Десислава Терзиева: Решителни сме, че трябва да се сменят конкурсните условия при търговете за строеж на пътища

Десислава Терзиева: Решителни сме, че трябва да се сменят конкурсните условия при търговете за строеж на пътищ

31 юли 2013 | 13:21

Водещ Христо Калоферов: Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева е в студиото. Добро утро. 


Десислава Терзиева: Добро утро. 
 
Водеща Мира Иванова: Добро утро. След откриването на магистрала "Тракия" пътувахте ли вече още веднъж от София до Бургас? 
 
Д. Терзиева: Да, пътувах. Имах тази възможност.
 
Водеща: За колко време стигнахте? 
 
Д. Терзиева: За около три часа, три часа и двадесет минути, без да караме много бързо, с разрешената скорост. 
 
Водеща: Защото четем за хора, които са стигали за два часа. Изпреварваха ли ви такива автомобили, които летят с 200 - 220? 
 
Д. Терзиева: Мен лично не, не съм забелязала. Но е хубаво да се кара със съобразената скорост, нали, разрешена по пътищата, за да бъде безопасно за всички, които сме по пътищата.
 
Водеща: Защото това са много притеснителни информации, вие сигурно сте ги чували. . . 
 
Д. Терзиева: Да. 
 
Водеща: . . . вече за гонки, които се организират.
 
Д. Терзиева: Да. 
 
Водеща: Има и такива сега в следващите дни, които. . . 
 
Д. Терзиева: Да. 
 
Водеща: Това не е във вашия ресор, това е друг, работа на друг колега. . . 
 
Водещ: Ще изчакаме полицията да постави камерите с радарите. 
 
Д. Терзиева: Надявам се строителството на магистрали да не води до това - да подтиква гонки. Нали, целта на строителството на магистрали е съвсем друга - да свързва. . . 
 
Водеща: Засега прави и това обаче, и наистина са необходими спешни мерки. . . 
 
Водещ: Пуснахте "Тракия" в експлоатация, а пък още в първите дни се забелязаха огромни задръствания на входа на Бургас. 
 
Д. Терзиева: Да, работим по. . . 
 
Водещ: Този проблем може ли да се разреши? 
 
Д. Терзиева: Да, мисли се по този проблем и ще се разреши. Но, разбира се, в един диапазон за следващата година. В началото на тази, тоест към септември - октомври ще се предприемат определени мерки. Изисква средства. 
 
Водещ: Ясно. 
 
Водеща: Изисква средства. А с бензиностанциите, там на какъв етап са нещата? Защо не искат тези хора да строят там? Сезонна ли им се вижда тази магистрала, натоварена по-скоро през лятото и есента?
 
Д. Терзиева: Да, значи, строителството на бензиностанции, разбира се, е свързано с някакъв икономически интерес и с трафик на коли и хора. Аз не мога да говоря от името на собствениците защо точно не строят бензиностанции, въпреки че имат всички разрешителни. Според мен обаче е редно, когато се проектира един такъв инфраструктурен обект като магистрала, да се предвидят съответните места, където да спират хората, да има тоалетни, да има бензиностанции, това да е в проекта направено...
 
Водеща: А го нямаше в проекта, така ли? 
 
Д. Терзиева: Ами, значи, не го е имало като проект към магистралата. Защото магистралата е изключително държавна собственост. Тоест магистралата е построена с определени места за отбиване, определени паркинги, нека така ги нарека, но самите бензиностанции, макар и предвидени в едно устройство, нали, на територията, не са били предвидени в самия, в самото трасе, нека така да кажа, като прилежащи територии. Това според мен е много важно. И ето "Тракия" го доказва. Не е било направено. 
 
Водещ: Ясно, оттам е дошла грешката. Сега 140 хиляди лева отиват за 44 екотоалетни по тази магистрала. Сложени ли са вече? 
 
Д. Терзиева: Ами, вече ще ги разполагат. Уверили са ме от АПИ, че през началото, в началото на месец август ще бъдат разположени и ще бъдат използвани вече, надявам се. 
 
Водеща: В рамките на сезона ще се случи това. 
 
Д. Терзиева: В рамките на сезона, да, да. 
 
Водеща: Което е важно. 
 
