Десислава Терзиева: Няма никакъв риск да загубим евросредства

Десислава Терзиева: Няма никакъв риск да загубим евросредства

11 октомври 2013 | 11:01
Водеща Ася Методиева: В минутите след 8 часа ще си говорим с регионалния министър в нашето студио. Знаете, регионалната политика е на прицел, ГЕРБ внасят вот на недоверие в тази сфера. Ще има ли пари за магистрали, за по-малките пътища, въобще България ще загуби ли средства, предвидени за строеж на основни отсечки, и дали ще има пък средства за ремонт на ВиК съоръженията и системата - за това ще си говорим в следващите минути. Добро утро казвам на Десислава Терзиева. 
 
Водещ Росен Цветков: Добро утро. 
 
Десислава Терзиева: Добро утро. 
 
Водеща: Да ни кажете какво приемате и какво не приемате от мотивите, които вече прозвучаха. 
 
Д. Терзиева: Запознах се с така наречените мотиви, силно казано мотиви, за мен това са едни доста несъстоятелни твърдения, при това доста неекспертно подготвени, и мисля, че като мотиви за един такъв вот, които се правят от едно правителство, през последните четири години което всъщност доведе задълбочаване в различията на регионите, просто са много несъстоятелни пак ще повторя. 
 
Водещ: Защо не е експертно, какво, по какво съдите? 
 
Д. Терзиева: Всеки може да се запознае с тези мотиви и да види, че това са просто едни констатации, в които няма нищо мотивирано, няма никаква политика. Искам да обърна внимание, че през тези последни четири години ГЕРБ на практика обърна гръб на малките общини, обърна гръб на неразвитите райони, наляха се доста средства в София и в големите инфраструктурни обекти. Нулева политика към малкия и средния бизнес, нулева политика към икономически растеж и създаване на работни места. 
 
Водеща: Понеже казахте, че всеки може да ги види, ето и част от мотивите: провал в областта на регионалната политика, водещ до задълбочаване на различията в регионите, и провал при усвояване на средствата от Европейския съюз, блокиране на инвестиционния процес. Вие имате ли усещане за несправяне в някоя от тези сфери? 
 
Д. Терзиева: Абсолютно нямам такова усещане. Още от първия ден моето министерство и аз заедно с екипа работим усилено и за секунди не сме спрели усвояването на средства. Мога да ви кажа една статистика: за три месеца сме усвоили 185 милиона евро, което в сравнение с миналогодишния тримесечен период е 80 процента повече. 
 
Водещ: Имаше в последните дни теория, знаете, от ГЕРБ споделена за това, че могат да бъдат спрени инфраструктурни, важни инфраструктурни проекти, касаещи Габрово, западната дъга на София. Какво се случва с тези проекти всъщност, да изясним? 
 
Д. Терзиева: За да приключим този казус, искам да кажа какво е фактическото положение. Обходът на Габрово и по западната дъга на околовръстния път на София се работи. Агенция "Пътна инфраструктура" се разплаща редовно с строителя, парите идват от безвъзмездна финансова помощ от страна на оперативна програма "Транспорт" и ще ви дам един пример: през 2011 година магистрала "Струма" е започнала да се строи, без да е била одобрена апликационната форма. Тя е одобрена чак през 2013 година, тоест през това време магистралата се е строила и парите са били давани от бюджета, след което европейската комисия е покрила разходите. 
 
Водещ: Има ли риск да загубим евросредствата? 
 
Д. Терзиева: Няма такъв риск. 
 
Водеща: Добре, като си говорим за магистрали, имаше една словесна престрелка в медиите тези дни, че вашият акцент пък не били магистралите, а селските пътища. За какво сега ще се дават пари - повече за довършване на вече започнатото, магистралите или за по-малките пътища между малките населени места? 
 
