Десислава Терзиева: Основен приоритет на нашето министерство е да намалим различието в регионите
Десислава Терзиева: Основен приоритет на нашето министерство е да намалим различието в регионите
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството
12 юни 2013 | 17:35
Водещ Марио Гаврилов: Добро утро казвам на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева.
Десислава Терзиева: Добро утро.
Водещ Явор Стаматов: Добро утро.
Водещ М. Гаврилов: Добро утро. Видяхме един, така, частен случай от Монтанско. Вашият коментар по този казус, може ли по някакъв начин да се помогне на това петчленно семейство да, така, запази единственото си жилище, единствения си дом. Като че ли това попада в приложното поле на предложението, което в момента се обсъжда в Народното събрание?
Д. Терзиева: Ами аз гледах репортажа. Доколкото разбрах от информацията в него, става въпрос за промяна на предназначение на един имот, без това да е направено по изискуемия от закона ред. Смятам, че ДНСК би могло да вземе някакво становище по въпроса и днес ще запозная колегите, да видят за какво става точно въпрос и какъв е казусът, защото все пак е един социален въпрос, от друга страна.
По отношение на мораториума, аз следя дебата както всички и не мога да взема конкретно отношение дали точно такъв вид строителство следва да бъде включено в него.
Водещ Я. Стаматов: Така. Става дума, разбира се, за мораториума, който се предлага от група народни представители от БСП. . .
Д. Терзиева: Да.
Водещ Я. Стаматов: . . . и той ще се отнася само за сгради, които са. . .
Д. Терзиева: Да.
Водещ Я. Стаматов: . . . жилищни сгради, нали така.
Д. Терзиева: Жилищни. Да, да.
Водещ Я. Стаматов: Понеже се появиха опасения, че по този начин ще се узаконят имоти, няма да бъдат съборени имоти, които са в защитени територии, имоти, които са незаконни, например хотели или пък други постройки, можете ли да разсеете от сега тези съмнения и опасения?
Д. Терзиева: Ами нека да изчакаме дебатите в Народното събрание, вчера минаха на правна комисия, и да видим какво ще решат народните представители.
Водещ М. Гаврилов: Днеска във вестниците, така, най-бомбастичните заглавия са, че по този начин ще бъдат запазени незаконните ромски гета. Това не ви ли притеснява, като, така, като един бъдещ възможен вариант?
Д. Терзиева: Ромските гета са свързани с един доста сериозен социален въпрос. И пак ще кажа, че...нека да изчакаме народните представители, да преминат дебатите, защото това са сериозни дебати, и тогава вече каквото трябва да свършим като Министерство на регионалното развитие за подготовка на някакво законодателство ние ще се включиме активно.
Водещ Я. Стаматов: Но пък сигурно имате собствено мнение по въпроса, така, като знаете каква е обстановката с ромските гета, какво е положението, какво смятате като най-удачен вариант да бъде разрешен тоя въпрос?
Д. Терзиева: Нека се въздържа от коментар в момента.
Водещ М. Гаврилов: Каква ще бъде политиката на строителния надзор оттук насетне, така, последните години имаше един опит за ожесточаване, за дисциплиниращата функция на строителния надзор. Вие какво планирате в тази посока?
Д. Терзиева: Политиката по отношение на ДНСК трябва да бъде променена категорично. ДНСК през последните години се превърна в един арбитър на частни междуособици, спорове между частни собственици. Хубаво е да поставим ролята на ДНСК, отново да я върнеме на ниво защита на важните държавни и обществени интереси. Ето защо ДНСК трябва отново да й се върнат правата върху всички строителни обекти. В конкретния случай за ДНСК не мога повече да говоря, тъй като това е ресор, който може би ще премине към другия министър, на инвестиционните проекти, и политиките ще ги разработваме заедно, разбира се, с него в тази насока, но със сигурност трябва да се промени ролята на ДНСК.
Водещ Я. Стаматов: Като заговорихте за това ново министерство, г-жо Терзиева, как си представяте взаимодействието между вас и, така, министерство на инвестиционното. . .
Д. Терзиева: В тясно сътрудничество. В момента работим по разпределяне на функциите на двете министерства и не само, че се разбираме добре с колегата, но и смятам, че ние трябва да работим в синхрон, тъй като двете министерства са свързани. В регионалното развитие ще останат всички европейски проекти, а в другото министерство ще премине, разбира се, устройство на територията, ДНСК, кадастърът. Тоест трябва да има много тясно взаимодействие между двете. . . и като политики, и като действия, между двете министерства.
