Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие: Държавата ще кърпи и общинските пътища

Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие: Държавата ще кърпи и общинските пътища

28 юни 2013 | 12:05

- Министър Терзиева, как гледате на протестите срещу кабинета "Орешарски", които продължават вече две седмици?
- Смятам, че гражданите трябва да имат начин да изявяват своите претенции и това е един от тях. Добре е да има диалог с гражданското общество и това е една от първите задачи на правителството - да осигури възможност той да се случи. Скоро ще заработят обществените съвети към всяко министерство. На тях ще бъдат поканени представители на граждански организации, които да представят своите виждания по проблемите в сектора. Скоро ще публикуваме на сайта адрес на електронна поща и телефон за предложения.

- Кои ваши правомощия като министър са блокирани към момента?
- В Закона за устройство на територията (ЗУТ) е предвидено министърът на регионалното развитие и благоустройството да издава разрешенията за строеж на национални обекти. В момента предстои изграждането на Лот 2 от магистрала "Струма" (Дупница-Благоевград) и няколко други строителни обекти. От правна гледна точка обаче е спорен въпросът дали в момента мога като министър да подпиша това строително разрешително и юристите са раздвоени по казуса. Документите са постъпили скоро, в момента те се преглеждат от експертите в Дирекция "Устройство на територията". Надявам се парламентът да приеме нужните законови промени скоро - до седмица-две. Ако това се случи, проектът няма да се забави.

- Какво забавя тези нормативни промени?
- Промените в момента се разписват. Голям е броят на законите, които те ще засегнат. Другата седмица предвиждаме промените да бъдат внесени в парламента.

- Изчистихте ли вече функциите на двете нови министерства - на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране?
- Подготвени са двата устройствени правилника на ведомствата, които предстои да бъдат представени за обществено обсъждане. В ресорите на Министерство на инвестиционното проектиране, най-общо казано, ще влиза отговорността за териториалното планиране, кадастъра, строителния надзор. В МРР ще останат геозащитата и превенцията на свлачищата, ВиК секторът, пътните проекти и отчуждаванията на терени. Вероятно и строителните разрешителни за националните инфраструктурни обекти ще се дават от МРР. Предстои и промяна на ЗУТ, която да облекчи бизнеса с премахването на ненужни регулации и разрешителни режими.

- Вижда ли се краят на сагата с магистрала "Тракия", продължила десетилетия?
- Да. Предвидили сме да открием и последната отсечка от магистралата на 12 юли сутринта. Още след обяд ще бъде пуснат трафикът към Бургас. Следващите седмици ще бъдат монтирани и 44 химически тоалетни по новите отсечки, където няма бензиностанции и заведения. През юли предсрочно ще бъде пуснат и завършеният участък от автомагистрала "Струма" между Долна Диканя и Дупница. Трасето е готово на 94%, а по договор трябваше да бъде пуснато на 1 септември. В момента тече предпроектното проучване на трасето за магистрала "Хемус", чието изграждане предлагаме да се финансира през следващия програмен период. Обмисляме схема за финансиране на ремонтите на 1 и 2 клас пътища с допълнителни средства от бюджета, които да се увеличават стъпаловидно всяка година. Тези пътища не са поддържани с години и всички страдаме от този факт. Обсъжда се и идеята за преминаване на общинските пътища под ръководството на държавата, за да не делегираме тези финансово тежки дейности на кметовете.