Д. Терзиева: Значи, както и преди съм казвала, нашето правителство продължава да изгражда големите инфраструктурни проекти, които са били почнали да бъдат изграждани при другите правителства. Разбира се, те ще се покриват от европейски, с европейски средства, докъдето стигнат, но от гледна точка на малките, така наречени от някои политици селски пътища, а това всъщност са втори и трети клас републиканска пътна мрежа пътища, 35 процента от тези пътища са в окаяно състояние. Държавата не е имала никаква политика поне ежегодно да инвестира определена сума пари, разбира се, според бюджета и да започне лека-полека да рехабилитира тези пътища. Ако не ги рехабилитираме. .. значи, ние имаме една програма, възложила съм, тя е готова, на АПИ, за справяне точно с този проблем - да започнем ежегодно държавата да отделя определени целеви средства точно за тези пътища. Защото точно тези пътища, извинявайте, свързват малките градове с големите градове и селата, нали. Децата ходят на училище, имаме нужда от линейки, за да стигнат до тези пътища и . . . 
 
Водещ: Малко се отклонихме от темата. Вие казахте. .. аз ще ви върна назад към тези проекти, защото смятам, че има още въпроси, на които трябва да бъде отговорено. Критикуват ви за това, че е некачествена изпратената документация в Брюксел. Има ли некомпетентност в подготовката на тези проекти според вас? 
 
Д. Терзиева: Не, няма такова нещо. Това е една обичайна практика. И други апликационни форми са се връщали, дори и по времето на ГЕРБ. Тези апликационни форми е нормално да бъдат върнати някой път, да бъдат поправени и не виждам никаква драма и трагедия в това. Мисля, че и Европейската комисия се изказа по този въпрос вчера. 
 
Водещ: Тоест това е нормална, обичайна практика . . . 
 
Д. Терзиева: Разбира се, естествено. 
 
Водещ: . . . да се замразят за известен период, докато се . . . 
 
Д. Терзиева: Ама те не са се замразили. 
 
Водещ: Няма замразяване, не е точно. . . 
 
Д. Терзиева: Значи, всъщност . . .Няма замразяване, няма такова нещо. 
 
Водеща: Като говорим обаче за евросредства, разчетите показват, че средствата за пътища в програмата, около 600 милиона евро, едва ще стигнат за реализация на един-единствен проект, става въпрос за лот 3 от магистрала "Струма". За другия обаче, за "Хемус" откъде пари? 
 
Д. Терзиева: Ами, за да бъдем точни, това са 750 милиона евро. Ще стигнат наистина само за автомагистрала "Струма", ако съфинансирането от страна на държавата е само 20 процента. По отношение на не само "Хемус", ние имаме и един списък с инфраструктурни приоритетни проекти, това е Видин - Монтана, автомагистрала "Хемус", разбира се, Калотина - София и тунелът под Шипка. По отношение на автомагистрала "Хемус" в момента се прави предпроектно проучване, след което ще започнем проектиране, имаме европейски средства за проектирането на автомагистрала "Хемус", така че ще търсим за други източници финансиране. 
 
Водеща: Откъде? Единият вариант е заем от Европейската инвестиционна банка или публично частно . . . .
 
Д. Терзиева: Дори и . . . Дори и заем от инвестиционната банка, но самата магистрала, нека да свърши предпроектното проучване, за да видим какви ще са параметрите на проектирането и за да можем да установим, може да направим отделни части, които да започнем да строим дори и с бюджетни средства. 
 
Водеща: Има и още едно притеснение, че всъщност, ако не завършим този лот по "Струма", през новия програмен период ще загубим не само парите за него, а ще трябва и да връщаме и тези за останалите отсечки по магистралата. 
 
Д. Терзиева: За кой лот на "Струма" говорите, 3 ли? 
 
Водеща: Три, за 3 говоря. 
 
Д. Терзиева: Значи, лот "Струма" 3 ще се строи категорично. Той е в индикативния списък, за него пари ще бъдат отпуснати и ще го строим в сроковете, които са заложени. В момента се прави проектирането му. 
 
Водещ: Сега към един репортаж, който ще ви помоля да коментирате. Жителите на три села в Пловдивско - Болярци, Богданица и Селци, протестират срещу лошото състояние на пътя Поповица - Асеновград, по който се стига до селата. Най-големият страх на хората е, че предстоящата зима ще ги изолира напълно от света, тъй като по думите им ремонт на този път не е правен повече от 20 години. В неделя недоволните искаха да спрат движението в тази отсечка Поповица - Асеновград. Да видим репортажа.... х х х 
 
Водеща: Сега, понеже няма как да разкажем за сто или за двеста отсечки в един репортаж, но това със сигурност е само един пример. Кажете шанс за този път има ли и кога ще бъде ремонтиран? 
 
