Десислава Терзиева пред ТВ7 за промените в АПИ и европейските пътища

Десислава Терзиева пред ТВ7 за промените в АПИ и европейските пътища

28 август 2013 | 13:18

Водещ: Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева е при нас. Добро утро.

 

Десислава Терзиева: Добро утро.

 

Водещ: Да започнем с най-горещата тема – и няма как да е по други начин. Защо сменихте шефа на пътната агенция? Знаете ли какъв е последният коментар от „Фейсбук” на бившия премиер Бойко Борисов, във връзка с тази смяна?

 

Десислава Терзиева: Не съм чела последния коментар на бившия премиер, но на практика г-н Лазар Лазаров остава като член на Управителния съвет и даже ще се занимава изключително с европейските проекти. Новият председател на Управителния съвет е г-н Стефан Чайков, който доскоро беше управител на браншовата организация, Браншовата камара „Пътища”, и е доста известен експерт в пътищарската гилдия, нека така да кажем.

 

Водещ: Какво наложи тази смяна обаче? Доколко бяхте повлияна от публикациите, че г-н Лазаров е назначавал свои роднини в агенцията?

 

Десислава Терзиева: Не зная тази подробност също.

 

Водещ: Не знаете ли, не сте проверили?

 

Десислава Терзиева: Не, тази подробност не я знам, в интерес на истината. Но Управителният съвет на АПИ е с трима човека. Преди два месеца единият от членовете просто напусна и аз трябваше възможно най-бързо да взема решение кой да заеме мястото на третия член. Освен това, като нов министър искам да разширим политиките в областта на пътищата, като, разбира се, основно нещо и приоритет на правителството е да говорим с бизнеса, в разговор с бизнеса да решаваме политиките, които реализираме в страната.

 

Водещ: Бизнесът какво казва – че не е доволен от г-н Лазаров? Какво наложи смяната, защо?

 

Десислава Терзиева: Г-н Лазаров е просто не е вече председател на Управителния съвет. Той остава член. Всички решения в АПИ се взимат със съвместно решение на всички членове, председателят просто управлява. Няма нужда от специални основания да преместя г-н Лазаров от председател на член. Просто смятам, че трябва да засилим отношенията с бизнеса и кандидатурата на г-н Стефан Чайков доста ми хареса точно заради това, и неговата визия за политиките, които да правим в пътищата, просто ще ни сближи с бизнеса, поради което аз реших да му дам възможност да стане председател и да видим как ще подпомогне политиката на министерството в тази област.

 

Водещ: Добре. Част от коментара на бившия премиер е, че това го правите, за да попаднат обществените поръчки за инфраструктура в ръцете на хора като „батко и братко” и да се спре еврофинансирането. Това ли са целите?

 

Десислава Терзиева: Това е лично негово мнение, аз не искам да коментирам неговите изявления.

 

Водещ: Доколко сте запознати с това, обаче, което пак е по твърдение на председателя на ГЕРБ, че г-н Чайков все още участва в управлението на 12 фирми?

 

Десислава Терзиева: При подписване на договора г-н Чайков е подписал съответните изискуеми декларации.

 

Водещ: Смятате ли, че в тях… Той посочи ли всъщност, че е излязъл от управлението на тази фирма?

 

Десислава Терзиева: Щом е подписал тези декларации, за мен това е достатъчно. Аз не го обследвам дали е излязъл, не е ли излязъл. Оттук-нататък той се е подписал на съответните декларации при подписване на договора – това е изискуемо от закона, защото не може да си председател, съгласно Закона за пътищата, ако си...

 

Водещ: Ако се окаже, че те са с невярно съдържание тези декларации?

 

Десислава Терзиева: Не е моя работа да проверявам това нещо.

 

Водещ: А ще поискате ли подобна проверка и справка днес?

 

Десислава Терзиева: Не, няма да поискам, не се налага.

 

Водещ: Не се налага?

