Десислава Терзиева: Автомагистрала "Хемус" е в приоритетите на правителството

Десислава Терзиева: Автомагистрала "Хемус" е в приоритетите на правителството

04 септември 2013 | 13:01

Водещ: Сега обаче в студиото е министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Добро утро.

 

Десислава Терзиева: Добро утро.

 

Водеща: Добро утро. Ние започнахме темата с нашите гости преди  малко. Какво се случва с "Хемус", как се оказа така, че за  строежа на магистралата пари няма и какви ще са следствията от  това?

 

Десислава Терзиева:  Първо, искам да подчертая, че автомагистрала "Хемус" е в приоритетите на правителството. Така сме записали в програмата  на правителството, че трябва да се изгражда автомагистрала  "Хемус". Второ, искам да обърна внимание, че основен приоритет на правителството е намаляване различията на регионите. Затова и автомагистрала "Хемус" е приоритет. Ще направя една проста  сметка пред вас - по Оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период, по кохезионния фонд. . . заедно с националното съфинансиране, индикативната стойност на парите,  оито ще бъдат отпуснати, е около 1 милиард и 500 евро за ж.п. и пътна инфраструктура. . .

 

Водеща: Така.

 

Десислава Терзиева: Всички знаем, че автомагистрала  "Струма", лот 3, трябва да бъде изпълнен през следващия  програмен период. Това беше условие да бъдат отпуснати пари за  този програмен период да бъдат направени лот 1 и лот 2 на  автомагистрала "Струма". . .

 

Водеща:  Имаме ангажимент твърд.

 

Десислава Терзиева: Имаме твърд ангажимент. Индикативната стойност  на автомагистрала "Струма" е между 800 милиона евро и 1 милиард.

 

Водещ: Заради 12-те километра тунели ли е това?

 

Десислава Терзиева: Точно така. Той е много сложен инфраструктурен обект. Разбира се, ще се проведе обществена поръчка, стойността може и да падне, но аз сега в момента, по грубо изчисление, поне 800 милиона евро. Парите - 1 милиард и 500, трябва да бъдат разделени между пътна и железопътна инфраструктура.  Индикативната стойност на автомагистрала "Хемус" е около 800 милиона евро.

 

Водещ: Повече от половината.

 

Десислава Терзиева: Да, простата сметка показва, че  за автомагистрала "Хемус", аз казвам, парите няма да стигнат, европейските пари. Ако стигнат, прекрасно, ще ги ползваме. Но трябва да мислим някакви алтернативни източници на финансиране,  защото ние не сме свършили, даже продължаваме, искам да кажа, проектирането на автомагистралата. . .

 

Водеща: Защо тогава бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова каза - пари има, въпрос на приоритети е как те се  разпределят. Така или иначе едни пари има?

 

Десислава Терзиева: Значи, общата стойност на всички пари, които ще дойдат по европейските. . . по кохезионния фонд, са ясни. И това е  индикативната стойност. Не знам тя колко може да се качи и дали  може да се качи с още малко, ако. . . примерно при преговорите. Но това е.  По отношение на приоритетите. Приоритетите този програмен период трябва да следват и приоритетите на "Европа 2020". И товаса приоритети, свързани с икономическия растеж на държавата, със създаване на работни места, както и се набляга върху здравеопазване и образование. Това са приоритетите на Европа. Инфраструктурата.

 

Връщаме се обаче към автомагистрала "Хемус". Оттук нататък,  при положение че европейските пари няма да стигнат, какви са  вариантите? Публично-частно партньорство е единият от тях?

 

Десислава Терзиева: Значи, има. . . единият от тях, разбира се, е  публично-частно партньорство. Но тук искам да отворя една скоба  и да е ясно на всички, че публично-частно партньорство само при  условие, че има достатъчно трафик и има инвеститорски интерес, не на всяка цена, нито сме намерили съответния инвеститор. Значи, в момента се правят предпроектни проучвания, които ще са готови до 2 месеца, и възлагаме проектиране. Тоест не спираме и за минута да работим върху автомагистрала "Хемус". . . Ако  намерим пък други източници на финансиране, това може да е заем, може да е национално финансиране.

 

Водеща: Може ли да е заем?

 

Десислава Терзиева:Би могло, но пак е въпрос на разчети. И, разбира се, това  можем да преценим не сега, а когато имаме готови предпроектните  проучвания, и, разбира се, след. . . при условие, че бюджетът  позволява такова нещо. Това е. . .

 

Водещ: Ако стане частно партньорство за строежа на магистралата, как ще се пътува по нея? Обикновено частното партньорство е  свързано с плащане. .