Д. Терзиева: Да, точно така, това е един от примерите за второкласен път и третокласен път. Значи, догодина планираме да стартираме тръжна процедура за определяне на строител за рехабилитацията на 20 километра от този третокласен път Поповци - Асеновград. Прогнозната сума за строителството е 35 милиона лева и тези пари ще дойдат от "Транзитни пътища 5" - това е споразумението с Международната инвестиционна банка. 
 
Водеща: А като говорим за споразумение, ще успеете ли да се договорите с Европейския съюз за повече пари точно за ремонт на второкласни и третокласни пътища? 
 
Д. Терзиева: Предвиждаме прогнозно индикативна стойност около 170 милиона евро от оперативна програма "Регионално развитие", т.е. новата оперативна програма "Региони в растеж", да договаряме с Европейската комисия точно за такива пътища. 
 
Водеща: Пътищата - добре. Обаче. . . 
 
Водещ: Защо добре? 
 
Водеща: Много лоша е. . . 
 
Водещ: Не е добре още. 
 
Водеща: . .. също толкова лоша е ситуацията с ВиК мрежата. Вие преeди няколко дни, седмица може би, алармирахте, че положението е критично. Може ли да се стигне до ситуация, до режим на водата, до увеличаване цената на водата заради лошата инфраструктура, ВиК инфраструктура? 
 
Д. Терзиева: Ами то това лято имаше доста режим на водата благодарение именно на липсата на каквато и да била реформа във ВиК сектора. Трябва да започне спешна реформа. 
 
Водеща: Кога ще я започнете тази реформа? 
 
Водещ: И защо не е започнала през последните години? 
 
Д. Терзиева: Ами, не знам защо не е започнала през последните години. На всичкото отгоре през 2009-а са спрени големи ВиК проекти, спряно е тяхното финансиране. Тогава бюджетът е разполагал с много повече пари и възможности, отколкото сега. Нямам конкретно обяснение защо правителството на ГЕРБ е спряло тези проекти. 
 
Водещ: Вие сменихте или уволнихте, не знам коя е точната дума, може би уволнихте, 15 ВиК шефове за лошо управление. 
 
Д. Терзиева: Точно така. 
 
Водещ: Защо се наложи това? 
 
Д. Терзиева: Това се наложи точно заради лош мениджмънт. Значи, един от проблемите е точно лошото управление на ВиК дружествата. И аз изнесох една статистика за намаляване на дивидентите в държавата през един период от 12 милиона на 5 милиона. Значи, представете си за какви загуби и за какво става дума. Така че се наложи да сменим менажерите. Това не означава, разбира се, че те ще бъдат там, ако управляват пак нецелесъобразно и неправилно дружествата. Това ще го следя, много ясно и точно ще контролирам ВиК дружествата как изпълняват, управителите, техните задължения. Между другото, някои от управителите вече реализират доста добри резултати в спасяването на загубите на вода. 
 
Водеща: Имате вече 15 ВиК шефове, имате идея, каква е спешната мярка, от която трябва да се започне, за да се подобри. . . да започнем от битовото водоснабдяване, да няма загуби, водата, която се пие, да бъде по-чиста, защото ние сме показвали многократно репортажи. 
 
Д. Терзиева: Аз ще ви кажа една от спешните мерки, които трябва да предприемат ВиК операторите. Това е, първо, да се види и да се поставят съответните водомери в населените места, и да се види. . . през лятото например доста българи поливат с питейна вода. Тоест трябва да ограничим това поливане с питейна вода и неплащането й. Това е един от примерите. Но конкретно ние ще разпишем определени мерки, които. . .може даже специална пресконференция да направя през ноември, да кажа конкретни мерки, които паралелно със стратегията, разбира се, има разработена стратегия от Световната банка, която в момента е качена на сайта на министерството, ще правим обществено обсъждане следващия месец, плюс така наречените генерални планове, 52-а, които са много важни, защото е много важно в сектора да се подходи интегрирано, т.е. да не е по парче, по парче да се поправя самата водоснабдителна система, а интегрирано и точно. Затова е необходима реформата. Тя обаче е не само законодателна, но е трябвало да се приемат съответните подзаконови нормативни актове, за да започне да работи. 
 
