Десислава Терзиева: Целта е да намалим различията между регионите

Десислава Терзиева: Целта е да намалим различията между регионите

20 септември 2013 | 09:46

Информационната доминанта в обзора на деня беше определена  днес в Народното събрание, където министър-председателят Пламен Орешарски отчете стоте мерки на своя кабинет за стоте дни от  работата му. Както чухме, и премиерът, и политическите сили, които подкрепят правителството, са доволни от свършеното. Както каза Лютви Местан, правителството ще бъде подкрепяно докато е социално ефективно. В този дух първият въпрос към министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева, която е наш събеседник в "Нещо повече", е какво откроявате във вашата сфера,  регионалното развитие, като особено постижение за първите сто дни? Добър ден.

Десислава Терзиева: Добър ден на вас и на слушателите на "Нещо повече".  Стартирането на строителството на нови 42 километра автомагистрални участъци и взетите мерки за минимизиране на риска от загуби на средства по оперативна програма "Регионално развитие", разбира се. През лятото - юни, юли и август, по оперативната програма са разплатени близо 185 милиона лева. Ръстът на плащанията спрямо същия период за миналата година е 80 процента, когато са били разплатени близо 103 милиона лева.  Парите от еврофондовете трябва максимално бързо да се вливат в икономиката, като същевременно даваме възможност на бенифициентите да работят спокойно за реализацията на проектите.Разработен е и се изпълнява план за действие за спасяване на проекта за изграждане на лот 1 и лот 2 на автомагистрала "Марица". Приети са регионалните планове за развитие на районитеот ниво две за периода до 2020. Това са стратегически документи, на база на които ще се обосновават и подготвят проектите, които ще се финансират от европейските фондове през следващия програмен период. И не на последно място, много важно нещо според мен, възстановен бе процесът на децентрализация.

Водеща:Това звучи наистина много солидно и изобщо не отговаря на картината, която обрисува за вашата съдба бившият министър-председател Бойко Борисов, който каза, че ще откриете каквото има построено от неговото правителство и после всичко щезамре, ще спре и финансиране няма да се намери. Но днес бяхте в Монтана, направихте първа копка на нов път, 12-километров  обходен маршрут. Това означава ли, че по-често ще ви виждаме в северозапада, най-бедния, най-изоставащия и най-обезлюдяващия  район на Европейския съюз?

Д. Терзиева: Ами да, със сигурност. За първи път от много години реално в област Монтана се работи активно за подобряване на пътната инфраструктура. Със стартиралото днес строителство общо над 55 километра републиканска пътна мрежа се изграждат и рехабилитиратна територията на областта. Това са близо 10 процента от общата дължина на пътната мрежа в региона. Днес поставихме началото на строителството на този ключов пътен проект, обхода на град  Монтана. Това е част от трансевропейския коридор номер 4. Участъкът е с дължина 12.5 километра и ще бъдат инвестирани близо 47 милиона лева, като в различните етапи на изпълнение ще бъдат ангажирани между 100 до 200 работника. Догодина в началото на строителния сезон планираме да стартираме обхода на Берковица. През 2014 със сигурност ще засилим работата по ремонта на най-амортизираните участъци от второкласна и третокласна пътна мрежа в северозападния регион. Основен  приоритет на Министерството на регионалното развитие е намаляване различията между регионите. До края на месеца ще бъде завършена рехабилитацията и на прохода "Петрохан", остава да сесложи маркировката и мантинелите.

Водеща:До края месеца ли казахте?

Д. Терзиева: Да, до края на този месец, до края на месец септември.

Водеща: До този? Това е една прекрасна новина за онези хора, които  протестираха всяка неделя, ако си спомняте, около дупките на  "Петрохан".

Д. Терзиева: Да. Ако си спомняте, от. . . да, точно така и тогава тъкмо станах министър и положих доста усилия с екипа на АПИ да  възстановим процеса по рехабилитация на пътя. И благодарение на нашите усилия продължи строителството на този път и сега, нали така, съм щастлива, даже аз днеска минах от там, съм щастлива,  че пътят вече е готов. Само може ли да довърша, че в момента се извършва и проектиране на скоростния път Видин - Монтана. Това е много важна част от коридор 4.

Водеща: И аз щях да ви питам за него, защото преди говорихме около  откриването на "Дунав мост" 2 за това, че едно прекрасно  съоръжение стои недостъпно, защото до там няма добър път.