 

Десислава Терзиева: Да, да. Значи, ако се стигне въобще до вариант  публично-частно партньорство, има различни начини на договаряне  с, нека да кажем, концесионера как ще ползва, при какви условия  ще ползва. Не е задължително да има винаги тол такса за съответната магистрала. Това не е условие. . .

 

Водеща: Е, как, той от какво ще печели тогава?

 

Десислава Терзиева: Има различни форми на договаряне, въпрос на договаряне е между държавата и инвеститора. . .

 

Водеща: Но при всички положения едни пари ще трябва да излязат от джоба на хората, които ще пътуват по този път, нали?

 

Десислава Терзиева: Да, но има различни начини да се отрегулира това. И затова искам тук да кажа, че в никакъв случай няма да допуснем  условията за ползване на републиканските пътища да са в различните региони по различен начин. . .

 

Водеща: Защото така излиза. . . реално такива са опасенията - скъпа Северна България, и без това беден регион. . .

 

Десислава  Терзиева: Нямаме причини за такива опасения. И ако въобще. . . нека да изчакаме да видим предпроектното проучване какво ще покаже като трафик. И ако въобще има условия за публично-частно  партньорство, ще го коментираме. Значи, аз не съм казала на всяка цена публично-частно партньорство, а и не аз ще го преценятова нещо. . .

 

Водеща:Тези проучвания кога трябва да са готови?

 

Десислава Терзиева: Ами, след около 2-3 месеца.

 

Водещ:600-700 милиона остават от парите от Оперативна програма "Транспорт" по сметките, които направихме в началото на този  разговор. Казахте, че те вероятно ще бъдат насочени към железопътна инфраструктура?

 

Десислава Терзиева: Към железопътния сектор. . .

 

Водещ: Това включва ли ж.п. линията Русе-Варна? Пак Северна  България, пак важен участък.

 

Десислава Терзиева: Ами, самите индикативни проекти, това е от компетентността на министъра, разбира се, на транспорта, но самите индикативни  проекти ще ги уточним със стратегията за транспорт, която в  момента се разработва. . .

 

Водещ:Да не остане изолирана Северна България е въпросът. . .

 

Десислава Терзиева: Не, искам да ви кажа, че това е също приоритет. Не искам да говоря от името на министъра на транспорта, но специално тази  линия е приоритет и ще бъде в индикативния списък. Даже ние заделихме едни 20 милиона евро тази година, за да можем да направим проектиране точно на тези отсечки, за да сме готови за следващия програмен период.

 

Водеща:Добре, понеже няколко пъти вече казвате, че приоритет стават ремонтите, колко средства ще са нужни, има ли средства за това в бюджета, или това е вече въпрос, отнесен към бюджет 2014?

 

Десислава Терзиева: Ами, това трябва да бъде отнесен. . . въпрос, отнесен към  бюджет 2014. В момента съм възложила на Агенция "Пътна  инфраструктура" да разработят програма, до средата на септември  трябва да са готови, за да мога аз да защитя приоритетите на  нашето министерство, свързани именно в пътния сектор и с ежегодната редовна. . . редовни ремонти на пътищата, които. . . Както миналия път споменах, около 35 процента от републиканскитепътища са в окаяно състояние и имаме спешна нужда всяка година да имаме програма, всяка  година да рехабилитираме и ремонтираме определени участъци.  Сумата е някъде от порядъка на 70 до 150 милиона, това е  минималната сума, лева годишно. Така че ще се опитаме да защитим това в следващия бюджет. Разбира се, пак в рамките на възможностите на бюджета и условията на. . .

 

Водещ: Веднага нещо конкретно за ремонтите - "Тракия". Хората са  възмутени, че точно когато се връщат от морето е започнал ремонтът, неудобно се пътува. От друга страна, колко дълго ще продължи този ремонт и може ли да ни гарантирате, че след това  при Пазарджик и Нови хан няма да си прехапваме езика като минаваме?

 

Десислава Терзиева: Значи, трите виадукта всички знаем, че имаха нужда от много  спешен ремонт. Обществената поръчка приключи в началото на  август, при което строителните работи започнаха незабавно, тъй като всяко забавяне води, разбира се, до допълнително разрушаване на тези виадукти, а те са в много окаяно състояние, поради което трябваше да започнат строителните работи. От друга страна, строителните работи ще бъдат около една година. . .

 

Водещ:Тоест ще обхванат и другата почивка?