 

Десислава Терзиева: Не виждам по каква причина.

 

Водещ: Добре. Кажете ни сега за движението по автомагистрала „Тракия”. Разбрахте ли всъщност кое наложи спирането на движението и осъществяването на ремонтите точно в този пиков сезон?

 

Десислава Терзиева: Ремонтите по принцип са планови. Това са два много опасни виадукта, в предаварийно състояние. Ремонтите текат, като единият е на 61-вия километър, другият – на 67-мия километър на АМ „Тракия” – започнахме спешно да ги ремонтираме. Гражданите трябва да знаят, че ремонтът ще отнеме една година. Трябва обаче да се работи в хубаво време, в летния сезон, когато се извършват строителните работи. Идва септември-октомври, времето ще започне да се разваля. Има ли дъжд и други неблагоприятни условия, това ще доведе до спиране на работата. Аз отново искам да се извиня на всички граждани за неудобството, което беше създадено в неделя. Още вчера съм разпоредила на АПИ, съвместно с „Пътна полиция” да предприемат спешни и бързи мерки за отклоняване на движението, намиране на алтернативен маршрут. Много е важно гражданите да бъдат навреме уведомявани за тези неудобства, които ще им бъдат създавани, но всички трябва да разберем, че ремонтът трябва да се направи, за да не падне виадуктът.

 

Водещ: В какъв срок ще бъде извършен този ремонт?

 

Десислава Терзиева: Едногодишен е срокът.

 

Водещ: Едногодишен. Мислите ли, че по-рано ще успеете?

 

Десислава Терзиева: Ако успеят строителите по-рано – успеят. Аз не мога да поставям по-кратки срокове на строителите. Това е обществена поръчка, предполагам, че това е минималният строителен срок, който са си поставили строителите.

Водещ: Дано да стане по-рано от една година, тъй като ще бъде неприятно догодина цялото лято да изгубим.

 

Десислава Терзиева: Права сте. Нека да видим как ще тръгнат строителните работи и ще вземем решение.

 

Водещ: Добре, дано да успеете по-рано да свършите тази работа. Поискаха ви оставката заради катастрофата, която се случи край гара „Яна”. Все още ли смятате, че решението, което взехте тогава, да не отваряте събота и неделя тази отсечка е правилното? Или ако трябва отново да вземете решение…

 

Десислава Терзиева: То не беше въпрос дали да отворят петък, събота, неделя. Въпросът се състои в това, че една такава пътна отсечка трябва да се отвори в съответствие със законите. Законните изисквания, за да пуснем поне движението по този отсек, трябваше да имаме Акт 15. Акт 15 беше изготвен в понеделник от комисия, която работи събота и неделя и веднага след като бе изготвен, сутринта към 10.00 часа, ние бяхме насрочили за 11.30 часа да направим едно откриване.

 

Водещ: Тоест не сте отложили откриването, защото сте била в чужбина на почивка?

 

Десислава Терзиева: Не, не, аз бях на работа, нито съм ваканцувала по това време, нито нещо друго – бях си на работа. Бях подложена на такъв медиен натиск от страна на бившия премиер и кмета на община София да отварям бързо този отсек. Но още отсега заявявам, и трябва да знаят гражданите, че аз незаконни действия никога не бих извършила. За мен най-важното е една автомагистрала или един скоростен път, или един път да бъде открит при спазване на всички законови процедури. В конкретния случай сме пуснали движението, като сме спазили пак определена законова процедура, за да няма точно тази тапа.

 

Водещ: Много хора ви разбират, но взехте ли си поука от това, че когато се случат подобни тапи по магистрали, например, трябва да работите по-отблизо с „Магистрална полиция”, които все пак навреме да осведомят хората, че следват задръствания и така да може движението да се контролира по…

 

Десислава Терзиева: Надявам се всички да са си взели този урок. Принципно в АПИ още вчера, както казах, се събрахме и обсъдихме тези тапи, задръствания, и според мен едно от решенията е хората да бъдат навременно уведомявани за това и да се поставят съответните знаци.