Водещ: Да си продължим за "Тракия". Знаете за ситуацията при Пазарджик, при Пловдив и при Нови хан. Там шефът на Агенцията "Пътна инфраструктура" ни каза, че става дума за едни 70 километра и нуждата от 70 милиона за тяхното преасфалтиране, не говорим за изкърпване. Тридесет години не е имало сериозен ремонт в тези участъци. Европейската инвестиционна банка ли ще отпусне парите и кога да очакваме ремонтите? 
 
Д. Терзиева: Точно така. Точно така. Това е едно споразумение между България и Европейската инвестиционна банка. Споразумението вече е подписано за продължаване на основния меморандум. Ще го вкараме, сега, до края на месеца, министърът на финансите трябва да го вкара в Народното събрание за ратификация чрез Министерския съвет. И се надяваме ремонтите да започнат във възможно най-кратък срок и ще станат, разбира се, догодина. 
 
Водещ: Догодина. 
 
Д. Терзиева: Ами, аз имам тук някаква информация от колегите. Значи, ще бъдат обновени 64 километра и ще станат през следващата година. 
 
Водеща: Това с европейски пари ли ще се случва? 
 
Д. Терзиева: Това е по "Транзитни пътища 5", проект, който всъщност. . . парите идват от заем от Европейската инвестиционната банка. 
 
Водеща: Заем. Добре. . . 
 
Д. Терзиева: Общ размер над 700 милиона лева. 
 
Водеща: Предстои ви една нова първа копка днес. Става дума за лот 2 на "Струма". 
 
Д. Терзиева: Точно така. 
 
Водеща: Колко средства, за колко време, колко километра? 
 
Д. Терзиева: Ами, става въпрос за 37 километра. Обектът се изгражда на инженеринг, строителството ще струва близо 360 милиона лева на целия лот. 
 
Водещ: Това е отсечката между Дупница и Благоевград всъщност. 
 
Д. Терзиева: Точно така. Срокът за довършване е до лятото на 2015 година и ще се построят два тунела по около 400 метра, мостове над Струма и Джерман и изместване на газопровода за Гърция и четири пътни възела. 
 
Водеща: Един много важен въпрос, става дума за търговете при строежите на пътища. Има една практика у нас, тя може би е обяснима, парите никога не стигат, но да се приемат най-ниските оферти, които обаче за съжаление, първо, че не гарантират качество, очевидно е, и второ обикновено впоследствие те се раздуват до доста по-скъпи оферти чрез анекси. Тази практика, г-жо Терзиева, може ли да бъде спряна и правите ли стъпки в тази посока? 
 
Д. Терзиева: Абсолютно тази практика трябва да бъде спряна, тя вече между другото е спряна при провеждане на скорошни конкурси от АПИ. Това е. . . недопустимо е според мен да допускаме най-ниската цена, така е станало при "Тракия", като един пример да дам, на най-ниска цена да се вземе обектът, и след това с допълнителни анекси да се оскъпява, нека да кажа, без. . . 
 
Водеща: И евтиното да излезе много скъпо. 
 
Д. Терзиева: И евтиното да излезе много скъпо, точно така. Още когато станах министър, поисках да видя тези договори. Констатирахме тези неща и сме решили. . . решили сме и сме решителни, че трябва да се сменят конкурсните условия. Тоест най-добрата, най-изгодната оферта трябва да е, вътре трябва да има не само цена, но и срок на изпълнение, което е много важно. . .
 
Водещ: Качеството. 
 
Д. Терзиева: . . . качество, както и надзор. Много е важен контролът след построяването. . . 
 
Водеща: Последващият. 
 
Д. Терзиева: Не само последващият, и по време на строителството на магистралите или на пътищата, въобще на пътната инфраструктура. Това става. . . между другото това е за всяка инфраструктура - постоянният надзор и последващ контрол. По този повод съм направила, една комисия съм назначила, която лично следя и която сега започва проверки, разбира се, не планови, а внезапни проверки по пътищата, които са в гаранционен срок. Гаранциите за тези пътища са предвидени в Закона за устройство на територията - 3, 5 години, за да можем да констатираме дали наистина качествено се изпълнени. Където има некачествено изпълнение, изпълнителят ще трябва да си ги отстрани тези повреди.
 
Водещ: Веднага да ви дадем една идея накъде да погледнете при проверките. Пътищата в област Търговище имат нужда от цялостна рехабилитация - това заявиха професионални шофьори, на които често се налага да лавират между кръпките, дупките и коловозите, които с години няма кой да поправи. (излъчва се репортаж - бел.ред.)
 