Д. Терзиева: Да, точно така. Значи, този път в момента ще бъде изграден като изцяло ново трасе. Това е път, който го проектираме в  момента с цел да започнем да го изграждаме през новия програмен  период, а съществуващият път Е79 ще бъде алтернативен маршрут. Приблизителната дължина на пътя ще бъде около 126 километра, обща стойност около 500. . . нали това е индикативна стойност, 500 милиона евро. Когато е готов техническият проект, мога да  дам по-точна информация за пътя. Той е много важна част и ние го имаме в нашите приоритети на правителството.

Водеща: Информация по-нататък през новия програмен период, който е 2014 - 2020 година, да кажем на. . .

Д. Терзиева: Две хиляди и четиринайсета, да, оперативна програма "Транспорт".

Водеща:. . . онези, които ще побързат да се зарадват и да възложат надежди, онези жители на северозапада, а и на ползвателите на този също трансевропейски коридор. Не ви чувам да говорите за  магистрали. Това нарочно ли е, за да сте различни от ГЕРБ,  където магистралите бяха Светая Светих и приоритетът на приоритетите, или наистина прекаляването с едното води до  дисбаланс и за другото? А за да се качиш на магистралата, все пак трябва да има пътища, по които да стигнеш до нея.

Д. Терзиева: Ами, със сигурност магистралите продължават да бъдат приоритет и за нас, защото те са основните транспортни артерии, а и връзка с европейските коридори, които гражданите и превозвачите използват, когато искат, разбира се, да спестят време. И магистралите са и най-безопасният път. Аз когато станах министър казах, че продължаваме да изпълняваме приоритетите, които са поставени и изграждането по-точно на важните инфраструктурни проекти, каквито са магистралите, и от  предишните правителства. Така че магистралите изобщо не са на заден план. Но е много важно за нас да видим какво става и с малките пътища, защото те се използват за придвижване до областни и общински центрове и позволяват на хората да получат достъп до медицински, социални, образователни и други услуги. Затова и за мен е много важно да изготвим една специална програма за рехабилитация именно на тези пътища. Разбира се, в рамките на възможностите на бюджета. За следващия програмен  период по оперативна програма "Региони в растеж" е изготвена една методика и критерии за приоритизиране на пътни отсечки, по които Агенция пътна инфраструктура ще кандидатства за финансиране. Успяхме да договорим пътни отсечки от първи, втори и трети клас да бъдат включени в осите за рехабилитация по оперативна програма "Региони в растеж". Тоест в момента планираме да сложим тези отсечки.

Водеща:Така и всъщност справедливост внасяме в този разговор, защото до сега схващането беше, че от Брюксел дават пари само за магистрали. Оказа се от думите ви, че не е така, че може да. ..       

Д. Терзиева:Точно така.

Водеща:. . . се защитават и проекти за по-малки пътища. Но понеже за  магистралите ставаше дума, онзи ден бяхте на автомагистрала "Струма" и регистрирахте забавяне от около 4 месеца. Създава се едно впечатление, че има забавяне навсякъде, какви са причините? Или пък ако много бързаме да ги построим, няма ли риск за качеството?

Д. Терзиева: Значи, продължава работата по строителството на "Струма" и "Марица" със сигурност. Истина е, че, когато станах министър, по магистрала "Марица" специално нищо не работеше, нямаше, никаква работа не се извършваше. Това наложи да се предприемат по мое нареждане много спешни мерки. Изготвихме съвместно със строителя план за действие за спасяване на обекта. В резултат, може да се види, вече се работи на двата лота и засега няма риск от загуба на европейски средства.

Водеща: А защо трябваше да го спасявате? Нямаше ли строг план, по който да се движи този строеж?

Д. Терзиева: Не, нямаше такъв план.

Водеща: Защо употребявате думата спасявам?

Д. Терзиева: Да, точно спасявахме европейски средства, тъй като към датата когато постъпих и станах министър абсолютно никакви работи  строителни не се извършваха на магистралата. Наредих спешно да  се направи проверка и да установим по каква причина това е станало. Разбира се, бяха констатирани определени забавяния - в единия случай заради спешни археологически спасявания на археологически разкопки, в другия случай имаше проблем метеорологичен, но въпреки всичко не се работеше и към месец юни. Поради което направихме един много спешен график заедно със строителя, пак подчертавам, където той пое ангажимент да работи по строен график и се започна работа още през пролетта, хайде не пролетта, през месец юли се започна тази работа. И аз, ако си спомняте, бях на "Марица" в края на месец август и констатирах, че вече са започнали да работят.

