Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие: Тази година ще завърши изграждането на около 90 км нова пътна инфраструктура

Десислава Терзиева, министър на регионалното развитие: Тази година ще завърши изграждането на около 90 км нова

24 март 2014 | 17:41

Г-жо Терзиева, кои са предизвикателствата при изграждането и рехабилитацията на пътища в България: кадастър, отчуждителни процедури, проектиране, съгласуване, ОВОС...
- Основен проблем при изработването на инвестиционните проекти за ново строителство е липсата на актуална база данни за т.нар. подземен кадастър. Експлоатационните дружества като ВиК, "Напоителни системи" и други преносни дружества в повечето случаи не разполагат с точни данни за проводите си. Те не са отразени нито в картите на възстановената собственост, нито в кадастралните карти. Липсата на тази информация на етап проектиране създава сериозни проблеми при извършване на процедурите по ОВОС, както и при започване на строителството на даден пътен обект. Поради неточни данни, подадени от експлоатационните дружества, много често инженерните мрежи не се намират на указаните места, а други се откриват в процеса на строителство. Това води до грешки в проектите и непълни парцеларни планове, а това от своя страна налага извършването на допълнителни отчуждения на терени и забавяне на строителството.
Друг сериозен проблем е липсата на имотен регистър, с всички данни за собственика на даден имот - име, настоящ адрес, основание за притежание на имота и т.н., който да се актуализира постоянно. Пътната инфраструктура като линеен обект преминава през значителен брой землища и засяга стотици, а понякога хиляди имоти. Липсата на подобен регистър затруднява изключително много работата на АПИ при отчуждителните процедури за изграждане на нови пътни обекти.
При изготвянето на инвестиционни проекти за рехабилитация на пътни участъци сериозен проблем е наличието на явни фактически грешки в картите на възстановената собственост и в кадастралните карти. В почти 80% от тези карти трасето на даден републикански път е отразено само с ширината на асфалтовата настилка, а както знаете, пътят не е само асфалт. В обхвата на пътя, който би следвало да се отразява в тези карти, влизат и банкетите, окопите, откосите на изкопите/насипите, подпорни и укрепителни стени.
В немалко случаи имотите на гражданите са възстановени буквално до ръба на асфалта и при започване на строителните дейности по възстановяване на транспортно-експлоатационните параметри на пътя (например възстановяване и профилиране на съществуващ необлицован окоп), започва и недоволството на хората: "Защо, без да съм отчужден, ми се навлиза в имота?"
Затрудни се и работата при отчужденията на имота след Решението на Конституционния съд от 15 юли м.г. Издирването на собствениците на отчуждаваните имоти и връчването на съобщение за постановения отчуждителен акт е съпътствано от ред затруднения, свързани с непълнотите в имотния регистър, затруднения при издирването на адресите на собствениците/наследниците на отчуждаваните имоти и т.н. Например не всички собственици на имоти фигурират в регистъра с трите си имена и единен граждански номер. Липсата на ЕГН в регистъра на отчуждаваните имоти затруднява индивидуализирането на собствениците им.

