Добромир Симидчиев, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството: ВиК стратегията прави анализ и определя принципите

Добромир Симидчиев, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството: ВиК стратегията прави анализ и

25 март 2013 | 13:34
Г-н зам.-министър, на какъв етап е подготовката на отрасловата стратегия за ВиК?
- Стратегията, по която се работи със средства от техническата помощ по програма "Околна среда", се изготвя с много бързи темпове от екип на Световната банка. Колегите направиха детайлен комуникационен план и беше създадена работна група - консултативен съвет от около 15 души. Той включва експерти от министерствата на регионалното развитие и благоустройството, на околната среда и водите, на здравеопазването и на икономиката, енергетиката и туризма, представители на ДКЕВР, Българската асоциация по водите, Националното сдружение на общините в Република България, сдружението на ВиК операторите и синдикатите, която се събира на две седмици и обсъжда напредъка на проекта. Работата включва четири междинни доклада - встъпителен, регулаторен, преглед на публичните разходи и стратегически финансов план. Те са готови и бяха обсъдени. В началото на април предстои да получим черновата на петия доклад - самата стратегия.
 
Прегледът на регулаторната рамка показа, че на регулатора като цяло му липсва капацитет. Служителите са претрупани с работа, институцията няма достатъчно силен аналитичен потенциал, не могат да вникнат аналитично в проблемите на сектора. ВиК дирекцията в ДКЕВР е от около 16 човека, част от тях с неподходяща квалификация, което е силно недостатъчно за сектор с такава важност за населението и около 500 млн. лв. годишни приходи.
 
Правната рамка е налице, макар и объркана на места. Проблемът е в точното й прилагане. Затова се предлага програма за повишаване капацитета на регулатора с две фази. Първата предвижда реформиране на регулатора в рамките на проекта, за което да помогне екип на Световната банка. Самото преструктуриране включва първо работа на място, оценка на ситуацията, промяна на наредби, подготовка за промяна на Закона за регулиране на ВиК услугите и след това с  работа на място с експертите от регулатора, които да бъдат обучени за точното им прилагане.
 
Идеята е консенсусна и като цяло се подкрепя от участниците в сектора.
От ефективен регулатор вместо неясен администратор ще спечелят ВиК дружествата при по-ясни условия, макар и при строги правила. Ще спечели потребителят, чийто интерес се защитава главно от регулатора. В момента не се управлява устойчиво - инфраструктурата старее, не се подменя с достатъчно темпо, не инвестираме достатъчно. Регулаторът трябва да стимулира устойчивото управление на ВиК сектора.
 
Какво се случи с промените в Закона за водите?
- Това, което се опитахме да направим с промените в Закона за водите, бе осуетено от разпускането на парламента. Искаме да въведем няколко принципа, около които се обединява секторът: високо качество на услугите, ефективни компании, система за бенчмаркинг, регулаторът да им бъде проводник и всички да работим заедно в една посока.
Сега отново имаме шанс да реализираме тази концепция - сега се планира оперативната програма за околна среда за периода 2014-2020 г., има възможност да реформираме регулатора, пишем стратегия за отрасъл ВиК и можем да заложим едни глобални базови принципи.
 
Първоначалната ни цел преди около година и половина беше за кратко време да подготвим промени в закона, които да започнат бързо да се прилагат. Промените се оказаха по-сериозни заради трагедията в Бисер и допълнителната серия промени, които касаят язовирите, и по тази причина мина една година. Вече като че ли сме склонни да се концентрираме върху написването на изцяло нов закон, а да предложим на новия парламент в първите му дни само крайно необходимите консенсусни клаузи - за вадене на активите от ВиК дружествата, описването и предаването им на общините, което да даде възможност да започнат да функционират асоциациите. ВиК бизнесът винаги е бил считан за лесен, а всъщност той е много сложен и технологичен. Инфраструктурата е невидима и затова хората не си дават сметка за истинските разходи и начини за нейната поддръжка. Секторът никога не е бил държавен приоритет, но миналото правителство го издигна няколко пъти и дори беше назначен специален зам.-министър.
Надяваме се така да създадем достатъчно добри условия за реформирането на ВиК сектора.
 
В такъв случай какво се случва с водните асоциации?
- За момента те не са работещи структури. Асоциациите могат да започнат да работят до 2 години от приемането на необходимите поправки в Закона за водите, които обаче не бяха приети, и затова се налага да изчакаме изборите.
 
На какъв етап е пилотният проект за публично-частно партньорство?
- В Плевен направихме два опита да съберем асоциацията и да вземем решение за начало на подготвителните действия за концесия - само проучвателни дейности. От десетина общини получихме 4-5 положителни отговора и 2-3 отрицателни. От Плевен срещнахме нежелание за вземане на решение, провокирано главно от общински съветници от опозицията, в крайна сметка такава е волята на общинския съвет.
 
Като че ли обществото не е готово за сериозни стъпки в публично-частното партньорство, което е един изключително мощен инструмент за развитие.
 
Има ли алтернатива концесията като форма на партньорство с частния сектор?
- Да, чрез хибридни модели, при които публичният сектор – собственик, взема основните решения, а проблемите, които изискват ноу-хау, са предоставени за управление на външен изпълнител. Не става дума просто за договор, а за схеми от типа ЕСКО - контрактор с иновативно ноу-хау увеличава приходите, от което се изплаща инвестицията. Това са договори за услуги, KPI (key performance indicators)-based, основани на параметри, които частният партньор се задължава да постигне. Тези методи стават все по-разпространени и добре приети в Европа.
 