Водещ: Г-жо министър, ще спрем ли да чуваме скоро шофьорите, които карат по второкласните и третокласните пътища, да се оплакват защо плащат данъци и защо си купуват винетки, докато лавират между дупките? 
 
Д. Терзиева: Това е много голям проблем. Над 35 процента от пътищата в България са в окаяно състояние. 
 
Водеща: А там всъщност стават много катастрофи. 
 
Д. Терзиева: Там стават много катастрофи. Това са пътища, които свързват малките населени места с градовете, линейки, хляб, доставки, знаете, хората. . . Всички търпим тези негативи. Затова един от основните ми приоритети е да започнем да работим и за рехабилитацията на тези пътища, доколкото, разбира се, разполагаме с пари. Търсим различни източници на финансиране, обмисляме възможност всяка година поне 70 до 100 милиона да отделя държавният бюджет за рехабилитация на такива пътища. Трябва да ви кажа, че в момента рехабилитираме и правим ремонти на около хиляда километра пътища и до края на годината ще започнем още 140 километра. Звучи доста грандиозно. . . 
 
Водеща: Средства има ли в момента? 
 
Д. Терзиева: Средства има, да, средства има точно по "Транзитни пътища 5" и от други източници, целево, европейски пари по оперативната програма "Регионално развитие". И на практика. . . да, много километри са, но това не решава въпроса. Въпросът е занемарен от години и това ще е един труден процес, но аз искам поне да го започнем, да се опитаме да намерим финансиране и. . . Ако не го направим това нещо, просто пътищата ще стават още по-окаяни и ще се изправим пред още по драстични проблеми. 
 
Водещ: То и сега 35 процента никак не са малко от пътищата в страната, които са в лошо състояние. 
 
Д. Терзиева: Изобщо не са. Това е и мнението на Световната банка, която разработи една стратегия за развитие на пътищата и. . . няма да назовавам бомбастичната сума от 9 милиарда, които са необходими за периода до 2020, за да се оправят всички пътища, което нали, просто. . . Ние разполагаме с около 2.5, два и половина милиарда, за следващия период за пътна инфраструктура по оперативна програма "Транспорт". 
 
Водещ: А има ли опасност да изгубим от тези пари? 
 
Д. Терзиева: От сегашните ли? 
 
Водещ: Не, плановия период 2014 - 2020? 
 
Д. Терзиева: Не. Надявам се да не ги изгубим. Започнали сме вече предпроектни и проектни проучвания. Трябва да започнем скоростно проектирането, за да можем януари месец да започваме проектите. 
 
Водеща: Добре. Само последно по отношение на пътната инфраструктура. Ремонтите на виадуктите започват ли? Много се забави този процес. Беше казано по време на кабинета ГЕРБ, че са много опасни, животозастрашаващи, пробваха ремонти без търгове, вдигна се вълна срещу това решение, тръгнаха процедури. Докъде стигнаха?
 
Д. Терзиева: В понеделник подписах разрешителните за строителство. Това беше условие, за да започнат, и от вторник са започнали работа по виадуктите. Ще бъдат поправени в сроковете, които са установени по проектите. Между другото там също имаме проблем, защото са били 40 милиона целево, но са намалени на 10 милиона лева целевите пари. Така че виждате каква е разликата.

Водеща: Някъде другаде са пренасочени тези 30 милиона, така ли? 
 
Д. Терзиева: Ами, предполагам, че бяха пренасочени по времето на предишните правителства, може би за социални нужди. Не са били пренасочени за нецелеви неща, но просто за сметка на пътищата. 

Водещ: Друга ваша тема е санирането. Имаме европейски пари, имаме нужда от енергийна ефективност, има много слаб интерес към това заради съфинансирането, може би, защото хората нямат пари. Има ли начин държавата да направи този процес по-достъпен и по-интересен за хората, така че повече хора да санират жилищата си? 
 
Д. Терзиева: Точно така. Значи, задължително трябва да продължим със санирането като част от енергийната ефективност. За следващия програмен период това ще бъде около 20 процента от средствата по оперативна програма "Регионално развитие". Значи, представете си колко средства са това, ако тя ще е някъде около 3 милиарда, 3 милиарда и половина. Ние още не можем да кажем колко ще бъде самата програма. Трябва много стройна система да се направи. Също така имаме идея може би да бъде някакъв административен орган или независим орган, нека така да го кажа, който да се занимава със санирането. Да не е към самото Министерство на регионалното развитие, а да е организация, било държавна . . .
 