 

Водещ: Съответните знаци, да.

 

Десислава Терзиева: Но да кажа за пътния инцидент. Той стана не на гара „Яна”, както се съобщаваше непрекъснато - той стана между село Елешница и гара „Яна”, на 14 км от мястото на откриването.

 

Водещ: Добре. Кажете ни за автомагистралите „Марица” и „Струма” – какво се случва с тях? ЛОТ 4 на „Струма” и 15-километровата отсечка „Сандански – Кулата”.

 

Десислава Терзиева: ЛОТ 4 в момента се изпълнява. Там също има определени задръствания, но има направен обходен път, така че гражданите трябва да знаят  това. Мисля, че вече е качено на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура”. Изпълнява се в срок, нямаме проблем там. Той ще бъде готов някъде лятото на 2014 г. По отношение на ЛОТ 3 на „Струма” – това е един много голям инфраструктурен проект, който е изцяло съобразен с изискванията на ОВОС, свързана със запазването на целия хабитат, който се намира  в региона. Проектът ще бъде много сложен за изпълнение. Този ЛОТ е включен в индикативните проекти за следващия програмен период. Евентуалната дата за започването на строителството е 2015 г.

 

Водещ: Ще трябва да почакаме. Автомагистрала „Хемус” – какво се случва с нея, кога да очакваме да имаме още една магистрала?

 

Десислава Терзиева: АМ „Хемус” е категорично в програмата на правителството за  строителството. АМ „Хемус” в момента е в предпроектно проучване. Нека да видим откъде ще мине точно трасето – то няма да се променя особено, освен ако ОВОС не изиска това нещо. Знаете, че парите в момента по европейските проекти са намалени, в Оперативна програма „Транспорт”. Със сигурност европейските пари за АМ „Хемус” няма да стигнат, затова търсим алтернативни източници на финансиране. Дори обмисляме публично-частно партньорство, стига да има икономически интерес от трафика по участъците - определени участъци или цялостни участъци.

 

Водещ: Какво показват анализите – някой ще иска ли да…

 

Десислава Терзиева: В момента правим предпроектно проучване и ще видим какво ще покажат анализите.

Водещ: Дали някой ще прояви изобщо интерес. Заговорихте за европейските средства. Няма как да не ви попитам – има ли опасност да изгубим пари по някоя програма? За общините става въпрос, тъй като се заговорихме.

 

Десислава Терзиева: По ОП „Регионално развитие” – работим денонощно. През последните два месеца имаме значително усвояване на средства. Продължава сключването на планирани договори. Към края на годината ще се опитаме да намалим риска за загуба на средства във връзка с автоматичното освобождаване на нула, така че очакваме да нямаме проблеми тази година със загуба на средства.

 

Водещ: Със сигурност общините ще ги подпомогнете, няма да се изгубят пари?

Десислава Терзиева: До този момент ние правихме специални срещи с общините и продължаваме да ги правим ежеседмично, на които проверяваме как вървят всички проекти.

 

Водещ: Договарянето на новата оперативна програма, между другото, трябва да стане в следващите няколко месеца.

 

Десислава Терзиева: Да, работим в момента по новата ОП „Регионално развитие”.

 

Водещ: Критикуваха ви, че направихте няколко смени във външното ведомство. Точно Деница Николова – директор на дирекцията, която е отговаряла за изпълнението на ОП „Регионално развитие”, и директорът на Дирекция „Финансово-стопански дейности” - Петя Стефанова. Можете ли да гарантирате, че след тези две смени няма да има трудности при кандидатстването за нови пари от Евросъюза?

 

Десислава Терзиева: Няма абсолютно никакви трудности. Нито за ден не е спряла да работи оперативната програма. В момента длъжността се изпълнява от Снежина Славчева, която е заместник-главен директор на програмата.