- Само преди дни уволнихте ръководителя на ОП "Регионално развитие" Деница Николова. Очаквате ли, че този ход може да доведе до сътресение в системата и проблем при усвояване на евросредствата?
- Не очаквам. Проверката, която разпоредих при встъпването ми в длъжност, беше за всички служители от централната администрация и второстепенните разпоредители. Целта й бе да се провери дали няма конфликт на интереси и дали всички служители отговарят на изискванията към съответния пост. Оказа се, че има съмнения в обективността на конкурса, с който е назначена г-жа Николова. Конкурсът е бил проведен от комисия, на която начело е била Лиляна Павлова в качеството си на зам.-министър. В нея повечето участници са били политически лица, а не държавни служители, което, разбира се, не е нарушение. Казвам го в отговор на обвиненията на Павлова, че съм направила политическа чистка, защото явно според нея това е политическо назначение. В МРР политически чистки няма да има, защото за мен няма никакво значение кой експерт от коя партия е, а как работи и дали отговаря на изискванията за квалификация и за стаж на длъжността. При извършена проверка в конкретния случай са констатирани нарушения при провеждането на конкурсната процедура за длъжността "Главен директор на Главна дирекция "Програмиране на регионалното развитие". Проведеният конкурс е стартирал с предварително подготвени изисквания, отговарящи за класирания на първо място кандидат. Налице са процедурни нарушения при попълването и подписването на документите от конкурсната комисия. Към момента на назначаването си и към днешна дата г-жа Деница Николова не отговаря на изискванията за наличие на не по-малко от 7 г. стаж в сферата на държавната администрация.

- При последния комитет на наблюдение обаче представителят на ЕК Карстен Расмунсен ни похвали за работата по този програмен период и каза, че сме отличници в Европа относно подготовката за следващия. Ако г-жа Николова си върши работата, защо е наложително да бъде отстранена?
- Подходът към всички служители в министерството ще бъде еднакъв. Има и други случаи с такива несъответствия и за тях ще се разбере скоро. Няма как да разделяме един случай от друг, залагаме изцяло на обективните критерии. Не коментирам работата на г-жа Николова като експерт, а начина на назначение. По тази Програма все пак работи цяла дирекция с регионални структури, в която има много добри експерти. Управлението на Програмата е колективна работа, макар директорът да има определени ръководни функции. Но неговата липса няма как да спре работата в цялата дирекция. Хората във ведомството трябва да са взаимозаменяеми, защото всичко се случва в живота - отпуски, болести, смяна на работа. Това не бива да е причина системата да спре да работи. Вече е назначен и временно изпълняващ длъжността - заместничката в управляващия орган - Снежина Петрова. Тя работи от 2007 г. там, била е началник отдел, избран с конкурс тогава. Няма да има и минута забавяне на работата.

- Близо 250 млн. евро по ОПРР към момента са в риск. Решихте ли как ще процедирате, за да не бъдат загубени?
- В момента работна група към вицепремиера Зинаида Златанова прави срещи с представителите на всяка ОП, които предоставят анализ на риска и варианти за действие. През този месец се провеждат срещи с общините, бенефициенти по програмата, и се търсят варианти да не загубим и една стотинка. Предложено бе в ОПРР да се включи голям инфраструктурен проект, като най-вероятен бе  изграждането на Северната скоростна тангента на София, защото е в най-напреднала фаза и отговаря на условията на програмата. Само преди дни обаче КЗК прие жалба относно техническата оценка на офертите в конкурса, така че той вече е рисков и може да се забави. Проучваме и обсъждаме съвместно с АПИ и НСОРБ и други възможни проекти. Работим усилено по въпроса, така че да усвоим средствата по ОПРР на 100%. Изчистваме и детайлите по Програмата за следващия програмен период, отчитайки бележките на ЕК. Работим заедно със земеделското министерство, за да покрием чрез двете програми - ОПРР и за развитие на селските региони, територията на цялата страна. Това е свързано и с основния приоритет на МРР: минимизиране на различията между регионите. Ще използваме и Дунавската стратегия, и програмите за трансгранично сътрудничесто.

- Предвиждате среща с концесионерите и наемателите на плажове, като казахте, че обмисляте регулация на цените на чадъри и шезлонги. Под формата на пределните тарифи ли ще стане това, или имате друга идея?
- Идеята е да се срещна с всички представители на концесионери и наематели и да обсъдим с тях проблемите, които са едни и същи всеки сезон. В министерството има постъпили много жалби относно високи цени на плажните приспособления. Сред темите са липсата на спасители, чистотата и поддръжката на плажовете, преместваемите съоръжения. В никакъв случай обаче не искам да налагам решения, а да постигнем в разговор консенсус по това кое ще е най-добро както за обществото и държавата, така и за бизнеса.

Министерство на регионалното развитие и благоустройството