Водеща:А не знам, видяхте ли онзи ден, като бяхте на "Струма", че  имаше работници, които не работеха, защото не са им плащани  заплати два месеца? Това не е първият случай. Това вероятно са  строители от подизпълнителските фирми, но чухме и че фирмата строител на лота твърди, че такова нещо не може да има. Сега, недопускам някакъв заговор работниците да лъжат. Това ще се реши  ли с промените в закона за обществените поръчки където изискването за разплащане надолу по веригата с подизпълнителите  ще е условие за следващи обществени поръчки?

Д. Терзиева: Ами, надявам се отчасти да се реши, но факт е, че в отношенията между работници и строителни фирми държавата няма как да се, така да се каже, да се намеси пряко и да бъдат контролирани специално от Министерство на регионалното развитие и от АПИ. И спрямо тези случаи трябва да се прилагат и общите разпоредби на  трудовото законодателство. Едно е сигурно обаче - с приемането на закона по ЗОП, а и от гледна точка на политиката, която аз  прокарвам в Министерството на регионалното развитие, свърши ерата на най-ниските цени на търговете за избор на строителство. Най-ниската цена се отразява доста негативно на качеството на  строителството и това го показва и практиката. Другата лоша практика е големите строителни фирми да не декларират официално своите подизпълнители. И това се прави, като се сключват договори за доставка, а реално така нареченият доставчик се  явява подизпълнител. От тук идват проблемите и с разплащанията на работниците, предполагам. И това е една от целите всъщност на изменението на ЗОП - да извади на светло подизпълнителите, с което в по-голяма степен са гарантират и своевременно плащанията към тях, и съответно към работниците. Така мисля аз.

Водеща: Дано това да е наистина формулата, по която ще престанем да виждаме такива лоши бизнес практики, които в крайна сметка забавят и голямата цел на държавата, а именно построяването на  магистралата. Да ви попитам, макар може би това да е специализиран въпрос към пътната агенция, какво стана с ремонта на онези много опасни три виадукта на автомагистралите "Хемус" и "Тракия". Спомняме си едни предупреждения буквално за корозирали съоръжения, за неремонтирани откакто са построени  30-40 години, за голяма опасност за движението. Спешно Симеон  Дянков, тогавашният финансов министър, търси милиони за  отпочването на строежи, а аз поне не съм видяла такива  строителни работи да текат. Парите ли не са достатъчни или пък  виадуктите не се оказаха толкова опасни?

Д. Терзиева: О, напротив ремонтите започнаха още в средата на месец август и се работи и по трите виадукта. Значи, средствата за ремонтите вече са осигурени, приключиха процедурите за възлагане на поръчките на изпълнители и веднага се започна да се работи. Като, разбира се, срокът за изпълнение на строително-монтажните работи на 61 км на "Тракия" и на "Бебреш" на "Хемус" е една година, а на виадукта на 67 км. на "Тракия" е 18 месеца. Фирмите работят много активно, контролира ги АПИ ежедневно. Искаме, ако може, и малко по-рано да свършат, но това, разбира се, зависи от времето, от климатичните условия, защото тези виадукти са в много тежко състояние и наистина имат нужда от много сериозен ремонт. Така че там се работи и по трите виадукта категорично.

Водеща:Може би тепърва ще виждаме големите задръствания заради тези строителни работи, но пък да призовем шофьорите да бъдат  солидарни, защото това ще даде едно друго качество на пътищата и на движението ни по-нататък, може би през следващите години?

Д. Терзиева: Ами трябва да използваме хубавото време със сигурност. И аз мисля, че сега самото движение вече, организацията на движението вече е оправена и се надявам да нямаме тези тежки задръствания, които имахме. Но въпреки всичко сигурно ще се наложи да бъдем малко по-търпеливи на тези отсечки.

Водеща: Със сигурност до края на октомври много сериозно и интензивно ще се работи по ремонтите. . .

Д. Терзиева: Точно така.

Водеща: . . . които така или иначе вече текат по големите магистрали и пътни артерии. Може би, г-жо Терзиева, сте първият министър,  на когото опозицията за 100 дни вече 2 пъти е искала оставката.  Обвиняват ви, че бавите пускането на готови пътни участъци под  претекст, че нямат акт 16, а също и че прекалявате с ремонтите  на най-невралгичните места. Как ви се отразява фактът, че сте  сред мишените на опозицията?