 

Водещ: Какво наложи тези смени – само, ако може да обясните, защото…

 

Десислава Терзиева: Деница нямаше изискуемия стаж, за да заема длъжността.

 

Водещ: В автобиографията й, обаче, пишело, че има седем години по специалността.

 

Десислава Терзиева: Ами, пише, но по документи се оказа съвсем друго.

 

Водещ: Тогава г-жа Николова каза, че ще съди министерството. Направи ли го, всъщност, заведе ли дело ?

 

Десислава Терзиева: Доколкото знам е завела дело. Ще видим какъв ще е изходът.

 

Водещ: Предстоят ли още смени в регионалното министерство?

 

Десислава Терзиева: Не предвиждам някакви специални смени. Аз винаги съм казвала, и пак ще повторя, че е необходимо да направим оптимизация в министерството, с която да наблегнем върху засилване на капацитета на администрацията и експертността.

 

Водещ: Ще има ли съкращения, между другото, които са поети като ангажимент от всички министерства?

 

Десислава Терзиева: Ние извършихме такива съкращени с устройствения правилник, който приехме в средата на август.

 

Водещ: Ще ви стигнат ли парите от бюджета в края на годината, след актуализацията?

 

Десислава Терзиева: На един министър на регионалното развитие никога не му стигат парите, но смятам, че ще се поберем в средствата, които са предвидени за този бюджет. Пък и ние нямаме друг избор – знаете състоянието на бюджета на държавата.

 

Водещ: За съжаление да. С ВиК сектора как ще се справите? Изключително много проблеми има в него. Как изобщо виждате…

 

Десислава Терзиева: Във ВиК сектора трябва спешно да започнем с реформите. Състоянието на ВиК инфраструктурата е трагично. Ако не започнем спешно реформиране на този сектор, много скоро ще се наложи да плащаме сериозна цена за това. Страшно големи загуби на вода, което ще доведе, разбира се, и до рязко повишаване на цените на водата. Затова вече имаме готова Стратегия за развитие на ВиК сектора от Световната банка, която предстои да приемем септември месец, в момента е на обсъждане. Разработени са необходимите т.нар. генерални планове на всички ВиК системи, които са също в процедура на приемане – края на ноември месец. Тези планове са много необходими, тъй като те дават истинската картина – това е един вид стратегически документ. Те дават истинската картина на състоянието на районите като цяло за ВиК сектора, за да може да видим интегрирано къде ще са необходими най-бързите, най-краткосрочните мерки, за да можем да спасим системата като начало.

 

Водещ: Вие говорите за спасяване на системата – толкова…

 

Десислава Терзиева: Да, да, трябва много спешно да се започнат реформите и да се направят даже краткосрочни мерки, които са предвидени в тези мастърпланове, защото в противен случай просто системата ще спре да работи. Така че реформите във ВиК не трябва да се забавят и всички граждани трябва за знаят, че трябва да започнем да реформираме. Аз и преди съм казвала – първо трябва да се прехвърли собствеността, което е забавено. Тези реформи са започнали със Закона за водите, който е бил изменян 2009 г. - нищо не е правено до този сега. Сега в момента се правят едни спешни допълнения в закона от депутати в Народното събрание, които се надявам септември месец да минат, за да можем реално да почнем реформите. Първо трябва абсолютно цялата собственост на ВиК дружествата, които се знаят – и общински, и държавни, и смесено участие, да стане общинска или държавна собственост. Това се налага, за да може да има единно управление и да може европейските проекти, когато се реализират, да започнем още следващата година да реализираме европейски проекти, както казах, да имаме т.нар. интегриран подход и те да бъдат правени не на парче, т.е. правим…

 

Водещ: Както досега.

 

Десислава Терзиева: Не както досега, а да бъдат правени за цял район. Така че това са много спешни мерки, които започваме, и се надявам до края на годината да отчетем определени резултати.