Водещ: Да може да работи по-оперативно. 
 
Д. Терзиева: Точно така, да работи по-. . . като агенция, да речем, за да може да работи по-оперативно, и ще бъде бенефициент по оперативната програма. Така че това се обмисля и. . . 

Водеща: Може ли да се промени съотношението, така че съучастието, личното, да е по-малко. Тоест хората да трябва да дават по-малко средства в крайна сметка. 
 
Д. Терзиева: Абсолютно съм съгласна с вас. Обмисляме и този въпрос. сега в момента знаете, че е 70 процента, 75 процента на 25, това се поправи по времето на служебното правителство, защото нямаше абсолютно никакъв интерес преди това. 
 
Водеща: Да. 
 
Д. Терзиева: Правихме срещи с гражданите тука миналия месец. Колегите ще ми предложат, казала съм да ми разработят два варианта поне и да ми предложат решение, за да може наистина да отпушим този процес, защото е важно санирането да продължи. Това просто е повече от ясно. 
 
Водеща: Тоест да очакваме новини все пак. Има варианти за намалено участие на гражданите. . . 
 
Д. Терзиева: Да, до края на годината ще има новини.
 
Водеща: Добре. 
 
Водещ: Към плажовете и проверките, и застрояването там, и скъпите шезлонги и чадъри. Това лято активно ли работи регионалното министерство, за да могат хората да си почиват добре и да няма шум, да няма прах и да могат да си постелят хавлията на плажа? 
 
Д. Терзиева: И до този момент. . . 
 
Водеща: Без да дадат 15 лева за чадър или шезлонг. . . 
 
Водещ: Пет евро. 
 
Д. Терзиева: Ами, до този момент не съм чувала, нали, по телевизията, аз непрекъснато слушам новини, да не би някъде да имаме големи проблеми по плажовете и управлението на плажовете, до този момент не съм чула стряскащи новини. Аз имам доста сигнали по отношение на цените на шезлонгите и на чадърите. Това, което правим съвместно с асоциацията на концесионерите, които направиха определени предложения за подобряване по принцип управлението на плажовете, е да решим. . . някъде след 20 август ще направя вече една голяма среща, аз отдавна я обещавам, но все не мога да намеря време, но вече е крайно време да се срещнем. Каня всички концесионери, всички наематели да седнем да обсъдим общо проблемите, защото, от една страна, концесионното възнаграждение може би не е съобразено за всички плажове. Така поне твърдят концесионерите. От друга страна пък, качеството на услугите за мен са под въпрос на някои плажове. Така че нека да седнем на една маса, както се казва, и да разрешим така нещата, че да са балансирани в услуга на гражданите. 
 
Водещ: На финала искам да ви задам един въпрос, ама за да не е такъв драматично политически, ще го смесим с вашата тема. Да си представим, че кабинетът пътува, защото наистина му е много трудно на това правителство, че кабинетът пътува в един бял автобус през Петрохан. Значи, там има опасни завои, има много кръпки, пътят е стръмен. Първо, колко време му давате на тоя автобус, преди да излети в канавката, и има ли опасност някой от пътниците вътре, някои от министрите пък при острите завои да изпадне, като бушон, да речем, за да отпусне напрежението. 
 
Д. Терзиева: Сега под формата, нали, на шега ще кажа, че сигурно всички ще обърнат поглед към мене, като попаднем в някоя дупка, и ще трябва да отговарям на министър-председателя защо е точно така. Ами, надявам се да не се случи точно този сценарий. Ние сме мотивирани, целият Министерски съвет и министър-председателят, и това се вижда от изявленията ни. Мотивирани сме да работим, да постигнем резултати. Това е, това е много важно - да си поставяме определени резултати и да ги постигаме. Ето, виждате, имахме спешни мерки, които ги отчитаме непрекъснато. Разговаряме с гражданите. Аз лично не съм виждала правителство през модерните, така, години да разговаря толкова пряко с гражданите и да ги кани всеки ден в Министерския съвет.
 
Водеща: Въпросът е стабилно ли държите волана? С да или не. 
 
Д. Терзиева: Ами, мисля, че министър-председателят държи много стабилно волана и ние го подкрепяме. 
 Водеща: Добре. 
 Водещ: Благодарим ви. 
 Д. Терзиева: И аз ви благодаря.
 Водеща: Благодаря ви, госпожо Терзиева. 
 
 

mrrb