 

Десислава Терзиева: Ами, надявам се, надявам се малко да се разбърза строителят, но това зависи, разбира се, и от климатичните условия. Ние трябваше да започнем сега, защото идват септември и октомври и при един дъжд просто спира работата. А пък това, което ще се опитаме. . . и ние вече показахме - подобрихме. . . направихме обходен маршрут, табели, камери се сложиха, за да може да се малко намали напрежението на така наречените "тапи". Аз лично минах в неделя от там и нямаше проблем на виадукта. Така че това, което ние трябва и можем да направим, е да даваме информация навреме на всички граждани къде има задръствания и  как да избегнат тези задръствания при възможност. Просто се извинявам за тези неудобства и моля за търпение.

 

Водеща:Така, г-жо Терзиева, понеже една от основните критики към  този кабинет са кадровите рокади, вие също направихте една  знакова, сериозна, която предизвика много шум. Става дума за  Лазар Лазаров, който вече не оглавява пътната агенция. Заменихте го със Стефан Чайков, който обаче се оказа, че целият му  професионален път, занимания и т.н. са свързани с интереси. . .  с фирми, които работят в сферата на строителството. Това не ви  ли притеснява към днешна дата? Знаете ли, сигурна ли сте, че той е напуснал въпросните фирми и че те не изпълняват поръчки на  агенцията и така?

 

Десислава  Терзиева:Г-н Чайков при подписването на договора си е подписал  абсолютно всички изискуеми декларации, за да може да встъпи в  длъжността си.

 

Водеща: Това обаче достатъчно ли е за един човек, който целият му професионален път е свързан със  строителството, с интереси в строителството?

 

Десислава Терзиева: Аз много добре знам, че г-н Чайков беше председател  на браншовата организация "Пътища". Той пред мен защити доста  добър икономически проект как да оптимизира работата на  агенцията. И именно защото е бил и председател на браншовата организация, той познава много добре работата на. . .

 

Водеща: И участник в 12 фирми, които са свързани с този сектор. . .

 

Десислава Терзиева: Да, но той е подписал декларация, че вече не е нито управител, нито съдружник в тези фирми.

 

Водещ: Вие ли го избрахте?

Десислава  Терзиева: Ами, аз имах няколко кандидатури и, да, избрах неговата  кандидатура. Смятам, че той е доста голям професионалист и че ще допринесе за развитието на агенцията и за политиките на  Министерство на регионалното развитие във връзка точно с този  голям проблем - рехабилитацията на пътищата, правилното  поддържане на пътищата. Така че. . .

 

Водеща: А защо по принцип се наложи смяната на г-н Лазаров? Някак си неговата експертност по-ниска ли е от тази на Стефан Чайков?  Защо изобщо решихте тази. 

 

Десислава Терзиева: Г-н Лазаров остава като член на управителния съвет. И както и преди съм казвала, управителният съвет е колективен  орган на управление, той се състои от трима човека, и всъщност той взима всички решения за управлението на Агенция "Пътна инфраструктура". Председателят на управителния съвет просто има едни изпълнителни функции. Така че смяната на г-н Лазаров не искам да се третира в публичното пространство все едно съм го понижила един вид. Всички членове на управителния съвет са с равни права. Не е лошо от време на време да се сменя, така да се каже, изпълнителният директор, нека така да го нарека, на такива агенции. Това, първо, действа дисциплиниращо, а и според  мен мобилността не е лошо нещо. . .

 

Водещ: Накрая с две изречения да ви помоля, помните скандала с "Батко и Братко", ако нещо такова се случи, казахте, че вие сте  избрала, недай си Боже, казахте, че вие сте избрала г-н Стефан  Чайков, вие ли ще понесете отговорността за това какво се случва в пътната агенция?

Десислава Терзиева: Нека да не говорим на този етап за това.

 

Водеща: Просто няма начин. Новината - предпроектните проучвания на  "Хемус" ще бъдат готови до 2-3 месеца. Тогава ще се избира  вариант публично-частно партньорство или пък може би заем за  дострояването. Оттук нататък. . .

 

Водещ: Но "Хемус" ще се строи.

 

Водеща: Да. И продължаваме да се молим, ако се стигне до  публично-частно партньорство, да не се повтаря. . .

 

Водещ: Да не плащаме тол такси и винетки заедно.

 

Водеща: Да, и да не се повтаря случаят "Тракия" по времето на едни  предишни кабинети.

 

Десислава Терзиева:Точно така.

 

Цялото интервю може да видите тук:  България / Общество / Десислава Терзиева: АМ „Хемус” е приоритет на правителството

mrrb