Д. Терзиева:По принцип нападките ме амбицират да работя още по-упорито и да бъде по-прецизна. Аз обаче не искам да коментирам, нека така да кажа, щенията на бивши премиери и министри на регионалното развитие. Като юрист и министър нееднократно съм заявявала, че няма да пускам незаконно обекти в експлоатация. Такъв натиск ми се оказваше цяло лято от бивши премиери и бивши министри на регионалното развитие, включително и от кмета на Столичната  община. Така че искам да напомня също на бивши управляващи и на депутати бивши, че активният строителен сезон е от април до ноември, лятото е най-подходящият период за извършване на строителство на открито и не може да се полага асфалт през зимата или когато вали дъжд, и мисля, че това е ясно на всички. Така че за мен най-важното в строителството на пътища е те да се строят качествено и да бъдат безопасни за ползване. Това е най-важното нещо за всички нас според мен. Искам да кажа и още, че администрацията на министерството не е спирала да работи нито за минута, откакто съм станала министър на регионалното развитие, напротив, работим интензивно и почти, дето се казва, 24-часово, за да можем да намалим максимално риска от загуба на средства по оперативна програма "Регионално развитие", което за мен сега е много важен приоритет.

Водеща: Като казвате, че администрацията работи, ме подсещате да ви питам правите ли кадрова чистка или имате ли чиновници, които  крият от вас важни писма и саботират работата ви?

Д. Терзиева:Както съм казвала и преди, аз държа на експертността. Считам, че в системата на министерството има много добри  експерти колеги. Разчитам на екипността. Мисля, че съм им показала, че искам да работя екипно с всички колеги. Сега вече въпросът за лоялността към министъра е личен въпрос на всеки. Чистка не съм правила въобще, може да го проверите. Нямам просто такава амбиция, просто самоцелно да чиста някого.

Водеща:Не съм го проверявала, но се замислих, че не съм чула да има някакви такива драстични смени като в други ведомства. Знаете  ли кой е най-актуалният въпрос от протестните площади? Виждали  ли сте плакатите?

Д. Терзиева: Не, честно казано.

Водеща: Въпросът, въпросът "Кой?".

Д. Терзиева: Кой?

Водеща:Кой предложи един или друг да заеме един или друг пост -  това буквално до виц е докарано вече, но. . . пък във вашия случай конкретно е пълна енигма, защото, ако цитирам или поне перифразирам думите на бившия премиер  Бойко Борисов, вие не можете да бъдете причислена към партийните кандидатури нито на БСП, нито на ДПС и е много любопитно чия сте. Кой, кой ви посочи за този пост? Имате ли отговор?

Д. Терзиева: Абсолютно. Аз още в първия ден когато ме посочиха, когато ме избраха за министър, съм го казала, защото всъщност г-н Пламен  Орешарски ме покани да работя и да поема този ресор, и аз високо ценя доверието, което той ми е гласувал, защото ме познава много добре как съм работила и като експерт, и като директор. И  за мен той е изключителен професионалист и технократ, и просто  се чувствам много добре в неговия екип и е чест да бъда част от екипа му.

Водеща: Тоест вие сте експертен кадър в правителството. . .

Д. Терзиева: Експертен кадър, технократ, ако искате ме поставете.

Водеща: И нямате за изплащане никакви индулгенции към политически сили?

Д. Терзиева: Абсолютно. Лично ме е поканил г-н Орешарски.

Водеща: Добре, преди да ви пожелая успех, кое е нещото, което е  най-важно да направите оттук насетне на този пост, каквато. . .

Д. Терзиева: За мен е много важно да докажа, че не съм само министър на магистралите, а министър на регионалното развитие, магистралите, пътищата, част от политиката за регионално развитие. Целта е да намалим различията между регионите. Това е за мен много важно и по този приоритет ще работя много усилено.

Водеща: А ние пък ще следим внимателно как се справяте и може да  имаме и по-критични въпроси. В първите 100 дни наистина се  очертава профилът, обявяват се намеренията и инструментариумът,  с който ще бъдат постигани. Имахме възможност да чуем как това  се случва в сферата на регионалното развитие. Благодаря на  министър Десислава Терзиева за участието й в "Нещо повече".

mrrb