Водеща: Добре. Дайте да говорим в сегашно и в бъдеще време. Имате финансов план на стойност 135 милиона лева, нали така? Откъде ще дойдат тези пари? 
 
Д. Терзиева: Не, това е една програма специално свързана, тя е много специална, целева програма, с която една нова политика искаме да прокараме, с нея, дано да имаме финансови възможности, да спасим, тоест да осигурим водоснабдяването в определени населени места, където лятото се налагат много драконови режими. 
 
Водеща: А къде е най-критично по ваши впечатления положението в страната с ВиК снабдяването? Д. Терзиева: Ами, бих казала навсякъде. Няма място, където да нямаме проблеми със загуба на вода и с нецелесъобразно управление на ВиК дружествата. 
Водещ: Звучи стряскащо това.
 
Д. Терзиева: Да, точно така. 
 
Водеща: Понеже сме в сезон да се искат пари, както се казва, предстои разглеждане на бюджета, за какво ще искате повече пари в областта на регионалното развитие? Говорим за това, че различието между регионите е много сериозно. Видяхме, прехвърчат обвинения по времето на кого се е задълбочило, дали сега се задълбочава, или по времето на ГЕРБ. Вие какво правите и ще искате ли повече пари, за да размиете това различие? 
 
Д. Терзиева: Значи, парите, които бих могла да искам, са страшно много. Но за жалост бюджетът разполага с определени възможности и това всички много добре го знаем. Затова трябва много внимателно да обмислим кои са приоритетните политики, и ние вече сме ги набелязали в бюджета за следващата година всички министри, които държавата трябва да сложи като по-приоритетни. Така че Министерство на регионалното развитие е заявило своя бюджет и се надяваме с прокарването на тези две програми - едната беше за рехабилитацията на пътищата и другата за спасяване на водоснабдяването в определени региони, да постигнем все пак някакви резултати и политики за следващата година, плюс, разбира се, парите, които ще разходваме в рамките на бюджета. 
 
Водещ: Искам да ви попитам нещо по-далеч от заниманията ви? Знаете, в последните седмици има доста критики към вас, давам пример Румен Петков, който ви нарече недоразумение, вредна за институцията, правителството и държавата, продукт на ГЕРБ. В същото време Бойко Борисов нееднократно казва жената с цикламеното костюмче. Как вие коментирате към днешна дата всички тези атаки към вас и наистина ли сте агент на ГЕРБ, както твърди Румен Петков? 
 
Д. Терзиева: Ами, аз съм казала неведнъж, че мен в това правителство ме покани лично г-н Орешарски. Имам доста голяма автобиография в областта на администрацията. Била съм директор над 12 години и имам доста голям опит в Министерство на регионалното развитие. Смятам, че съм си на мястото. По отношение на някакви лични, нека ги кажа, нападки, в кавички, това вече е визия на господата, които се изказват по отношение на мен. 
 
Водещ: А защо според вас недоразумение? 
 
Д. Терзиева: Ами, нямам представа. Не го познавам г-н Петков, не съм се срещала с него и не знам какво има предвид. 
 
Водещ: Добре. Приключваме с темата. 
 
Водеща: Понеже. .. само ако ми позволите още един въпрос, далеч сме от този сезон, но това е много важно особено. . . всяко лято се говори, по отношение на концесионирането на плажовете ще има ли нови правила и откога ще влязат, да кажете с няколко думи. 
 
Д. Терзиева: В момента разработваме законопроект във връзка с уеднаквяване на правилата. Значи, правилата са разписани в няколко закона, трябва да се уеднаквени и плажовете трябва да се дават за ползване само чрез концесиониране. Разбира се, имайки предвид, че ще навлезем в сезона по един или друг начин, аз не отричам изцяло отдаването под наем, но то, ако ще се отдават под наем, ще бъдат само за една година плажовете, и то само тези, които има най-голяма необходимост и някакъв интерес за инвестиране. 
 
Водеща: Ще чакаме правилата. Добре. Благодарим ви за това участие. 
 
Д. Терзиева: Благодаря и аз. 
 
Водеща: Въпросите са много, разбира се, остават някои от тях отворени и нерешени. Благодарим ви още веднъж за това участие. 
 
mrrb