Какво е изпълнението на пътните проектите от 2007 - 2013? Моля ви за кратък коментар за лот 1 и лот 2 на "Марица", лот 2 и лот 4 на "Струма", част 1 и част 2 на Западната дъга на СОП, старта на Северната скоростна тангента, предстоящия търг за Калотина – Храбърско.
 По ОП "Транспорт" в периода 2007 - 2013 г. се финансира изграждането на 345 км. Досега са построени общо 176 км – АМ "Тракия" - от Стара Загора до Карнобат, участъкът Долна Диканя – Дупница от АМ "Струма", връзката на АМ "Хемус" със СОП и пътя Кърджали - Подкова.
Тази година ще завърши изграждането на около 90 км нова пътна инфраструктура. Това са 65 км от АМ "Марица", близо 15 км от АМ "Струма" – участъкът Сандански – Кулата, обходният път на Враца – 6.8 км, първият участък от Западната дъга на Софийския околовръстен път, който е над 3 км.
В процес на подготовка е стартирането на участък 2 от Западната дъга на СОП, както и проектирането на път I-1 Видин – Монтана, който е с дължина 127 км.
Финансовата рамка общо по ОПТ за периода 2007 - 2013 г. е 1 778 998 256,09 лв. Сключените договори за безвъзмездна финансова помощ са 1 707 793 942,37 лв., което е 96% от финансовата рамка. Към 14 март т.г. разплатените средства са 931 141 556,60 лв., което е 52% от финансовата рамка.
 Общото физическо изпълнение на лот 1 от АМ "Марица" е близо 38%, а на лот 2 е около 62%. На лот 2 се работи по големите съоръжения – п.в. "Димитровград", п.в. "Тополовград", п.в. "Харманли" и др. Обектите ще бъдат завършени преди края на 2014 г.
Усилено се работи и на лот 2 Дупница – Благоевград от АМ "Струма", който е с дължина 37.5 км. В момента се извършват строителни работи по трасе от около 11 км, което е на територията на общините Бобошево, Кочериново и Дупница. Физическото изпълнение на обекта е около 7%.
На 7 март бе подписан договорът с Националния археологически институт с музей към БАН, който ще извърши спасителните археологически проучвания на участъка. Ще бъдат проучени общо 12 археологически обекта, регистрирани по трасето. Те са в землищата на Дупница, с. Джерман, с. Мурсалево, Кочериново и с. Блатино. Археологическите проучвания ще се извършват паралелно със строителните работи на обекта, за което АПИ е получила писмено разрешение от Министерството на културата. То е въз основа на становище на НАИМ-БАН като целта е изпълнение на проекта и опазване на културно-историческото наследство.
Близо 40% е физическото изпълнение на лот 4 Сандански – Кулата от АМ "Струма". Към момента се работи по големите съоръжения, реконструкцията на напоителни и отводнителни полета и съоръжения, реконструкция на жп линия Генерал Тодоров – Кулата. На обекта са изпълнени всички малки съоръжения. Крайният срок за завършването на обекта по договор е15 октомври т.г.
Очаквам през юли т.г. да завърши изграждането на участък 1 от Западната дъга на СОП, който е около 3 км. С въвеждането на отсечката в експлоатация значително ще се облекчи трафикът от и към София, задръстванията ще намалеят и ще се пътува много по-безопасно. На обекта се изграждат два големи пътни възела при бул. "Царица Йоана" и при бул. "Сливница".
За участък 2 от Западната дъга на СОП (от р. Какач до п.в. Северна скоростна тангента), която е с дължина 5.5 км, предстои решението на ВАС. През септември м.г. АПИ прекрати процедурата за избор на изпълнител. Очакваме решението на магистратите.
Друг важен пътен проект е АМ "София – Калотина" – лот 3 в участъка Калотина – Софийски околовръстен път. За реализацията на проекта има изготвен идеен проект за цялото трасе - от км 1+000 до км 32+447. В момента се осъществява разделянето и актуализирането на проектната документация във връзка с обособяването на два отделни участъка за строителство. Тръжната процедура за участъка от км 1+000 до км 32+447.20 е в процес на подготовка, като процедурата ще бъде една с 2 обособени позиции - от ГКПП Калотина до Драгоман и от Драгоман до п.в. "Храбърско". Предстои стартирането им.
Предвиждаме в края на лятото да започне изграждането на Северната скоростна тангента, която се финансира от ОПРР. Проектирането на обекта започва веднага след подписването на договора за проектиране и изграждане в средата на февруари т.г. Срокът за завършването на обекта е до края на 2015 г. Северната скоростна тангента е един от от най-сложните обекти в техническо отношение. Обектът е от изключително значение за София и страната, тъй като в нея се пресичат най-важните пътни връзки – магистралите "Тракия", "Хемус", "Люлин" и пътят София - Калотина.

Колко лота по ОПРР 2007 - 2013 са построени и на каква стойност?
- Екипът на Агенция "Пътна инфраструктура" е на път да изпълни успешно всички пътни проекти. Етапите на пътната схема са 8, по които се рехабилитират и реконструират пътни отсечки от републиканските пътища с дължина над 940 км. Досега са завършени 43 пътни проекта, финансирани по ОПРР. Рехабилитирани и реконструирани са общо 741 км второкласни и третокласни пътища. Общата стойност на разплатените средства по проектите е 418.4 млн. лв.