Водещ М. Гаврилов: Това не е ли отнемане на правомощия, доста характерни за последните 20 години, от вашето министерство? С какви чувства приемате това отнемане на правомощия?
Д. Терзиева: Инвестиционната политика е много важна в момента и нейното развитие е много важно. Всички знаеме, че по сегашния закон за устройство на територията има много режими, които пречат на бързото изграждане на проекти, и особено тези от национално значение инфраструктурни проекти, затова трябва да има нов закон за устройство на територията, дори и нов закон за инвестиционното проектиране. Разработват се такива закони, така че смятам, че натам трябва да вървят нещата - да се подобри климатът, като се премахнат абсолютно всички такива режими, които са в закон за устройство на територията.
Водещ Я. Стаматов: Сега като си говорим за премахване на режими, за ролята на ДНСК, разбира се, на човек първото нещо, което му идва наум, са незаконните строежи в защитени територии и особено, така, един скандал, който придоби публичност под името "Дюнигейт". Какво ще се случи с тези постройки?
Д. Терзиева: Ами, в момента е спряно строителството, знаете. По отношение на защитените територии като министър на регионалното развитие съвместно с министъра на околната среда ще подготвим необходимите законопроекти във връзка точно с мораториума. Така че ние работим в пълен синхрон с министъра на околната среда.
Водещ М. Гаврилов: Как ви се струва, дори, ако щете, така, като човек, който ходи на българското Черноморие, застрояването на нашия бряг. Харесва ли ви това, което. . .
Д. Терзиева: Доста интензивно ми се струва застрояването. По този повод мога да ви кажа, че... тъй като морските плажове са към нашето министерство, от другата седмица започваме контрол по плажовете - вчера съм подписала една заповед между 15 юни и 30 септември да започне постоянен контрол върху плажовете, използването им и дали задълженията се изпълняват правилно от наемателите и концесионерите. И съм решила да направим събиране с всички заинтересовани лица, които са заинтерсовани от ползването на плажовете, с оглед да уточним някои неща от гледна точка на цените на услугите на плажовете, като чадъри, шезлонги, проблемите с преместваемите обекти, проблемите с опазване на дюните и ползването на морските плажове като ресурси, както и проблемите със спасителите. Ето от вчера, нали, се оказа, че няма достатъчно брой спасители, които да бъдат поставени на плажовете. Така че това е много сериозен въпрос и ще проведа дебати по този въпрос с всички заинтересованирани страни.
Водещ Я. Стаматов: Ще ограничите ли, г-жо Терзиева, възможността за строеж на нови хотели по Черноморието, понеже си говорим за застрояването там, по един или друг начин, чрез законови промени или пък по друг начин.
Д. Терзиева: Работи се по закон за устройство на територията. Много е важно да има общи устройствени планове. Това е много важно. Много е важно държавата вече да се включи и да направи основата в териториалното и устройственото планиране.
Водещ М. Гаврилов: Като споменахте за чадърите и шезлонгите на плажа, да не би да се опитвате по някакъв начин да регулирате тези цени.
Д. Терзиева: Ами, точно това ще поставим на дебат - да видим как точно можем да го направим, така че да не нарушаваме договорните си отношение с концесионерите и наемателите.
Водещ М. Гаврилов: Добре, ако искате да поговорим малко за големите инфраструктурни проекти. Така, усвояването на европейските пари се превръща във възлов проблем още в началото на това правителство. Какво е наследството, което заварвате във вашето министерство по отношение на усвояването на европейските фондове и на подготовката за следващия програмен период.
Д. Терзиева: Ами, по оперативната програма "Регионално развитие" са сключени договори, около 1039 договора, на обща стойност над 3 милиарда лева. До този момент са разплатени около милиард и двеста. Оперативната програма. . . факт, че оперативната програма в момента е на предпоследно място по усвояемост. Сега най-важната ни задача е да намалим или дори да нулираме максимално риска от изпускане на тези финансови средства. Това може да стане, и в момента го правим, със срещи с общините, които са бенифициенти по проекти, и уточняваме рисковите проекти за тези общини - това са 84 на брой, за да уточним какво можем да свършим в тази насока, за да спасим средствата. Каквото остане като заделено от тези средства, без, разбира се, да ощетяваме общините, това трябва да го подчертая, т.е. не за сметка на проектите на общините, ще... и обмисляме в момента да го включим в един голям проект, който да бъде инфраструктурен проект, вече в напреднала фаза, за да можем да усвоим тези средства. По един предварителен анализ на риска това са около 250 милиона лева, които трябва да се опитаме да усвоим по този начин и да постигнем резултати.