При концесиите има нещо, което смущава публичния партньор и потребителите - цялата дейност е изнесена в частно дружество за дълъг период и хората остават с впечатление, че се върши нещо неясно и нередно. При модела, за който говоря, публичният партньор възлага по-сложни, но по-гъвкави договори при по-голям риск за по-кратък период от време. При концесионните договори е обратното – не са толкова гъвкави и са по-обвързващи и дългосрочни.
 
Недостатъчно сме изследвали и договорите за управление, по-лека форма за частно участие - 4-5-годишни, като управлението е делегирано на някой, който знае как да го прави.
Например при водната компания в Прага - експлоатационната дейност се извършва от частно дружество, а инвестициите се правят от публичния партньор по съвет на частния.
Тези нови форми и сега могат да се приложат - просто липсва капацитет и практика, защото досега подобни договори в България не са били структурирани.
 
Планираме специално събитие на 16 май, което да хвърли светлина върху такъв тип по-леки и по-гъвкави модели. Лектор ще бъде собственикът на Global Water Intelligence  Кристофър Гасон. Той ще представи резултатите от направеното от най-компетентната медия във ВиК сектора в Европа изследване как се развиват моделите за ПЧП в световен мащаб.
 
Как се развиват мастерплановете?
- Те се оказаха сложни документи. Има различни разбирания за това какво точно трябва да включва един мастерплан. Някои български ВиК инженери смятат, че те имат по-скоро нормативен характер с висока степен на детайлност, целящ точно дефиниране на параметри. Мастерплановете са всъщност концептуални документи, които предлагат анализ на различните опции.
 
След известно забавяне трите консорциума ще предават проектите един по един до средата на годината. Приемането им се извършва от асоциациите, в поправките към закона бяхме предвидили първите планове да приемем в МРРБ, тъй като асоциациите все още нямат капацитет. В сегашната ситуация обаче ще трябва все пак те да ги приемат, макар и с наша помощ, обучение и експертно съдействие.
 
На какъв етап са проектите за воден кадастър и регистър?
- Провеждат се доста търгове като част от проекта за техническа помощ за реформата на ВиК сектора. Последно обявихме процедурата за подпомагане на административния капацитет на асоциациите за консултант, който да подпомага асоциациите за прилагане на правилника. Отделно ще има търг за обучение на състава на асоциациите и друг за техническото им оборудване.
 
Предвиждаме и две информационни системи - за регистър на ВиК операторите и ВиК асоциациите и на услугите, които те предлагат, и друга - за кадастър на водната инфраструктура. Те ще се поддържат от МРРБ. За двете системи ще наемем консултанти, тръжните процедури са в ход като малки обществени поръчки за анализ на нуждите и за тръжна документация.
 
Има ли избран проектант на язовир "Нейковци"?
- Предстои подписване на договора за проектирането на язовир"Нейковци", очаквахме да се конституира служебното правителство, за да не обявяваме резултати в последните дни на предишното.
Пред завършване са процедурите за супервайзъри на "Студена" и "Луда Яна" провежда се предквалификацията в първия от четирите строителни търга - за "Пловдивци".
 
Ще има ли частни инвестиции в язовири за питейно водоснабдяване?
- Става дума за язовирите "Черни Осъм" - за Плевен и Ловеч, "Кюстендил", "Бяла" - Севлиево, "Ракочевица" и "Чакалица" - Благоевград. Проведохме среща преди няколко седмици с големи строителни фирми и потенциални инвеститори. Има интерес, проектите могат да се реализират. Резерви има към последните два язовира в резултат на променени реалности. С най-добри шансове са наполовина изграденият "Черни Осъм" и "Кюстендил". Ще се опитаме да направим предварителните проучвания за тях по проекта за общинската инфраструктура на Световната банка.
 
След десетина години - готова ли е наредбата за проектиране на канализационни системи?
- Да, най-сетне, получихме стотици коментари, всичко е отразено и е взето под внимание. Наредбата е изпратена в ЕС за нотификация, срокът изтича на 7 май. Документът е много добър. Добре е, че я приемаме точно сега, за да бъде актуална за следващия оперативен период. Дадена е възможност за прилагане на всички нови технологии и видове канализации, които в момента не се използват в България, но съществуват по света и работят успешно. Искам да подчертая, че изработването й стана на основата на много и доброволен труд от страна на екипа - експерти от министерството, от УАСГ, от бизнеса.
 
Как попречиха на развитието на реформата в сектора политическите събития?
- Както вече стана дума - попречиха много сериозно с неприемането на поправките в Закона за водите. Но нека да видим в това една добра възможност да извършим нещата по правилния начин в правилния ред - първо да приемем стратегията и на нейната основа да подготвим цял нов закон.


 
Язовирите за питейно водоснабдяване с финансиране по проекта за общинска инфраструктури със заем от Световната банка
 
Язовир "Пловдивци"
- Проектант - СВЕКО Енергопроект
- Супервизия - ДЗЗД "Рутекс-Фихтнер"
- Изпълнител - предквалификация
 
Язовир "Луда Яна"
- Проектиране - "Г. Каравокирис и партньори инженерни консултанти С.А. - Едафос инженерни консултанти С.А"
- Супервизия - процедурата не е приключила
- Изпълнител - предстои търг
 
Язовир "Нейковци"
- Проектант - неприключила процедура
- Супервизия - педстои обявяването на процедурата
- Изпълнител - предстои търг
 
Язовир "Студена"
- Проектиране - СВЕКО Енергопроект
- Супервизия - процедурата не е приключила
- Изпълнител - предстои търг
mrrb