Колко сега се строят? Предстоят ли търгове по ОПРР 2007 - 2013? Как оценявате ефекта от пътната схема в ОПРР и отделените средства за подобна на нея в периода 2014 - 2020 г.?
- През новия строителен сезон продължава рехабилатицията на близо 119 км третокласна пътна мрежа, които стартираха в края на миналогодишния строителен сезон. Това са пътни участъци в областите Добрич, Велико Търново, Търговище, Ямбол. Предстои да стартира рехабилитацията на 19.3 км от второкласния път ІІ-13 Криводол – Девене – Борован, чийто договор за строителство бе подписан в средата на февруари. Път II-13 осигурява връзката на област Плевен с международен път Е-79, в посока Видин и Дунав мост 2. Свързва градовете Бяла Слатина и Криводол и селата, намиращите се в близост до второкласния път.
На 12 март бе подновена тръжната процедура за избор на изпълнител на рехабилитацията на над 26 км третокласна пътна мрежа в Смолянска област (път ІІІ-866 Смолян – Кричим, ІІІ-8641 Пампорово - /Смолян - Стойките/ и ІІІ-8681 Рудозем - Смилян).Тази процедура дълго време бе блокирана поради жалби на предишния изпълнител, но ВАС отхвърли жалбата и веднага възобновихме търга, за да продължим работата по изпълнението на тези важни за област Смолян пътни обекти.
В тръжната процедура за избор на изпълнител са два проекта за рехабилитация на още 41 км. Те са от етап 2 на ОПРР (рехабилитацията на 24 км от път III-5102 в област Търговище и 17 км от път ІІІ-806 Хасково - Минерални бани и път ІІ-59 Ивайловград – Славеево). Сега отново се избират техни изпълнители, тъй като договорите с предишните са прекратени през 2012 г. поради неизпълнение на договорните задължения. За тях предстои решението на ВАС.
Пътната администрация успешно изпълнява проектите и усвоява договорените европейски средства. Финансовата рамка по схемата за рехабилитация на второкласни и третокласни пътища по ОПРР 2007-2013 е 501 млн. лв., като с изпълнението на Северната скоростна тангента са наддоговорени още 234 млн. лв., с което на практика се предотврати опасността от загуба на средства по ОПРР 2007 - 2013 г.

Как и кога ще бъде реализирана водната реформа? Кога ще бъдат избрани изпълнителите на язовирите със заемно финансиране от Световната банка?
- Водната реформа вече започна. Първа стъпка в тази посока бяха приетите през есента на миналата година изменения в Закона за водите, които определят собственика на инфраструктурата, взимането и изпълнението на решенията за нейното развитие. Тези промени регламентираха по-добре изваждането на активите от балансите на операторите и превръщането им в публична държавна или публична общинска собственост. Очаква ни много работа, докато това стане факт. Според разписания в закона процес това може да стане до края на годината.
Трябва да бъдат положени усилия, за да заработят ефективно и асоциациите по ВиК. До момента са създадени 28 асоциации. Предстои сформирането на последната в Благоевград.
Готов е проектът на стратегия за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията, която предстои да бъде внесена за одобрение от Министерския съвет.
Вече е разработен и проект на правилник за дейността на асоциациите по ВиК. В него се урежда начинът на представляване на членовете на асоциацията в общото събрание, правомощията на органите на асоциацията, финансирането и имуществото, структурата и правилата за работа на асоциацията.
В процес на изготвяне са и изискваните от Закона за водите, Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и Закона за устройството на територията подзаконови нормативни актове.
Всичко посочено дотук ще гарантира своевременното стартиране на водните проекти по Оперативна програма "Околна среда" през новия програмен период.
По отношение на проекта за язовирите, които ще се доизградят чрез заема от Световна банка, в най-напреднала фаза е този за язовир "Пловдивци". Той ще водоснабдява района на Рудозем и Мадан. Вече приключи първият етап от процедурата за избор на строител. До края на месеца трябва да стартира вторият етап. Строителството на съоръжението може да започне до края на лятото.
На 18 март беше подписан договорът за обследване на строителната площадка, изработване на технически проект и тръжна документация за избор на изпълнител, който да завърши язовир "Нейковци" в района на Трявна. Техническият проект трябва да бъде готов до юни следващата година. Тогава ще стане ясна индикативната стойност за доизграждането на съоръжението заедно с пречиствателната станция и деривациите към него. Тогава ще можем да направим план и как да процедираме със строителната дейност. Тя може да започне през 2016 г.
В момента се разработва техническият проект за завършването на яз. "Луда Яна", който ще осигури непрекъснатост на водоподаването в района на Панагюрище. Проектът трябва да е готов до края на май. В ход е и процедурата за избор на изпълнител. Той ще бъде избран преди края на годината.
Последният язовир, включен в проекта, е "Студена" край Перник. Тъй като той е изграден през периода 1953-1955 г., е необходима рехабилитация на язовирната стена. Изготвянето на техническия проект за изпълнението й се извършва в момента. Той трябва да е готов до лятото на тази година. Дотогава трябва да бъде избран и изпълнителят на предвидените в проекта строително-монтажни работи.
Ефектът от изпълнението на проектите ще е много голям за социалното и икономическото развитие на регионите, в които от години населението е засегнато от режими на водоподаване. Изграждането на хидротехнически съоръжения за пръв път в страната след 30 години ще осигури достатъчно питейна вода за населението в засегнатите райони.

mrrb