Водещ Я. Стаматов: Кой е този голям инфраструктурен проект?
Д. Терзиева: В момента го обмисляме.
Водещ Я. Стаматов: Тунелът под Шипка може би.
Д. Терзиева: Не, не е тунелът под Шипка. В момента го обмисляме, защото това са само 250 милиона лева. По отношение на бъдещето планиране, в момента се разработва проектът, новият проект на оперативна програма "Региони в растеж". Вътре са поставени основните приоритетни оси. Това, което е характерно, сега в момента трябва да го имат в предвид, е, че Европейската комисия изисква от нас един интегриран подход, което означава, че вече за определени региони трябва да подхождаме интегрирано, не кактодосега на парче да работим - примерно да търсим проект за някакъв инфраструктурен обект, а да го свържем този инфраструктурен обект. . . да речем, път с археологическото място или с някакъв друг културен паметник, нали, да се прави един интегриран подход на проектите, за да може да има резултат в развитието на дадения регион. И по този повод искам да кажа, че основен приоритет на нашето министерство е да намалим различието в регионите. Това е много важно, макар че до този момент много пари, средства и усилия са хвърлени, различията между регионите в държавата са доста задълбочени. Ето защо, използвайки инструмента на оперативната програма, ние ще се опитаме да смекчим, да създадем един модел за смекчаване на тези
различия между регионите, както и със законови промени ще вкараме определени инвестиционни стимули, за да може да си инвестира в определени региони. По отношение на инфраструктурните ни проекти, ще продължим да изграждаме започнатите от предишните правителства важни инфраструктурни проекти. Ето, "Тракия" до две седмици ще бъде пусната в експлоатация.
Водещ М. Гаврилов: До 1 юли или до 5 юли.
Д. Терзиева: Значи, тя е удължена до 15 юли. Това е крайният срок, така че в този период между 1-ви и 15-ти вече ще имаме магистрала до морето и гражданите ще могат да пътуват в най-интензивния период вече съвсем спокойно до морето. Друго нещо, на което много държим, това ще бъде качеството на строителството. В момента съм възложила на Агенция "Пътна инфраструктура" да ми направи един списък с всички проекти, всички пътища, които са в гаранционен срок. Макар че те ги контролират на практика, но аз искам да знам кои са тези пътища и да видим, да направим една специална. . . един контрол върху тях, да видим има ли някъде проблеми в качеството на изпълнението и ако има, моментално да бъдат отстранени от изпълнителя за тяхна сметка. Знаете, че пътищата в държавата макар че около 2.5 милиарда са хвърлени в изграждането на тези пътища. . . хвърлени, не исках да го кажа в лошата дума, са инвестирани, въпреки това републиканската ни пътна мрежа е в доста окаяно състояние. И това се дължи главно на липсата на пари и нека да кажем може би неправилното ежегодно финансиране на тези пътища, от гледна точка на ремонтирането и рехабилитацията им. Ето защо ние сега ще предприемем мерки, мислим върху... вероятно възможност примерно стъпаловидно увеличаване на ежегодните пари, които са необходими за ремонт и рехабилитация на тези пътища, за да можем да спрем това силно амортизиране на пътищата.
Водещ М. Гаврилов: Откъде ще дойдат тези средства, от инвестициите за нови пътища или от някакво друго перо?
Д. Терзиева: Ами, от една страна. . . това ще ползваме, нали, инструментите на оперативна програма, както и държавните инвестиционни заеми, знаете, и от бюджета, разбира се, но това е въпрос вече на преговори с министъра на финансите и да го мислим точно как ще направим тази схема. Но това се налага, защото иначе пътищата ще бъдат... просто ще се амортизират и не знам как ще бъдат възстановени отново. Отнема много време, знаете, и резултатите са видими много по-късно.
Водещ Я. Стаматов: Понеже се заговорихме за магистрали, споменахте "Тракия". Вашият предшественик от служебното правителство, така, сподели, че идеята е магистрала "Хемус" в бъдеще да бъде изградена по нов маршрут, не по досега утвърдения. Вие по тази схема ли смятате да работите или ще започне отново преразглеждане на целия проект?
Д. Терзиева: Значи, магистрала "Хемус" е включена в бъдещия период като индикативен проект така, както е разработена.
Водещ Я. Стаматов: Тоест? Ще минава. . .