 

Водещ: Очаквате ли някъде да имате проблем с прехвърляне на собствеността на ВиК мрежата?

 

Десислава Терзиева: Не, но просто е процес, който ще продължи около година, между другото.

 

Водещ: Да се подготвим за режим на водата?

Десислава Терзиева: Не, не, не, изобщо не съм имала това предвид. Напротив – точно тези реформи трябва да стигнат дотам, че да нямаме режим на водата. Между другото, ние предвиждаме да разработим и една програма и в началото на другата година ще отчетем резултати при разработването на тая програма, която е свързана точно с питейно-битовото водоснабдяване и изграждане на определени язовири, които в момента са в проектиране.

 

Водещ: Къде предвиждате да бъдат изградени нови, ако не ви затрудня много - да разберем кои ще са?

 

Десислава Терзиева: Имаме готови технически проекти на язовир „Пловдивци” в община Рудозем и идеен проект за язовир „Лудя Яна”, община Панагюрище, и идеен проект за рехабилитация на язовир „Студена”. Това са най-важните язовири, с които трябва да започнем.

Водещ: Добре, дано да се случи скоро. Няма как да не ви питам за Северозападна България, тъй като там проблемите с пътищата – връщам ви отново на тях – са доста сериозни. „Дунав мост” 2 и инфраструктурата около него – да отговорим на хората, които живеят в района, а пък и на тези, които пътуват и минават от там им е важно – кога очаквате да бъде решен проблемът с пътищата?

 

Десислава Терзиева: В момента там има няколко проекта. Единият е обходът на Враца. Вчера подписахме договора с обхода на Монтана, който започва да се строи. Това са много важни отсечки, с които ще се извади трафикът от населените места и, разбира се, ще се подобри движението по пътищата. Особено сега, като се изгради „Дунав мост”, имаме доста по-голямо увеличение на трафика. По отношение на отсечката „Монтана – Видин”…

 

Водещ: Която е най-проблемната всъщност.

 

Десислава Терзиева: … която е най-проблемната – това е една отсечка, която предвиждаме в индикативния списък за следващия програмен период по ОП „Транспорт”.

 

Водещ: Което ще рече?

 

Десислава Терзиева: Което ще рече, че в момента се проектира и изграждането й ще започне през 2015 г.

 

Водещ: Най-рано 2015 г.

 

Десислава Терзиева: Да, защото това е един голям инфраструктурен проект.

 

Водещ: Дотогава? Да карат внимателно.

Десислава Терзиева: Дотогава, където се налага, правим рехабилитации. Между другото, „Петрохан” ще го свършим в срок. Ще правим и една програма - до края на септември съм възложила на Агенция „Пътна инфраструктура” за рехабилитация на пътищата, които са също в окаяно състояние. 35% от републиканските пътища са абсолютно разрушени.

 

Водещ: Защото до момента са правени именно кръпки, или дори не им е обръщано внимание.

 

Десислава Терзиева: Защото не е инвестирано в тях, което налага да се направи една спешна програма и пак да видим къде най-много се налага да започнем с краткосрочни мерки по рехабилитация на пътищата.

 

Водещ: В какъв срок очаквате да започнете изработването на…

 

Десислава Терзиева: Поискала съм да бъде изработена програмата до края на септември от АПИ. Ще направим една програма, за да видим и откъде ще намерим финансиране за тази рехабилитация, разбира се.

 

Водещ: Да, което е основно всъщност.

 

Десислава Терзиева: Защото в момента рехабилитираме около 1100 км републикански пътища, но това е недостатъчно в общия обем от 20 000 км републикански пътища в държавата.

 

Водещ: И повече да имаме – това ще си пожелаем.

 

Десислава Терзиева: Да.

 

Водещ: Благодаря ви много за този разговор.

 

Десислава Терзиева: И аз благодаря.

 

Повече по темата може да гледате тук: Министър Терзиева: Спешни реформи във ВиК сектора - Добро утро, България! - TV7

mrrb