Боже, да изкара и повече от този мандат.

Водещ: Добре, благодаря ви. Това беше министъра на регионалното развитие и благоустройството – Лиляна Павлова, в първо интервю за сутрешния ни блок.
сряда, 26 октомври 2011 09:48:07
Министерство на регионалното развитие и благоустройството