Д. Терзиева: Тоест, няма промяна в проекта на магистрала "Хемус".
Водещ М. Гаврилов: Магистрала "Струма", там ще бъдат ли спазени сроковете. . .
Д. Терзиева: Магистрала "Струма", лот 2, днес ще вземем решение на Министерски съвет за принудителното отчуждаване. Приключили са вече тези въпроси, до края на месеца разрешително за строителство и ще започне строителството, живот и здраве.
Водещ Я. Стаматов: Освен тези големи инфраструктурни проекти, магистрали, тунелът под Шипка т.н., вашето правителство, г-жо Терзиева, ще акцентира ли върху нещо ново. Понеже стана дума, г-н Орешарски беше гост в това студио веднага след като се заклехте новото правителство, и каза, че липсват на България големи инфаструктурни проекти за следващия програмен период. Та в каква посока мислите по този въпрос?
Д. Терзиева: Ами усилено ще работим върху разработването на големите инфраструктурни проекти и проектирането им. Такава визия има в нашата агенция за пътна инфраструктура. Важно е много от рано да се започне, за да могат навреме да се усвоят средствата, да не се повтарят сегашните случаи, в които не могат да се усвоят средствата, и да има по-скоро риск, за да бъдат усвоени тези средства, поради късното започване на проектирането или някакъв такъв проблем.
Аз искам да кажа малко и за ВиК сектора. ВиК секторът... там имаме много спешни мерки, които трябва да предприемем. Първо, много спешно трябва да приключим реорганизацията на ВиК сектори и да прехвърлим държавната и общинската собственост от ВиК сектор. . . от дружествата. Защото всяко забавяне на преструктурирането на ВиК сектора ще доведе до, разбира се, други последици, които биха се отразили върху цената на водата, а нашата идея е да не допускаме да се повишава цената на водата.
Водещ Я. Стаматов: Чакайте, като казахте за държавни и общински, искате да кажете, че малките ВиК дружества, които са общински, ще станат държавни?
Д. Терзиева: Значи, има закон, в закона за водите, които е приет преди четири години, е взето решение, е разписано, че собствеността върху съоръженията, които ВиК ползват, стават публично-общинска или публично-държавна собственост и тази собственост ще бъде управлявана от едни асоциации. Само искам тука да добавя, че е много важно да се допълни законът за водите в определени насоки, за да може да се отвори инвестиционният процес във ВиК-тата. Когато сме готови, съм готова да дойда и да ви разкажа и за това.
Водещ М. Гаврилов: Енергийната ефективност беше, така, един сериозен приоритет и на служебното правителство, и на правителството преди него. Като че ли обаче то не успя да провокира интереса на хората. Остана ли приоритет и за вас енергийната ефективност?
Д. Терзиева: Енергийната ефективност остава приоритет, тя ще остане и приоритет и в следващата оперативна програма. Даже сега в момента вървят комуникационни дни, хората могат да научат малко повече за това. До 30 юни върви втората поред информационна кампания "Енергийно обновяване на българските домове". Ще разгледаме причините, поради които. . . още веднъж ще разгледаме причините, поради които нещата като че ли не вървяха. Поне аз като гражданин също съм се опитвала да кандидатствам за такъв проект и знам точно. . . лично знам къде бяха причините и ще видим, ако можем да намерим някакво разрешение, което да привлече повече граждани да кандидатстват, ще го направим.
Водещ М. Гаврилов: А за... личният ви опит е доста любопитен. Я разкажете защо не се получаваха тези. . . във вашия конкретен случай защо. . .
Д. Терзиева: Личният ми опит, то вече се промени между другото, беше, че 50 на 50 не беше добре. Разбира се, това беше променено по времето на служебното правителство. Сега ще видим има ли други пречки в резултат на тези комуникационни дни. Колегите като се върнат ще ми разкажат как хората възприемат новите условия, при които ще се правят тези проекти.
Водещ Я. Стаматов: Става дума за разпределението 50 на 50 на разходите за саниране и т.н.
Д. Терзиева: Точно така, но то се промени, знаете, да.
Водещ Я. Стаматов: А когато ще говорим за енергийна ефективност на бизнеса, там ще има ли някакви, не знам, облекчения за фирмите, които залагат на, така. . . инвестират?
Д. Терзиева: Обмислят се такива. . . обмислят се и такива идеи, но още е рано да ви отговоря.
Водещ М. Гаврилов: Кадровата политика, която ще водите в министерството, г-жо Терзиева, има много важни агенции, които са към вас. Предвиждате ли там персонални смени?
Д. Терзиева: Аз заварих едно министерство, в което има много добри експерти, които работят, и моята идея е с една доста добра, оптимизирана администрация да постигаме повече резултати. Администрацията трябва да работи като часовников механизъм. Така трябва да се сработи, че да бъде в много добра координация и да има ясни цели, да постига добри резултати. Нямам намерение да сменям добри експерти.
Водещ Я. Стаматов: Оптимизация обикновено значи съкращения...
Д. Терзиева: Не, оптимизация не означава само съкращения, оптимизация означава и други неща. Оптимизация значи и добра квалификация, обучения, не само съкращения. Аз затова ползвам тази обща дума оптимизация.
Водещ Я. Стаматов: Добре, къде виждате проблемите до тук в министерството, които. . . нещото, което не ви харесва как работи там?
Д. Терзиева: Ами най-. . . така, за мен един от най-важните проблеми е да, както казах, да се работи екипно. В министерството не се работи екипно. Освен това искам да наблегнем на усвояването на средства от различни видове европейски проекти. Това не е само оперативната програма, това е Дунавската стратегия, както и да ползваме и т.нар. междутериториални. . . двустранни споразумения - с Гърция, с Турция, Македония. Затова ще засиля капацитета на т.нар. "Европейска координация и международно сътрудничество", по-скоро европейската координация, за да може да е ясно точно къде какви проекти се движат и какви резултати се гонят. Това нещо в момента в министерството го няма.
Водещ М. Гаврилов: Като споменахте Дунавската стратегия, та се досетих, така, за един огромен български успех след толкова години усилия - Дунав мост 2 предстои да бъде открит. Същевременно обаче се появиха коментари, че таксите, които ще бъдат събирани за моста, ще бъдат значително по-големи от тези, които са на русенския. Това няма ли някак си да ограничи интереса към това съоръжение, спомена се даже три пъти по-скъпо преминаване.
Д. Терзиева: Ами на този етап не мога да коментирам таксите, тъй като знаете, че се направи едно дружество, което ще управлява Дунав мост. Това е въпрос на министъра на транспорта.
Водещ Я. Стаматов: Понеже си говорихме преди малко за, така, интегрирано развитие на регионите, разбира се, че Северозападна България, това не е тайна, не казвам някаква новина, е най-слабо развитият регион не само в България, ами в целия Европейски съюз, та се питам за там някакви специални мерки ще има ли? Понеже имаше идея, дори доколкото си спомням в една от предизборните програми, да има министър за Северозападна България. Толкова са зле според, така, мандатоносителя на вашето правителство, БСП, нещата там.
Д. Терзиева: Значи специално внимание, аз, нали, разказах за нашата политика, която ще водим, за намаляване на тези разлики, които са драстични.
Водещ Я. Стаматов: Казахте,че имате такива идеи, конкретно не казахте нищо...
Д. Терзиева: Имаме, да, такива идеи. Знаете, че има регионални планове, които са разработени вече, предстои тяхното приемане в Министерски съвет. Всеки регионален план си има съответната стратегия за всеки район. Вътре много ясно са изписани приоритети, които трябва да се преследват, и тези приоритети са свързани със запазване на демографския фактор, с развитие на бизнес средата, с използване на капацитета, който е в региона. От тая гледна точка за Югозападен, и Западен също, райони трябва да се отдели наистина по-специално внимание. Не е въпрос само на стратегии, трябва и на практика да работим. Така че чрез оперативната програма, създаването на проекти, интегриран подход по проектите, използването и на Дунавската стратегия, която също би могла да допринесе довнасянето на инвестиции, мисля, че можем да постигнем много добри резултати.
Водещ М. Гаврилов: Последен въпрос, г-жо министър, тъй като вие сте експерт, работила сте в държавната администрация, поемали ли сте политически ангажименти към някоя от партиите, които подкрепят това правителство?
Д. Терзиева: Не, аз съм била експерт и съм работила цял живот като експерт. Не съм поемала никакви политически отговорности към никоя . . .
Водещ Я. Стаматов: Добре, благодаря.
Водещ М. Гаврилов: Добре, благодаря ви, че бяхте на гости. За мен голямата новина от този разговор е, че строителният надзор минава към Министерството на инвестиционното проектиране. Десислава Терзиева в студиото на "Денят започва".
Запис на интервюто може да видите на :Българска национална телевизия - Новини - Институции - Проверяват качеството на пътищата в гаранция